DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Advertisements

Cukry sacharidy, glycidy. Vlastnosti Nejrozšířenější organické látky Největší podíl organické hmoty na Zemi Zdroj energie – škrob, glykogen Podpůrná funkce.
Metabolismus sacharidů. hlavní složkou výživy –obilniny, rýže, kukuřice, brambory... zdroj energie stavební funkce (nukleotidy, koenzymy,glykolipidy…)
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Což takhle dát si cukr, aneb Štěpení sacharidů v žaludku.
Ch_055_Fotosyntéza v noci Ch_055_Přírodní látky_Fotosyntéza v noci Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_C9-011 PředmětCHEMIE 9.ROČNÍK.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_4A_11_Cukry.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
P ŘÍPRAVA POKRMŮ Hlavní živiny Vypracoval: Lukáš Karlík.
STŘEDN Í ODBORN Á Š KOLA A STŘEDN Í ODBORN É UČILI Š TĚ MĚSTEC KR Á LOV É T.G. MASARYKA 4 Sada číslo 14.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_461 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Výživa a hygiena potravin
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je .
Přírodopis – 6.ročník Rostlinná buňka VY_32_INOVACE_
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Fotosyntéza.
Cukry (sacharidy).
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Sacharidy VY_ 32_INOVACE_24_472
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Různé podmínky života na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název projektu: Moderní škola
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Polysacharidy Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Prezentace – výklad učiva
Země a život, vývoj života
Sacharidy.
Polysacharidy.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Neživá příroda - vzduch
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu:. CZ / / Číslo materiálu:
Cukry Sacharidy (z lat. saccharum = cukr), též glycidy, nepřesně cukry. Zastarale a chybně uhlovodany nebo karbohydráty jsou organické sloučeniny patřící.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Cukry = Sacharidy = Uhlovodany = Uhlovodany = Glycidy
Získávání energie pro život
VY_52_INOVACE_ZBP1_5564VAL Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0691 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_CH17 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice 68771 Autor RNDr. Anna Priessnitzová Vzdělávací oblast Přírodovědné vzdělávání Vzdělávací obor Základy přírodních věd - chemie Tématický okruh Chemické složení živých organismů Téma Cukry Ročník 2. M Datum tvorby 4.3. 2014 Anotace Prezentace zahrnuje sacharidy – jejich rozdělení, vlastnosti, využití a význam. Dává učivo do souvislosti s fotosyntézou a jejím významem pro život na Zemi. Motivuje žáky k aktivnímu zájmu o probírané učivo. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výkladový materiál, lze ji rovněž využít k zopakování a procvičení učiva. Navazuje na ni pracovní list. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Sacharidy (cukry, glycidy) Jsou to přírodní látky převážně rostlinného původu Patří mezi nejrozšířenější látky v přírodě Funkce sacharidů : a) zásobní (zdroj energie) b) stavební (u rostlin)

Rozdělení sacharidů Sacharidy se skládají se z uhlíku, vodíku a kyslíku tvoří je stavební jednotky – monosacharidy z nich jsou tvořeny - disacharidy - polysacharidy Rozpustné sacharidy, které mají sladkou chuť = cukry

Monosacharidy Glukóza = C6H12O6 Glukóza = hroznový cukr Součást krve živočichů (porucha – diabetes) Rozkladem glukózy (spalováním) organismy získávají energii Z glukózy ----> ethanol, kyselina citronová, kyseliny mléčná, vitamín C Fruktóza = ovocný cukr (v medu) Ribóza, deoxyribóza – 5 uhlíkových atomů, jsou součástí DNA a RNA Glukóza = C6H12O6 2 možné způsoby zápisu :

Disacharidy Tvořeny ze dvou monosacharidů Sacharóza = glukóza + fruktóza (cukr řepný, třtinový) Laktóza = glukóza + galaktóza (mléčný cukr savců) Maltóza = 2 glukózy (ve sladu z ječmene, výroba piva)

Polysacharidy Jsou složeny z molekul 1 – více druhů monosacharidů Význam : látky stavební (celulóza) látky zásobní (škrob, glykogen) speciální funkce: heparin (polysacharid+ bílkovina) – brání srážení krve Rostlinné klovatiny – rostliny je roní při poranění Mukopolysacharidy – váží vodu v organismech – v kloubech, sklivci – kyselina hylauronová

Škrob – nejrozšířenější zásobní polysacharid, tvořen glukózou. Celulóza – tvoří buněčnou stěnu rostlin, složena z glukózy, člověk ji nedokáže trávit, je hlavní složkou vlákniny – podporuje peristaltiku střev. Čistá celulóza – bavlna, vata, výroba papíru. Škrob – nejrozšířenější zásobní polysacharid, tvořen glukózou. Díky němu mají lidé dostatek výživy – brambory, obilí, rýže. Glykogen – zásobní polysacharid v játrech a svalech Inulin – rostlinný zásobní polysacharid (využití diabetici)

Vznik cukrů fotosyntetickou asimilací 6 CO2 + 6 H2O ------> C6H12O6 + 6 O2 Fotosyntéza je reakce, kterou zelené rostliny díky chlorofylu v chloroplastech dokáží využít světelného záření k tvorbě energeticky bohatých organických sloučenin – cukrů (glukózy) z jednoduchých anorganických látek – oxidu uhličitého (CO2) a vody. Fotosyntéza má zásadní význam pro život na Zemi.

Fotosyntetická asimilace Fotosyntéza je složitý, několikastupňový proces, zahrnuje fázi světelnou (Calvinův cyklus) a fázi temnostní. Probíhá v chloroplastech zelených rostlin a v mnoha dalších organismech (autotrofních =samo-vyživujících). Kromě zelených rostlin jsou to zelené řasy, hnědé řasy, ruduchy, bakterie, krásnoočka, sinice.

fotosyntéza Oxid uhličitý voda kyslík glukóza

Význam fotosyntézy  Je to základní proces, zabezpečující život na Zemi. Téměř veškerá biomasa vzniká fotosyntézou ze vzdušného oxidu uhličitého. Fotosyntéza je jediný děj na Zemi, při kterém se uvolňuje kyslík. Z celkové sluneční energie vyzařované Sluncem do vesmíru, zachytí planeta Země jednu miliardtinu ( 10-9 ). Z ní se 40 % odrazí zpět do vesmíru. Zbytek energie stačí k udržení veškerého života, k ohřívání atmosféry a zemského povrchu. Ze světla dopadajícího na rostliny jsou jen 3 % využita na tvorbu sacharidů, které jsou základem výživy organismů na Zemi.

ZDROJE: http://www.sugarmill.ru/ http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Leaf_1_web.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Simple_photosynthesis_overview_cs.png http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Fotosynteza3.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gros_Semillon.jpg http://sh.wikipedia.org/wiki/Datoteka:D-glucose-chain-2D-Fischer.png http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Glucose_Haworth.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/29/Sucrose.png http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b1/Celuloza.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Malz-rot-und-normal.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Potato_plant.jpg http://cs.wikipedia.org/wiki/Fotosynt%C3%A9za BANÝR, Jiří a kolektiv: Chemie pro střední školy. Praha: SPN, 1995.