Reformy Petra Velikého

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
FRANCIE ZA VLÁDY LUDVÍKA XIV.
Advertisements

CARSKÁ RUS PETR I. VELIKÝ
Rusko v 18. století Petr I. a Kateřina II.
Rusko za Petra I. Velikého a Kateřiny II. Veliké
Petr I. Veliký.
Francie v době Ludvíka XIV.
Rusko od konce třicetileté války do poloviny 18. století
(9. června 1672, Moskva – 8. února 1725, Petrohrad),
Rusko.
Rusko v 17. století Za Petra I. Velikého.
Vznik státních útvarů V.
Rusko v 17.–18. století Ruská společnost
RUSKO V 17.A 18. STOLETÍ.
POČÁTKY KAPITALISMU V ANGLII
Rusko v 17. a 18. století roku 1613 nastoupila po vymření Rurikovců nová dynastie - Romanovci k Rusku byla připojena Ukrajina po povstání Bohdana Chmelnického.
Evropa po třicetileté válce
Základní typy monarchií
Josef II
VLÁDA MARIE TEREZIE A JOSEFA II.
Ruský stát a jeho sjednocení
ZMĚNY V HOSPODÁŘSTVÍ Mgr. Lenka Venclová 7.třída.
Všeználek vypravuje o středověku.
OSVÍCENSTVÍ 18. století bylo dobou, kdy si společnost uvědomila vědecký přínos 16. a 17. století. Konečně.
Slovníček pojmů - novověk Otestuj své znalosti!. 1. Atentát  zastřelení protivníka  politická vražda  politická sebevražda  politická vražda.
MARIE TEREZIE (vládla 1740 – 1780).
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Vyber , co sem nepatří absolutismus osvícenství despocie
Napoleon Bonaparte (15.srpna května 1821)
Rusko uč
Ruské oděvy.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Mezi třicetiletou válkou a francouzskou revolucí IV
Feudální systém.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Peloponéská válka.
Petra Skryjová, Zuzana Kubičíková, Beata Kupová,.
Šlechtická republika v Polsku © H.Trešlová
Poúnorové ČSR a padesátá léta 20. století
REVOLUCE V RUSKU Přelom 19. a 20. století.
SITUACE V ČESKÝCH ZEMÍCH V 1.POLOVINĚ 19.STOLETÍ A.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Halže, příspěvková organizace AUTOR: Pavla Dokoupilová NÁZEV: VY_12_INOVACE_23_ČS TEMA: SPOLEČNOST PO TŘICETILETÉ.
OSVÍCENECKÉ REFORMY A PROMĚNY RAKOUSKO-UHERSKO VS. RUSKO MARIE TEREZIE, JOSEF II. VS. PETR I. VELIKÝ, KATEŘINA II. VELIKÁ.
ABSOLUTISMUS Představitelé absolutismu. ANGLIE Jindřich VIII. Kateřina Aragonská rozvod.
Povinné Zvláště důležité Nepovinné Zajímavost VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE.
Rusko za prvních Romanovců Název sady materiálů: Dějepis pro 8. ročník Název materiálu: VY_32_INOVACE_D_8_3607_Rusko_za_prvních_Romanovců Autor: Mgr. Kočíř.
FRANCOUZSKÝ ABSOLUTISMUS absolutismus = samovláda: absolutismus = samovláda: politický systém, ve kterém má veškerou státní moc jedna osoba, která vládne.
Opakování 8.ročník Absolutismus a parlamentarismus v Evropě.
Velká francouzská revoluce a napoleonské války Revoluce na konci 18.st. Z obyvatel – občané Změna v uspořádání státu i celé společnosti Zrušeno nevolnictví.
Institut ochránce práv dětí
MARIE TEREZIE (1740 – 1780) s. 38 s. 38.
Petr I. Veliký, Kateřina II.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Peloponéská válka.
OBDOBÍ PO TŘICETILETÉ VÁLCE DO FRANCOUZSKÉ REVOLUCE
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 31 př. n. l..
Diokletianus Constantinus
, spoluvládce od roku 1765, samostatná vláda od roku 1780
Petr I. Veliký.
VY_32_INOVACE_196_REVOLUCE V RUSKU
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Osvícenectví Název: VY_32_inovace_16 Vlastivěda-mladší české dějiny
První čs. republika.
Ruské impérium za Romanovců
Dějiny ČR Marie Terezie - osvícená panovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověký Řím – Sjednocení říše TÉMATICKÝ.
Rusko za vlády Petra Velikého a Kateřiny Veliké
Ι. triumvirát.
CÍSAŘOVNA MARIE TEREZIE A CÍSAŘ JOSEF II.
Alexander Bach 1813 – 1893 Fraňková Kateřina 4.B.
Transkript prezentace:

Reformy Petra Velikého Kateřina Vozáryová 3.B

Petr neúnavně pracoval na přeměně politického, správního a sociálního systému uspořádání říše prosazování reforem  nezbytná podmínka vojenských vítězství nová armáda: dobrovolníci + násilím naverbovaní nevolníci  koncem války 200 000 vojáků, 100 000 kozáků - nedisciplinovaní střelci nahrazeni gardovými pluky (= vznikly kolem oddílů Petrových přátel; např. Preobraženský, Semjonovský)

válečné loďstvo: první loděnice stavěny ve Voroněži na Donu (tesaři a truhláři z celé země); petrohradská admirální loděnice – o několik let později velké námořní koráby - nová baltská flotila  potřeba důstojníků a lodníků  výchova v Navigační škole (Moskva) a v Námořní akademii (Petrohrad) daň z hlavy: placena všemi sedláky – nepostačovala k uhrazení všech státních výdajů  nové dávky: daň ze soli, kolkovné, taxování dlouhých vousů a oděvů, zdanění dubových rakví apod.  nové daně postihly prodej tabáku, výčep lihovin, provoz veřejných lázní  příjmy státu ztrojnásobeny za cenu utrpení lidu

ustanoveny obchodní a podnikatelské společnosti  jejich vlastníci nuceni k těžbě a k zakládání manufaktur – sléváren  cíl: dostatek děl pro armádu i loďstvo a tkalcoven - manufakturám přidělovány vesnice nevolníků  zajištění pracovní síly - Ural metalurgie; Tula výroba zbraní

reorganizace vládního a správního systému (podle švédského vzoru) - r.1700 zánik Bojarské dumy (zbytek stavovských orgánů)  dvacetičlenný senát, pomáhal carovi při sestavování úkazů (nařízení); nejvyšší státní rada, nejvyšší finanční instituce, nejvyšší soudní dvůr - pravomoc ministrů náležela deseti kolegiím (dříve tzv. prikazy) - zřízena tajná kancelář  dohled nad poddanými a zejména nad státními úředníky - říše rozdělena na 12 velkých gubernií , ty pak na menší správní jednotky = vojvodství

Petrův návrat z Evropy  nařízení, vedoucí ke změně tradičního způsobu života a myšlení poddaných = ,,poevropštění“ - šlechticům a kupcům zakázáno nosit dlouhé vlasy a vousy, orientální kaftany - u měšťanských bran stánky bradýřů a krejčích  krátili vous i oděv příchozích na ,,evropskou délku“ - přední bojaři museli pořádat ,,asambleje“ = společenské zábavy; tanec, konverzace, hraní různých her  účast i žen (mohli opustit dosud oddělené místnosti, odložit závoje - zaveden juliánský kalendář

rozvoj vzdělání: - šlechtické děti  čtení, psaní, počítání - odrostlejší mládež  posláni do ciziny studovat cizí jazyky, stavbu lodí - na odborných školách (Moskva, Petrohrad) přednášky cizinců o technických vědách, navigačním umění, medicíně - překlady vědeckých knih - první ruské noviny: Vědomosti - založení Akademie věd (1725)

nová hierarchie šlechty: - všichni šlechtici museli vstoupit buď do vojska, nebo do služby v úřadě  nový hodnostní řád, úředníci rozděleni do 14ti hodnostních stupňů - hierarchie založena dříve na rodu, nyní na důležitosti vykonávané služby vláda nad pravoslavnou církví: - omezen počet klášterů, jejich příjmy zdaněny - Svatá synoda – v čele církve; 9 biskupů; cíl: šířit osvětu ve školách i knihách  pomoc vládě

odpor k reformám Petra Velikého: - zastánci starých zvyků (staromilci) nazvali Petra ,,antikristem“ - potlačení střelecké vzpoury (r.1698)  nespokojenci uprchli na jih, podněcovali k odporu kozáky  r.1707, kozáci + sedláci, vedeni atamanem Bulavinem dobyli řadu měst  Petr nucen vyslat silné vojsko  celá oblast kolem Donu vypálena, zpustošena  zajatí povstalci popraveni

odpor Alexeje Petroviče: - nevzdělaný, lenivý mladík, vychovaný v nenávisti k otci, zapuzenou carevnou Jevdokijí Lopuchinovou - netajil se úmyslem, že jednoho dne zruší všechny reformy  podpora stoupenců staré patriarchální Rusi - odbojný carevič uvězněn, souzen, zemřel na následky mučení  nespokojenci v zemi načas umlčeni

(Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století) Zdroj: VĚK STARÝ A NOVÝ (Dějiny, kultura, život Evropy v 17. a 18. století)