KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

1 Oddělení prevence a speciálního vzdělávání §16 školského zákona Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
1 Novela školského zákona MŠMT PhDr. Jana Zapletalová NÚV
Školní rok Změny na MŠMT  Nový ministr školství prof. PhDr. Petr Fiala, PhD., LL.M, od Náměstci: 1. Náměstek ministra Mgr. Jiří.
ZMĚNY ŠKOLSKÉHO ZÁKONA NOVELOU č. 472/2011 Sb. SE ZAMĚŘENÍM NA ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ Seminář 20. února 2012 Liberec.
Výzva č. 29 – školení pro žadatele OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 2.2 Vysokoškolské vzdělávání Mgr. Zuzana Plecitá PhDr. Eva Chvalinová,
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Přijímací řízení pro školní rok 2012/2013 Krajský úřad Pardubického kraje odbor školství, kultury a tělovýchovy oddělení organizační a vzdělávání.
Zkušenosti z inspekční činnosti ve školách s prvním stupněm Mgr. Miroslav Pospíšil, ČŠI Jihlava, leden 2011  hodnocení ŠVP  poznatky z inspekční činnosti.
Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP
VZDĚLÁVACÍ SYSTÉM Vzdělávání v ČR a EU.
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Vlastní hodnocení školy Vítejte na dnešní přednášce RNDr. Jiří Kuhn,
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Podpůrná opatření prvního stupně
Legislativní změny ve vzdělávání od září 2017
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úmluva o právech dítěte Listina základních práv a svobod Další zákony
PhDr. Lenka Gajzlerová jaro 2013
Střední vzdělávání Maturitní zkoušky Změny právních předpisů
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Individuálně vzdělávací plán
Gymnasium Jižní Město Praha
12. června 2017, Pardubice Mgr. Miroslav Jiřička
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Kulatý stůl Rozvoj spolupráce SOŠ a členských firem HK
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Analýza komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností v systému běžných základních škol Mgr. Veronika Girglová.
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Autoevaluace z pohledu
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
Přijímací řízení Krajský úřad Libereckého kraje
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Vybrané cíle projektu KIPR
Výchovné a kariérové poradenství v ZŠ a MŠ Vinařice, okres Kladno
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /19. 10. 2016

Budeme společně hledat odpovědi na otázky: Co je to kurikulum? Co je to školní vzdělávací program? Mění se kurikulum? Jaké jsou východiska posledních úprav kurikula? Co jsou to podpůrná opatření? Jak jsou zapracována podpůrná opatření v „kurikulu pro všechny“? Co škola stanoví nově v ŠVP? Kde mohou školy hledat metodickou podporu při tvorbě ŠVP, IVP, PLPP?

Co je to kurikulum? označuje rámcové vzdělávací programy (RVP) vytvořené pro každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání, pro předškolní, základní umělecké a jazykové vzdělávání ukotvuje ho § 3 odst. 2 zákona č. 561/2014 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů vymezuje povinný obsah, rozsah, podmínky vzdělávání

Co je to kurikulum? první vydáno v ČR v rámci kurikulární reformy v roce 2004 (RVP PV) a v následujících letech další http://www.nuv.cz/t/rvp je závazný pro tvorbu školních vzdělávacích programů (ŠVP)

Co je to školní vzdělávací program? dokument, který v souladu se školským zákonem podle RVP zpracovává každá škola vychází z konkrétních podmínek školy, zohledňuje potřeby a možnosti žáků zodpovídá za něj ředitel školy, podílí se na něm celý učitelský sbor mění se (nejen inovace ŠVP)

Mění se kurikulum? provádějí se dílčí doplnění nebo úpravy příčinou úprav je změna legislativních norem, požadavek změny obsahu vzdělávání poslední úprava RVP byla vyvolána potřebou uvést RVP do souladu s právními předpisy ukotvujícími „společné vzdělávání“ (v případě RVP ZV 11. úprava)

Jaké je východisko poslední úpravy RVP ZV? novela školského zákona č. 82/2015 Sb. http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/klicove-dokumenty-ke-spolecnemu-vzdelavani-3 § 16 odst. 2 stanovující systém podpůrných opatření

Co jsou to podpůrná opatření? poradenské pomoci školy a školského poradenského zařízení b) úpravě organizace, obsahu, hodnocení, forem a metod vzdělávání a školských služeb, včetně zabezpečení výuky předmětů speciálně pedagogické péče a včetně prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání až o dva roky c) úpravě podmínek přijímání ke vzdělávání a ukončování vzdělávání d) použití kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek, využívání komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob, Braillova písma a podpůrných nebo náhradních komunikačních systémů

f) vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu e) úpravě očekávaných výstupů vzdělávání v mezích stanovených rámcovými vzdělávacími programy a akreditovanými vzdělávacími programy f) vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu g) využití asistenta pedagoga h) využití dalšího pedagogického pracovníka, tlumočníka českého znakového jazyka, přepisovatele pro neslyšící nebo možnosti působení osob poskytujících dítěti, žákovi nebo studentovi po dobu jeho pobytu ve škole nebo školském zařízení podporu podle zvláštních právních předpisů i) poskytování vzdělávání nebo školských služeb v prostorách stavebně nebo technicky upravených.

Co jsou to podpůrná opatření? vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných http://www.psp.cz/sqw/sbirka.sqw?cz=27&r=2016 Vyhláška stanoví: vymezení podpůrných opatření, zvláštní ustanovení o některých podpůrných opatřeních (IVP, asistent pedagoga, jiný komunikační systém, tlumočník, přepisovatel, působení dalších osob), postup školy při poskytování podpůrných opatření (zpráva, doporučení ŠPZ), organizaci vzdělávání žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními, vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona, V Příloze 1 Přehled podpůrných opatření, v Přílohách 2 – 4 formuláře IVP, PLPP, zprávy, doporučení.

Jak jsou zapracována podpůrná opatření v „kurikulu pro všechny“? vymezení pojmu žák se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) v souladu s platnou legislativou tak, aby bylo zřejmé jeho právo na bezplatné poskytování podpůrných opatření při rovnoprávném zajištění jeho vzdělávacích potřeb zapojení žáků se SVP do vzdělávání a maximální využití vzdělávacího potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti a předpoklady vzdělávání všech žáků dané školy se realizuje podle ŠVP vytvořeného podle RVP

ŠVP je podkladem pro tvorbu plánu pedagogické podpory (PLPP) i individuálního vzdělávacího plánu (IVP) na úrovni IVP lze na doporučení ŠPZ upravit očekávané výstupy (OV) stanovené v ŠVP i výběr učiva pro žáky s lehkým mentálním postižením (LMP) lze na doporučení ŠPZ pro úpravy OV využít v RVP ZV minimální doporučenou úroveň pro úpravu OV v rámci podpůrných opatření stanovenou v kapitole 5 RVP ZV u žáků s přiznaným podpůrným opatřením od třetího stupně (u žáků s LMP) lze na doporučení ŠPZ nahradit části vzdělávacích obsahů některých VO jinými vzdělávacími obsahy nebo celý vzdělávací obsah nahradit vzdělávacím obsahem jiného VO

do IVP žáků může být na doporučení ŠPZ zařazována pedagogická a speciálně pedagogická intervence speciálně pedagogická intervence představuje zajištění předmětů speciálně pedagogické péče pro žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními zaměřené na oblast logopedických obtíží, řečové výchovy, zrakové stimulace apod. z disponibilní časové dotace pedagogická intervence představuje vzdělávání žáka s přiznanými podpůrnými opatřeními v předmětech, v nichž je třeba zlepšit výsledky učení (případně kompenzovat domácí přípravu na výuku).

vymezení pojmu nadaný a mimořádně nadaný žák v souladu s platnou legislativou tak, aby bylo zřejmé, že mimořádně nadaným žákem se rozumí žák, jehož nadání dosahuje mimořádné úrovně povinnost vytvářet v ŠVP podmínky k využití potenciálu každého žáka i žáka nadaného a mimořádně nadaného povinnost využít pro podporu nadání a mimořádného nadání žáků podpůrná opatření prvního až čtvrtého stupně při vyhledávání nadání a mimořádného nadání věnovat pozornost i žákům se SVP

Co stanoví škola nově v ŠVP? V ŠVP škola stanoví pravidla a průběh tvorby, realizaci a vyhodnocení PLPP pravidla a průběh tvorby, realizaci a vyhodnocení IVP V ŠVP škola může případně stanovit pravidla pro zapojení dalších subjektů do vzdělávání těchto žáků zodpovědné osoby a jejich role v systému upřesnění provádění podpůrných opatření učební osnovy předmětů speciálně pedagogické péče

Kde mohou hledat pedagogové metodickou podporu při tvorbě ŠVP, IVP a PLPP? na Metodickém portálu www.rvp.cz/pruvodce http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=6433 na webu NÚV http://www.nuv.cz/t/in na webu MŠMT http://www.msmt.cz/vzdelavani/spolecne-vzdelavani-1

Děkuji za pozornost.