Odborný článek x učebnice Článek Aktuální informace zpráva o výzkumu Autor může vycházet z různých koncepcí, ale nevykládá je Prostředník komunikace mezi odborníky Terminologická nejednoznačnost Učebnice Přehlednost a systematičnost, logické řazení informací Didaktické cíle, názornost „návod k použití“
Jak efektivně číst odborné texty Metoda SQ3R Robinson, F. (1946). Effective study. New York: Harper and Brothers. Přehled Otázky Čtení Rekapitulace Závěrečný přehled http://fcit.usf.edu/fcat/references/strategies/mi9.htm
Jak efektivně číst odborné texty Survey Článek: titul, abstrakt, závěr, klíčová slova Kniha: titul, obsah, úvod, závěr, rejstříky, předmluva Zvýrazněné části textu
Jak efektivně číst odborné texty Read Poznámky po každém odstavci struktura odstavce Topic sentence Supporting sentence Details Concluding sentence Kurz Academic Writing http://www.langdpt.cas.cz/nabizime/blended-learning/
Posuzování textů Meteorologie – str. 26-27 Zhodnocení přednášky Grafy – analysis of individual items
Přednáška sklidila velice kladný ohlas Přednáška sklidila velice kladný ohlas. Přijelo více než 50 lidí z různých míst České republiky, dva účastníci dokonce ze zahraničí (Slovenska a Slovinska). Všichni přítomní si mimo jiné na vlastní kůži vyzkoušeli, jak probíhá vyučování metodou Peer Instruction. Odpovídali pomocí hlasovacích zařízení na zadané otázky, diskutovali s ostatními účastníky svá řešení a přesvědčovali se vzájemně o správné odpovědi. Přednáška přinesla řadu zajímavých námětů k zamyšlení, jak by se dala zefektivnit výuka. Jak například upravit přednášky, aby již v jejich průběhu docházelo namísto pouhého přenosu informací ke skutečnému vzdělávání studentů. Zájemci, kteří se přednášky nemohli zúčastnit, mohou shlédnout záznam na stejné téma z konference ve Španělsku z letošního července
Odborný článek - struktura Introduction / Úvod Theoretical background / Teoretická východiska State of art / Současný stav problému Research aims/purposes and questions / Cíle výzkumu, hypotézy, výzkumný problém Methods / Použitá metoda výzkumu Results/findings / Výsledky, zjištění Discussion and conclusion(s) / Diskuze a závěr Viz .doc dokument Dle T. Janíka Introduction – uvedení do problematiky a do problému, kterou jsou ve studii pojednávány; Theoretical background – představení výchozích paradigmat a teorií; vymezení klíčových teoretických konstruktů, jež jsou relevantní pro vlastní výzkumnou studii; State of the art – shrnutí stavu poznání zkoumané problematiky, zkoumaného problému – jde o účelem vedený přehled relevantních výzkumů a zejména jejich nálezů v mezinárodní i národním kontextu. Research aims/purposes and questions – formulace výzkumných cílů a otázek vč. zdůvodnění jejich relevance; event. rozvinutí těchto otázek do podoby hypotéz, popř. alespoň podání výčtu proměnných vč. jejich operacionalizace (ve vazbě na teoretická východiska viz bod 2 a s nasměrováním k bodu 5 – metody/popis výzkumného nástroje). Methods – představení výzkumné metodologie anebo metodiky; popis výzkumného nástroje – postupu jeho konstrukce (ve vazbě na operacionalizaci zkoumaných proměnných – viz výše) a informace o jeho psychometrických či jiných kvalitách; popis procedury výběru, zkoumaného souboru; úvaha nad možnostmi zkreslení apod. Results nebo findings – výsledky výzkumu – zpravidla strukturované dle tematických oblastí, v jejich rámci pak dále – např. dle sledovaných proměnných (např. genderové odlišnosti apod.). Discussion, popř. and conclusion(s) – diskuse vlastních výsledků vedená na pozadí současného stavu poznání (provázanost s kap. State of the art); předkládání/diskuse možných interpretací výzkumných nálezů vč. zvažování jejich přiléhavosti či omezení; diskuse metodologických omezení provedené studie; formulování výhledu pro další výzkum; doporučení např. směrem ke vzdělávací politice, k edukační praxi apod.