otázky a úkoly k textům a obrázkům

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Advertisements

Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Literární věda.
Osnova rozboru uměleckého textu
Rozbor uměleckého textu
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VY_52_INOVACE_DEK_58 POP-ART
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
PRAŽSKÁ NĚMECKÁ LITERATURA
IMPRESIONISMUS.
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_32_INOVACE_31-07 Skupina 42 Obecná východiska.
ČESKÁ POEZIE 2. POL. 20. STOLETÍ
Christian Morgenstern
VY_52_INOVACE_DEK_56 MALÍŘSTVÍ PO DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLCE
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 2. poloviny 20
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Umělecké směry 20. století
RENESANCE - pokračování
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Nové literární skupiny I. Mgr. Ludmila Růžičková
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
DEKADENCE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Malířství mezi válkami DADAISMUS
WALT WHITMAN Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
ČESKÝ SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Poezie 1. pol. 20. století Skupina 42. Skupina 42 Skupina 42 České umělecké sdružení, vzniklo v roce 1942, odtud označení celé skupiny Sdružovala výtvarníky,
RANDALL COLLINS TEORIE KONFLIKTU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Lenka Vrzáňová VY_32_INOVACE_2C_08_POPIS_UMELECKEHO_DILA Popis listopadu 2011 Popis – úvod, co vše můžeme popisovat, specifika popisu uměleckého.
Svět se mění – knihovna ne Knihovna je stabilní jistota v nestabilním světě Prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Umělecký styl On-line diskuse k virtuální hospitaci – Gymnázium J. K. Tyla, Hradec Králové Vyučující: Mgr. Lenka Krejsová.
Povídka Básník Karel Čapek – Povídky z jedné kapsy - Slohotvorní činitelé.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Jan Neruda - dílo.
Impresionismus (francouzské malířství na konci 19. století)
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Verše a křivky Pokus o klasifikaci básní na základě jejich aktivity
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Bonjour Monsieur Courbet
Karel Havlíček Cesta do vyhnanství.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Práva a povinnosti osob
Práva a povinnosti osob
Česká moderna.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Srovnávací a historická gramatika, historicko-srovnávací metoda Franz Bopp, Jacob Grimm, Karl Brugmann.
Igor Zhoř , Brno , Brno.
pracovní listy pro interpretaci textu
Česká meziválečná poezie
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Opakujeme základní pojmy
VOŠ A SPŠ ŠUMPERK V PROJEKTU MOV
Malířství mezi válkami DADAISMUS
POEZIE V ČESKÉ LITERATUŘE PRVNÍ POLOVINY 20. STOLETÍ
Formální interpretace uměleckého díla
Transkript prezentace:

otázky a úkoly k textům a obrázkům Skupina 42 pracovní listy otázky a úkoly k textům a obrázkům

Kdo jsou autoři uvedených textů? Jakou roli sehrávali ve Skupině 42? Co je myšleno onou nutností v textu Jiřího Kotalíka? Za jakých dobových okolností Skupina 42 vznikala? Zamyslete se nad možnými klady a zápory vzniku nového uměleckého seskupení za takových podmínek. Jaké nebezpečí hrozilo modernímu umění ve 30. a 40. letech 20. století podle slov Jindřicha Chalupeckého? Čím se podle autorů Skupiny 42 předválečná avantgarda vyznačovala a jaký vztah k ní zaujali?

Jindřich Chalupecký Jakými atributy označuje Jindřich Chalupecký moderní umění? Jaký je význam slova ezoternost a co v tomto případě označuje? Setkali jste se s tímto pojmem i v odlišných kontextech? Jak je v úryvku popisován měšťák? Jak tomuto pojmu rozumíte? Jakými vlastnostmi se jeho nositel vyznačuje? Jaký je vztah moderního umění k měšťákovi a proč? Jak rozumíte formulaci o obracející se situaci ve vztahu umění a společnosti? K jakému nebezpečí dochází a co je myšleno začátkem nové problematiky moderny?

Jiří Kotalík, Moderní československé malířství (1947) Co a jakým způsobem uspíšilo vznik Skupiny 42? Na kterých výstavách a projektech se mnozí umělci budoucí skupiny podíleli ještě před jejím oficiálním vyhlášením? Co se v úryvku dozvídáme o formulaci společného programu Skupiny 42? Jak se vyvíjel a proměňoval? Pokuste se formulovat některé teze tohoto programu na základě analýzy úryvku. Které umělecké směry se staly východiskem, inspirací tvorby Skupiny 42?

Která tendence moderního umění je Jindřichem Chalupeckým popsána v prvním bodě jeho stati? V čem spočívá její přínos, v čem naopak její negativum? Jaký smysl má podle autora umělecká odvaha? Jak se změnily podmínky pro její uplatňování? Na jakém přístupu k tradici obvykle stavělo moderní umění první poloviny 20. století? Co se podle Chalupeckého v tomto ohledu změnilo? Jindřich Chalupecký (1943)

Analyzujte úryvky z Kolářovy básnické sbírky Limb a jiné básně po stránce formální i obsahové. Jakými tématy se autor zabývá? Čím jsou si podobné motivy, na nichž báseň staví? Najděte v textech práci s kontrastem a pojmenujte, v čem spočívá. Jaké další umělecké prostředky naleznete? Z jakých zdrojů autor zřejmě čerpal při psaní těchto veršů?

Doložte expresivitu textu. Čím je vyvolána? Jak by se dala označit metoda, kterou Blatný užívá v uvedeném úryvku své básně? Pro jaký druh umění je rovněž typická? Pojmenujte komunikační situace zachycené ve verších. Z jakých zdrojů básník čerpá? Posuďte míru autentičnosti textu. Nakolik se zde uplatňují autorské zásahy? Doložte humorné prvky v textu. Čím je humorného , groteskního efektu dosahováno? Doložte expresivitu textu. Čím je vyvolána? Ivan Blatný, Tento večer (1945)

Zamyslete se nad uvedeným úryvkem básně Jiřího Koláře Zamyslete se nad uvedeným úryvkem básně Jiřího Koláře. Jaké je její téma, na základě čeho tak usuzujete? Zaměřte se na poslední strofu ukázky a pokuste se ji interpretovat. Jakou roli hraje v této básni město? Jak jej autor vnímá? Je to pro poetiku Skupiny 42 obvyklé? Jmenujte další umělce tohoto sdružení, kteří s tématem městského života pracují. V souvislosti se Skupinou 42 se často hovoří o mýtotvorné síle moderní civilizace. Jak tomuto spojení rozumíte? U kterého autora skupiny se s pojmem mýtus setkáme i v názvu knihy?

s jejich přístupem k tvorbě? Charakterizujte lyrický subjekt vystupující v úryvku. Jaké má atributy? Jak je básníkem pojmenován? Najděte podobně definovanou postavu v dalších literárních textech a výtvarných dílech autorů Skupiny 42. Jak toto pojetí hrdiny, lytického subjektu koresponduje s názory a metodami autorů Skupiny 42, s jejich přístupem k tvorbě? Čím se vyznačuje Terrestris, ona, vystupující v úryvku společně s postavou pozorujícího? Doložte protikladnost, kontrastnost jejích vlastností. Co může symbolizovat? Ivan Blatný, Hledání přítomného času (1947)

František Hudeček, obrazy z období Skupiny 42 Pokuste se interpretovat výše uvedené reprodukce obrazů Františka Hudečka, malíře a jednoho ze zakladatelů Skupiny 42. Co mají společného, čím se od sebe liší? Rysy kterých uměleckých směrů byste byli schopni doložit? Korespondují uvedené obrazy tematicky s programem Skupiny 42? Jaká atmosféra je na obrazech vyvolána? Jaké pocity ve vás probouzejí? Jak vnímáte lyrický subjekt vyskytující se v centru obrazů, jakými slovy byste jej charakterizovali?

Co je námětem, tématem uvedených obrazů z dílny výtvarníků Skupiny 42? Srovnejte uvedené reprodukce z hlediska výtvarné techniky, příslušnosti k uměleckému proudu. Všimněte si odlišné atmosféry, kterou jednotlivé obrazy vyvolávají. Diskutujte o vlastních pocitech spojených s těmito ukázkami. Doložte různorodost, protikladnost vlastností, jež umělci Skupiny 42 městu přisuzují (využijte rovněž znalostí literárních děl autorů skupiny).