Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Advertisements

Tercie Rovnice Rovnice – lineární rovnice postup na konkrétním příkladu.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_M6_04 Sada DUMMatematika 6 Předmět Matematika Název materiálu Sčítání a odčítání do bez přechodu desítek.
ČÍSLO PROJEKTU : CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV : VY_32_INOVACE_06_01_M7_Hanak AUTOR : Ing. Roman Hanák TÉMA : Racionální čísla Základní škola Libina, příspěvková.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Šablona klíčové aktivityIII/2 SadaMatematika 6 NázevDesetinná čísla_8.
Výukový materiál pro 8.ročník
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Číselné množiny - přehled
MATEMATIKA Čísla celá základní pojmy.
Neguj výroky. Urči jejich pravdivostní hodnotu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
Celá čísla VY_32_INOVACE_2.14.M.7 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Lineární funkce - příklady
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 1 – Množiny – teorie
Početní operace v oboru přirozených čísel
Lineární rovnice a nerovnice I.
Komplexní čísla goniometrický tvar Vypracoval: Mgr. Lukáš Bičík
Rozklad mnohočlenu na součin
8.1 Aritmetické vektory.
Početní výkony s celými čísly: násobení
MATEMATIKA Dělitel a násobek přirozeného čísla.
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
zpracovaný v rámci projektu
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Poměr v základním tvaru.
Násobení výrazů – 2 (odstranění závorky)
Násobení desetinných čísel
Zlomky Čísla smíšená..
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dělení celých čísel (- 10) : (- 5) = 4 : (- 2) = (- 25) : 5 = Obsah:
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Stavební fakulta ČVUT, B407
Posuň čárku 2.
MNOŽINY.
Rovnice základní pojmy.
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
VY_32_Inovace_ Písemné sčítání v oboru do 100
Rovnice s absolutními hodnotami
12 CELÁ ČÍSLA.
Zlomky Násobení zlomků..
Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Primitivní funkce Přednáška č.3.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Početní výkony s celými čísly: násobení
Poměr v základním tvaru.
Sčítání a odčítání racionálních čísel
ČÍSELNÉ MNOŽINY Jitka Mudruňková 2014.
AUTOR: Mgr. Erika Hovorková
18 VÝRAZY S PROMĚNNÝMI.
Početní výkony s celými čísly: dělení
Dělitelnost přirozených čísel
20 MNOHOČLENY.
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
Dělitelnost přirozených čísel
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání Celá čísla Početní výkony s celými čísly: sčítání a odčítání

Celá čísla Množina celých čísel se skládá z přirozených čísel (1, 2, 3, …), nuly a záporných čísel (-1, -2, -3, …). Množina celých čísel se v matematice většinou označuje Z, podle Zahlen (německy čísla). číslo nula čísla záporná čísla přirozená

Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula (nezáporné). Značí se x. Tedy: x = -x = x 5=5 Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek. -5=5 Příklad: 5 = -5 = 5

1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … -1; -2; -3; -4; -5; … Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … číslo nula čísla záporná -1; -2; -3; -4; -5; …

Je-li na začátku příkladu kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme Sčítání a odčítání celých čísel. 1. Čísla mají stejná znaménka +4 + 2 + 4 = 2 + 4 = 6 Je-li na začátku příkladu kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme 2 + 4 = 6

- 2 - 4 = - 6 - 2 - 4 = - 6 Sčítání a odčítání celých čísel. 1. Čísla mají stejná znaménka -4 - 2 - 4 = - 6 - 2 - 4 = - 6

Sčítání a odčítání celých čísel. 1. Čísla mají stejná znaménka 2 + 4 = 6 - 2 - 4 = - 6 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. + 2 + 4 = + 6 2 + 4 +2 = 2 +4 = 4

Sčítání a odčítání celých čísel. 1. Čísla mají stejná znaménka 2 + 4 = 6 - 2 - 4 = - 6 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. - 2 - 4 = - 6 2 + 4 -2 = 2 4 = 4

Je-li na začátku příkladu kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme Sčítání a odčítání celých čísel. 2. Čísla mají různá znaménka -4 + 2  4 = 2  4 =  2 Je-li na začátku příkladu kladné číslo, znaménko + obvykle nepíšeme 2  4 =  2

- 2 + 4 = + 2 - 2 + 4 = + 2 Sčítání a odčítání celých čísel. 2. Čísla mají různá znaménka +4 - 2 + 4 = + 2 - 2 + 4 = + 2

Sčítání a odčítání celých čísel. 2. Čísla mají různá znaménka 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou. + 2  4 =  2 4 - 2 +2 = 2 -4 = 4

Sčítání a odčítání celých čísel. 2. Čísla mají různá znaménka 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou.  2 + 4 = + 2 4 - 2 -2 = 2 +4 = 4

2  4 + 3  6  1 + 5 = 10 11= 1 Sčítání a odčítání celých čísel. 3. Sčítání a odčítání většího počtu celých čísel „najednou“. 2  4 + 3  6  1 + 5 = 10 11= 1 1. Sečteme všechna kladná čísla a výsledku dáme znaménko +. 2. Sečteme všechna záporná čísla a výsledku dáme znaménko . 3. Odečteme absolutní hodnoty čísel a přidáme znaménko čísla s větší absolutní hodnotou.

A nyní něco na procvičení - poprvé. Vypočítej:  2 + 4 =  7  45 = 7 + 8 = 34 + 23 =  5  9 =  54 + 55 = 9  2 = 67  88 =  11  5 =  43  65 = 6  15 = 64 + 23 =  5  0 =  66 + 66 =  32 + 40 = 29  129 = 54  67 = 60  61 =  1  48 = 43  0 = 234  230 = 54 + 76 =

A nyní něco na procvičení - poprvé. Řešení:  2 + 4 = 2  7  45 =  52 7 + 8 = 15 34 + 23 = 57  5  9 = 14  54 + 55 = 1 9  2 = 7 67  88 =  21  11  5 =  16  43  65 =  108 6  15 =  9 64 + 23 = 87  5  0 =  5  66 + 66 = 0  32 + 40 = 8 29  129 =  100 54  67 =  13 60  61 =  1  1  48 = 49 43  0 = 43 234  230 = 4 54 + 76 = 130

A nyní něco na procvičení – podruhé. Řešení: 5  2 + 4 + 6  2 = 3  7  4 + 6 + 8 = 1  5  9 + 2 + 5 + 6 = 4  6  0 + 2 + 7  9  2 = 4 + 2  1 + 2  1  5 = 4  6  5 + 7 + 2  1 =  2 + 1  2 + 1  5  0 =  40 + 2  4 + 32  32 + 40 =  1 + 34  54 + 54  67 =  4 + 3  5 + 7  1  4 = 23 + 234  15  23 + 15  234 =

A nyní něco na procvičení – podruhé. Vypočítej: 5  2 + 4 + 6  2 = 15  4 = 11 3  7  4 + 6 + 8 = 17  11 = 6 1  5  9 + 2 + 5 + 6 = 14  14 = 0 4  6  0 + 2 + 7  9  2 = 13  17 =  4 4 + 2  1 + 2  1  5 = 8  7 = 1 4  6  5 + 7 + 2  1 = 13  12 = 1  2 + 1  2 + 1  5  0 = 2  9 =  7  40 + 2  4 + 32  32 + 40 = 2  4 =  2  1 + 34  54 + 54  67 = 34  68 =  34  4 + 3  5 + 7  1  4 = 10  14 =  4 23 + 234  15  23 + 15  234 =

Sčítání a odčítání celých čísel - shrnutí. 2 + 4 = 6  2  4 =  6 Mají-li dvě čísla stejná znaménka, určíme výsledek tak, že znaménko opíšeme a sečteme absolutní hodnoty čísel. 2  4 =  2  2 + 4 = + 2 Mají-li dvě čísla různá znaménka, určíme výsledek tak, že odečteme absolutní hodnoty čísel (od větší menší) a ve výsledku napíšeme znaménko, které je před číslem s větší absolutní hodnotou.