Provoz v bytě, vertikální (schodiště) i horizontální komunikace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
P ODPORA TRANSFORMACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Ivana Příhonská Praha /
Advertisements

CESTA K CERTIFIKÁTU BEZ BARIÉR. Metodika 1 = ubytování a stravování.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 12Číslo.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Jana Kadlecová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_CLOVEK_A_PRAVO_08.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 30 Anotace.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 11Číslo.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co je větší? 15 cm30 cm 100 m6000 mm 15 cm3 m.
Experimentální metody oboru – Pokročilá tenzometrie – Měření vnitřního pnutí Další využití tenzometrie Měření vnitřního pnutí © doc. Ing. Zdeněk Folta,
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 2. ročník oboru strojírenství Vzdělávací.
Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE K POZNÁVÁNÍRegistrační.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Objem Objem jako fyzikální veličina Měření objemu.
Chráněné bydlení. pobytová služba poskytovaná osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu zdravotního postižení nebo chronického onemocnění, včetně.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
ArchiCAD nástroj Schodiště 2
II. TÉMA Platné právní předpisy na ochranu dřevin rostoucích mimo les a povolování kácení (metodiky, ČSN, dohody)
Jak předcházet chybám na stavbách z pohledu projektanta.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
Svislé zděné konstrukce
schodiště CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_OK_TP_09
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Plánování ve školní tělesné výchově
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Schodiště – návrh dvouramenného schodiště v bytovém domě
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Projekt novostavby vysokoškolských kolejí v rozsahu DPS
Základní formy prodeje
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
Vytápění Tepelné ztráty
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje KOMÍNY VY_32_01_001_INOVACE Projekt.
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Ing. Renata Segmüllerová
Schodiště – půdorysy v jednotlivých podlažích, řezy
Chemické vlastnosti technických materiálů
Název projektu: Moderní škola
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Délka
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-14
Management Přednáška 7, 8: Plánování.
7. Druhy čar, měřítka zobrazení, písmo Technická dokumentace
Děti jsou naše budoucnost
Životní cyklus.
Zemní práce a zakládání staveb
Název materiálu: VY_32_INOVACE_12_JEDNODUCHÉ LEŠENÍ 2_Z2
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_IZOLACE PROTI RADONU_Z1
Soustružení Definice soustružení Schéma soustružení
Klempířské práce Klempířské práce jsou nedílnou součástí každé kvalitní střechy. Aby střecha správně plnila svoji ochrannou funkci je potřeba klempířů.
Délka kružnice, obvod kruhu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_19-12
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Cvičení Nauka o stavbách I. Část 1. Člověk v prostoru
Družstvo CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Schodiště – půdorysy, druhy čar
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Sociální a dostupné byty
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Diagnostika dítěte předškolního věku
Konstrukce a výroba dřevostaveb
Transkript prezentace:

Provoz v bytě, vertikální (schodiště) i horizontální komunikace Ing. arch. Klára Frolíková Palánová, Ph.D.

PROVOZ V BYTĚ tj. souhrn funkcí bydlení a činností vykonávaných v domácnosti, výsledek mezilidských vztahů, životních způsobů a návyků sledovat z hledisek materiálních psychologických etických Sociologických vyžaduje dostatek prostoru pro kontakty členů domácnosti pro společenský styk pro osobní soukromí …z toho vyplývá různá intenzita v různých sociálních skupinách, mění se s věkem soukromí… více v městech družnost…více na venkově

ZÁSADY RACIONÁLNÍHO PROVOZU vyloučení nežádoucího slučování činností, podporující dobrý průběh činností vzájemně na sebe navazující provozní návaznost příprava pokrmů a stolování (vyloučení spaní z obývacího pokoje) vazby mezi ložnicemi a hygienickým příslušenstvím

VOLNOST POHYBU V BYTĚ rozmístění zařizovacích předmětů, aby nebyla rušena hlavní pásma pohybu volné plochy do souvislých celků klidová místa – pro umístění nábytku (zohlednění optimálních rozměrů pro odstupy a průchody) provoz ulehčuje příruční a přehledné ukládání věcí (dostatečná kapacita úložných prostorů)

SHRNUTÍ BYTOVÝ PROVOZ složky utilitární (racionální provoz, požadavek volnost pohybu v bytě, snadnost a plynulost výkonu činnosti psychické a etické (individuální proměnné – hl. v čase; je třeba pro změny vytvořit předpoklady už ve stavbě (variabilita či elasticita dispozice) vyplývá ze vzájemných vztahů členů domácnosti optimální poměr plochy volné a plochy zastavěné je 3:2 významná je volba měřítka (výměry), snadná pohyblivost nábytkových předmětů účelné rozmístění nábytkových skupin

vhodné rozmístění nábytkových skupin

provoz v bytě

uvážené umístění dveřních otvorů

SCHODIŠTĚ ČSN 73 4130 Konstrukce, která zajišťuje v budovách trvalou komunikaci mezi jejími jednotlivými úrovněmi Musí umožňovat pohodlný a bezpečný výstup a sestup osob, stěhování nábytku a přesun břemen. Cesta ke schodišti z pohledu dispozice max. 40 m

NÁZVOSLOVÍ : Schodiště je vertikální komunikační prostor se schody, které spojují jednotlivá podlaží Schodiště se skládá ze schodišťových ramen se stupni a schodišťových podest. Schodišťové rameno je souvislá sestava schodišťových stupňů, ve které jsou nejméně tři výšky schodišťových stupňů Stupeň schodiště - schod vychází z délky lidského kroku Podesta – vodorovná plošina spojující nebo ukončující schodišťová ramena, slouží pro přechod nebo odpočinek osob Stupnice – horní vodorovná plocha schodišťového stupně, na kterou se našlapuje Podstupnice – přední svislá plocha schodišťového stupně Výstupní čára – myšlená čára spojující přední hrany schodišťových stupňů v teoretické ose výstupu

Počet výšek schodišťových stupňů v jednom schodišťovém rameni smí být nejvýše 16, u pomocných schodišť, schodišť v rodinných domcích a schodišť uvnitř bytů 18 Šířka schodišťového ramene – násobek 550 mm, u rodinného domu min. 900 mm, u bytového domu 1100 mm Průchodná šířka podlažních a mezipodlažních podest musí být nejméně tak široká, jako je šířka přilehlého schodišťového ramene Otvírání dveřního křídla do prostoru podesty nesmí zužovat průchodnou šířku podesty Dveře otvíravé mimo prostor podesty mají vzdálenost vnitřní hrany zárubně aspoň 300 mm od hrany nejbližšího stupně

DRUHY SCHODIŠŤ Podle umístění : vnitřní – uvnitř budovy, chráněné před povětrností vnější – vně budovy, vystavené vlivům počasí Podle použití : hlavní pomocné

ZÁBRADLÍ Madlo – prvek sloužící k přidržování při chůzi po schodišti nebo rampě, může být součástí zábradlí nebo samostatné Rameno schodiště širší než 2750 mm je vhodné rozdělit mezilehlým zábradlím Zábradlí pro schodišťová ramena je min. 90 cm vysoké u rodinných domů, 100 cm u bytových domů do 8 podlaží, 9 a více podlaží 110 cm Zábradlí na volném okraji pochůzné plochy – nejmenší povolená výška zábradlí včetně madla : Snížená 90 cm ( hloubka do 3 m ) Základní 100 cm Zvýšená 110 cm ( hloubka větší než 12 m ) Zvláštní 120 cm ( hloubka větší než 30 m )

Při návrhu se vychází z anatomie člověka: délka kroku 610-630 mm délka chodidla 210-230 mm …a z dispozičně provozního řešení budovy

Schodiště v RD Výpočet počtu stupňů Konstrukční výška/výška stupně = počet stupňů Výpočet výšky stupně (max. na 1 desetinné místo) Konstrukční výška/ počet stupňů = výška stupně Výpočet šířky stupně (zaokrouhluje se na 5 mm) 2*h+b= 610-630 mm (Lehmanův vzorec) Délka schodišťového ramene b*(počet stupňů-1) = délka sch. ramene

REKAPITULACE ÚKOLŮ Do vzorového rodinného domu zakreslete celkový provoz a dílčí provoz ve zvolené obytné místnosti Zakreslete provozní schéma vzorového rodinného domu a posuďte, jestli se jedná o dům (byt) halový nebo předsíňový (chodbový) Vyznačte a popište komunikační prostory vzorového domu Proveďte výpočet schodiště v rodinném domě (konstrukční výška, typ schodiště – jednoramenné, dvouramenné, výška stupně, šířka stupně, počet stupňů…a nakreslit půdorys a řez v měřítku 1:50)