Hydroxidy Mária Lukačinová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Kyseliny a zásady.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
SOLI RZ
Příprava, vlastnosti, užití
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V PŘÍRODOPISU 52/CH17/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: KYSELINY A ZÁSADY AUTOR:
Opakování kyseliny a zásady
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
15.1 Vím, co jsou hydroxidy MÝDLA ČIŠTĚNÍ ODPADŮ
Názvosloví solí.
Hydroxidy Richard Horký. pH a indikátory Názvosloví 2Názvosloví 1SymbolyVlastnosti
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Zásady Autor: Ing. Šárka Psíková Chemie Inovace výuky na Gymnáziu Otrokovice formou DUMů CZ.1.07/1.5.00/
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
Hydroxidy (zásady) nazývané též žíravé louhy, obsahují kov a charakteristickou hydroxidovou skupinu – OH, hydroxidový aniont = OH oxidační číslo hydroxidu.
Hydroxidy CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_2313_CH8 Masarykova základní škola Zásada, okres Jablonec nad Nisou Mgr. Eva Živná, 2011.
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Dusík, N.
Anotace Prezentace určená k opakování a procvičování učiva o hydroxidech  Autor Ing. Lenka Kalinová Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žák porovná vlastnosti.
ZÁSADY - HYDROXIDY.
Zásady Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Sloučeniny H y d r o x i d y RZ –
Názvosloví Hydroxidů.
Mgr. Ivana Blažíčková Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446 EU-ICT-Ch-8_03.
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
Oxidy, které ovlivňují životní prostředí. Co známe z kapitoly Názvosloví organických sloučenin 1 Úkol 1: Doplň text: Oxidy jsou ……….. sloučeniny kyslíku.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Obecný vzorec: M OH, kde M je kation kovu, H+I je vodíkový kation a O-II je kyslíkový anion. Celkový náboj OH skupiny je -1 (OH)-1. Tvorba vzorce:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
NÁZVOSLOVÍ HYDROXIDŮ.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Jak se tvoří názvy hydroxidů
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 2
8.3 Které látky jsou hydroxidy?
Hydroxidy.
Oxidy 1 Oxidy, které ovlivňují životní prostředí Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vybrané příklady průmyslově významných hydroxidů
Tříprvkové sloučeniny. 1.) Hydroxidy Patří mezi zásady Jejich vodné roztoky nazýváme louhy Obsahují hydroxidový aniont (OH) - a kationt kovu (nebo amonný.
HYDROXIDY. Co jsou hydroxidy? Hydroxidy jsou sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty (OH) -1 vázané na kationty kovu. Hydroxidy a jejich roztoky.
Klepnutím lze upravit styl předlohy podnadpisů Název šablony: Inovace v přírodopisu 52/ch17/ , Vrtišková Vzdělávací oblast: Člověk a.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Hydroxidy – zástupci Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 C HEMIE Hydroxidy – 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov-Město, příspěvková organizace Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III / 2 Sada : 4 Ověření ve výuce: (nutno poznamenat v TK) Třída:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Zásady.
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Výpočty z chemických rovnic
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
KYSELINY Bezkyslíkaté kyseliny
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
PRÍRODNÉ LÁTKY CUKRY TUKY BIELKOVINY.
Halogény Prvky VII.A podskupiny.
NÁZVY A VZORCE OXIDOV.
UNIVERZITA KONŠTANTÍNA FILOZOFA V NITRE FAKULTA PRÍRODNÝCH VIED
Neutralizácia.
Neutralizácia.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Agrochemie – 3. cvičení.
Transkript prezentace:

Hydroxidy Mária Lukačinová

Hydroxidy sú trojprvkové zlúčeniny vodíka, kyslíka a hydroxidového prvku (kovový prvok). Obsahujú hydroxidovú skupinu OH. Všeobecný vzorec hydroxidov je MOH, kde M je katión kovu s oxidačným číslom +I. Vo vode ionizuje podľa rovnice: MOH → M+ + OH-

Oxidačné číslo hydroxidovej skupiny odvodíme na základe toho, že poznáme oxidačné číslo kyslíka aj vodíka. Oxidačné číslo kyslíka je –II, oxidačné číslo vodíka je I. Teda : O-IIHI , ak zrátame oxidačné čísla –II + I dostaneme číslo –I, teda hydroxidová skupina má oxidačné číslo –I , (OH)-I .

Názvoslovie Podstatné meno - hydroxid Prídavné meno – je odvodené od názvu hydroxidotvorného prvku + prípona, ktorá zodpovedá oxidačnému číslu hydroxidotvorného prvku.

Príklady hydroxidov: Hydroxid sodný NaOH Hydroxid draselný KOH Hydroxid horečnatý Mg(OH)2 Hydroxid železitý Fe(OH)3 Hydroxid lítny LiOH Hydroxid železnatý Fe(OH)2 Hydroxid hlinitý Al(OH)3

Vlastnosti hydroxidov NaOH, KOH – biele tuhé látky, ktoré pohlcujú vlhkosť a oxid uhličitý zo vzduchu. Z tohto dôvodu sa musia uskladňovať v dobre utesnených nádobách. Majú leptavé účinky.

Pri zasiahnutí pokožky poskytujeme prvú pomoc nasledovným spôsobom: Postihnuté miesto treba najprv poriadne opláchnuť studenou vodu. Po opláchnutí treba na poleptanú pokožku naniesť zriedenú kyselinu octovú alebo kyselinu citrónovú.

NaOH – hydroxid sodný sa používa pri výrobe celulózy a papiera, mydiel. Hydroxid sodný je najpoužívanejšia zásada v chemických laboratóriách. Používa sa pri čistení odpadov.

KOH – hydroxid draselný KOH – hydroxid draselný sa používa pri výrobe mydiel, textilu. Predávajú sa vo forme granuliek a šupiniek.

Oba hydroxidy sú dobre rozpustné vo vode: NaOH → Na+ + OH- KOH → K+ + OH-

Hydroxid amónny – NH4OH. Vzniká pri rozpúšťaní amoniaku vo vode: NH3 + H2O → NH4OH   NH3 - amoniak, dráždi dýchacie cesty, pôsobí leptavo, je to silná žieravina. Amoniak sa používa pri výrobe chemikálií (koncentrovaný 25%), používa sa ako rozpúšťadlo, nachádza sa v niekorých čistiacich prostriedkoch. Vyrába sa z neho kyselina dusičná a dusíkaté hnojivá. Prvá pomoc pri zasiahnutí očí je, že oči opláchneme studenou vodou a následne na to bórovou vodou. Amoniak je slabá zásada, štipľavo zapácha

Hydroxid vápenatý Ca(OH)2 biela, tuhá látka. Pripravuje sa vo vápenkách. Východiskovou surovinou je uhličitan vápenatý CaCO3. Pri teplote 950°C sa uhličitan vápenatý rozkladá na oxid vápenatý a oxid uhličitý. CaCO3 → CaO + CO2 , pri teplote t = 950 °C CaO – pálené vápno

Príprava haseného vápna: CaO + H2O → Ca (OH)2 Ca(OH)2 - hasené vápno Hasené vápno sa pripravuje reakciou oxidu vápenatého s vodou. Vlastnosti Ca(OH)2 – vo vode je hydroxid vápenatý málo rozpustný. Rozpustená časť hydroxidu vápenatého sa štiepi na: Ca(OH)2 → Ca2+ + 2OH- Používa sa v stavebníctve pri príprave malty.

Reakcia tvrdnutia malty: Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O CO2 prítomný vo vzduchu reaguje s hydroxidom vápenatým za vzniku uhličitanu vápenatého a voda sa vyparuje. Ďalej sa používa v cukrovarníctve pri čírení cukrovej šťavy, pri bielení obytných priestorov a na dezinfikáciu.

Zopakujte si!!! Napíšte reakciu tvrdnutia malty. Ca(OH)2 + CO2 → CaCO3 + H2O   Napíšte názvy hydroxidov: LiOH, Al(OH)3, Mg(OH)2 LiOH – hydroxid lítny Al(OH)3 - hydroxid hlinitý Mg(OH)2 – hydroxid horečnatý Napíšte vzorce hydroxidov: Hydroxid sodný, Hydroxid draselný, Hydroxid železitý, Hydroxid železnatý Hydroxid sodný NaOH Hydroxid draselný KOH Hydroxid železitý Fe(OH)3 Hydroxid železnatý Fe(OH)2

Použitá literatúra: Chémia pre 8. Ročník ZŠ

Pozor Hydroxidy sú žieraviny, preto sa pri práci s nimi musia dodržiavať bezpečnostné opatrenia