Institucionální změny v přípravě učitelů na vysokých školách

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Přechod na nový systém akreditací JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
Advertisements

OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Mgr. Barbora Hošková Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8.listopadu 2006.
H. Hanžlová AKTION Česká republika – Rakousko spolupráce ve vědě a vzdělávání Katarína Matusová.
1 Uznávání zahraničního vysokoškolského vzdělání a kvalifikace podle novely zákona o vysokých školách č. 137/2016 Sb. (květen 2016) Ministerstvo školství,
Filozofická fakulta Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem Vítejte na zápise do 1. ročníku na FF UJEP!
Národní projekt Úspěšný ředitel Model vzdělávání vedoucích pracovníků škol a školských zařízení.
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Informace z ČŠI Jiří Machačný školní inspektor Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných LK ( )
Nabízíme všem účastníkům projektu Posílení oborové zaměstnanosti absolventů Vytvoření poradenského servisu a aktivit pro stávající studenty, zájemce o.
Vítejte na Dni otevřených dveří Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity 18. ledna 2013.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
Kontinuita akreditačního procesu: přechod od stávajícího k novému systému JIŘÍ SMRČKA TAJEMNÍK AKREDITAČNÍ KOMISE.
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
1 Novela zákona o vysokých školách Zákon č. 137/2016 S., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a některé další zákony Ministerstvo školství,
OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Úvod do speciální pedagogiky Mgr. Dana Brožová.  katedra SP, Poříčí 9 (1. patro, dveře č.104)  konzultační hodiny: úterý 14,30 – 15,30 hodin čtvrtek8.
„Propojení teoretické a praktické přípravy budoucích pedagogických pracovníků na UP“ KULATÝ STŮL K PEDAGOGICKÝM PRAXÍM Přírodovědecká fakulta.
Předmět didaktiky chemie. Cíl: Seznámení s prostředky materiálními i immateriálními, kterými je možné mladého člověka vychovávat a vzdělávat Podstata.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
KRAJSKÝ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ PLZEŇSKÉHO KRAJE Aktuální informace.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Modernizace OV Vzdělávání 4.0
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Úvod do studia němčiny I.
AKREDITACE K USKUTEČŇOVÁNÍ VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU dle novely zákona č
Co doporučují učitelé chemie z praxe pro pregraduální přípravu učitelů chemie Doc. PaedDr. Dana Kričfaluši, CSc. Katedra chemie PřF OU.
Plánování ve školní tělesné výchově
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
Schůzka fakultních cvičných učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2015 Liberec.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Pedagogická psychologie
Gymnasium Jižní Město Praha
2. ČNB a její role v platebním styku.
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Společné informace o studiu
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Seminář ke kódování studijních programů
Šetření uplatnění absolventů vysokých škol
Hodnocení předložených žádostí – případ UK
Univerzity Karlovy a Ministerstva zdravotnictví ČR
Gymnázium Na Vítězné pláni, Praha 4
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Ministerstvo financí ČR červen 2011
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
reg. číslo projektu: ​ CZ /0.0/0.0/17_052/
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
DEN OTEVŘENÝCH DVEŘÍ.
Seminář k výroční zprávě o činnosti a kódování studijních programů
Profesionalizace sociální práce v ČR
Struktura pedagogiky.
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Akreditace NMS Podklady Poděbrady
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
na zápise do 1. ročníku na FF UJEP!
Národní akreditační úřad pro vysoké školství
Bezpečnostní vzdělávání v ČR
Ing. Alena Opletalová, Ph. D. , 9. 6
Transkript prezentace:

Institucionální změny v přípravě učitelů na vysokých školách Jiří Smrčka tajemník Akreditační komise Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy Praha

Aktuální počet institucí připravujících učitele 9 pedagogických fakult Praha, Brno, Olomouc, Ostrava, Ústí nad Labem, České Budějovice, Hradec Králové, Liberec, Plzeň 33 dalších institucí fakulty, vysokoškolské ústavy, soukromá VŠ připravují učitele všeobecně vzdělávacích předmětů (26) realizují ostatní programy učitelství 31. prosince 2018

Postavení pedagogických fakult (PedF) 90. léta, dvojí postavení: PedF je jednou z fakult vysoké školy (UK Praha, MU Brno) PedF je základem pro novou vysokou školu a další fakulty vznikají zpravidla oddělováním od PedF problémy: nově vzniklé fakulty jsou malé, úzce oborově zaměřené, centralismus PedF zůstává zachován řešení: radikální rozdělení PedF 31. prosince 2018

Dělení pedagogických fakult 3 modely: mezi odbornostmi (tj. některé katedry zůstávají na pedagogické fakultě, některé se stávají součástí nových fakult) problém: které katedry odejdou na nové fakulty a které zůstanou? realizovaný model Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem 2. mezi učitelstvím pro 1. stupeň (zůstává na pedagogické fakultě) a učitelstvím pro 2. a 3. stupeň (vyčlení se na novou fakultu) problém: nakolik je samostatné učitelství pro 1. stupeň životaschopné? nerealizovaný model připravený Univerzitou J. E. Purkyně v Ústí nad Labem 3. mezi učitelstvím pro 1. a 2. stupeň (zůstává na pedagogické fakultě) a učitelstvím pro 3. stupeň (vyčlení se na novou fakultu) problém: bude možné rozdělit jednotlivé katedry? model Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích 31. prosince 2018

Důsledky dělení PedF pro přípravu učitelů: roste počet institucí, které připravují učitele klesá reálný podíl PedF na uskutečňování učitelských studijních programů (výjimka: učitelství pro 1. stupeň ZŠ) → tříštění zodpovědnosti za přípravu učitelů → stát ztrácí akceschopného partnera → otázka budoucnosti PedF 31. prosince 2018

Úloha Akreditační komise (AK) AK pečuje o kvalitu vysokoškolského vzdělávání. K tomuto účelu zejména: hodnotí vysoké školy vydává stanovisko k žádostem o akreditaci (studijní programy, obory habilitací a profesur) vydává stanovisko ke zřízení fakulty veřejné VŠ vydává stanovisko k žádosti o udělení státního souhlasu působit jako soukromá VŠ určuje typ vysoké školy 31. prosince 2018

Vliv AK na studijní programy připravující učitele: důraz na kvalitu vysokoškolského studia vytvoření minimálních standardů vysokoškolského vzdělávání učitelů strukturování studijních programů týká se učitelství pro 2. a 3. stupeň učitelství pro 1. stupeň zůstává nestrukturované (trend: prodlužování doby studia ze 4 na 5 let) 31. prosince 2018

Modely strukturování (učitelství pro 2. a 3. stupeň) bakalářský program + magisterský program 3 roky 2 roky (obor se zaměřením (učitelství) na vzdělávání) (obor, ped.-psy. příprava (učitelství, jen jako součást kumulace ped.-psy.) volitelného modulu) 31. prosince 2018

Problémy strukturování uplatnění absolventa bakalářského programu? kdo může nastoupit do magisterského programu a za jakých podmínek? kam zařadit pedagogicko – psychologickou přípravu? co zkoušet u SZZ v magisterském programu? 31. prosince 2018

Minimální požadavky AK na učitelské programy i na „nepedagogických“ fakultách přítomnost 3 složek přípravy: obor, oborová didaktika, pedagogicko-psychologické disciplíny pedagogická praxe ve škole státní (souborná) zkouška z ped.-psych. disciplín Podrobnosti: www.msmt.cz/vzdelavani/studijni-programy 31. prosince 2018

Navržené minimální standardy Označení složky Podíl v % z celkové hodinové dotace Podíl v kreditech oborově předmětová (1. aprobačního předmětu) + předmětově didaktická   60 %   180 kreditů (2. aprobačního předmětu) pedagogicko-psychologická minimálně 15 - 20 % celkového času učitelské přípravy 45 - 60 kreditů složka univerzitního základu, např. biologie, práce s počítači, filozofie 7 % celkového času učitelské přípravy 20 kreditů pedagogické praxe 4 týdny, tj. asi 3 % (při 14 týdnech v semestru) 10 kreditů mezisoučet 85 - 90 % 255 - 270 kreditů volný prostor pro potřeby fakult 10 - 15 % 30 - 45 kreditů celkem 100 % 300 kreditů

Kompetence AK Poslání AK je posoudit, zda studijní program splňuje nároky na kvalitu vysokoškolského vzdělání AK nemůže vytvářet studijní program – kompetence vysokých škol vytvářet profesní požadavky na obsah studia a dohlížet, zda studijní program tyto profesní požadavky splňuje – kompetence regulačního orgánu Pozn.: v případě učitelství je regulačním orgánem MŠMT 31. prosince 2018