Název školy: Základní škola Dobříč, okres Plzeň - sever, příspěvková organizace Autor: Mgr. Anna Dyková Název: VY_32_INOVACE_19_Dělení desetinných čísel Téma: Dělení desetinných čísel Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2649
Anotace Materiál je pro žáky 5. ročníku, pro výuku matematiky Prezentace na interaktivní tabuli. Je vhodný pro společnou práci s učitelem u tabule jako vysvětlení a procvičení nového učiva. Pomůcky: interaktivní pero, fixy na interaktivní tabuli. Inovace: interaktivní způsob učení. Metodické pokyny: pozoruj desetinnou čárku , vyděl deseti, vyděl stem, přiřaď, vyřeš jednoduché slovní úlohy.
Dělení desetinných čísel deseti. Za deset lineckých koláčků zaplatila maminka 115 Kč. Kolik stál jeden koláček? 115 : 10 = 11,5 Linecký koláček stál 11,50 Kč. Pozoruj desetinnou čárku: 1 1 5 : 1 0 = 1 1 , 5 ( 115 = 115,0 ) Dělíme-li desetinné číslo deseti, posouváme desetinnou čárku o jedno místo doleva. Výklad učitele.
Počítej, dělíme deseti. 65,87 : 10 = 5,81 : 10 = 32,09 : 10 = 987,7 : 10 = 111,6 : 10 = 100 : 10 = 987 : 10 = 650 : 10 = 45 cm = _____ dm 98 cm = _____ dm 128 cm = _____ dm 5 cm = _____ dm 33 dm = _____ m 80 dm = _____ m 123dm = _____ m 99 dm = _____ m Žáci vyřeší.
Dělení desetinných čísel stem. Cyklista během tréninku objížděl stokrát jeden okruh. Tachometru na konci tréninku ukazoval 135,2 km. Kolik kilometrů měří okruh? 135,2 : 100 = 1,352 Okruh měří 1,352 km. To je 1 352 metrů. Pozoruj pohyb desetinné čárky: 135,2 : 100 = 1,352 Dělíme-li desetinné číslo stem, posouváme desetinnou čárku o dvě místa doleva. Společný výklad.
Počítej, dělíme stem. 65,9 : 100 = 4,8 : 100 = 705,5 : 100 = 59 : 100 = 3 : 100 = 71,7 : 100 = 60,1 : 100 = 324 : 100 = cm = _____ m cm = _____ m 16 cm = _____ m 8 cm = _____ m 879 l = _____ hl 501 l = _____ hl 55 l = _____ hl 7 l = _____ hl Žáci vypočítají.
Učebnice pro sto žáků stály 18 650 Kč. Kolik stála učebnice pro jednoho žáka? Z deseti stromů otrhal strýc 673 kg broskví. Jaká byla průměrná úroda kilogramů broskví z jednoho stromu? V krabičce o hmotnosti 4 520 gramů je zabaleno 100 kusů oplatek. Jaká je hmotnost jedné oplatky? Žáci vyřeší.
Rozhodni, budeš-li dělit nebo násobit. 56,7 _____ = 567 23,9 _____ = 0,239 19,8 _____ = 1 980 6,7 _____ = 0,67 0,82 _____ = 8,2 50,1 _____ = 5,01 56 _____ = 0,56 3 _____ = 0,3 : 10 . 10 . 10 : 100 : 10 . 100 : 100 :10 Žáci přiřadí .
Zdroje http://microsoft.com