Supervize jako „koření“ MgA. Hana Regnerová
Vzdělávací řídící podpůrná 3x3x3 = SUPERVIZE AKTEŘI Organizace tým/jedinec supervize ZAMĚŘENÍ Cíle/případové Procesy/řízení Komunikace/vztahy FUNKCE Vzdělávací řídící podpůrná
INGREDIENCE - kolektiv / jednotlivec Synergie 1+1=3 Vedoucí/pozice, úkol/cíl, vztahy Komunikační procesy
DALŠÍ INGREDIENCE A PODMÍNKY ZPRACOVÁNÍ - organizace Poslaní Hodnoty Struktura Procesy, komunikace Změny
Proč právě v sociálních službách? KOŘENÍ - supervize Proč právě v sociálních službách? Případová, týmová – vztahová, komunikační, řízení Interní supervize, souřadné postavení – intervize Přímá/zprostředkovaná Supervizor, více supervizorů Vzdělávací, řídící, podpůrná
Supervize jako zdravé dochucovadlo Zaměření pozornosti na téma, proces ujasňování, dosahování cíle, nebo řešení problému; Připrava podmínek (kontraktování, bezpečí, důvěra, přemostění, externalizace, …), zastavuje proces na významných místech, vyzývá, usnadňuje komunikaci a vede k reflexi. Facilitace - podněcování – supervizor zajišťuje vyváženost vstupů, prostor pro každého, dosažení cíle; Vizualizace - zviditelnění – supervizor zpřístupňuje a zpřehledňuje sdílené zkušenosti pro supervidované, pomáhá je třídit, urovnávat; Pojmenování souvislostí, protikladů nebo vzorců – supervizor se dotazuje, upozorňuje, ukazuje souvislosti; Práce s emocemi
„Kopr do buchtiček se šodó“ ne každá supervize se hodí pro každého Zkušenosti se supervizí: …
Služba je přesolená Příliš mnoho supervize: - přebírání či přehazování odpovědnosti - intervence jinde než je potřeba nutné ukončení procesu nepřenos do praxe
Jak tedy kořenit aneb co nesmí chybět Důvěra Bezpečí Etika Dokumentování Kontraktování (ukončení) Most – přenos do praxe
Otázky k diskuzi Jak funguje supervize u Vás? Supervize v sociálních službách a její budoucnost?
DĚKUJI ZA POZORNOST