Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Půdy:.
Advertisements

PEDOSFÉRA PŮDA NA ZEMI.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
PŮDY.
13.1 Pedosféra Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Zeměpis Autor: Mgr. Lenka Hrdá Pedosféra.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Půdy v ČR Číslo vzdělávacího materiálu: ICT8-10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Kvalitní potraviny - kvalitní život CZ.1.07/1.1.00/
PŮDY Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Tomáš Sobotka. Dostupné z Metodického portálu.
Prvky a směsi Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_05_ Dělící metody Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“. OP VK oblast podpory 1.4 s názvem.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Závěrečné opakování pedosféra a biosféra materiál pro studenty se specifickými vzdělávacími potřebami autor: Tereza Kamenická.
Pedosféra Řecky Pedon = půda  Půda vzniká z mateční horniny zvětráváním  Chemické  Mechanické  a působením organismů  Živočichové  Rostliny  Mikroorganismy.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_EK02 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
PEDOSFÉRA = vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry spolupůsobením: – = věda zabývající se půdou a jejím geografickým rozšířením = věda zabývající se.
Přírodověda – 5. ročník, Půda
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Potraviny a výživa 1. ročník – kuchař, číšník, servírka
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
PEDOSFÉRA Přírodopis 9. třída Zpracovala: Mgr. Jana Richterová
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_36_PODMÍNKY ŽIVOTA NA ZEMI - VZDUCH, PŮDA, TEPLO A SVĚTLO Autor: Mgr. Petra Kukuczková Předmět: Prvouka Třída: 3. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hnátnice, okres Ústí nad Orlicí
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
10 Z ČEHO SE TĚLESA SKLÁDAJÍ
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Změny skupenství látky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Půda – minerální látky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN: 
CHEMIE - Metabolismus Název školy SŠHS Kroměříž Číslo projektu
ZEMĚPIS - 6. ročník Pedosféra
CHARAKTERISTIKA HORNIN A NEROSTŮ
Pohyb tělesa Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název: VY_52_INOVACE_15_ZEMĚPIS
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Půdy Podle velikosti částic rozlišujeme půdní druhy:
Základní škola Lednice Břeclavská 510
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Různé podmínky života na Zemi
PŮDY – 2.ČÁST Název : VY_32_inovace_05- PŘ – PŮDY -2.ČÁST
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Neživá příroda vzduch a voda.
Minerální látky jako podmínka života
Půdní obal Země = pedosféra Pedologie = věda o půdě
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Cileček, Zaoral, Kališ, Milan
Pedosféra = půdní obal země.
Zeměpis – 9.ročník Půdy ČR VY_32_INOVACE_ Název školy
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
PŮDA Přírodověda 5.tř. Mgr. Renata Šimková.
Usazené horniny = sedimenty
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_19 Fyzika,
Nauka zabývající se půdami = PEDOLOGIE
HORNINY Rastislav Švec.
Vlastnosti alkanů.
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
Půdy.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Transkript prezentace:

Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie Půda Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie

Stará uč. Str. 48 – písemně odpověz na otázky. Věda, která zkoumá půdy? Jakým procesem a z čeho vzniká půda? Jak dlouho vzniká 1 cm půdy? Jaký vliv má teplota na reakce v půdě? Proč musí mít půda dostatek vlhkosti? Co je to zasolování půdy a jak k němu dochází? Jaké zvětrávání převládá ve vyšších polohách ? Proč se rostlinám nedaří v podmáčených půdách? Co je důležitou podmínkou pro úrodnost půdy? Jak zasahuje člověk do procesu tvorby půdy?

Půda Je směs nezpevněných částic (minerálů, hornin, organické hmoty, vody a vzduchu). Půda vzniká zvětráváním matečné horniny (minerálů a hornin, které tvoří litosféru). Proces vzniku půdy závisí na podmínkách prostředí. Půdotvorní činitelé: podnebí (srážky, teplota) živé organismy matečná hornina povaha terénu (nadmořská výška, orientace svahu) čas (1 cm půdy vzniká 100-150 let) činnost člověka (orba, kácení, stavby…)

Složení půdy 1. Plynné látky = půdní vzduch (O2, CO2, N2 a další) 2. Kapalné látky = půdní roztok = voda + rozpuštěné minerály 3. Pevné látky: a)anorganické b) organické = organismy + humus

Poznámka Humus Je to nejúrodnější část půdy je tmavý Obsahuje organické látky a odumřelá těla organismů

Půdní profil je to uspořádání stejně starých vrstev (horizontů) v půdě

Nová učebnice str. 80 – nakreslit a popsat obrázek – pojmenovat horizonty

Vlastnosti půd 1. Fyzikální vlastnosti struktura (velikost částic, množství půdního vzduchu) 2. Chemické vlastnosti kyselost půdy (pH) = reakce půdního roztoku (kyselá, neutrální, zásaditá)

Druhy půd (rozdělení dle zrnitosti) Doplň si ze staré učebnice str. 49 + nová učebnice str. 81 (údaje z tabulky) (písčité, hlinité, jílovité)

Typy půd (rozdělení podle půdní reakce, obsahu živin…) Černozem – v oblastech s mírným klimatem - bohaté na humus = velmi úrodné - do nadm. výšky 300-400 m.n.m.

Hnědozem – v ČR nejhojnější - v mírném pásu kromě horských oblastí - dobře úrodné (méně než černozem) – hnojí se

Podzolové půdy (podzoly) - kyselé půdy (podklad SiO2) - málo humusu (vyluhován srážkami) - v horských oblastech (400-1500 m.n.m.) - málo úrodné (daří se bramborám) - často zalesněny

Co jsou to RENDZINY a NIVNÍ PŮDY? (vypracuj odpovědi ze staré učebnice str. 49- 50)

Co je to PERMAFROST a kde se nachází? Vyhledej a zapiš do sešitu – zel. Lišta, nová uč. Str. 82.