Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, 251 01 Autor Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, 251 01 Autor Mgr. Radana Šimčíková Číslo VY_32_INOVACE_CJ.4.01 Název Ohebné slovní druhy Téma hodiny Slovní druhy Předmět Český jazyk Ročník 4. Anotace Přehled, vysvětlení a samostatné určování slovních druhů s následnou kontrolou. Datum ověření 13.11.2012 Druh učebního materiálu Prezentace, pracovní list
Slovní druhy Ohebné slovní druhy 1. Podstatná jména – názvy osob, zvířat, věcí, vlastností a dějů maminka, lékař, pes, židle, smích, bouřka 2. Přídavná jména – vlastnosti osob, zvířat, věcí (Jaký? Který? Čí?) veselý, modrá, vedlejší, dědečkův 3. Zájmena – zastupují podstatná jména nebo na ně ukazují on, ona, ono, my, vy, ten, ty, tento, náš, vaše, kdo 4. Číslovky – vyjadřují počet nebo pořadí dva, osm, první, žádný, patery 5. Slovesa – vyjadřují, co osoby, zvířata a věci dělají spal, lyžuje, pojede, bude lyžovat
Slovní druhy Urči slovní druhy táta veselá ten modrý závist osm hloupá sen my běží pátý pohádka dítě jeho sníh ona bude spát malíček liška déšť
Slovní druhy Správné řešení táta podstatné jméno, 1 veselá přídavné jméno, 2 ten zájmeno, 3 modrý přídavné jméno, 2 závist podstatné jméno, 1 osm číslovka, 4 hloupá přídavné jméno, 2 sen podstatné jméno, 1 my zájmeno, 3 běží sloveso, 5 pátý číslovka, 4 pohádka podstatné jméno, 1 dítě podstatné jméno, 1 jeho zájmeno, 3 sníh podstatné jméno, 1 ona zájmeno, 3 bude spát sloveso, 5 malíček podstatné jméno, 1 liška podstatné jméno, 1 déšť podstatné jméno, 1
Slovní druhy Určování ve větě Já mám nové akvárium. Bratr mi koupil pět nových rybiček. Dvě rybičky jsou zlaté, tři mají barvu červenou.
Slovní druhy Správné řešení 3 5 2 1 Já mám nové akvárium. 1 3 5 4 2 1 Bratr mi koupil pět krásných rybiček. 4 1 5 2 4 5 1 2 Dvě rybičky jsou zlaté, tři mají barvu červenou.
Zdroj obrázků: www.office.microsoft.com Slovní druhy Zdroj obrázků: www.office.microsoft.com Metodická poznámka: List 3 a 5 mají žáci k dispozici v papírové podobě, práce si kontrolují podle správného řešení, které se po dokončení objeví na tabuli.