Atmosférické znečištění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Atmosférické znečištění
Advertisements

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Oxidy Názvosloví oxidů Některé významné oxidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Datum: Základní škola Havlíčkův Brod, Štáflova 2004 Jméno:
Vytápění Úprava vody. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
Název školy: Základní škola T. G
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Atmosféra 4. února 2014 VY_52_INOVACE_230217
Vzduch Ochrana ovzduší
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vzduch VY_32_INOVACE_1A_15 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
„Svět se skládá z atomů“
Psychotropní látky.
Znečištění ovzduší Obr. 1
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_05-11
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Vzduch – abiotický faktor
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
1. DÝCHACÍ SOUSTAVA Funkce dýchací soustavy
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ
Atmosféra Země.
Emise jemných částic Helena Hnilicová.
Autor: Mgr. Zdenka Zavičáková
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
VY_52_INOVACE_41_Hydrosféra-učební text
Usazené horniny = sedimenty
Vzduch.
Kvalita ovzduší.
Neživá příroda - vzduch
NEŽIVÁ PŘÍRODA Základní škola a Mateřská škola Kateřinice, okres Vsetín projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu VY_12_INOVACE_01_32_Člověk a příroda.
Složení a funkce atmosféry
Vlastnosti alkanů.
nízkoteplotního plazmového výboje
Jejich příprava a reaktivita
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Meteorologie.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
12. Skleníkový jev, ozónová vrstva
Transkript prezentace:

Atmosférické znečištění Vážný problém od počátku průmyslové revoluce (19. století) – spalování uhlí. Zdroje znečištění jsou přírodní i antropogenní, dnes je většinou způsobeno člověkem.

Zdroj Produkuje Přírodní zdroje atmosférického znečištění Sopky SO2, pevné částice Lesní požáry CO a CO2, NOx, pevné částice Rostliny uhlovodíky, pyly Odumírající rostliny CH4, H2S Půda prach a viry Oceán slané aerosoly, pevné částice

Fotochemický / los Angelský smog (oxidační) Antropogenní atmosférické znečištění Oxid uhelnatý (CO) Fotochemický / los Angelský smog (oxidační) Průmyslový / londýnský smog (redukční) Těkavé organické látky (VOC) Pevné částice (PM) Na jejich šíření mají vliv zejména Vítr Krajinný reliéf Teplotní inverze

Teplotní inverze

Emise, imise a transmise Emise – vypouštění znečišťujících látek do ovzduší Imise – přítomnost nebo obsah látek v ovzduší a jejich účinek na biosféru, tedy důsledek emisí Transmise – přenos látek v atmosféře

Zdroje antropogenních emisí

Vyskytuje se především v troposféře, oxiduje na oxid uhličitý. Oxid uhelnatý Vyskytuje se především v troposféře, oxiduje na oxid uhličitý. CO vzniká nedokonalým spalováním materiálů s obsahem uhlíku, obvykle fosilních paliv. CO se nevratně váže na Fe v hemoglobinu, vzniká karboxyhemoglobin. Vazba CO na hemoglobin je 210x silnější než vazba kyslíku. CO je tudíž extrémně nebezpečný při expozici.

Biogeochemický cyklus síry

Oxid siřičitý V atmosféře nejrozšířenější sloučenina síry. VLIV NA ROSTLINY: zpomalení tvorby chlorofylu - odbarvování listů a jehličí a následné opadávání snížení úrody odumírání buněk a celých rostlin VLIV NA ČLOVĚKA: dráždivý účinek na horní cesty dýchací (kašel, ztížení dechu), poškození očí při velmi vysokých koncentracích tvorba tekutiny v plicích (edém), prudké otravy

Zdroje, transformace a likvidace SO2 Spalování fosilních paliv a zpracování sulfidických rud jsou největším zdrojem síry v atmosféře. SO2 je oxidován na SO3 reakcí s O2 nebo O3 a následně s vodou – vzniká kyselina sírová, jedna ze složek kyselých dešťů: SO3(g) + H2O(l)  H2SO4(aq) Odstraňovat síru z uhlí a ropy je příliš nákladné, proto se odstraňuje až SO2 z emisí po spalování SO2 se z kouřových plynů odstraňuje obvykle sorpčními procesy, např. suchou cestou s CaO nebo mokrou cestou s Ca(OH)2

Jedna z technologií odstraňování SO2 z kouřových plynů Další oxidací vzniká CaSO4·2H2O – tzv. energetická sádra

Vývoj emisí SO2 v ČR v 90. letech

Rozložení emisí SO2 v ČR

Biogeochemický cyklus dusíku

Oxidy dusíku, NOx Hlavním atropogenním zdrojem je energetika a automobilová doprava NO2 (oxid dusičitý) je žlutohnědý plyn, dráždivý, toxický, je součástí fotochemického smogu. NO (oxid dusnatý) je bezbarvý plyn, rovněž je součástí fotochemického smogu, působí zejména na centrální nervovou soustavu N2O (oxid dusný) je poměrně málo reaktivní, má dlouhou dobu setrvání v troposféře a proniká i do stratosféry, kde může mít vliv na koncentraci ozonu. Oxidy dusíku jsou prekurzorem fotochemického smogu.

Souvislost emisí NOx se silniční dopravou a energetikou

Vývoj emisí NOx v ČR v 90. letech

Rozložení emisí NO2 v ČR

Ve vzduchu poměrně rychle degradují na oxidační produkty. Těkavé organické látky - VOC Patří mezi ně především organické sloučeniny s vysokým tlakem nasycených par a nízkou teplotou varu: aldehydy, ketony, uhlovodíky a jejich deriváty (např. formaldehyd, aceton, toluen, tetrachloroetylen…) V převážné míře antropogenního původu, některé vznikají i přirozenou cestou. Zčásti kancerogenní, většina má dráždivé účinky a způsobují chronická onemocnění. Ve vzduchu poměrně rychle degradují na oxidační produkty.

kondenzační jádra oblačnosti „plynulá“ kondenzace vody optické jevy Tuhé částice – PM (Particulate Matter) a aerosoly Prachové částice z oxidů kovů nebo solí (zvláště síran amonný), saze. Sorbují na sebe další atmosférické znečištění, např. polykondenzované aromatické uhlovodíky. Velikost do 10 m. Pozitivní role kondenzační jádra oblačnosti „plynulá“ kondenzace vody optické jevy Negativní role zastínění povrchu Země poškozování povrchů přírodnin i lidských produktů distribuce škodlivin – zvláště nebezpečné při respiraci

Rozložení emisí PM10 v ČR

Redukční smog (průmyslový, londýnský smog) – vzniká interakcí městského a průmyslového kouře s mlhou, vyskytující se zimních podmínkách s výraznými přízemními inverzemi teploty. Hlavní složkou je SO2, PM a kyseliny (sírová, dusičná, chlorovodíková). ztěžuje dýchání, dráždí sliznice, dušení v roce 1952 zemřelo v Londýně během 3 dnů 4000 lidí

Oxidační smog (fotochemický, los Angelský smog) – vytváří se v městských oblastech vlivem dopravy a slunečního záření, hlavní složkou je fotochemicky vzniklý ozón, reakce je katalyzovaná NOx poškozuje sliznici, ztěžuje dýchání, způsobuje alergická onemocnění

O(g) + O2(g) + M(g)  O3(g) + M*(g) Vznik fotochemického smogu Při spalování, např. v motorech, vzniká NO: N2(g) + O2(g)  2NO(g) Ve vzduchu se NO rychle oxiduje: 2NO + O2(g)  2NO2(g) Slunečním zářením se NO2 rozkládá: NO2(g) + h  NO(g) + O(g) Radikál kyslíku vzniklý fotodisociací NO2 může reagovat s O2 na O3, klíčovou složku smogu: O(g) + O2(g) + M(g)  O3(g) + M*(g) V troposféře je ozón nežádoucí, protože O3 je toxický a reaktivní. Ozónu se nedostává ve stratosféře, ale v troposféře, kde vytváří smog, je ho příliš mnoho…

Schéma vzniku fotochemického smogu

Důsledky působení imisí - souhrn ohrožení života lidí - dráždí oční sliznici, poškozování horních cest dýchacích, alergická onemocnění okyselení půdy a vodních toků - projevuje se hlavně tam kde je nedostatek vápníku, který by kyseliny neutralizoval. Škody na rybách se projevují pod hodnoty 6,5 pH, pod 5 pH je voda „mrtvá“ škody na lesních porostech – od pol. 70 let rozsah škod daleko nad přirozenou úroveň – hlavně střední Evropa, Sev. Amerika. V současné době je ve střední Evropě poškozena více než ½ lesních porostů – příčiny jsou různé, často se vzájemně (synergicky) posilují. škody na majetku a uměleckých dílech – zejména oxid siřičitý rozrušuje strukturu staveb a uměleckých památek, způsobuje korozi skla, kovů

Poškozování lesů imisemi a) zachytávání škodlivin na listech a jehličí – vede k poškozování chlorofylu a xantofylu (zelené a žluté barvivo), porušování buněčných membrán, odumírání buněk a tkání, k poruchám dýchání, u živočichů leptá sliznici b) klimatické příčiny – v některých případech jsou stromy ne zcela zničeny, ale pouze oslabeny a potom jsou velmi náchylné ke klimatickým podmínkám – zejména suchá léta, mrazivé zimy a silný vítr (normálně se les zotaví, pokud není oslaben imisemi) c) nákazy a hmyz – např. kůrovec. Působí podobně jako klimatické škody synergicky s poškozením imisemi a nevhodným hospodařením v lesích d) odumírání symbiotických hub

Poškozování lesů imisemi e) okyselení půdy – při nízkém pH dochází k vyplavování minerálních živin z půdy (Ca, Mg, Na, K) – jsou uvolněny a vyplaveny a místo nich nastupují toxické ionty, zejména Al3+ – dochází k postupné otravě f) disproporce ve výživě stromu – kyselé deště jsou dobrým hnojivem, protože obsahují množství NOx – v půdě se však nedostává hořčíku, který je nezbytnou součástí chlorofylu – strom rychle dorůstá, ale do nových jehlic si musí půjčovat živiny ze starších – ty žloutnou a opadávají. Přírůstky dřeva jsou proto mnohdy vysoké, dřevo je však řidší, méně pevné a náchylné ke zlomům

Monokultury a smíšené lesy, holosečné a výběrové kácení stromů – (de)stabilizace lesních porostů

Kvalita vzduchu ve vnitřním prostředí 90% času trávíme v uzavřených prostorech, kde je kvalita vzduchu v řadě ohledů horší než venku Každoročně je znečištění vnitřního prostředí odpovědné za cca 4 miliony předčasných úmrtí 90% těchto úmrtí se týká rozvojových zemí, příčinou je nejčastěji CO z nevyhovujících topenišť Více než polovina takto postižených jsou děti Další významné složky vnitřního znečištění: azbest z izolací (karcinogenní), radon z podloží, tabákový kouř, těkavé organické látky z nátěrů, nábytku, koberců, prostředků na praní a úklid domácnosti, kosmetiky…