ZVUK A JEHO VLASTNOSTI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mechanické vlnění Adrian Marek.
Advertisements

Zvukové jevy-akustika
záznam a reprodukce zvuku
Akustika - zvuk, hlasitost, intenzita
ZVUK Třída : VIII. Datum : Vypracovala : Zuzana Svitáková.
Veličiny pro hodnocení zvuku
Akustika akustika - nauka o zvuku zdroj zvuku – chvějící se těleso
VLASTNOSTI ZVUKU.
Zvuk Autor: Mgr. Marcela Vonderčíková Fyzika: 8. ročník
Vlastnosti zvuku Iva Garčicová,
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 18. Akustika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Barva zvuku Veronika Kučerová.
Akustika Jana Prehradná 4.C.
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:
Zvukové jevy Ing. Radek Pavela.
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
Tón, jeho výška a barva.
Zvuk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
A K U S T I K A Z V U K O V É J E V Y.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Chvění struny Veronika Kučerová.
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Elektronický materiál byl vytvořen v rámci projektu OP VK CZ.1.07/1.1.24/ Zvyšování kvality vzdělávání v Moravskoslezském kraji Střední průmyslová.
Audio Josefína Čadská 4.A.
Rychlost a šíření zvuku
ZVUKOVÉ JEVY Šíření zvukového Zvukový rozruch rozruchu prostředím
Některé nám jsou přítomné například tony hudby.
Akustika.
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_FYZ47 Jméno autora:Mgr. Alena Krejčíková Třída/ročník:2. ročník Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Zvukové jevy.
Svět kolem nás je plný zvuků, ať už příjemných či nikoliv.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Zvukové jevy (8. ročník)
Skládání kmitů.
MECHANICKÉ VLNĚNÍ 17. Zvukové vlnění KMITAVÉ A VLNOVÉ JEVY Mgr. Marie Šiková.
Hlasitost zvuku, hluk a ochrana před ním
Základní škola Benátky nad Jizerou, Pražská 135 projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: III/2 Název: Využívání.
Zvukové jevy. Struktura prezentace úvod otázky na úvod výklad příklad/praktická aplikace otázky k zopakování shrnutí.
Ohmův zákon akustiky Δx=c Δt ρc=Z … akustická impedance.
Mgr. Eliška Nováková ZŠ a MŠ Nedašov VY_32_Inovace_15NE-8.
Fyzika - akustika Zvukové nosiče. DEFINICE: jedná se o podélné mechanické vlnění, které vnímáme sluchem. Zvukovou soustavu tvoří : zdroj zvuku (tyč, hlasivky,
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Akustika Vlnění a optika (Fyzika) Bc. Klára Javornická Název školy Střední škola hotelová, služeb a Veřejnosprávní akademie s. r. o. Strážnice Název a.
Ochrana před nadměrným zvukem (Učebnice strana 178) Z lidských smyslů bývá sluch často podceňován. Slyšíme zvuky, i když výchylky kmitání ušního bubínku.
Zvuk a jeho vlastnosti Tematická oblast
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Bc. František Vlasák, DiS. Název materiálu: VY_52_INOVACE_F.9.Vl.04_Zvuk_šíření_zvuku.
ZVUKOVÉ JEVY Fyzika 9. třída. Zvukový rozruch Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Zdrojem zvuku je chvějící se těleso Nepravidelné chvění – HLUK Nepravidelné.
Ondřej Pavlas, Tomáš Karhut
ZVUKOVÉ JEVY - AKUSTIKA
Zvuk, šíření zvuku, zdroje zvuku
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
KMT/FPV – Fyzika pro přírodní vědy
Kmity, vlny, akustika Část II - Vlny Pavel Kratochvíl Plzeň, ZS.
Zvuk VY_32_INOVACE_2A_10 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
VLASTNOSTI ZVUKU.
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Jordánová Marcela 14. Mechanické vlnění
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
OPAKOVÁNÍ MINULÉHO UČIVA
AKUSTIKA.
PaedDr. Jozef Beňuška
PaedDr. Jozef Beňuška
Zvukové jevy.
Fyzika – Zvuk.
Mgr. Jan Ptáčník - GJVJ - 2. ročník - Fyzika
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_433_Zvuk
Vlnění šíření vzruchu nebo oscilací příčné vlnění vlna: podélné vlnění.
Zvukový rozruch Šíření zvukového rozruchu prostředím Ucho jako přijímač zvuku Ultrazvuk Odraz zvuku Ozvěna zvuku Odraz zvuku Ochran a před hlukem autoři.
Transkript prezentace:

ZVUK A JEHO VLASTNOSTI

Zvuk - je každé mechanické vlnění hmotného prostředí, které působí na lidské ucho a vyvolává v něm sluchový vjem, - je mechanické vlnění s frekvencí v intervalu od 16 Hz do 16 000 Hz.

Akustika - zabývá se fyzikálními ději při přenosu zvuku. Fyzikální akustika studuje - fyzikální podmínky vzniku zvuku v zdrojích zvuku, - šíření a absorpci zvuku v různých prostředích. Fyziologická akustika - zabývá se vznikem zvuku v hlasovém orgánu člověka a vnímáním zvuku sluchem. Hudební akustika - zkoumá zvuky z hlediska potřeb hudby.

Přenos informací v soustavě zdroj zvuku prostředí přijímač zvuku Zdroj – reproduktor, ladička, hlasivky... Prostředí – vzduch, voda ... Přijímač – mikrofon, ucho ...

Zdroje zvuku - nepřetržitě kmitající tělesa. Hlasivky

Zdroje zvuku - nepřetržitě kmitající tělesa, - chvění pružných těles. Struny hudebních nástrojů, vzduchové sloupce ...

Šíření zvuku prostředím Zvuk se šíří pouze pružným prostředím libovolného skupenství jako postupné podélní vlnění.

Šíření zvuku prostředím V různých látkách se zvuk šíří různou rychlostí. Při průchodu zvuku do jiného prostředí se mění rychlost a vlnová délka, frekvence se nemění.

Šíření zvuku prostředím V prostředí nastává pohlcování, absorpce zvuku.

Zvuky mohou být: - periodické, y ladička t klarinet t oscilogram hlásky “a“

Zvuky mohou být: - periodické, - neperiodické. y oscilogram prasknutí

Periodické zvuky jsou hudebné zvuky nebo tóny: - jednoduchý tón, - složený tón. y ladička t klarinet t Jednoduché tóny mají harmonický průběh. Složené tóny nemají harmonický průběh.

Mezi kmitáním zdroje zvuku a zvukovým vjemem jsou následující souvislosti: - amplitudě kmitání odpovídá hlasitost, - frekvenci kmitání odpovídá výška tónu, - zdroji vlnění odpovídá barva tónu. Hlasitost, výška tónu a barva tónu - vystihují subjektivní vlastnosti zvuku.

Výška zvuku: Absolutní výška tónu je určena jeho frekvencí. y komorní „a“ t tón o oktávu vyšší t Absolutní výška tónu je určena jeho frekvencí.

Výška zvuku: - absolutní, - relativní. y komorní a t tón o oktávu vyšší t Relativní výška tónu je určena poměrem frekvence daného tónu k frekvenci základního tónu fa.

Barva zvuku - složené tóny vznikly superpozicí chvění s různými frekvencemi, t y Základní - nejnižší frekvence, určuje výšku zvuku. Vyšší harmonické tóny s různými amplitudami, ale pods- tatně menšími než u základního tónu, určují barvu zvuku.

Hlasitost zvuku Zvuk - periodické tlakové změny vlnícího se prostředí. Práh slyšení nejnižší hodnoty změny tlaku, jež registruje lidské ucho. Práh bolesti - nejvyšší hodnoty změny tlaku, jež registruje lidské ucho. Dp = 10-5 Pa Dp = 102 Pa

Hlasitost zvuku Pro tón s frekvencí f = 1000 Hz: Intenzita zvuku - zvukový výkon připadající na jednotkovou plochu. I - intenzita zvuku P - výkon zvukového vlnění S - plocha, kterou vlnění prochází Pro tón s frekvencí f = 1000 Hz: změně tlaku Dp=10-5 Pa odpovídá intenzita I=10-12W.m-2, změně tlaku Dp=102 Pa odpovídá intenzita I=1 W.m-2.

Hlasitost zvuku B - hladina intenzity zvuku vyjádřena v dB (decibel). I = 10-12W.m-2 odpovídá B = 0 dB I = 1 W.m-2 odpovídá B = 120 dB zdroj zvuku vzdálenost v metrech intenzita v dB tikot hodinek 0,1 20 normální rozhovor 1 65 křik 80 symfonický orchestr 3 až 5 motorová vozidla 10 90 startující letadlo 110

Alexander Graham Bell (1847 -1922), Američan

Rychlost zvuku Ve vzduchu Ve vodě Ve vodě - závisí na vlastnostech daného prostředí, v němž se zvuková vlna šíří. Ve vzduchu Ve vodě Ve vodě Pro rychlost zvuku ve vzduchu při jiné teplotě platí: t - teplota vzduchu v oC

Ozvěna vzniká, jestliže se zvukové vlnění odrazí od překážky vzdálené 17 m a víc. Sluchem odlišíme dva zvuky, uplyne-li mezi nimi časový interval Dt = 0,1 s.

Dozvuk - splývají-li zvuky původní a odražený, pak se trvání zvuku prodlužuje. Vzniká, jestliže se vlnění odrazí od překážky vzdálené méně než 17 m.

Test 1 Zvuk je: a) každé mechanické vlnění hmotného prostředí, b) každé mechanické vlnění hmotného prostředí, již působí na lidské ucho a vyvolává v něm sluchový vjem, c) každé mechanické vlnění hmotného prostředí, již působí na lidské ucho, d) mechanické vlnění s frekvencí v intervalu od 16 kHz do 16 000 kHz. 1

Test 2 Periodické zvuky jsou takové, které: a) mají harmonický průběh, b) nemají harmonický průběh, c) v časovém průběhu jsou pravidelně se opakující části, d) jsou pro lidské ucho libozvučné. 2

Test 3 Subjektivní stránku vnímání zvuku vystihují: a) výška zvuku, barva zvuku, hloubka zvuku, b) výška zvuku, odstín zvuku a hlasitost, c) hloubka zvuku, barva zvuku a hlasitost, d) výška zvuku, barva zvuku a hlasitost. 3

Test 4 Barva zvuku je určena: a) vyššími harmonickými tóny, b) barvou hudebního nástroje, c) základnou – nejnižší frekvencí, d) středními harmonickými tóny. 4

Test 5 Ozvěna je jev, který vzniká při: a) odrazu zvuku od překážky, která je od zdroje zvuku vzdálena méně než 34 m, b) odrazu zvuku od překážky, která je od zdroje zvuku vzdálena 17 m a více, c) lomu zvuku na překážce, která je od zdroje zvuku vzdálena 34 m a více, d) lomu zvuku na překážce, která je od zdroje zvuku vzdálena méně než 17 m. 5

Test 6 Hlasitost zvuku je definována veličinou intenzita zvuku, pro kterou platí vztah: 6