Stín a polostín.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Stín a polostín.
Advertisements

Pionýrů 400, Frýdek – Místek
Země a její okolí Miroslava Maňásková.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Světelné jevy Je to část fyziky, která se zabývá světlem a jeho šířením. Také se používá názvu optické jevy. (optika) K pochopení souvislostí je zapotřebí.
SVĚTELNÉ JEVY Vypracovala: Mgr. Monika Schubertová.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Ing. Miluše Pavelcová NÁZEV: VY_32_INOVACE_ M 09 TÉMA: Atmosférický tlak ČÍSLO.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Mgr. Hronková Pavlína Název : VY_52_INOVACE_11_Člověk.
Světelné jevy. Světelný zdroj je těleso, ve kterém světlo vzniká a vysílá ho do okolí.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV:Stín TÉMATICKÝ CELEK: Elektromagnetické a.
ZATM Ě NÍ M Ě SÍCE.  Zatm ě ní M ě síce je astronomický jev, kdy m ě sí č ní kotou č je zastín ě n planetou Zemí. Nastává p ř i úpl ň ku, pokud se Slunce,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Trvání dne a noci na Zemi TÉMATICKÝ CELEK:
I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
1. KŘÍŽOVKA Pohyb může být posuvný a ….. Veličina s jednotkou m³ 1
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Lom světla I. část
Základní škola Lednice Břeclavská 510
Optické klamy VY_32_INOVACE_57_Optické klamy Autor: Pavlína Čermáková
Pohyby Země VIDEO Země vykonává 2 základní pohyby:
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ČAS.
Světelné zdroje, optické prostředí Vypracoval: Lukáš Karlík
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
Obsah úvod povrch Měsíce pohyby Měsíce polokoule Měsíce
PASCALŮV ZÁKON Autor: RNDr. Kateřina Kopečná
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Barva světla, šíření světla a stín
Vesmír Co uvidíš, zvedneš-li svůj zrak k obloze? mraky, oblohu
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
TRVÁNÍ DNE A NOCI Jak to vlastně funguje ?.
VY_32_INOVACE_03_STRIDANI_ROCNICH_OBDOBI
VESMÍR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_52_INOVACE_31_ Slunce ČLOVĚK A JEHO SVĚT 5. ročník
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
Optika – zákon odrazu světla
Měsíční fáze Vypracoval: Lukáš Karlík
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
MĚSÍC.
Čas Anotace: Materiál je určen k výuce zeměpisu v 6. ročníku základní školy. Seznamuje žáky s pohyby Země, počítáním času a časovými pásmy.
Měsíc Měsíc Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Hanzelín. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Oceány a moře.
Vánoce
Přímočaré šíření světla, rychlost světla
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Atmosféra Země.
Pascalův zákon.
ČAS NA ZEMI.
VY_32_INOVACE_20 20 Závěrečné opakování autor: Mgr. Jana Kobylková
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Světelné jevy -shrnutí
Ivan Lomachenkov Překlad R:Halaš
Přesnost a chyby měření
Neživá příroda - vzduch
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
Proč se střídají roční období
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VI. ročník ZŠ (praktická)
4. Pohyby Země stream Planeta Země se pohybuje obrovskou rychlostí, kterou lidé vůbec nevnímají.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
4. b I Hraniční dny 21. března: jarní rovnodennost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
SPEKTROSKOPIE Eva a Terka.
Modelová oblast PR Příhrazské skály
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Stín a polostín

Pokus V zatemněné místnosti rozsviť baterku Nastav ji tak, aby na zdi osvětlovala co nejmenší plochu Do světla postav překážku Za překážku neproniknou paprsky – objeví se stín

Čím je způsoben vznik stínů? Je způsoben přímočarým šířením světla Světelné paprsky se nedostanou do prostoru za tělesem Neosvětlená oblast = STÍN

Polostín - pokus Rozsviť dvě baterky Do místa, kde se protínají světelné kužely, postav překážku Za překážkou vzniknou dva stíny

Polostín Prohlédni si místo hned z překážkou Část stínů není úplně tmavá Tato část – POLOSTÍN

Stíny a polostíny Jak je tomu se stíny v místnosti s několika světelnými zdroji? Vidíme jen několik polostínů Podobně jako u osvětlení plošným zdrojem

Stíny a polostíny Jak je tomu ve volné krajině ve dne? Prakticky se se stíny nesetkáme Každé těleso je osvětlováno několika zdroji Slunce není jediným zdrojem – svítí atmosféra, mraky (rozptyluje se na nich sluneční světlo),.. V přírodě pozorujeme jen polostíny

Stíny a polostíny Kdy můžeme pozorovat stíny? V uzavřených ztemnělých místnostech V noci, kdy máme jen jeden zdroj světla (Měsíc, baterka, lampa,..)

Zapiš a zapamatuj Stín je prostor za tělesem, do něhož neproniká světlo ze zdroje. Prostor, do kterého proniká světlo pouze z části zdroje, se nazývá polostín.

Otázky a úkoly Kde a kdy na Zemi nevrhá stojící člověk stín? Člověk vysoký 180 cm má stín dlouhý 2 metry. Jak vysoký je komín, který má ve stejném okamžiku stín dlouhý 100 metrů?

Odpovědi Stín nevrhá v místech, kde je slunce právě nad jeho hlavou. (v poledne v den jarní či podzimní rovnodennosti na rovníku, v poledne letního slunovratu na obratníku Raka a v poledne zimního slunovratu na obratníku Kozoroha). Také nevrhá stín v noci, také nevrhá stín v případě, že chybí plocha, na které by měl stín vzniknout ( na rozhledně, nad propastí,..) Poměr výšek musí být stejný jako poměr stínů. Komín je vysoký 90 m