Institucionální změny v přípravě učitelů na vysokých školách Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy Praha
Aktuální počet institucí připravujících učitele 9 pedagogických fakult Praha, Brno, Olomouc, Ostrava, Ústí nad Labem, České Budějovice, Hradec Králové, Liberec, Plzeň 33 dalších institucí fakulty, vysokoškolské ústavy, soukromá VŠ připravují učitele všeobecně vzdělávacích předmětů (26) realizují ostatní programy učitelství 31. prosince 2018
Postavení pedagogických fakult (PedF) 90. léta, dvojí postavení: PedF je jednou z fakult vysoké školy (UK Praha, MU Brno) PedF je základem pro novou vysokou školu a další fakulty vznikají zpravidla oddělováním od PedF problémy: nově vzniklé fakulty jsou malé, úzce oborově zaměřené, centralismus PedF zůstává zachován řešení: radikální rozdělení PedF 31. prosince 2018
Dělení pedagogických fakult 3 modely: mezi odbornostmi (tj. některé katedry zůstávají na pedagogické fakultě, některé se stávají součástí nových fakult) problém: které katedry odejdou na nové fakulty a které zůstanou? realizovaný model Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem 2. mezi učitelstvím pro 1. stupeň (zůstává na pedagogické fakultě) a učitelstvím pro 2. a 3. stupeň (vyčlení se na novou fakultu) problém: nakolik je samostatné učitelství pro 1. stupeň životaschopné? nerealizovaný model připravený Univerzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem 3. mezi učitelstvím pro 1. a 2. stupeň (zůstává na pedagogické fakultě) a učitelstvím pro 3. stupeň (vyčlení se na novou fakultu) problém: bude možné rozdělit jednotlivé katedry? model Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích 31. prosince 2018
Důsledky dělení PedF pro přípravu učitelů: roste počet institucí, které připravují učitele klesá reálný podíl PedF na uskutečňování učitelských studijních programů (výjimka: učitelství pro 1. stupeň ZŠ) → tříštění zodpovědnosti za přípravu učitelů → stát ztrácí akceschopného partnera → otázka budoucnosti PedF 31. prosince 2018
Úloha Akreditační komise (AK) AK pečuje o kvalitu vysokoškolského vzdělávání. K tomuto účelu zejména: hodnotí vysoké školy vydává stanovisko k žádostem o akreditaci (studijní programy, obory habilitací a profesur) vydává stanovisko ke zřízení fakulty veřejné VŠ vydává stanovisko k žádosti o udělení státního souhlasu působit jako soukromá VŠ určuje typ vysoké školy 31. prosince 2018
Vliv AK na studijní programy připravující učitele: důraz na kvalitu vysokoškolského studia vytvoření minimálních standardů vysokoškolského vzdělávání učitelů strukturování studijních programů týká se učitelství pro 2. a 3. stupeň učitelství pro 1. stupeň zůstává nestrukturované (trend: prodlužování doby studia ze 4 na 5 let) 31. prosince 2018
Modely strukturování (učitelství pro 2. a 3. stupeň) bakalářský program + magisterský program 3 roky 2 roky (obor se zaměřením (učitelství) na vzdělávání) (obor, ped.-psy. příprava (učitelství, jen jako součást kumulace ped.-psy.) volitelného modulu) 31. prosince 2018
Problémy strukturování uplatnění absolventa bakalářského programu? kdo může nastoupit do magisterského programu a za jakých podmínek? kam zařadit pedagogicko – psychologickou přípravu? co zkoušet u SZZ v magisterském programu? 31. prosince 2018
Minimální požadavky AK na učitelské programy i na „nepedagogických“ fakultách přítomnost 3 složek přípravy: obor, oborová didaktika, pedagogicko-psychologické disciplíny pedagogická praxe ve škole státní (souborná) zkouška z ped.-psych. disciplín Podrobnosti: www.msmt.cz/vzdelavani/studijni-programy 31. prosince 2018
Navržené minimální standardy Označení složky Podíl v % z celkové hodinové dotace Podíl v kreditech oborově předmětová (1. aprobačního předmětu) + předmětově didaktická 60 % 180 kreditů (2. aprobačního předmětu) pedagogicko-psychologická minimálně 15 - 20 % celkového času učitelské přípravy 45 - 60 kreditů složka univerzitního základu, např. biologie, práce s počítači, filozofie 7 % celkového času učitelské přípravy 20 kreditů pedagogické praxe 4 týdny, tj. asi 3 % (při 14 týdnech v semestru) 10 kreditů mezisoučet 85 - 90 % 255 - 270 kreditů volný prostor pro potřeby fakult 10 - 15 % 30 - 45 kreditů celkem 100 % 300 kreditů
Kompetence AK Poslání AK je posoudit, zda studijní program splňuje nároky na kvalitu vysokoškolského vzdělání AK nemůže vytvářet studijní program – kompetence vysokých škol vytvářet profesní požadavky na obsah studia a dohlížet, zda studijní program tyto profesní požadavky splňuje – kompetence regulačního orgánu Pozn.: v případě učitelství je regulačním orgánem MŠMT 31. prosince 2018