Jak řešit insolvenci z hlediska zaměstnanců (oddlužení) JUDr. Tomáš Zadražil Personalistika, právo a vzdělávání ve veřejné správě 2018 Brno 5. 9. 2018
Zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů (IZ) – účinnost od 1. 1. 2008 Zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů (ZKV) - účinnost od 1. 10. 1991, zrušen k 1. 1. 2008
§ 432 IZ Přechodné ustanovení (1)Pro konkursní a vyrovnávací řízení zahájená před účinností tohoto zákona se použijí dosavadní právní předpisy.
§ 6 ZKV (2)Konkurs se týká majetku, který patřil dlužníkovi v den prohlášení konkursu a kterého nabyl za konkursu; tímto majetkem se rozumí také mzda nebo jiné podobné příjmy. Do podstaty nenáleží majetek, jehož se nemůže týkat výkon rozhodnutí; majetek sloužící podnikatelské činnosti z podstaty vyloučen není. § 206 IZ (1)Není-li v tomto zákoně stanoveno jinak, majetkovou podstatu podle § 205 tvoří zejména i) dlužníkova mzda nebo plat, jeho pracovní odměna jako člena družstva a příjmy, které dlužníkovi nahrazují odměnu za práci, zejména důchod, nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, stipendia, náhrady ucházejícího výdělku, náhrady poskytované za výkon společenských funkcí, podpora v nezaměstnanosti a podpora při rekvalifikaci.
Plátce důchodu je od zveřejnění rozhodnutí o prohlášení konkursu v insolvenčním rejstříku povinen plnit dávky důchodového pojištění (vyplácet důchod) do majetkové podstaty příjemce důchodu k rukám insolvenčního správce, bez ohledu na to, zda mu byla zvlášť doručena vyhláška, kterou se oznamuje zahájení insolvenčního řízení na majetek dlužníka, usnesení o zjištění úpadku či zda byl insolvenčním správcem nebo dlužníkem k tomuto vyzván, eventuálně na tuto povinnost upozorněn. (Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 31. 7. 2017, sp. zn. 29 Cdo 4564/2015)
Insolvenční rejstřík - veřejně přístupný informační systém veřejné správy, jehož správcem je Ministerstvo spravedlnosti - dostupný na portálu Ministerstva spravedlnosti Justice.cz - týká se řízení dle IZ - obsahuje seznam insolvenčních správců, seznam dlužníků a insolvenční spisy - je-li dlužník fyzickou osobou, zapisuje se do seznamu dlužníků jeho jméno, příjmení, bydliště, rodné číslo, a nemá-li rodné číslo, datum narození; jde-li o fyzickou osobu, která má podle zvláštního právního předpisu sídlo, zapíše se do seznamu dlužníků i její sídlo Evidence úpadců - má toliko informativní charakter - dostupná na portálu Ministerstva spravedlnosti Justice.cz - týká se řízení dle ZKV
Způsoby řešení úpadku dle IZ - konkurs - reorganizace - oddlužení - zvláštní způsoby řešení úpadku (úpadek finančních institucí)
Oddlužení - zpeněžením majetkové podstaty - plněním splátkového kalendáře - plněním splátkového kalendáře se zpeněžením majetkové podstaty nebo její části (lze jen k návrhu insolvenčního správce, na základě výslovného prohlášení dlužníka)
§ 398 IZ (3) Při oddlužení plněním splátkového kalendáře je dlužník povinen po dobu 5 let měsíčně splácet nezajištěným věřitelům ze svých příjmů částku ve stejném rozsahu, v jakém z nich mohou být při výkonu rozhodnutí nebo při exekuci uspokojeny přednostní pohledávky (odkaz na § 279 o.s.ř.). Tuto částku rozvrhne dlužník prostřednictvím insolvenčního správce mezi nezajištěné věřitele podle poměru jejich pohledávek způsobem určeným v rozhodnutí insolvenčního soudu o schválení oddlužení. Zajištění věřitelé se uspokojí jen z výtěžku zpeněžení zajištění; při tomto zpeněžení se postupuje obdobně podle ustanovení o zpeněžení zajištění v konkursu. § 279 o.s.ř. (1) Z čisté mzdy, která zbývá po odečtení nezabavitelné částky a která se zaokrouhlí směrem dolů na částku dělitelnou třemi a vyjádřenou v celých korunách, lze srazit k vydobytí pohledávky oprávněného jen jednu třetinu. Pro přednostní pohledávky uvedené v odstavci 2 se srážejí dvě třetiny. Přednostní pohledávky se uspokojují nejprve z druhé třetiny a teprve, nestačí-li tato třetina k jejich úhradě, uspokojují se spolu s ostatními pohledávkami z první třetiny.
§ 406 IZ (3) V rozhodnutí, jímž schvaluje oddlužení plněním splátkového kalendáře, insolvenční soud a) uloží dlužníku, aby po dobu 5 let platil nezajištěným věřitelům prostřednictvím insolvenčního správce vždy k určenému dni měsíce částku stanovenou podle § 398 z příjmů, které získá po schválení oddlužení, a to podle poměru jejich pohledávek určeného ve zprávě pro oddlužení. Současně stanoví termín úhrady první splátky, a to tak, aby byla uhrazena nejpozději do konce měsíce následujícího po měsíci, v němž nastanou účinky schválení oddlužení, b) označí příjmy, ze kterých by dlužník podle stavu ke dni vydání rozhodnutí měl uhradit první splátku, c) označí nezajištěné věřitele, kteří souhlasili s tím, že hodnota plnění, které při oddlužení obdrží, bude nižší než 30 % jejich pohledávky, a uvede nejnižší hodnotu plnění, na které se tito věřitelé s dlužníkem dohodli, d) přikáže plátci mzdy dlužníka, nebo plátci jiného příjmu dlužníka postižitelného výkonem rozhodnutí srážkami ze mzdy povinného (dále jen „plátce mzdy dlužníka“), aby po doručení rozhodnutí o schválení oddlužení prováděl ze mzdy nebo jiného příjmu dlužníka stanovené srážky a nevyplácel sražené částky dlužníku. (5) Rozhodnutí o schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře doručí insolvenční soud do vlastních rukou také plátci mzdy dlužníka. O právech a povinnostech plátce mzdy dlužníka po doručení rozhodnutí o schválení oddlužení platí přiměřeně ustanovení občanského soudního řádu o plátci mzdy při výkonu rozhodnutí srážkami ze mzdy povinného. Částky sražené z dlužníkovy mzdy zasílá plátce mzdy dlužníka insolvenčnímu správci, a to bez zřetele k tomu, že rozhodnutí o schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře dosud není v právní moci.
Lhůta 5 let stanovená insolvenčním zákonem dlužníku ke splácení pohledávek věřitelů při schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře je lhůtou konečnou (nejzazší), přičemž její počátek určuje pro danou insolvenční věc vždy termín první splátky určený rozhodnutím o schválení oddlužení. Jestliže dlužník za trvání účinků schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře není schopen hradit měsíční splátky předpokládané podle schváleného oddlužení, ačkoliv řádně plní povinnosti uvedené v § 412 odst. 1 a 3 insolvenčního zákona, není to důvodem k postupu podle § 418 odst. 1 písm. a) insolvenčního zákona; postup podle § 418 odst. 1 písm. b) insolvenčního zákona tím však není vyloučen. (Usnesení Nejvyššího soudu ze dne 28. 2. 2013, sen. zn. 29 NSCR 12/2013 /č.j. KSUL 45 INS 3212/2009, 29 NSČR 12/2013-B-54/, uveřejněné pod číslem 77/2013 Sbírky soudních rozhodnutí a stanovisek, část občanskoprávní a obchodní)
§ 298 o.s.ř. (1) Nařizuje-li soud provádění srážek ze mzdy několika plátcům mzdy, určí jim jednotlivě, jakou část nezabavitelné částky nemají srážet. Kdyby příjem povinného nedosahoval u některého plátce mzdy ani uvedené části nezabavitelné částky, je plátce mzdy povinen oznámit to soudu. Soud pak znovu určí, jakou část nezabavitelné částky má každý plátce mzdy srážet. Soud může též určit, zejména jsou-li prováděny srážky již jen pro běžné výživné, aby je prováděl pouze některý z plátců mzdy a aby ostatní v provádění srážek zatím nepokračovali. (2) Provádí-li srážky několik plátců mzdy zároveň, zašlou srážky vždy soudu. Soud prověří, zda celkově sražená částka nepřevyšuje pohledávku oprávněného. Nepřevyšuje-li ji, vyplatí celou sraženou částku oprávněnému. Převyšuje-li ji, vyplatí soud ze sražené částky oprávněnému jen tolik, kolik odpovídá jeho pohledávce, a zbytek vrátí povinnému. …………. Usnesení Vrchního soudu v Olomouci ze dne 26. 3. 2018, č. j. KSOS 22 INS 15422/2017, 4 VSOL 189/2018-B-12
§ 392 IZ (1) K návrhu na povolení oddlužení musí dlužník připojit a) seznam majetku a seznam závazků, popřípadě prohlášení o změnách, ke kterým v mezidobí došlo v porovnání se seznamy, které v insolvenčním řízení již dříve předložil, b) listiny dokládající údaje o příjmech dlužníka za poslední 3 roky, c) písemný souhlas nezajištěného věřitele, který se na tom s dlužníkem dohodl, s tím, že hodnota plnění, které při oddlužení obdrží, bude nižší než 30 % jeho pohledávky.
§ 412 IZ (1) Po dobu trvání účinků schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře je dlužník povinen a) vykonávat přiměřenou výdělečnou činnost a v případě, že je nezaměstnaný, o získání příjmu usilovat; nesmí rovněž odmítat splnitelnou možnost si příjem obstarat, b) hodnoty získané dědictvím, darem a z neúčinného právního úkonu, jakož i majetek, který dlužník neuvedl v seznamu majetku, ač tuto povinnost měl, vydat insolvenčnímu správci ke zpeněžení a výtěžek, stejně jako jiné své mimořádné příjmy, použít k mimořádným splátkám nad rámec splátkového kalendáře, c) bez zbytečného odkladu oznámit insolvenčnímu soudu, insolvenčnímu správci a věřitelskému výboru každou změnu svého bydliště nebo sídla a zaměstnání, d) vždy k 15. březnu a k 15. září kalendářního roku předložit insolvenčnímu soudu, insolvenčnímu správci a věřitelskému výboru přehled svých příjmů za uplynulých 6 kalendářních měsíců, neurčí-li insolvenční soud v usnesení o schválení oddlužení jinou dobu předkládání, e) nezatajovat žádný ze svých příjmů a na žádost insolvenčního soudu, insolvenčního správce nebo věřitelského výboru předložit k nahlédnutí svá daňová přiznání za období trvání účinků schválení oddlužení, f) neposkytovat nikomu z věřitelů žádné zvláštní výhody, g) nepřijímat na sebe nové závazky, které by nemohl v době jejich splatnosti splnit. (2) Po dobu trvání účinků schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře vykonává insolvenční správce dohled nad činností dlužníka. O výsledcích své činnosti pravidelně informuje insolvenční soud a věřitelský výbor.
Ztráta zaměstnání, kterou dlužník nesprávně považuje za důvod pro osvobození od placení pohledávek, však neznamená, že by dlužník byl zbaven povinnosti dostát svým závazkům. Po dobu trvání účinků schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře je dlužník povinen v případě, že je nezaměstnaný, usilovat o získání příjmu. Jestliže na trhu práce vytvářeném pro osoby v evidenci nezaměstnaných není k dispozici práce odpovídající jeho vzdělání a kvalifikaci, pak dlužník nesmí odmítnout jakoukoliv práci, kterou bude schopen vykonávat. Kdyby tak učinil, nemůže to mít jiný následek, než ten, že ztratí ekonomické výhody spojené s oddlužením a jeho úpadek bude řešen konkursem. (Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 15. 6. 2010, č.j. KSPH 55 INS 1199/2009, 3 VSPH 607/2010-B-35)
§ 418 IZ (1) Insolvenční soud schválené oddlužení zruší a současně rozhodne o způsobu řešení dlužníkova úpadku konkursem, jestliže a) dlužník neplní podstatné povinnosti podle schváleného způsobu oddlužení, nebo b) se ukáže, že podstatnou část splátkového kalendáře nebude možné splnit.
§ 412 IZ (1) Po dobu trvání účinků schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře je dlužník povinen b) hodnoty získané dědictvím, darem a z neúčinného právního úkonu, jakož i majetek, který dlužník neuvedl v seznamu majetku, ač tuto povinnost měl, vydat insolvenčnímu správci ke zpeněžení a výtěžek, stejně jako jiné své mimořádné příjmy, použít k mimořádným splátkám nad rámec splátkového kalendáře. (3) Právní úkon, kterým dlužník za trvání účinků schválení oddlužení plněním splátkového kalendáře odmítne přijetí daru nebo dědictví bez souhlasu insolvenčního správce, je neplatný. Totéž platí, jestliže dlužník uzavře bez souhlasu insolvenčního správce dohodu o vypořádání dědictví, podle které má z dědictví obdržet méně, než činí jeho dědický podíl. Má se za to, že dlužník, který za trvání účinků schválení oddlužení neodmítne dědictví, uplatnil výhradu soupisu.
Daňový bonus dle zákona č. 586/1992 Sb Daňový bonus dle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, lze považovat za mimořádné plnění určené daňovému subjektu-dlužníku, které lze použít jako mimořádnou splátku při oddlužení (dle § 412 odst. 1 písm. b/ IZ). (Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 18. 3. 2013, č. j. MSPH 93 INS 19653/2011, 1 VSPH 241/2013-B-50)
Z platné právní úpravy vyplývá, že v případě, kdy dlužník získá za doby trvání účinků schváleného oddlužení dar, je jej povinen použít k mimořádné splátce věřitelům tak, že jedná-li se o dar v podobě peněžní částky, předá jej správci k rozdělení mezi věřitele, jedná-li se o dar v jiné podobě, předá jej správci ke zpeněžení. V posledně uvedeném případě má správce nárok na odměnu a náhradu hotových výdajů za činnost v souvislosti se zpeněžením majetku uvedeného v § 412 odst. 1 písm. b) IZ, jež nepředstavuje obvyklou realizaci splátkového kalendáře a kterou určí soud podle § 5 vyhlášky (k tomu viz např. usnesení Vrchního soudu v Praze sp. zn. 4 VSPH 1139/2015, KSPH 39 INS 19062/2013 ze dne 14.12.2015). Jedná-li se o dar v podobě peněžní částky, správce žádnou činnost související se zpeněžením nevykonává a jeho činnost spočívající v rozdělení mimořádné splátky mezi věřitele je honorována paušální částkou odměny. Důvod, pro nějž byl dar dlužníkovi poskytnut, přitom není rozhodný. Jinak řečeno, dospěl-li správce k závěru, že není důvod postupovat podle § 412 odst. 1 písm. b) IZ a zpeněžit majetek, který dlužník neuvedl v seznamu majetku, ač tak učinit měl, nemůže se domáhat ani poměrné části odměny, která by mu v případě takového zpeněžení náležela. (Usnesení Vrchního soudu v Praze ze dne 17.5.2016, č.j. MSPH 77 INS 17179/2014, 2 VSPH 886/2016-B-30, ze dne 2.6.2016, č.j. KSCB 28 INS 19746/2014, 4 VSPH 928/2016-B-47)
Aktuálně projednávané novelizace IZ Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů (Sněmovní tisk 71) - tzv. oddlužovací novela IZ Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony (Sněmovní tisk 206) – tzv. daňový balíček
- ze dne 22.11.2016; COM(2016) 723 final - 2016/0359(COD) Právo EU Návrh SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY o rámcích pro preventivní restrukturalizaci, druhé šanci a opatřeních ke zvýšení účinnosti postupů restrukturalizace, insolvence a oddlužení a o změně směrnice 2012/30/EU - ze dne 22.11.2016; COM(2016) 723 final - 2016/0359(COD) /původní název návrhu Komise/ Návrh SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY o rámcích pro preventivní restrukturalizaci, o oddlužení a zákazech činnosti a o opatřeních ke zvýšení účinnosti postupů týkajících se restrukturalizace, insolvence a oddlužení a o změně směrnice 2012/30/EU (Směrnice o restrukturalizaci, insolvenci a oddlužení) /aktuální stav v rámci projednávání v Radě EU/
Směrnice o restrukturalizaci, insolvenci a oddlužení „úplným oddlužením“ se rozumí zrušení možnosti vymáhat na podnikateli pohledávky osvoboditelné od placení nebo zrušení nesplacených pohledávek osvoboditelných od placení jako takových v rámci postupu, který by mohl zahrnovat zpeněžení aktiv nebo plán splacení či obojí. Členské státy zajistí, aby insolventní podnikatelé měli přístup k nejméně jednomu řízení, jež může vést k úplnému oddlužení v souladu s touto směrnicí. Členské státy, ve kterých je úplné oddlužení podmíněno částečným splacením dluhu podnikatelem, zajistí, aby související povinnost splacení vycházela z individuální situace podnikatele, a zejména aby byla úměrná jeho zabavitelnému nebo disponibilnímu příjmu a majetku během lhůty pro oddlužení a zohledňovala spravedlivý zájem věřitelů. Členské státy zajistí, aby lhůta, po jejímž uplynutí mohou být insolventní podnikatelé zcela zbaveni svých dluhů, nebyla delší než tři roky …
- dne 29. 8. 2018 podvýbor ÚPV pro problematiku exekucí, insolvencí a Oddlužovací novela IZ Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů (Sněmovní tisk 71) - první čtení proběhlo 20. 3. 2018 - dne 29. 8. 2018 podvýbor ÚPV pro problematiku exekucí, insolvencí a oddlužení projednal návrh zákona a dosud předložené pozměňovací návrhy - dne 5. 9. 2018 od 15:00 hod. návrh zákona projednáván na 23. schůzi ústavně právního výboru (ÚPV)
Hlavní změny navrhované v oddlužovací novele A/ Náležitosti a přílohy návrhu B/ Způsoby oddlužení - zpeněžením majetkové podstaty - plněním splátkového kalendáře se zpeněžením majetkové podstaty /úprava zvýšené ochrany dlužníkova obydlí, povinnost využívat služby odborného sociálního poradenství/ C/ Podmínky oddlužení a osvobození dlužníka od placení pohledávek /doba trvání splátkového kalendáře, míra uspokojení pohledávek nezajištěných věřitelů, přerušení oddlužení, zvlášť chráněné skupiny dlužníků/ D/ Pořadí uspokojovaných pohledávek /výživné, příslušenství pohledávek a smluvní pokuty/ E/ Úprava srážek z příjmů podnikatelů F/ Změny procesní úpravy /zvýšení efektivity insolvenčního procesu/
Daňový balíček Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti daní a některé další zákony (Sněmovní tisk 206) - předložen Poslanecké sněmovně a doručen poslancům dne 13. 6. 2018 ČÁST TŘETÍ - Změna zákona o dani z přidané hodnoty (Oprava základu daně, Oprava základu daně v případě nedobytné pohledávky) ČÁST DESÁTÁ - Změna insolvenčního zákona (§ 168 odst. 2 písm. e/, § 169 odst. 1 písm. c/) Navrhovaná účinnost od 1.1.2019