Spolupráce gymnázií s vysokými školami Prof. Tomáš Zima předseda České konference rektorů
Vysoké školy v České republice 68 vysokoškolských institucí: 26 veřejných, 2 státní a 40 soukromých 300 000+ studentů a více než 77 000 absolventů v roce 2016 (90 % na veřejných institucích, 10 % na soukromých, méně než 1 % na státních) Více než 43 000 zahraničních studentů V roce 2017 na vysoké školy dorazilo více než 210 000 přihlášek, z gymnázií jich bylo více než 70 000
Vysoké školy v České republice
Význam gymnázií pro vysoké školy Význam absolventů gymnázií není z hlediska skladby studentské populace pro všechny VŠ totožný Rozdíly existují i uvnitř jednotlivých vysokých škol a mezi jejich fakultami Konkrétní data: Na Univerzitě Karlově nastoupilo do bakalářských a magisterských programů v akademickém roce 2016/2017 celkem 85 % absolventů gymnaziálního vzdělávání oproti 15 % absolventů středního odborného vzdělávání Na Univerzitě Hradec Králové tvoří absolventi gymnázií necelou polovinu studentů Na Univerzitě Pardubice tvoří absolventi gymnázií 27 %
Hlavní důvody pro spolupráci s gymnázii na úrovni fakult Navázání kontaktů s pedagogy na středních školách Podpora výuky Propagace oborů na středoškolské úrovni Hledání talentů a nadaných studentů
Hlavní důvody pro spolupráci s gymnázii na úrovni fakult Provádění didaktických výzkumů na gymnáziích Využití oboustranné propagace Pedagogické praxe studentů fakulty na SŠ
Projekty UK zaměřené na studenty středních škol Juniorská univerzita Veletrhy zaměřené na uchazeče Den celoživotního vzdělávání Vědecké festivaly pořádané s AV ČR Informační den / Informační týden
Spolupráce UK s gymnázii S gymnázii spolupracuje řada fakult Univerzity Karlovy Spolupráce probíhá jak s pražskými, tak mimopražskými gymnázii (např. Zlín, Plzeň, Brno, Náchod, Kolín, Ostrava, Rumburk, Košice) Hlavní důvody pro spolupráci získání středoškoláků ke studiu na UK vyhledávání nadaných studentů rozšíření povědomí o dané fakultě a jejich studijních oborech zkvalitnění a rozšíření středoškolské výuky
Realizace spolupráce UK s gymnázii pedagogické praxe podpora studentské odborné činnosti studentů gymnázií návštěvy VŠ pedagogů na SŠ spolupráce na výzkumu pořádání semestrálních stáží pro vybrané studenty SŠ pořádání přípravných kurzů k přijímacímu řízení Science slam tour
Pozice gymnazistů ve srovnání s ostatními při studiu na VŠ Preferují studium na VŠ U přijímaček jsou úspěšnější Ke studiu na VŠ se hlásí téměř všichni Mají širší znalosti Hlásí se ve větší míře ke studiu humanitních oborů Mají všeobecné vzdělání
Pozice gymnazistů ve srovnání s ostatními při studiu na VŠ Gymnazisté se hlásí ke studiu, o které mají skutečný zájem Gymnazisté VŠ většinou dostudují Nejčastěji ze studia odchází ti gymnazisté, kteří na VŠ studují technické obory Studium chemie ukončí 23 % Studium strojírenství a elektrotechnických oborů ukončí 17 % Studium matematiky a fyziky ukončí 17 % Ve studiu nejvíce vytrvají ti absolventi gymnázií, kteří studují právo, lékařské a zdravotnické obory, ekonomii či učitelství
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově 2017/2018 Nejvíce zájemců - gymnazistů o studium na UK Lékařská fakulta Plzeň (87,5 %) 2. lékařská fakulta (86 %) Lékařská fakulta HK (86 %) PřF (85,4 %)
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově 2017/2018 Nejvíce přijatých gymnazistů ke studiu na UK Právnická fakulta (94,15 %) 1. lékařská fakulta (91,55 %) Lékařská fakulta Plzeň (91,12 %) MFF (88,59 %)
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově Fakulty UK, na kterých přijatí absolventi gymnázií nejčastěji dokončí bakalářské studium LF HK (66,6 %) 2. lékařská fakulta (62,5 %) 3. lékařská fakulta (61,98 %) 1. lékařská fakulta (56,4 %)
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově Fakulty UK, na kterých přijatí absolventi gymnázií nejčastěji dokončí magisterské studium FaF (66,8 %) Lékařská fakulta Plzeň (62 %) 2. lékařská fakulta (64,8 %) PedF (59,6 %)
Studenti gymnázií na Univerzitě Karlově Absolventi středních odborných škol nejčastěji dokončí tyto fakulty UK LF HK (72,7 %) 2. lékařská fakulta (66,6 %) 3. lékařská fakulta (63,2 %) PedF (58,8 %)
Podíl absolventů středního všeobecného vzdělání mezi čerstvými maturanty přihlášenými ke studiu na VŠ
Poměr čerstvých absolventů středního všeobecného a odborného vzdělání mezi nově zapsanými
Podíl čerstvých absolventů středního všeobecného vzdělání mezi přihlášenými a zapsanými
Postoj UK k požadavku na vytvoření kurikula gymnázií a profilu absolventa UK se k této nabídce staví kladně, ačkoliv se jedná o velmi citlivou problematiku Je nezbytné oslovit „učitelské“ fakulty na UK a otevřít společně s ARG diskuzi o jeho obsahu a profilu absolventa gymnázia ve vztahu k následnému studiu na vysoké škole Na základě diskuze pak bude možné připravit (případně s dalšími členy ČKR) pilotní návrh hlavních kurikulárních cílů a kompetencí, které budou dále diskutovány s řediteli gymnázií
Požadavky na absolventa gymnázií ze strany fakult UK Široký kulturní a společenský přehled Výborné jazykové znalosti minimálně anglického jazyka Dobré matematické znalosti a strategické myšlení Schopnost argumentace a vyjádření vlastního názoru
Děkuji vám za pozornost