Projekt voda.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH01 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Škola 21. století Autor: Ing. Minářová Pavlína Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
Voda Vypracoval: Martin Popelka Obor: Technické lyceum Třída: 2.L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název školy: Základní škola J. E. Purkyně a Základní
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
Halové prvky Halogeny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vlastnosti plynů.
Změny skupenství látky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Halogeny Obr. 1 fluor Obr. 2 chlor brom jod
Částicová stavba látek
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
„Svět se skládá z atomů“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Vodík.
Beryllium Alžběta Gricová 4.B.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Výskyt, příprava, vlastnosti, užití
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
VODÍK Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_17_26.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
Fyzika – 6.ročník Atomy a molekuly VY_32_INOVACE_
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
Obecná a anorganická chemie
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
CHEMIE - Chemická vazba
Vlastnosti plynů.
Vzájemné silové působení těles
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Atomy a molekuly (Učebnice strana 38 – 39)
Atomy a molekuly Z čeho jsou složeny látky?
Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Tematická oblast:
02 kyslík VY_32_INOVACE_02 autor: Mgr. Helena Žovincová
Mgr. Jana Schmidtmayerová
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Z čeho jsou složeny látky?
Vlastnosti alkanů.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

Projekt voda

Z čeho se voda skládá Molekula vody

Vlastnosti vody Je chemická sloučenina vodíku a kyslíku Tvoří základní podmínky pro existenci života na Zemi Za normální teploty a tlaku je bezbarvá, čirá kapalina bez zápachu V přírodě se vyskytuje ve třech skupenstvích: Pevné (sníh, led) Kapalné (voda) Plynné (vodní pára) obrázky

Kapalné skupenství (voda) Pevné skupenství (led) Plynné skupenství (vodní pára)

Co je to molekula Molekula je částice složená z atomů nebo iontů je tvořena dvěma nebo více atomy spojenými chemickou vazbou Může být tvořena stejnými atomy Počet atomů v molekule zapisujeme vpravo dole ke značce prvku

Co je to atom Atom je nejmenší část hmoty, která je schopna podržet si všechny charakteristiky prvku. Skládá se z částic, které tvoří buď atomový obal a ty se označují jako elektrony a nebo jádro atomu a ty se označují jako nukleony (protony a neutrony).

Atom vodíku Vodík je nejlehčí a nejjednodušší plynný chemický prvek je bezbarvý, lehký plyn, bez chuti a zápachu. Je hořlavý, hoří namodralým plamenem, ale hoření nepodporuje. Je 14,38krát lehčí než vzduch a vede teplo 7krát lépe než vzduch Je značně reaktivnější při zahřátí, především s kyslíkem a halogeny se slučuje velmi bouřlivě Text za odrážkou začínat vždy stejnou velikostí písmena. Pokud je textu hodně, jako na tomto snímku, rozdělit ho do dvou snímků, aby byla zachovaná velikost písma z předchozích snímků

Má široké využití jako zdroj energie je velmi málo rozpustný ve vodě objevil roku 1766 Angličan Henry Cavendish, když si všiml, že při rozpouštění neušlechtilých kovů v kyselině vzniká bezbarvý, hořlavý plyn.

Jak vyrobíme laboratorně vodík Z dělící nálevky pozvolna přikapáváme kyselinu chlorovodíkovou na zinek ve zkumavce. Pozorujeme, že se při styku těchto dvou látek vyvíjí bezbarvý plyn-vodík Vodík jímáme nad vodou do zkumavky, která je naplněna vodou Zkumavku se směsí vodíku uzavřeme palcem a přesuneme ji k plameni kahanu Rovnice

Palec oddálíme a hrdlo zkumavky přisuneme k plameni Nastane výbuch a tak dokážeme přítomnost vodíku protože vodík je hořlavý ale vzduch ne 2HCl + Zn→ZnCl2 + H2

Atom kyslíku Kyslík je plynný chemický prvek, tvořící druhou hlavní složku zemské atmosféry. jeho přítomnost je nezbytná pro existenci většiny živých organismů na této planetě. Autorem jeho českého názvu je Jan Svatopluk Presl.

15. století – Leonardo da Vinci sledoval vlastnosti vzduchu 15. století – Leonardo da Vinci sledoval vlastnosti vzduchu. Určil, že jedna z jeho složek podporuje hoření. 1772 –Carl Wilhem Scheele objevil kyslík a pojmenoval ho "ohnivý vzduch".

Jak vyrobíme laboratorně kyslík Do baňky na konci aparatury zasuneme žhnoucí dřevěnou třísku Nepozorujeme žádnou změnu Zkumavku s peroxidem vodíku a oxidem manganisčitým zahříváme a do baňky opět zasuneme žhnoucí třísku Tříska v baňce vzplane a hoří , což je důkazem kyslíku Je lépe popsat způsob výroby, který budete předvádět (tedy rozklad peroxidu vodíku oxidem manganičitým)

Voda jako rozpouštědlo Rozpouštědlo je látka, v níž se látka rozpouští za tvorby roztoku Rozpouštěná látka je taková, která se rozpouští v rozpouštědle Ve vodě se třeba rozpouští cukr nebo sůl

Otázky na konec Z čeho se skládá atom? Z čeho se skládá molekula vody? Jaké látky rozpustíme ve vodě? Doporučuji vybrat jen jednu otázku

Zdroje: Vypracovali: Zděněk Dostál, Patrik Pospíšil, Eliška Křížová https://cs.wikipedia.org/wiki/Molekula https://www.google.cz/search?q=molekula+vody&client=firefox https://www.google.cz/search?q=co+je+to+molekula&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox https://www.google.cz/search?q=co+je+to+molekula&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=SpveV_j2Msuk8wffiJUw#q=co+je+to+atom https://www.google.cz/search?q=atom&client=firefox-b&biw=1252&bih=580&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjMnZDPi5nPAhUH8RQKHZoOAAgQ_AUIBigB#imgrc=_ https://cs.wikipedia.org/wiki/Voda https://cs.wikipedia.org/wiki/Vod%C3%ADk https://www.google.cz/search?q=atom+vod%C3%ADku&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiLn-jwlJnPAhVEPxQKHXpqAfkQ_AUICCgB&biw=1252&bih=580#imgrc=_ https://cs.wikipedia.org/wiki/Kysl%C3%ADk https://www.google.cz/search?q=atom+kysl%C3%ADku&client=firefox-b&biw=1252&bih=580&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjC- Základy chemie 1 , Fortuna(kap.5.1., 3.3.) Vypracovali: Zděněk Dostál, Patrik Pospíšil, Eliška Křížová