Umělecké obory v systému vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Advertisements

Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu Přednáška č. 4 AR 2014/2015.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
H ODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ Martin Malčík Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
Kvalifikace pracovníka v sociálních službách a sociálního pracovníka.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
VLASTNOSTI SCHOPNOSTI DOVEDNOSTI
Technické vzdělávání, vyučovací prostředky, technická muzea.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Společenská odpovědnost ve školství
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/04 Název materiálu: Duchovní a světská hudba Zpracoval: Mgr. Bc. BcA. Michal Jančík.
Techniky práce s mentálně postiženými
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
UČENÍ.
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Úvod do tvorby srozumitelného textu
CÍLE ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
Zvuky hudebních nástrojů
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Metody práce s dětmi Zora Syslová.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VÝROBA ŚÍPKOVÉHO ČAJE sebeobsluha.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Gymnasium Jižní Město Praha
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Andragogika Vzdělávání.
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Krása a umění jako prostředky výchovy
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
Orientujeme se v prostoru
Poznatky ze života zvířat
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Centra kolegiální podpory
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Akční plán - plánované společné aktivity
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
Vztah k životnímu prostředí
Estetická výchova Jak rozvíjet estetické vnímání světa u dětí předškolního věku. Propojení hry a umění estetického vnímání, hledání významů uměleckých.
Život bez střeva , Praha.
POZORNOST, SOUSTŘEDĚNOST, PAMĚŤ - VZTAH K ŽIVOTNÍMU PROSTŘEDÍ
Gramotnosti ve vzdělávací oblasti umění kultura
Revize kurikulárních dokumentů pro všeobecné a
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

Umělecké obory v systému vzdělávání Formální umělecké vzdělávání plní dvě základní funkce: - připravuje experty, výkonné umělce - podílí se na všeobecném vzdělávání populace. Žáci a studenti tak v míře, kterou jim poskytuje vzdělávací obsah uměleckých oborů na jednotlivých stupních a typech škol, získávají: - nové znalosti a dovednosti skrze zkušenosti z tvůrčích činností schopnost reflektovat a aplikovat získané znalosti, dovednosti a zkušenosti v rovině produkce, recepce a interpretace schopnost porozumět postupům a výsledkům tvůrčích činností, nalézat nové varianty řešení a uvědomovat si kontexty s daným druhem umění Umělecké obory jsou v základním, středním a základním uměleckém vzdělávání součástí kurikulárních dokumentů, které jsou zakotveny  v zákoně 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.

Umělecké obory v systému vzdělávání Za specifické cíle formálního uměleckého vzdělávání, které jsou v různých modifikacích uváděny v kurikulárních dokumentech pro předškolní základní, základní umělecké a střední vzdělávání lze považovat: rozvíjení osobní identity v sociálních a kulturních kontextech rozvíjení tvořivých, poznávacích a komunikačních dispozic rozvíjení schopnosti vnímat, reflektovat a interpretovat umělecké nebo estetické fenomény získávání technologických a řemeslných schopností získávání znalostí o vývoji umění v kulturním, historickém a sociálním kontextu - pěstování schopnosti kritické reflexe umělecké, kulturní a společenské

Umělecké obory v systému vzdělávání Umění a kultura umožňuje jiné než pouze racionální poznávání světa. Odráží nezastupitelnou součást lidské existence – umění a kulturu. Jedním z nejdůležitějších cílů vzdělávací oblasti Umění a kultura je učení se prostřednictvím vlastní tvorby opírající se o subjektivně jedinečné vnímání, cítění, prožívání a představy. Vyučování má komunikativní a emocionálně motivační dimenzi, nelze však zapomínat na dimenzi kognitivní (a dovednostní).

Umělecké obory v systému vzdělávání Činnostní pojetí je propojujícím prvkem všech uměleckých oborů. Obsah tvůrčích činností tvoří znalostní a dovednostní bázi pro rozvoj tvůrčích schopností žáka – ty lze rozvíjet pouze tehdy, pokud je respektována žákova individualita, jeho vlastní zkušenosti, způsob prožívání a myšlení, jeho představivost, fantazie a emocionalita. Umělecké obory tak zcela přirozeně v sobě zahrnují inkluzivní aspekt vzdělávání.

Umělecké obory – tvůrčí činnosti Tvořivost se stále snaží najít své místo ve vzdělávání. Děti jsou často velmi rafinovaně „vtahovány“ do konzumace masové produkce, a proto by vzdělávací instituce měly „vytvářet určitou protiváhu k některým jednostranným rysům konzumní společnosti„“ (SKALKOVÁ, 2007, s. 164). Tvořivost a metody jejího rozvíjení Uvědomění si tvořivé podstaty své osobnosti; Sebepřesah skrze označení – experimentální praxe; Výsledek činnosti jako autorský produkt; Ověřování výsledků – interpretace a komunikační uplatnění; Portfolio jako doklad cesty. (VANČÁT, 2007)

Tvůrčí činnosti jako základ povinného vzdělávacího obsahu Hudební výchova (ZŠ) Vokální činnosti Instrumentální činnosti Hudebně pohybové činnosti Poslechové činnosti   Hudební výchova (G) Produkce Recepce a reflexe Společné téma HV a VV: Umělecká tvorba a komunikace         Metodické komentáře a úlohy ke standardům ZV https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/21389/METODICKE-KOMENTARE-A-ULOHY-KE-STANDARDUM-ZV---HUDEBNI-VYCHOVA.html/

Tvůrčí činnosti jako základ povinného vzdělávacího obsahu Výtvarná výchova (ZŠ) Rozvíjení smyslové citlivosti Uplatňování subjektivity Ověřování komunikačních účinků         Výtvarný obor (G) Obrazové znakové systémy Znakové systémy výtvarného umění Společné téma HV a VV: Umělecká tvorba a komunikace Metodické komentáře a úlohy ke standardům www.rvp.cz NIPOS_ARTAMA Celostátní přehlídky dětí a mládeže https://www.vytvarneprehlidky.cz/

Tvůrčí činnosti jako základ povinného vzdělávacího obsahu Dramatická výchova (ZŠ) Základní předpoklady dramatického jednání Proces dramatické a inscenační tvorby Recepce a reflexe dramatického umění Dramatický obor (G) Dramatická a inscenační tvora Dramatické umění       Tvořivá dramatika https://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html  

Tvůrčí činnosti jako základ povinného vzdělávacího obsahu Filmová/Audiovizuální výchova (ZŠ, G) Uplatnění subjektivity, pozorování, smyslového vnímání Uplatnění kreativity, fantazie a senzibility Komunikace, posilování a prohlubování  komunikačních schopností Metodický portál www.rvp.cz https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/10785/FILMOVAAUDIOVIZUALNI-VYCHOVA-PROC-A-JAK.html/ https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=3761 Filmvýchova.cz http://filmvychova.cz/

Tvůrčí činnosti jako základ povinného vzdělávacího obsahu Taneční a pohybová výchova (ZŠ) Pohybová průprava Prostorové cítění Vzájemné vztahy Pohyb s předmětem Hudba a tanec Improvizace/Improvizace a tvorba Danken institut http://duncaninstitut.cz/

Umělecké obory – témata Gramotnosti – PPUČ Projekt NÚV Přímá podpora práce učitele https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=12726. Informace k matematické, čtenářské a digitální gramotnosti; ukázky lekcí Standardy – nástroje hodnocení Standardy pro ostatní vzdělávací obory https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=9832 Projekt cesta ke kvalitě http://www.nuv.cz/ae Klíčové kompetence Kompetence v oblasti kulturního povědomí a vyjadřování Propojování formálního a neformálního uměleckého vzdělávání http://umeleckevzdelavani.cz/ Mezioborová/průřezová témata http://www.nuv.cz/t/studie

Umělecké obory – instituce Národní ústav pro vzdělávání http://www.nuv.cz/ Revize kurikulárních dokumentů http://www.nuv.cz/t/navrh Týden uměleckého vzdělávání http://www.nuv.cz/tuvat-2018 Metodický portál www.rvp.cz Národní institut dalšího vzdělávání https://www.nidv.cz/ Podpora ZUŠ https://www.nidv.cz/podpora-zus NIPOS – Artama http://www.nipos-mk.cz/ Propojování formálního a neformálního uměleckého vzdělávání http://umeleckevzdelavani.cz/

Učit se uměním Umění je pro mne mostem, který spojuje neobyčejné, idealistické, ba přímo radikální myšlenky a každodenní život. Pečlivě připravuji různé podmínky, v nichž o těchto myšlenkách mohu diskutovat s lidmi a dosáhnout vzájemně obohacující výměny názorů. Velice často to znamená úzce s publikem spolupracovat, začlenit je do procesu, nebo je přímo vyzvat, aby se fyzicky podílelo na dokončení díla“ Steve Lambert, 1976 (In: Kartografie naděje: Příběhy sociální změny; 22. 11. 2012 – 21. 2. 2013 Centrum současného umění DOX). Umělecké vzdělávání představuje širokou oblast. Zahrnuje jak formální vzdělávání ve školských institucích, tak neformální vzdělávání, na němž se podílí široké spektrum kulturních institucí, nevládní neziskové organizace a další subjekty. Nejde pouze o vzdělávání v uměleckých oborech, ale také o vzdělávání prostřednictvím umění.  

Lidé jsou schopni jedinečného triku tím,   Lidé jsou schopni jedinečného triku tím, že vytvářejí skutečnost nejprve ve svých představách, že ji zažívají ve svých myslích… A jakmile vycítíme možnost lepšího světa, začneme se chovat odlišně, jako by se ten svět začal uskutečňovat… A co je myslitelné v umění, se stává myslitelným v životě. Kartografie naděje: příběhy sociální změny, Dox 2012 Brian Eno, 1948 anglický hudebník, skladatel, hudební producent, zpěvák, spisovatel a výtvarník ,