Základní finanční kategorie a finanční nauky

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Advertisements

Česká národní banka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: ,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_96 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Obecná část finančního práva III 23. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 32.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_06_CENTRALNI.
Měna Měnové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Finanční politika 9. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 30.
Hospodářská politika. Hospodářskou politikou rozumíme opatření státu, kterými realizuje své sociální a hospodářské funkce.
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky Pavel Seknička.
Rozpočtové právo II 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
ČNB Hlavní úkoly, základní úrokové sazby, jejich vývoj, smysl a význam. Cílování inflace. Hlavní úkoly, základní úrokové sazby, jejich vývoj, smysl a.
Národní hospodářství Měnová politika. Centrální banky půjčky panovníkovi monopol - emise oběživa „věřitel poslední instance“ dohled nad bankami provádění.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
1. Podnikání 1.část členění organizací podnikání (definice podnikání, kdo může podnikat) obchodní firma živnostenský rejstřík živnosti (podmínky, druhy,
Daň z příjmů fyzických osob 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Č ESKÁ NÁRODNÍ BANKA Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_6.SV.17.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Spotřební a energetické daně
Finanční politika 8. března 2017 Mgr. Lukáš Hrdlička
Cíle, funkce a nezávislost centrální banky
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Finanční politika 8. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Místní rozpočtové jednotky
Měnová soustava, měnová politika
Správa sociálního zabezpečení
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Příjmy z kapitálového majetku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Obsah veřejných rozpočtů I
Úvod do finanční vědy a financí
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
FISKÁLNÍ A MONETÁRNÍ POLITIKA
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Ekonomika– národní hospodářství
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Mezinárodní finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
2. ČNB a její role v platebním styku.
Úvod do finanční vědy a financí
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Daň z příjmů fyzických osob
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Digitální učební materiál
Spotřební a energetické daně
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů III
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Rozpočet Evropské unie
Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Daňové právo 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Fiskální politika TNH 2 (S-8)
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Základní finanční kategorie a finanční nauky 7. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Základní finanční kategorie Finanční činnost Finanční vztahy Finance Finanční veřejná správa Finanční nauky Finanční věda Finanční politika Věda o finančním právu

1. Základní finanční kategorie finanční činnost finanční vztahy finance finanční veřejná správa

2. Finanční činnost vymezení finanční činnost činnost spočívající v tvorbě, rozdělování a používání peněžních fondů na úrovni jednotlivých ekonomických jednotek (entit) finanční činnost ve veřejném sektoru v soukromém sektoru národní mezinárodní nadnárodní

2. Finanční činnost metody finanční činnosti – základní členění nenávratná metoda návratná metoda podmíněně návratná (pojišťovací) metoda realizační metoda metody finanční činnosti – další členění ekvivalentní metoda neekvivalentní metoda

3. Finanční vztahy vymezení peněžní fond je třeba odlišovat peněžní vztahy, které souvisejí s tvorbou, rozdělováním (distribucí), přerozdělováním (redistribucí) a užitím (realizací) peněžních fondů peněžní fond souhrn peněžních prostředků, peněžní masy, peněz je třeba odlišovat peněžní vztahy finančněprávní vztahy

Finance veřejné soukromé 4. Finance komplex finančních vztahů finance x peníze Finance veřejné státní místní soukromé podnikatelů nepodnikatelů

5. Finanční veřejná správa činnost vykonávaná ve veřejném zájmu vymezení pozitivní negativní moc bankovní a moc kontrolní finanční veřejná správa činnost je finanční činností vztahy jsou finančními vztahy

5. Finanční veřejná správa členění finanční veřejné správy organizační – územní hledisko celostátní místní organizační – funkční hledisko řídící řízená organizační – věcné hledisko odborná všeobecná podle subjektu nebo vykonavatele státní zájmová podle formy vrchnostenská nevrchnostenská

6. Finanční nauky Finanční nauky Věda o finančním právu Finanční věda Finanční politika Věda o finančním právu

7. Finanční věda „Finanční věda se zabývá hospodářstvím veřejných svazků a tvoří tedy každým způsobem součástku hospodářské vědy.“ (Engliš, Finanční věda, 1929) věda o finančním hospodaření státu (veřejné moci) ekonomická věda zobecnění dějů a vyvození závěrů = teorie

8. Finanční politika Vymezení finanční politiky Hospodářská politika Členění finanční politiky Rozpočtová politika Daňová politika Měnová politika Devizová politika

A. Vymezení finanční politiky cílevědomé ovlivňování ekonomických procesů tvorbou, rozdělováním a použitím peněžních fondů realizace hospodaření státu = finanční politika a její nástroj finanční právo součást hospodářské politiky

B. Hospodářská politika finanční politika fiskální politika zahraničně obchodní politika mzdová politika sociální politika cílevědomé ovlivňování ekonomických procesů státem (veřejnou mocí)

C. Členění finanční politiky Finanční politika rozpočtová politika daňová politika měnová politika devizová politika Finanční politika národní nadnárodní mezinárodní

D. Rozpočtová politika cílevědomém ovlivňování ekonomických procesů tvorbou, rozdělováním a použitím rozpočtového fondu prostřednictvím veřejných příjmů a veřejných výdajů veřejných rozpočtů redistribuce příjmů veřejných rozpočtů a alokace výdajů veřejných rozpočtů cíl – (dlouhodobě) vyrovnané veřejné rozpočty

D. Rozpočtová politika odlišovat fiskální politiku součást hospodářské politiky využívání veřejných rozpočtů k ovlivňování makroekonomického vývoje (HDP, inflace, nezaměstnanost) cíl: stabilita hospodářství

D. Rozpočtová politika řádné mimořádné Příjmy veřejných rozpočtů Výdaje veřejných rozpočtů

E. Daňová politika cílevědomé ovlivňování ekonomických procesů tvorbou rozpočtového fondu prostřednictvím daní v širokém slova smyslu = daňových příjmů veřejných rozpočtů = daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění cíl – zajištění dostatečných příjmů veřejných rozpočtů pro vynakládání výdajů veřejných rozpočtů

F. Měnová politika cílevědomé ovlivňování ekonomických procesů tvorbou, rozdělováním a používáním peněžního fondu na určitém území cíl – péče o stabilitu měny (x péče o cenovou stabilitu) provádí Česká národní banka nástroje měnové politiky

Nástroje měnové politiky Stanovení úrokových sazeb Operace na volném trhu Povinné minimální rezervy Mimořádné facility Automatické facility Devizové intervence

i. Stanovení úrokových sazeb diskontní sazba – 0,05 % depozitní facilita 2T repo sazba – 0,75 % dvoutýdenní repo operace lombardní sazba – 1,5 % marginální zápůjční facilita

ii. Operace na volném trhu hlavní měnový nástroj 2T repo operace doplňkový měnový nástroj tříměsíční repo operace nástroje jemného ladění devizové operace operace s cennými papíry

iii. Povinné minimální rezervy 2 % zvýšení snížení

iv. Mimořádné facility 2008 dodávací repo operace se splatností dva týdny a tři měsíce 2011 dodávací repo operace se splatností dva týdny

v. Automatické facility poskytování nebo ukládání likvidity přes noc (overnight, O/N) depozitní facilita diskontní sazba marginální zápůjční facilita lombardní sazba repo operace minimálně

vi. Devizové intervence nákup či prodej cizích měn za českou korunu na devizovém trhu od podzimu 2013 do jara 2017 cíl udržovat kurz koruny vůči euru poblíž hladiny 27 CZK/EUR depreciace

G. Devizová politika cílevědomé ovlivňování ekonomický procesů prostřednictvím vytváření a použití peněžního fondu ve formě devizových prostředků (devizový fond) cíl – vyrovnaná platební bilance provádí Česká národní banka nástroje devizové politiky

Nástroje devizové politiky Změna úrokových sazeb Operace na devizových trzích Depreciace/apreciace Konvertibilita Devizová omezení

III. Depreciace / apreciace dříve devalvace / revalvace kurz měny přímo 1 Kč = 0,04 EUR nepřímo 1 EUR = 25 Kč depreciace = oslabování kurzu 1 EUR = 40 Kč revalvace = posilování kurzu 1 EUR = 15 Kč

IV. Konvertibilita směnitelnost měny podle okruhu transakcí podle osob běžné platy kapitálové převody plná podle osob vnitřní vnější vnitřní i vnější

C. Věda o finančním právu právní věda zabývá se právními předpisy upravujícími veřejné finance aktuální otázky kodifikace finančního práva neměnnost finančního práva přehlednost a srozumitelnost finančního práva povaha daňového práva

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 7. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy