Výživa a hnojení květin

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Advertisements

Hydroxidy Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov, Jiráskova888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
Ch_069_Průmyslová hnojiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Průmyslová hnojiva Ch_069_Průmyslová hnojiva Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_28_ABIOTICKE_FAKTORY_VLIV_PU.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Střední škola stavební a dřevozpracující, Ostrava, příspěvková organizace Autor Ing. Marie Varadyová Datum: duben 2012 Předmět: Zkoušení stavebních.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Mechanické vlastnosti dřeva - úvod VY_32_INOVACE_28_565 Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Anotace: Materiál je určen pro 1. ročník učebního oboru zedník – vyučovací předmět “technologie“. Je použitelný i pro výuku dané problematiky u jiných.
Tento výukový materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám. Základní škola a Mateřská škola Veřovice, příspěvková organizace Kód materiálu:
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_21_01_složky potravy.
Půdní sorpce Sorpce zvýšení koncentrace látky na fázovém rozhraní ve srovnání s okolním prostředí Probíhá na pohyblivém f.r. (PLYN-KAPALINA, KAP-KAP) na.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada 37 AnotaceRegulátory.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Minerální výživa rostlin Tematická oblast: Rostliny Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě9 - 5 Datum ověření ve výuce: Ročník:9.
Základy automatického řízení 1
1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_567_ Výroba sýrů a jogurtů 1 Název školy: Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Úvod do sadovnického květinářství
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Jméno autora výukového materiálu
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
CHEMIE - Bílkoviny SŠHS Kroměříž Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Cukrářské technologie – pálená hmota a listové těsto
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VYPAŘOVÁNÍ SUBLIMACE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_05_32.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
půdy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Minerální látky jako podmínka života
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Dvouletky Nároky na stanoviště a výživu Pěstební postup a využití
Hnojení minerálními hnojivy
Hlíznaté květiny.
Tvoří pedosféru, studuje ji pedologie
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Chemie pomáhá Ve stavebnictví
Komposty a kompostování
Kde najdu informaci o teplotě tání a varu různých látek?
Žák ví,jak přispět k ochraně přírody
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Kondiční cvičení v tělocvičně Překážková dráha
Diferencované stravování
1. Hodnota pH Záporný dekadický logaritmus koncentrace vodíkových (oxoniových) iontů v roztoku. 2. pH půdy Koncentrace H+ a OH- iontů nemá přímý vliv na.
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Transport nanočástic rostlinou
PEDOSFÉRA = půda na Zemi
Pedologie = půdoznalství
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Transkript prezentace:

Výživa a hnojení květin

Příjem živin závisí na podmínkách růstu je úměrný fotosyntetickému výkonu biogenní prvky: C,O,H,N,P,K,Ca,Mg,Fe,S stopové prvky: Mn,B,Cu,Zn,Mo příjem živin kořeny příjem živin listy

Příjem živin kořeny z minerálních látek v půdě z půdního roztoku ve formě iontů ovlivněn pH prostředí,vztahy mezi ionty půdního roztoku a obsahem vzduchu v půdě příjem aniontů(-náboj) podporuje kyselá reakce příjem kationtů(+náboj) zásaditá reakce

Poutání živin v půdách a substrátech 1) v půdním roztoku-volné ionty ihned přijatelné,ale snadno vyplavitelné 2) v sorpčním komplexu-na povrchu jílových a organických koloidů,chráněné před vyplavením,sorpční výměnou se doplňují zejm.kationty 3) v nerozp.sloučeninách a org.látkách-pevně vázané,nelze bezprostředně využít

Pohyblivost živin ovlivněna složením půd a substrátů nejpohyblivější: N zejm.dusičnany,méně amonná forma-vazba na jílové koloidy pohyblivost K srovnatelná s amonnou formou N-vazba i na org.koloidy,pomalejší vyplavování Mg a Ca snadno vyplavovány, Ca neutralizuje kyselost a ovlivňuje fyzikální stav půdy nejméně pohyblivá živina:P

Příjem N jako NH4+ nebo NO3- dusičnany přijímány rychleji,ale využijí se až po redukci za účasti Mo,optimální pH pro příjem 5-7 amonný N využit ihned k syntéze org. látek,ale ne při nedostatku světla a u mladých rostlin,optimální pH pro příjem 5,5-6,5 nadměrný obsah NH4+ nežádoucí

Příjem P v kyselém prostředí jako H2P04- v zásaditějším jako HPO42- P vytváří málo rozpustné sloučeniny s Ca, Al a Fe a rostlině je pak nedostupný

Příjem K jako K+ ovlivněn vzdušnou kapacitou při nedostatku vzduchu omezený vysoký obsah K+ a Mg2+zhorší příjem Ca vysoký obsah K+ nebo NH4+ brzdí příjem Mg

Příjem Fe jen v malém množství jako Fe 2+ z Fe(OH)2 či v chelátové formě je-li v nedostatku,vzniká chloróza(žloutnutí listů) příčiny nedostupnosti Fe:zvýšení pH nad 6,5 vysokým obsahem Ca,pevná vazba Fe s P při poklesu pH pod 5,0

Příjem živin listy omezený význam, jen doplněk kořenové výživy je-li třeba rychle doplnit chybějící živinu při nedostupnosti živiny z pevné vazby jsou-li poškozeny kořeny nízká koncentrace postřiku max. 0,2%, přidávat smáčedlo aplikace večer či ráno N močovinou,K z K2SO4,P z (NH4)2HPO4,Mg z MgSO4, Ca z CaCl2,Fe v chelátové formě,B v boraxu nebo H3BO3,Cu,Mn a Zn v síranech nebo v chelátové formě,i speciální vícesložková hnojiva k listové výživě

Optimální zásoba živin dána náročností druhu,stářím rostliny, složením půdy či substrátu směrná čísla potřeby hlavních živin(N,P,K, příp.Ca a Mg) pro pěstitelsky významné druhy květin-vhodné rozmezí v mg ve 100 g půdního vzorku mladší rostliny nižší hodnoty nejvíc N třeba při silném vegetativním růstu,v generativní fázi víc K, v zimě zvýšený obsah K snížením dávek N příjem P vyrovnanější u rostlin okrasných listem třeba vyrovnanější poměr N a K, u kvetoucích více K

Kontrola výživy Vizuální kontrola-viditelné příznaky na rostlinách příliš pozdě,nespolehlivé nedostatek N či K:žloutnutí a zasychání nejstarších listů nedostatek Ca,Fe,Mn a dalších stopových prvků:na nejmladších listech a u vrcholu lze zaměnit s příznaky viróz a poškozením pesticidy Půdní rozbory

Půdní rozbory chemický rozbor vzorku půdy či substrátu v agrochemické laboratoři u reprezentativního vzorku o hmotnosti 1kg z dílčích 15-20 vzorků stanoví objemovou hmotnost,pH,obsah rozpustných solí,obsah hlavních přijatelných živin:N,P,K,Ca příp. i Mg a obsah živin v mg na 100g suché zeminy stanoví dávky hnojiv dle chybějících živin před výsadbou,opakovat po 2-3 měsících u substrátů při jejich přípravě

Hnojení květin ve sklenících Hnojení organickými hnojivy Hnojení průmyslovými hnojivy

Hnojení organickými hnojivy zvyšuje obsah humusu v půdě,živiny druhořadé obsah humusu pro skleníkové půdy minimálně 6-10% organická hnojiva:rašelina-nákladné, chlévský hnůj-5-10t/1000m2,kompost-20-80m3 na 1000m2,bobovité a jiné na zelené hnojení u nerozložených org.materiálů přidávat N

Chlévský hnůj nejvýznamnější hovězí dobře rozložený pozor na obsah semen plevelů a rezidua herbicidů zlepší i kvalitu kompostů mnohé květiny ho ale nesnášejí (letničky,cibuloviny)

Kompost velmi dobré organické hnojivo různé složení podle výchozího materiálu pro skleníkové půdy je třeba jeho dezinfekce kompostováním odpadového materiálu,lze i hnůj apod.,ne rostliny s CH a Š,plevele se semeny a vytrvalé,udržovat vlhký, přehazovat 2x ročně,zralý za půl roku až rok

Hnojení průmyslovými hnojivy Základní hnojení-před výsadbou Přihnojování-po výsadbě,v průběhu pěstování Používat hnojiva s nízkým obsahem balastních látek

Základní hnojení podle výsledků půdního rozboru tuhými minerálními hnojivy-granulovaná či prášková aplikace rozmetadly nebo ručně na určitou plochu půdy či do určitého objemu substrátu vhodná vícesložková s obsahem stopových prvků nebo jednoduchá

Přihnojování tuhými hnojivy vhodnější ve venkovní půdě roční množství hnojiv rozdělit na menší dávky k přihnojování jednorázově přihnojovat do 50 g na 1m2 používat rozpustná hnojiva dávky přizpůsobit nárokům a citlivosti rostlin, hnojit slabšími dávkami častěji,do vlhkého substrátu či půdy,po výsadbě či přesazení až za 2-3 týdny,ne rostliny se sníženým růstem,v době vegetačního klidu a ty s nemocnými kořeny

Přihnojování tekutými hnojivy roztoky dobře rozpustných hnojiv nebo zředěnými roztoky koncentrovaných kapalných hnojiv koncentrace 0,1-0,4% pro hnojení každý či každý 2.týden koncentrace 0,05-0,1% pro hnojení při každé zálivce

Hnojení květin na venkovních plochách Před setím či výsadbou kompost či vícesložková hnojiva, N ve formě např. LAV za vegetace k silně a středně náročným rostlinám Silně náročné: 8 l kompostu a 30 g LAV na m2 Středně náročné: 6 l kompostu a 15 g LAV na m2 Slabě náročné: 4 l kompostu na m2 Nemáme-li kompost a nehnojili jsme P a K, na jaře použít vícesložková hnojiva a k přihnojování za vegetace LAV

Orientační dávky hnojiv na m2 Silně náročné: 30 g NPK či 55 g Cereritu a 25 g LAV Středně náročné: 20 g NPK či 40 g Cereritu a 10 g LAV Slabě náročné: 20 g NPK či 40 g Cereritu 1 dílčí dávka LAV max. 15 g

Náročnost okrasných rostlin na hnojení N Silně náročné: hvozdíky, rudbekie, oměje, třapatky, pivoňky, ostrožky, řebříčky, slunečnice Středně náročné: astry, měsíčky, hledíky, plamenky, denivky, srdcovky, cínie Slabě náročné: lupiny, prvosenky,okrasné trávy, růže

Hnojení letniček a dvouletek Organická hnojiva nesnášejí či je využijí na zelenou hmotu místo květů Pěstovány ve 2. trati Lze dobře zetlelý kompost Chlévský hnůj jen pro některé (Helianthus annuus, Brassicaceae) Na podzim P a K,N v 1/3 před výsadbou či výsevem (14 dní), zbytek během vegetace

Hnojení cibulovin Nesnášejí čerstvé hnojení hnojem Rozbor půdy na podzim:obsah N,P,K,Ca a Mg,zasolení a pH K 3 týdny před výsadbou N při nedostatku v půdě:1/3 4 týdny po výsadbě,zbytek ve 2 dávkách na jaře-koncem zimy a v době plného rozvoje listů

Hnojení hlíznatých rostlin Základní hnojení P a K na podzim či brzy na jaře N měsíc po výsadbě ve formě zálivky, po měsíci zopakovat Begonia citlivé na obsah solí po přesazení Pro Dahlia na podzim 30-40 t hnoje na ha, na jaře 0,6 t NPK na ha Před výsadbou Gladiolus 1/3 N,P a K, 2. 1/3 N při tvorbě 3.pravého listu,3.před kvetením

Hnojení balkonovek Většinou středně náročné,v počátcích citlivé na vyšší obsah solí Základní hnojení substrátu:2,5-3kg pomalu rozpustného hnojiva na 1m3 Od 3.týdne po výsadbě do prodejních nádob přihnojování 0,1-0,2% roztoky vícesložkových hnojiv 1-2x týdně či 0,2-0,4% roztoky 1 za 14 dní Přihnojování do provlhčeného substrátu nejlépe večer

Hnojení trvalek Třeba humózní půda a správný výběr stanoviště Kompost či dobře rozložený chlévský hnůj před výsadbou Každoroční přihnojování organickými hnojivy s obsahem humusu Přihnojování anorg. hnojivy jen u vzrůstných bohatě kvetoucích nejlépe hnojivou zálivkou plného hnojiva za vegetace Pozor na přehnojení N, zejm. u skalniček,poslední dávka N do konce července Čisté botanické druhy přihnojovat jen kompostem, listovkou či lesní hrabankou

Hydroponie pěstební metoda založená na výživě rostlin ze živného roztoku eliminuje vliv znehodnocené půdy náročná na technické zařízení a dostatek kvalitní vody bezsubstrátová: systém NFT a aeroponický systém -větší riziko poškození kořenů při přerušení přívodu živného roztoku systémy s inertními substráty: nepodléhají rozkladu, neobsahují živiny ani je nepoutají,jen tvoří prostředí pro kořeny,nejčastěji minerální plst

Pěstování v minerální plsti časté u květin k řezu a matečních rostlin ke sklizni řízků desky minerální plsti zabalené do bílé PE fólie se ukládají na půdu zakrytou fólií v mírném sklonu důkladné provlhčení před výsadbou,do otvorů se dávají rostliny či sadba a hladina živného roztoku se udržuje až k povrchu kapkovou závlahou po týdnu se roztok nechává volně vytékat do půdy - uzavřený oběh žádoucí, ale nákladný

Péče během pěstování odběr průměrného vzorku živného roztoku 2x týdně měřit pH (5,5-6,5) a elektrickou vodivost (1,8-2,0 mS.cm-1) je-li vodivost nad 3,5 mS.cm-1 vyplavovat soli z plsti čistou vodou spotřeba živného roztoku v létě 3-6 l na den na 1 m2, 1-8 dávek na den,v zimě 1-4 dávky na týden

Příprava živného roztoku z kvalitní vody a rozpustných jednoduchých hnojiv, z kapalných hnojiv nebo speciálních hnojiv pro hydroponii vycházet z chemického složení vody, ze směrných hodnot vodivosti, pH a obsahu živin pro hlavní druhy květin v hydroponii pH regulováno kyselinou či louhem a použitým N hnojivem:amonná forma snižuje pH,nitrátová zvyšuje směšování základních roztoků s vodou a dávkování živných roztoků na velkých plochách řízeno počítačem podle nastavených hodnot

Nádobová hydroponie alternativa k pěstování v zemině rostliny vyživovány z živných roztoků a mechanicky upevněny v inertním substrátu: keramzit s hrudkami 8-16 mm, z pálené hlíny,s nízkým obsahem solí,lze použít i oblázky či plastové kuličky speciální nádoby - pěstební nádoba s perforovaným dnem a obalová nádoba,používat kvalitní materiál příprava živného roztoku ze speciálního hnojiva a vody

Schéma nádobové hydroponie 1 - obalová nádoba 2 - keramzit 3 - pěstební nádoba 4 - rostlina 5 - vodoznak 6 - živný roztok

Klady a zápory hydroponie čistý způsob pěstování vyžaduje malou péči-voda se doplňuje za 2-3 týdny,hnojivo za měsíc i déle není vhodné pro všechny rostliny zejm. malý výběr okrasných květem pěstitelská chyba se projeví ihned třeba pečlivá příprava roztoku hniloby kořenů při vysoké hladině roztoku

Přechod na hydroponii nejlépe mladé rostliny na jaře a v létě pečlivě vymýt zeminu z kořenů,odříznout poškozené či hnijící kořeny,pěstební nádobu naplnit ze ¾ vlhkým keramzitem, vsadit rostlinu a doplnit keramzit,dát do obal.nádoby,nasadit ukazatel a naplnit vodou po optimum,1.hnojivo za 2-4 týdny usnadníme zajištěním vyšší vlhkosti vzduchu v okolí rostliny

Ošetřování při hydroponii sledovat hladinu živného roztoku dolívat vodu kontrolovat hnilobný zápach a je-li ihned zasáhnout dodržovat předepsanou koncentraci hnojiva před obnovením živného roztoku nádoby vyčistit od zbytků solí přesazovat vytlačují-li se kořeny nahoře ze substrátu,do stejné hloubky jako původně

Ukázky hydroponie