Policie České republiky Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje odbor služby dopravní policie plk. Ing. Jindřich Rybka BA. Statistika nehodovosti Prevence a represe na úseku BESIP Priority dopravní policie Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
1. Nehodovost na teritoriu Jihomoravského kraje Útvar 2010 Porovnání 2010 - 2009 DN Zranění Škoda v tis.Kč Alkohol Úmrtí Těžké Lehké CELKEM 5699 73 277 2216 335135 495 2039 -14 -31 -65 23038 -62 Porovnání 2010 - 2009 v procentech Počet DN Následky Škoda Alkohol Úmrtí Těžké Lehké 56% -16% -10% -3% 7% -11% Počet dopravních nehod narostl o 56 % = ovlivněno dvěma faktory: zvýšil se počet oznámených DN na policii upravena metoda zpracován dopravních nehod policií a tomu odpovídá podrobná metoda vykazování a evidence Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
1. Nehodovost na teritoriu Jihomoravského kraje Informace po útvarech Útvar 2010 Porovnání 2010 - 2009 DN Zranění Škoda v tis.Kč Alkohol Úmrtí Těžké Lehké DO Domašov 99 2 41 15530 3 -10 -17 -4982 DO Chrlice 149 68 17541 4 39 -4 -2 -5 -6001 DO Ivanovice 98 12 6781 43 -1 -3 1632 DO Podivín 84 1 14 11481 18 -21 -10093 DO Mikulov 55 7 16 5852 Blansko 404 22 221 26732 49 67 -9 -13 968 Brno-město 2295 65 585 84621 145 1276 6 -53 15927 Brno-venkov 1180 45 403 75394 74 418 -8 -12 24663 -28 Břeclav 281 10 183 15210 50 -15 -8398 -22 Hodonín 392 273 24817 72 -57 -11427 Vyškov 421 9 29 165 27749 52 184 32 9521 Znojmo 241 23 235 23427 44 5376 CELKEM 5699 73 277 2216 335135 495 2039 -14 -31 -65 23038 -62 Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
1. Nehodovost na teritoriu Jihomoravského kraje Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
1. Nehodovost na teritoriu Jihomoravského kraje Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
1. Nehodovost na teritoriu Jihomoravského kraje Příčiny dopravních nehod Útvar 2010 Porovnání 2010 - 2009 Způsob jízdy Rychlost Přednost Předjíždění Nezaviněná řidičem Technická závada DO Domašov 72 24 3 14 -1 -4 -3 DO Chrlice 67 46 1 29 10 11 -9 26 DO Ivanovice 34 27 33 2 15 -2 25 DO Podivín 55 6 DO Mikulov 30 8 4 Blansko 165 132 37 9 59 -8 Brno-město 1496 210 394 18 173 1039 63 91 Brno-venkov 634 235 32 105 267 80 Břeclav 121 71 12 13 -11 -18 5 Hodonín 164 98 99 -45 Vyškov 188 107 47 16 89 45 43 Znojmo 102 61 7 -17 CELKEM 3128 1045 888 114 499 1431 146 167 257 Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
1. Nehodovost na teritoriu Jihomoravského kraje Dopravní nehody na železničních přejezdech Útvar 2010 2009 Porovnání DN přejezd nezabezp. zabezpeč. vlak Blansko 2 6 1 5 -4 -1 -3 Brno-město Brno-venkov 3 Břeclav Hodonín 8 7 10 -2 Vyškov 4 Znojmo CELKEM 21 16 11 23 15 Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
1. Nehodovost na teritoriu Jihomoravského kraje Následky na životě a zdraví při dopravních nehodách na železničních přejezdech 2010 2009 Porovnání U T L Blansko Brno-město bez DN na přejezdu Brno-venkov 2 Břeclav 1 Hodonín 5 -2 -1 -3 Vyškov 3 Znojmo Celkem 7 6 Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
2. Činnost na úseku bezpečnosti silničního provozu Dopravně bezpečností akce: Celorepublikové – 9 (Tispol – mezinárodní přeprava, sociální předpisy řidičů profesionálů) Krajské – 21 (zaměřené na požívání alkoholu při řízení vozidla u řidičů, dodržování předepsané rychlosti, způsob jízdy, jízdy přes železniční přejezd) Územní odbor – 161 (alkohol, způsob jízdy a dle specifických potřeb daného územního odboru Poznámka: Při kontrole způsobu jízdy byl využíván policejní vrtulník - „Letecký dohled na silniční provoz” Dopravně bezpečnostní opatření: Činnost policie s nasazením velkého počtu sil a prostředků pro zajištění kulturných a sportnovních akcí velkého rozsahu Krajské opatření - mezinárodní motoristické závody na Automotodromu Brno, významné veletrhy na Brněnské výstavišti, sraz motorkářů na Mušově apod. Územní odbory - dle požadavků starostů obcí k zajištění bezpečnosti provozu a účastníků kulturních a sportovních akcí (např. ÚO Blansko – Nežij vteřinou). Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
2. Činnost na úseku bezpečnosti silničního provozu - REPRESE Řidiči motorových vozidel - přestupky: vyřízeno 70 630 (+4159) přestupků, oznámeno 4 958 (+243) přestupků, pokuty celkem 65 199 600,- Kč (+2 513 700,- Kč), pro požití alkoholických nápojů bylo zadrženo 1 122 (-44) řidičů, z toho 671 na místě zadrženo ŘP, řízení pod vlivem návykových látek bylo zadrženo 209 (+75), z toho 106 na místě zadrženo ŘP, celkem zadrženo 904 (+ 38) řidičských průkazů, uloženo 293 (+7) kaucí dle zák. č. 111/1994 Sb. v celkové částce 4 640 500,- Kč (+29 500,- Kč), uloženo 414 (+246) kaucí dle zákona 361/2000 Sb. v celkové částce 5 190 500,- Kč (+3 106 300,- Kč), provedeno 269 (+214) kontrol přepravy nebezpečných věcí dle dohody ADR a bylo zjištěno celkem 36 (+27) porušení. Ostatních účastníků silničního provozu - přestupky: na místě v blokovém řízení 1 801 (+207), oznámeno (-14). Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
3. Priority činnosti dopravní policie v Jihomoravském kraji POLICEJNÍ PREZIDIUM ČR stanovilo priority pro činnost služby dopravní policie v rámci České republiky Bezpečné poutání – snížení počtu usmrcených a zraněných při dopravních nehodách, které vznikají špatným používáním bezpečnostních pásů, hlavových opěrek a dětských autosedaček. Bezpečný způsob jízdy – eliminace jedné z nejčastějších příčin vzniku dopravních nehod, zaměření na agresivní a rizikové jednání řidičů vozidel na pozemních komunikacích. Jedná se např. o nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem, nesprávné předjíždění, vjetí do protisměru, jízda v jízdních pruzích apod. Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje stanovilo priority pro činnost služby dopravní policie na teritoriu Jihomoravského kraje zvýšený dohled na vybraných komunikacích, kde dochází k ohrožení BESIP, dohled na chodce a cyklisty, dohled na železniční přejezdy, zvýšený počet kontrol v oblasti sociálních předpisů, kontrola řízení pod vlivem alkoholu a OPL. Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
3. Priority činnosti dopravní policie v Jihomoravském kraji Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje stanovilo priority pro činnost služby dopravní policie na teritoriu Jihomoravského kraje zvýšený dohled na vybraných komunikacích, kde dochází k ohrožení BESIP v rámci kraje se jedná o dálniční síť (D1, D2) a zatížené komunikace I. tř, v rámci ÚO jde o rizikové komunikace v velkým počtem dopravních nehod, se závaznými následky při dopravních nehodách a komunikace kde dochází k častému porušování silničních předpisů dohled na chodce a cyklisty zejména v obcích v místech kde dochází o ohrožování dětí, seniorů, kde je velká koncentrace dopravy a chodců místa kde dochází ke zvýšenému provozu cyklistů dohled na železniční přejezdy na základě analýzy budou vytipovány železniční přejezdy, kde dochází a může dojít k ohrožení BESIPu a tam bude směřován zvýšený dohled zvýšený počet kontrol v oblasti sociálních předpisů s ohledem na přetrvávající nárůst kamionové dopravy a dálkové přepravy osob bude pokračovat zvýšený dohled v oblasti ADR a AETR kontrola řízení pod vlivem alkoholu a OPL požívání alkoholu a OPL je velký celospolečenský problém, který se samozřejmě promítá i do oblasti dopravy a to především u řidičů vozidel v návaznosti na to bylo zakoupeno velké množství testerů OPL a nové přístroje ke zjišťování alkoholu v dechu Statistika nehodovosti za rok 2010 na teritoriu Jihomoravského kraje V Brně dne 1. 2.2011
Děkuji za pozornost plk. Ing. Jindřich Rybka BA.