NA STOPĚ PACHATELE Díl jedenáctý: Pachatelé – paraziti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Advertisements

Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
Warez scéna, crack. Warez, co to je? Warez je termín počítačového slangu označující autorská díla, se kterými je nakládáno nelegálně, zejména v rozporu.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 32 Sada: Př 8/17 Předmět: přírodopis Ročník: 8.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Inf Tabulkový procesor - funkce. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Dobrá Jana Název DUM: VY_32_Inovace_ Přísloví a rčení Název sady: Český jazyk 4. ročník Číslo projektu:
DIGITALIZACE ZVUKU, VIDEA Digitalizace (z angl. digital, číslicový) je obecně převod analogového - spojitého signálu (např. hlasový projev, historie gramofonová.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
 Parazité jsou klinicky významní živočiši, ne vždy mikroskopičtí  Lze je členit dle umístění v organismu, zoologických kritérií a dalších vlastností.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
BIOLOGIE ČLOVĚKA TRÁVICÍ SOUSTAVA
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Jak pracovat s mikroskopy Olympus a Leica
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Barva světla, šíření světla a stín
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Inf Tabulkový procesor - formátování
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Procvičení vzorců a funkcí v rámci jednoho i více listů
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice,
Prezentace – výklad učiva
Poměr v základním tvaru.
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy mykologie a parazitologie
SÁRA ŠPAČKOVÁ MARKÉTA KOČÍBOVÁ MARCELA CHROMČÁKOVÁ LUKÁŠ BARTOŠ B3E1
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉM – les a pole
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Měsíční fáze
Základy mykologie a parazitologie
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Poměr v základním tvaru.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Informatika – Základní operace s buňkami
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
VY_52_INOVACE_19_01_trávicí soustava
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

NA STOPĚ PACHATELE Díl jedenáctý: Pachatelé – paraziti Mikrobiologický ústav uvádí NA STOPĚ PACHATELE Díl jedenáctý: Pachatelé – paraziti L

Opět začneme testíkem… Jaké je složení G+ buněčné stěny bakterií? Peptidoglykan (murein), řetěžce kys. teichoové Jaké je složení G- buněčné stěny bakterií? Tenká vrstva mureinu, nad ní vnější membrána Jak se barví dle Grama kvasinky a proč? Modrofialově – tlustá vrstva polysacharidů Které znáte nejvýznamnější mikromycety? Candida; Trichophyton a Epidermophyton jako původci povrchových mykóz, Pneumocystis…

Testík pokračuje… a končí Jak vypadá kandida na krevním agaru? Bílé kolonie podobné stafylokokovým, liší se vůní po chlebu (a jsou trochu menší) Jak lze odlišit kvasinku od stafylokoka? Vůní, nátěrem, růstem na selektivní půdě Jak se vzájemně rozlišují kandidy? Chromogenními půdami, biochemickými testy Proč se Sabouraud nalévá do zkumavek? Některé vláknité houby rostou pomalu. V.miskách by půda během kultivace vyschla.

Na úvod…

Víte, jaký je rozdíl mezi českým vědcem a tasemnicí? A ještě jeden slovní: Víte, jaký je rozdíl mezi českým vědcem a tasemnicí? No přece – žádný! Oba jsou v p****i, a občas jim vyjde článek!

Příběh první Nikolka se pořád škrabala v zadečku, že už to bylo nápadné rodičům i učitelkám ve školce. Zároveň byla neklidná a roztěkaná. A tak jí nalepili na zadek průhlednou lepicí pásku a poslali do laboratoře. A výsledek nikoho nepřekvapil. Nikolka tedy začala užívat léky, a zanedlouho byla zase úplně v pořádku…

Viníkem byl Enterobius vermicularis neboli roup dětský. Je to drobná hlístice, která se zdržuje ve střevě. Vajíčka klade v perianálních řasách. Vyskytuje se zejména v dětských kolektivech. U malých dětí často dochází k autoinfekci. Příbuznou hlísticí je také škrkavka dětská – Ascaris lumbricoides. Je trochu podobná žížale (Lumbricus terestris), ale přece jen se trochu liší. Škrkavky mohou působit různé obtíže, od alergického dráždění až po mechanické ucpání vývodů žlučovodu a pankreatu.

Roup

Vajíčko škrkavky

Příběh druhý Cestomil rád jezdil křížem krážem po celém světě. Po návratu z poslední cesty mu začalo být nějak divně, měl horečku, pak ho to přešlo, ale za tři dny se mu to celé zase vrátilo. Obvodní lékař ho poslal na infekční oddělení. Tam mu vzali krev a natřeli ji na dvě sklíčka – na každé jinak. Všichni tušili, kdo by mohl být pachatelem. A opravdu…

Viníkem zde bylo Plasmodium vivax, jeden ze čtyř druhý malarických plasmodií. Malárie je celosvětově jednou z těch úplně nejzávažnějších chorob. Onemocní na ni denně mnoho lidí, včetně cestovatelů z Evropy. Nejhorší průběh má „tropika“ neboli „maligní terciána“, působená P. falciparum. Mírnější jsou obě „benigní terciány“, působené P. vivax a P. ovale. Kvartána, působená P. malariae, je vzácnál

Vývojová stádia plasmodií

Různá stádia malarických plasmodií a přenašeč malárie

Babesie – příbuzní malárií (vyskytují se i v Evropě) Typické jsou tetrády ve tvaru maltézského kříže

Příběh třetí Jolana už zase měla jakési potíže „tam dole“. Nebylo divu, když spala každou chvíli s někým jiným. Tentokrát však bakteriologické vyšetření nepomohlo. Lékařka tedy zaslala k vyšetření soupravu C. A. T., a konečně byl na světě výsledek.

Viníkem zde byla Trichomonas vaginalis, česky bičenka poševní, bičíkovec, který se přenáší téměř výhradně sexuálně, i když výjimečně je možný i jiný způsob přenosu

Klasifikace parazitů Parazité jsou mikroskopičtí, klinicky významní živočiší. Lze je členit dle umístění v organismu, zoologických kritérií a dalších vlastností. Mezi endoparazity (vnitřní parazity) patří: Prvoci (améby, bičíkovci a další) Hlístice (roup, škrkavka dětská, tenkohlavec, škrkavka psí a kočičí) Motolice (motolice jaterní, schitosoma) Tasemnice (tasemnice bezbranná a dlouhočlenná, škulovec, tasemnice dětská a rybí) Mezi ektoparazity patří různí členovci

Jiná klasifikace parazitů Také bývá zvykem členit parazity podle orgánových soustav: Paraziti střevní (od lamblií po tasemnice) Paraziti krevní (intra- a extraerytrocytární) Paraziti urogenitální (například bičenky) Paraziti tkáňoví (například toxoplasma) Toto členění má význam i pro diagnostiku. U tkáňových parazitů má například logicky mnohem větší význam nepřímý průkaz – pro přímý průkaz nelze nalézt vhodný vzorek, který by měl být odebrán

Co v příbězích nebylo – I Giardia lamblia – střevní parazit, prvok

Co v příbězích nebylo – II Leishmania sp. – prvok, tkáňový

Co v příbězích nebylo – III Acantamoeba sp. – prvok, oční

Co v příbězích nebylo – IV Entamoeba histolytica Co v příbězích nebylo – IV Entamoeba histolytica. – prvok (měňavka), střevní

Co v příbězích nebylo – V Trypanosoma sp. – prvok (bičíkovec), krevní Co v příbězích nebylo – V Trypanosoma sp. – prvok (bičíkovec), krevní. Nahoře T. cruzi, dole T. brucei

Co v příbězích nebylo – VI Ancylostoma duodelale. – hlístice, střevní

Co v příbězích nebylo – VII Taenia sp. – tasemnice, střevní (vajíčka)

Tasemnice – článek

Co v příbězích nebylo – VIII Diphylobotrium latum (škulovec široký) – tasemnice, střevní

Co v příbězích nebylo – IX Filárie – extraerytrocytární střevní paraziti A – Wuchereria bancrofti B – Brugia malayi C – Loa loa D – Mansonella perstans E – Mansonella ozardi

Filárie a trypanosoma – velikostní porovnání (ta kolečka jsou erytrocyty)

Co v příbězích nebylo – X Tenkohlavec bičíkový – Trichuris trichiura (vajíčko), tkáňová škrkavka

Paraziti: diagnostické metody Mikroskopie: Stačí nativní preparát. Někdy je však nutno použít vhodné koncentrační metody. Jindy se používá speciálních barvení, např. trichrom Kultivace se používá zřídka, prakticky jen u trichomonád a akantaméb. Z jiných metod přímého průkazu se prosazuje v poslední době PCR Nepřímý průkaz se stává u tkáňových parazitóz, zejména toxoplasmózy, larvální toxokarózy a dalších

Diagnostika krevních parazitů: Tlustá a tenká kapka V diagnostice krevních parazitů je důležité provedení nátěru metodami tzv. tenkého nátěru a tlusté kapky. Přestože není součástí úkolů dnešního praktika, je třeba ho aspoň předvést demonstračně. Prohlédněte si obrázky na následující obrazovce a krátké videoklipy, pocházející z CD-ROMu „Parazite Tutor“. Pro obě metody se používá nesrážlivá krev. Zaschlé nátěry se fixují a barví Giemsovým barvením.

Tenký nátěr Tlustá kapka

Úkol 1: Prohlédněte si mikroskopické preparáty trichomonád Trichomonády se v poslední době diagnostikují zejména kultivačně-mikroskopickým vyšetřením: odebre se výtěr na tamponu zanořeném do média C. A. T., médium se nechá kultivovat do druhého dne a poté se kapka média mikroskopuje jako nativní preparát. Tyto preparáty však nelze uchovat Proto v praktiku máme druhý možný způsob – nátěr na sklíčku barvený dle Giemsy. Je-li součástí MOP, označuje se jako MOP V.

Úkol 2: Morfologie vajíček střevních parazitů Ještě jednou si prohlédněte vajíčka střevních parazitů, která jste už viděli Tenkohlavec Roup Tasemnice Škrkavka

Úkoly 3 a 4: Mikroskopie střevních parazitů Používá se zpravidla kombinace dvou metod. Metoda dle Kato je bez koncenrace, pro zvýraznění parazitů se používá překrytí preparátu celofánem napuštěným malachitovou zelení. Faustova koncentrační metoda naopak odděluje lehké parazity od těžších částí stolice. Zpravidla se obě metody kombinují na jednom podložním sklíčku

Faustova metoda Princip spočívá v tom, že se stolice opakovaně smíchá s roztokem síranu zinečnatého a centrifuguje. Nakonec se roztokem doplní až po vršek zkumavky, překryje krycím sklíčkem, a to se pak opatrně přenese na podložní sklíčko, kde je již v levé části nachystán preparát připravený dle Kato. Paraziti ulpívají na krycím sklíčku zespodu (viz obrázek)

Poznámka k odběru materiálu Posílá-li se stolice na parazitologické vyšetření (obvykle realizované kombinací metod Kato a Faust), je nutno – na rozdíl od bakteriologie – zaslat vzorek stolice velikosti lískového ořechu. Nádobka, ve které je zasílán, nemusí být výjimečně sterilní. Na rozdíl od virologického vyšetření není nutno chladit. Vzorek velikosti kokosového ořechu se nedoporučuje 

Úkol 5 – diagnostika Toxoplasma gondii serologickými testy Jak již bylo řečeno, u tkáňových parazitů se často používá nepřímý průkaz Část 5a) je KFR – první důlek je test antikomplementarity séra (viz J09), ve druhém ředění 1 : 5, dále geometrickou řadou Část 5b) je ELISA – způsob výpočtu je uveden na listech na pracovních stolech

Úkol 6 – Grahamova metoda v diagnostice roupů Spočívá v tom, že pacient se předkloní, roztáhne „půlky“, načež je mu na anální otvor (a hlavně perianální řasy) nalepena speciální průhledná lepicí páska. Ta je pak odlepena a nalepena na podložní sklíčko Průhlednost pásky je zásadní, jinak dost dobře nelze mikroskopovat (Jsou i experti, kteří zasílají pásku neprůhlednou, anebo ji celou přelepí štítkem) Je jednodušší než vyšetření stolice. Používá se však častěji u dětí – dospělí totiž mívají příliš chlupatou řiť, takže provedení metody by bylo obtížné a bolestivé

Úkol 7 – demonstrace lihových preparátů Prohlédněte si naše tasemnice, škrkavky a roupy, naložené v lihu Úkol 8 – demonstrace životních cyklů některých parazitů Prohlédněte si obrázky životních cyklů parazitů na pracovních stolech, a aspoň jeden si přeneste do protokolu

Nashledanou při dalším dílu! Dnes použity obrázky z www.medmicro.info a z CD-ROM „Parasite-Tutor“ – Department of Laboratory Medicine, University of Washington, Seatle, WA