Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/ / ČERPADLA Autor: Vojtěch Rozsíval.
Advertisements

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Světlo je elektromagnetické vlnění různých vlnových délek. Lidské oko vnímá pouze část tohoto spektra. Toto záření nazýváme viditelné. Sousední části.
Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
SAZBA Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 9. ročníku. Žák navazuje na učivo probrané v 7. ročníku a učivo prohlubuje. Žák vysvětlí funkci čočky v lidském oku.
Počítačová grafika Úvod do základů počítačové grafiky.
Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Alena Machová.
PAPÍRY Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
ZŠ Brno, Řehořova 3 S počítačem snadno a rychle Informatika 9. ročník III
RŮZNOST KANCELÁŘSKÝCH BALÍKŮ je řada za sebou následujících snímků (slidů) předváděných na PREZENTACE monitoru počítače plátně prostřednictvím dataprojektoru.
Grafické principy Zpracovala: Mgr. Jitka Hot ařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97.
Ivo Peterka FHS Barvy v počítači a HTML..
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výstupní zařízení – tiskárny, rozdělení
Tistarna ingoustová a laserová
Co se přihodí … než se fotka narodí?
Vstupní a výstupní zařízení - opakování
Počítačová grafika.
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Rozklad světla optickým hranolem.
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Elektromotor a jeho využití
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
Monitory Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
Barva světla, šíření světla a stín
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ. 1
VESMÍR.
Tabulky – další možnosti
BARVA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Kvadratické nerovnice
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Vliv reklamy na společnost
MATEMATIKA – GEOMETRIE 7
Rastrová grafika Základní termíny - rozlišení. Rastrová grafika Základní termíny - rozlišení.
Přídavná zařízení.
Korporátní identita Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Grafický editor GIMP (4)
Informatika – Grafika.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti a způsoby využití,
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Dvourozměrné geometrické útvary
Konstrukce trojúhelníku
Zoner Callisto Úpravy a efekty – editor bitmap
Barva Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Způsoby uložení grafické informace
Světlo a jeho šíření VY_32_INOVACE_12_240
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Způsoby uložení grafické informace
Rastrová grafika O. Kánský 2012.
Paprsková optika hanah.
Rozvoj geometrických představ
Dvourozměrné geometrické útvary
Informatika – Základní operace s buňkami
Rastrové formáty.
Konstrukce trojúhelníku
Transkript prezentace:

Barvy Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová Střední škola informačních technologií a sociální péče, Brno, Purkyňova 97

Barvy lze objektivně dělit několika způsoby jejich správný výběr nejvíce záleží na osobním a pocitovém vnímání Subtraktivní, aditivní Základní a míchané Teplé a studené Příbuzné a kontrastní Analogické, monochromatické, pastelové, neutrální

Prostuduj kapitoly 2.3 Barevné modely 2.1 Základní pravidla designu a kresby na počítači, část světlo, barvy Barva je vždy hra světel, kdy oko citlivé na tři základní barvy zprostředkuje mozku výsledný barevný obraz zkombinovaný z těchto barev

Subtraktivní mísení barev CMY Použití: tiskárny Cyan+Magenta=Blue Magenta+Yellow=Red Yellow+Cyan=Green Cyan+Magenta+Yellow=black (Key) Světlo je částečně pohlcováno a částečně odráženo podložkou

Proč potřebujeme při tisku černou barvu Nahradí neutrální šedou, která vznikne soutiskem třech barev CMY Spotřebujeme méně barvy v jedné vrstvě Tiskneme kvalitněji

Aditivní mísení barev RGB Použití: obrazovka, projektor, skener Red+Green=Yellow Green+Blue=Cyan Blue+Red=Magenta Red+Green+Blue=White Světlo je vyzařováno svým zdrojem

V obou případech vznikají mícháním sekundární (druhotné) barvy, které jsou základními barvami v druhém systému. RGB (Red +Green+ Blue). CMY (Cyan + Magenta + Yellow = Black) Teoreticky by měla při použití všech barev CMY vzniknout barva černá, tato metoda se používá při tisku (noviny, fotografie ..) a kvůli ryze praktickým důvodům se přidává barva černá (CMYK) - úspora barev, rozmazávání tisku, prosvítající papír aj. Na monitoru vidíme barevnost v systému RGB a pokud bychom chtěli tisknout výsledný tisk bude již v CMYK. Papír světlo určitých vlnových délek odráží a jiné absorbuje a monitor barvy sčítá.

Další možnosti dělení barev Teplé barvy jsou červená,oranžová, žlutočervená,žlutá, zelenožlutá, zelená. Jejich společným znakem je, že obsahují žlutou. Tradičně se spojují s ohněm asluncem, protože vyvolávají dojem tepla. Studené barvy jsou modrozelená, modrá, fialověmodrá, fialová, červenofialová. Všechny obsahují modrou. Jejich charakter určuje voda. Syté barvy jsou neředěné černou, šedou nebo bílou. Kontrastní (doplňkové) barvy jsou jakékoliv dvě barvy, které jsou na protilehlých stranách barevného kola. Dochází u nich k pocitu kontrastu. Dáme-li je vedle sebe, zmnoží viděnou sytost obou. Harmonické barvy jsou jakékoliv tři barvy, které mohou být na barevném kole spojeny rovnostranným trojúhelníkem. Tyto barvy mezi sebou dobře ladí. Příbuzné barvy leží na barevném kole vedle sebe. Mají podobný účinek, tedy zcela opačnou vlastnost, než mají barvy kontrastní. Pastelové barvy jsou odstíny, které jsou velmi rozředěné bílou nebo šedou. Velmi obtížně se reprodukují. Monochromatické barvy se skládají z různých sytostí a hodnot jasu jedné barvy, působí mdle a nevýrazně. Chytře využitý kontrast je může udělat velmi zajímavými

Obsahuje 12 barev, které vznikají vzájemným mícháním Barevný kruh Obsahuje 12 barev, které vznikají vzájemným mícháním Každou barvu může doplnit její analogická barva, která s ní ladí. Vždy se jedná o barvy, které jsou umístěny vedle sebe na ose barevného spektra . Další možností je barva komplementární, která leží na druhé straně barevného kruhu. Tyto kombinace dávají pestřejší vzhled.

Problémy ve vnímání barev mohou souviset jednak s omezeným barvocitem člověka nebo se zkreslenou zobrazovací schopností na straně vizualizačního zařízení. Špatné seřízení barev u monitoru nebo na televizní obrazovce dokáže znehodnotit přenášenou informaci. Stejný efekt mohou mít špatně kalibrované barvy na tiskárně Navíc barvy na těchto zařízeních nejsou ze strany výrobců většinou nijak kalibrovány.

Ukázky xeroxového efektu Při volbě barev je vhodné počítat s tzv. „xeroxovým efektem“. Při převodu do černobílé podoby (kopírování, posílání faxem) mohou dva odlišné barevné tóny (často se jedná o červenou a modrou barvu) vytvořit stejný odstín šedé barvy. Tím se snižuje čitelnost. Při tvorbě návrhu je proto vhodné brát v úvahu možnost černobílé podoby a pečlivě volit barvy. Ukázky xeroxového efektu

Dalším rizikovým faktorem při vnímání barev je tzv Dalším rizikovým faktorem při vnímání barev je tzv. simultální (vzájemný) kontrast. Princip tohoto kontrastu je založený na tom, že lidské oko má tendenci vnímat větší míru kontrastu pro opačné barvy. Bod zobrazený světlou barvu se bude zdát mnohem sytější na světlém pozadí. Můžeme mu tedy přikládat větší důležitost. Simultání kontrast

Další optickým klamem, který může ovlivňovat vnímání barev, je zkreslení sytosti barvy v závislosti na velikosti barevné plochy. Pokud jsou stejnou barvou (stejným tónem, jasem i sytostí) zakresleny dvě různě velké plochy, pak se bude zdát zbarvení větší plochy mnohem sytější než barva plochy menší.

Uvedeným potížím s vnímáním barev se dá zabránit následujícími způsoby: Dodržování všech pravidel spojených s používáním barev Střídmým používání barev a barevných kombinací Černým tiskem s využitím šrafování a rastrových vzorků

Tvorba dobré tiskoviny začíná rozvržením celkové koncepce účel, formát, rozsah, barevnost Naše nevědomé vnímání v reklamě rozhoduje Nejdříve zaujme barva potom forma, nakonec obsah sdělení Výběr jedné barvy je většinou to nejjednodušší. Problém nastane až když ji chceme doplnit jinou aby spolu vzájemně ladili a doplňovali se Necitlivé užití barvy dokáže zničit jinak dobrý design Kombinace barev mohou vyvolávat asociace Změna světlosti barvy může podpořit směr orientace nebo navodit pohyb

Čitelnost snižují nevhodně zvolené kombinace barev: Červená a modrá barva (dochází ke stereoskopickému efektu) žluté písmo, bílé pozadí, purpurové písmo, černé pozadí, modré písmo, černé pozadí.

Kontrolní úkoly Navrhni jednostranný leták A3 pro užití v MHD Zápis dětí do MŠ Nově otevřený plavecký stadion s welnes Upoutávka na koncert