Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Název sady: Člověk a jeho svět 3. ročník Číslo.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
 Karel Čapek – 2. část tvorby  Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ Uh. Brod  OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
Karel Čapek Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012 Výukový materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Mgr. Marie Havránková KAREL ČAPEK Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká nad Vltavou Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/
Anotace: Prezentace pro hodinu literatury v devátém ročníku. Osobnost a dílo Karla Čapka.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu: VY_32_INOVACE_.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_08 Název Božena Němcová Téma hodiny Božena.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_16 Název Ota Pavel Téma hodiny Autoři druhé.
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 2. část Název : VY_32_inovace_11 Český jazyk a literatura.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A NÁZEV ŠKOLY: ZŠ ŠTĚTÍ, OSTROVNÍ 300 AUTOR: MGR. NIKOLA GRBAVČICOVÁ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.04_KAREL ČAPEK NÁZEV:
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Karel Čapek NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Inf Ovládání operačního systému
Vznik česky psané literatury
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_09 Romantismus_Francie
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Poměr v základním tvaru.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika + opakování a upevňování učiva
Počátky slovesného umění
VY_12_INOVACE_Jir_I_13 Karel Čapek Název projektu: OP VK
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Karel Čapek – 1. část Název : VY_32_inovace_10 Český jazyk a literatura.
„LÁSKA/SMRT TRAKTOR/SRP“
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
Technika kolem nás Svět, ve kterém žijeme, se skládá z živé a neživé přírody, ale také techniky. Dokázali byste říct příklad živé a neživé přírody? Do.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Jak představit literárně-historický a kulturní kontext
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 KAREL ČAPEK PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace Předmět: český jazyk a literatura Ročník: III. ročník SŠ Tematický celek: Literatura 1. poloviny 20. století Klíčová slova: Lidové noviny, pravda, pragmatismus, technika, fašismus Forma: výklad Datum vytvoření: 21. 12. 2012

KAREL ČAPEK (ŽIVOT A PRÓZA) Obrázek č. 1

Karel Čapek (1890 – 1938) český spisovatel, novinář, dramatik, překladatel studoval na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, později v Berlíně a v Paříži redaktor Lidových novin silně na něj zapůsobila Mnichovská dohoda zemřel náhle, pohřben na Vyšehradě

Co víte o Mnichovské dohodě?

Tvorba první díla psal společně s bratrem Josefem vliv pragmatismu obava ze zneužití vědy a techniky varování před rozpínavostí fašismu

Co víte o bratrovi Karla Čapka?

Továrna na absolutno obava ze zneužití vynálezu převratný objev způsobí nárůst nepokojů, které vyústí ve válečný konflikt vynález je třeba zničit Obrázek č. 2

Krakatit obdobné téma každý vědec je zodpovědný za své vynálezy Krakatit – film https://www.youtube.com/watch?v=9sYzG3PmUZI Obrázek č. 3

Krakatit svým námětem předběhl svou dobu Krakatit svým námětem předběhl svou dobu. Jaký objev ve vojenství mám na mysli?

Povídky z jedné kapsy, Povídky z druhé kapsy detektivní tematika postavy malých zlodějíčků, podvodníků překvapivé zvraty, neobvyklé způsoby vyšetřování pravda je relativní, záleží na úhlu pohledu jazyk s hovorovými prvky

Který filozofický směr ovlivnil Karla Čapka v pohledu na kritérium pravdivosti?

Ukázka… „marš tmavých domů ráz dva zastavit stát úsvit na mandolinu hrá proč dívko proč se červenáš pojedem vozem 120 HP na konec světa nebo do Singapore zastavte zastavte vůz letí naše veliká láska v prachu leží dívka zlomený květ labutí šíje ňadra buben a činely proč tolik pláču“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 150

Pokuste se najít v textu obrazná vyjádření a pomocí ukázky v čítance je potom vysvětlete.

Hordubal, Povětroň, Obyčejný život volná trilogie samostatné příběhy pojítko – úvahy o podstatě a objektivitě pravdy Hordubal - vyšetřování a soudní proces s viníky smrti Hordubala

Povětroň představy několika osob o životě člověka, který umírá po letecké nehodě v nemocnici Obyčejný život úvahy úředníka o zdánlivě „obyčejném životě“, který rekapituluje

Co znamená pojem trilogie?

Válka s mloky alegorie mloci jsou inteligentní levné pracovní síly postupně vystupují s požadavky na území hrozí válečný konflikt varování před nebezpečím fašismu, rasismu a dobyvačných válek obhajoba demokracie a lidských práv

Obrázek č. 4

Ukázka… „Hallo, vy lidé! Zachovejte klid. Nemáme vůči vám nepřátelských úmyslů. Potřebujeme jenom víc vody, víc břehů, víc mělčin pro svůj život. Je nás příliš mnoho. Už pro nás není dost místa na Vašich březích. Proto musíme odbourat vaše pevniny. Uděláme z nich samé zálivy a ostrovy. Tím se dá délka světových břehů zpětinásobit. Budeme stavět nové mělčiny. Nemůžeme žít v hlubokém moři. Budeme potřebovat Vašich pevnin jako materiálu k zasypání hlubin. Nemáme proti Vám nic, ale je nás příliš mnoho. Můžete se zatím odstěhovat do vnitrozemí. Můžete se uchýlit do hor. Hory se budou bourat až nakonec.“ M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 152

Požadavky koho připomíná tato ukázka?

První parta hlavní téma – lidská solidarita záchrana horníků zavalených v dolech Obrázek č. 5

Interpretace textů K. Čapek: Povídky z jedné kapsy (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 148) K. Čapek: Válka s Mloky (M. Sochrová, Čítanka III. k Literatuře v kostce, str. 152)

Shrnutí Karel Čapek – spisovatel, novinář, dramatik, překladatel prózy varující před zneužitím vědy a techniky zájem o detektivní žánr obava z růstu vlivu fašismu

Obsluhovala jsem Karla Čapka - film Alžběta Motlová, rozená Venhodová, byla služebnou v domácnosti Karla Čapka. Byla to ona, která pomáhala Čapkovi při fotografování Dášeňky tím, že ji honila po zahradě. Byla to ona, která prostírala všem výjimečným návštěvám jako prezidentu Masarykovi nebo jeho synu Janovi. Měla svého zaměstnavatele velmi ráda a prožívala s ním všechny krásné i kritické chvíle, které život přinesl. Vzpomínky této ženy natočila Helena Třeštíková, režisérka posedlá fenoménem uplývajícího času. 

Obsluhovala jsem Karla Čapka https://www.youtube.com/watch?v=ylbhTi3TvhI Obrázek č. 6

Použité zdroje Literatura BALAJKA, Bohuš. Přehledné dějiny literatury II. Praha: Fortuna, 1995. ISBN 80-7168-225-X. ANDREE, Lukáš. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: DIDAKTIS, 2009. ISBN 978-80-7358-135-0. SOCHROVÁ, Marie. Čítanka III. k Literatuře v kostce. Praha: Fragment, 2008. ISBN 978-80-253-0188-3.

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 1 Nebo tak nějak. [online]. [cit. 2012-12-21]. Dostupné z: http://nebo-tak-nejak.blog.cz/1107/karel-capek-vere-hruzove-dopisy-ze-zasuvky Obrázek č. 2 DatabazeKnih.cz: Váš knižní svět. [online]. [cit. 2012-12-21]. Dostupné z: http://www.databazeknih.cz/knihy/tovarna-na-absolutno-515

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 3 CzTorrent. [online]. [cit. 2012-12-21]. Dostupné z: http://tracker.cztorrent.net/torrent/krakatit-cb-film/41512 Obrázek č. 4 Komiks. [online]. [cit. 2012-12-21]. Dostupné z: http://komiks.alyss.cz/zobraz.php?id=5&obrazek=17

Použité zdroje Obrázky Obrázek č. 5 Czech-books.com. [online]. [cit. 2012-12-21]. Dostupné z: http://www.czech-books.com/catalog/all/fiction_and_literature_czech_authors/prvn%C3%AD_parta_used Obrázek č. 6 Dokweb. [online]. [cit. 2012-12-21]. Dostupné z:http://www.dokweb.net/cs/dokumentarni-sit/vychodoevropske-dokumenty/-obsluhovala-jsem-karla-capka-1846/

Použité zdroje Internet Youtube. [online]. [cit. 2012-12-21]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=9sYzG3PmUZI Youtube. [online]. [cit. 2012-12-21]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=ylbhTi3Tvh