Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ARENY= aromatické uhlovodíky
Advertisements

Cola + mentos.
Chemické reakce arenů.
Areny.
Názvosloví arenů naftalen antracen benzen azulen fenantren heptalen.
Soubor prezentací: CHEMIE PRO III. ROČNÍK GYMNÁZIA
AROMATICKÉ UHLOVODÍKY
aromatické uhlovodíky
ALKENY, ALKADIENY písemné opakování
ARENY= aromatické uhlovodíky
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Aromatické uhlovodíky
ALKYNY Nenasycené …………… uhlovodíky.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
Alkeny a dieny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
VY_32_INOVACE_12_1_7 Ing. Jan Voříšek  V současné době známe několik desítek milionů organických látek a každý rok se objevují a vyvíjejí nové látky.
Ch_056_Buněčné dýchání Ch_056_Přírodní látky_Buněčné dýchání Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace.
VY_32_INOVACE_15_2_7 Ing. Jan Voříšek  Alkyny se připravují hlavně eliminací HX z halogenalkanů stejným způsobem, jako se připravují alkeny.  V průběhu.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Chemie.
ARENY = AROMATICKÉ UHLOVODÍKY. Areny Jsou to uhlovodíky, které jsou odvozené od základního aromatického uhlovodíku – BENZENU KEKULEHO VZORCE (nejsou přesné)
Aromatické sloučeniny
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
Ch_028_Alkeny Ch_028_Uhlovodíky_Alkeny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing: Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_03_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Uhlovodíky,
Ch_036_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Ch_036_Deriváty uhlovodíků_Dusíkaté deriváty uhlovodíků Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
Ch_029_Alkyny Ch_029_Uhlovodíky_Alkyny Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
Z LEPŠOVÁNÍ PODMÍNEK PRO VÝUKU TECHNICKÝCH OBORŮ A ŘEMESEL Š VEHLOVY STŘEDNÍ ŠKOLY POLYTECHNICKÉ P ROSTĚJOV REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/1.1.26/
KYSLÍKATÉ DERIVÁTY KARBOXYLOVÉ KYSELINY.
ODHADOVÉ METODY.
Alkyny.
Aldehydy a ketony.
VY_52_INOVACE_08 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová  
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_1_2_7 Ing. Jan Voříšek
Uhlovodíky s dvojnými vazbami.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6
AN na chinoidní systémy
Období: leden až květen 2012
Názvosloví alkenů Základem nejdelší řetězec s maximálním počtem násobných vazeb.
Nenasycené uhlovodíky
VY_32_INOVACE_Slo_III_13 Areny ppt.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a mateřská škola Damníkov
VY_32_INOVACE_124_Alkany Šablona Identifikátor školy:
AN na karbonylovou skupinu karboxylových kyselin a jejich funkčních derivátů Snížená reaktivita způsobená konjugací:
Alkeny a dieny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Alkeny a alkadieny.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Alkeny.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Mechanismus a syntetické využití nejdůležitějších chemických reakcí
Obecná a anorganická chemie
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Halogenderiváty uhlovodíků. Halogenderiváty uhlovodíků.
Reakce aldehydů a ketonů s N-nukleofily
Struktura organických látek
Aromatické uhlovodíky
18 – Alkany, cykloalkany Petr Choboda, 4. B.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Jejich příprava a reaktivita
Aromatické uhlovodíky
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
Transkript prezentace:

Inovace bakalářského studijního oboru Aplikovaná chemie http://aplchem CZ.1.07/2.2.00/15.0247 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

ALKYNY (alkiny, acetylény) Trojná vazba, C-sp Příprava alkynů 1. Eliminační metody 2. Syntetické metody Alkylace acetylidů (SN)

Fyzikální vlastnosti Chemické vlastnosti Reaktivita:AE, AR (ale i AN) Obdobné alkenům, ale poněkud rozpustnější ve vodě (ethyn) Chemické vlastnosti Na uhlíku s trojnou vazbou je atom vodíku mající kyselý charakter (C-kyselina) Reaktivita:AE, AR (ale i AN)

Ethyn- acetylén Reppeho syntézy Vinylace AN Platí Markovnikovo pravidlo !!! Reppeho syntézy Ethyn- acetylén Vinylace AN

b) Ethynylace (na principu aldolizace; AN) c) Cyklizace – trimerace acetylénu d) Polymerace – vznikají vodivé polymery (polyacetylény)

Uhlovodíky s větším počtem násobných vazeb Uspořádání násobných vazeb: kumulované konjugované izolované Kumulované – velice reaktivní

Chemické vlastnosti: AE , AR Konjugované – větší počet dvojných vazeb v konjugaci – barevnost (přírustek 40 nm na každou konjugovanou dvojnou vazbu) Lykopen – červenofialový (rajčata, paprika, melouny) ß-karoten – žlutý (mrkev) Chemické vlastnosti: AE , AR

Nejdůležitější zástupci: buta-1,3-dien (butadien) 2-methylbuta-1,3-dien (isoprén) 2-chlorbuta-1,3-dien (chloroprén) výroba syntetických kaučuků cis-polyisoprén (kaučuk) trans-polyisoprén (gutaperča)

Aromatické uhlovodíky - ARENY Uhlovodíky mající aromatický charakter. podmínky aromaticity (Hückelovo pravidlo): -systém musí být cyklický a plně konjugovatelný cyklus musí být planární počet -elektronů v systému: 4n+2

Příprava arenů 1. z derivátů aromatických uhlovodíků Hydrolýza Grignardových sloučenin Příprava arenů 1. z derivátů aromatických uhlovodíků Dekarboxylace karboxylových kyselin Hydrolýza sulfokyselin Z aromatických aminů přes diazoniové soli

Wurtz-Fittigova syntéza 2. Syntetické metody Wurtz-Fittigova syntéza Fyzikální vlastnosti Benzen a jeho homology – kapaliny s vysokým indexem lomu, nepolárních vlastností, charakteristickým zápachem; kondenzované uhlovodíky – tuhé látky. Chemické vlastnosti Odpor k adičním reakcím. Typické jsou SE

1) Nitrace 2) Sulfonace 3) Halogenace Silné elektrofily (i pro desaktivované arom. systémy) 1) Nitrace činidlo: nitroniový kationt 2) Sulfonace 3) Halogenace činidlo: halogenidový kationt

4) Friedel-Craftsovy alkylace Středně silné elektrofily (ne pro desaktivovaný arom. systém) 4) Friedel-Craftsovy alkylace 5) Friedel-Craftsovy acylace činidlo: acyliový kationt

Slabé elektrofily (pouze pro aktivované arom. systémy) 6) Nitrosace nitrosylový kationt 7) Kopulace

Orientace při elektrofilních substitucích Substitueny I. třídy (poskytují elektrony do konjugovaného systému): skupiny s +M efektem, alkyly -orientují SE do polohy ortho a para!!! Substitueny II. třídy (odčerpávají elektrony z konjugovaného systému): skupiny s -M efektem, -NR3+ -orientují SE do polohy meta!!!

Rozhodne vliv substituentu 1.třídy SE Př. nitrace benzenového jádra s různou substitucí Rozhodne vliv substituentu 1.třídy SE

SE u naftalenu (nejreaktivnější  -poloha) SE u substituovaného naftalenu

Radikálové reakce AR Přednostně reaguje postranní řetězec

Výskyt aromatických uhlovodíků Černouhelný dehet a ropa (někdy až 30%) Černouhelný dehet – produkt po tepelném zparcování (koksování) černého uhlí Frakcionace: 160-170°C – lehký olej (benzen, toluen, xyleny) 160-240°C – střední olej (naftalen, fenoly) 240-270°C – těžký olej (anilín, pyridinové deriváty) 270-300°C – anthracen, fenanthren zbytek – černá smola (do asfaltu) Benzen – rozpouštědlo, surovina chemického průmyslu, TOXICKÝ: poškozuje kostní dřeň, způsobuje ubývání bílých a červených krvinek, karcinogenní!!! Toluen – rozpouštědlo, méně toxický než benzen Xyleny (izomery dimethylbenzenů) – rozpouštědla, (výroba kyseliny ftalové a tereftalové) Naftalén – barvářský průmysl

Seminární úkoly Za použití eliminační metody připravte a) pent-2-yn z 2,3-dibrompentanu b) butyn z 1-chlorbutanu c) cyklohexyn z cyklohexenu Pomocí alkylační metody znázorněte z ethynu přípravu a) butynu b) hex-3-ynu Co vznikne reakcí ethynylmagnezium-bromidu s vodou? Doplňte chybějící reaktanty a produkty: 4. Doplňte reakční schéma:

5. V laboretoři jsou 3 plyny v neoznačených tlakových lahvích: ethan, ethen a ethyn. Jak byste je jednoznačně odlišili od sebe? 6. Na principu Reppeho ethynylace znázorněte reakci butynu s formaldehydem za přítomnosti báze. 7. Co vznikne hydratací (adice vody) na trojnou vazbu vinylacetylénu (systematicky: but-1-en-3-yn) 8. Na co se používá produkt adice HCl na ethyn. 9.Určete, které z následujících molekul splňují podmínku aromaticity podle Hückelova pravidla: 10. Z příslušných aromatických derivátů připravte nesubstituovaný aromatický uhlovodík, doplňte reaktanty.

11. Doplňte produkty aromatické elektrofilní substituce benzenu, rozhodněte zda mohou probíhat.

12. Které z následujících molekul a) poskytují meta substituované deriváty při aromatické elektrofilní substituci (např. sulfonaci) b) podléhají nitraci rychleji a snadněji než benzen

13. Z benzenu připravte isopropylbenzen, terc-butyl-4-chlorbenzen, m-dinitrobenzen, m-bromnitrobenzen 14. Napište produkty aromatické elektrofilní substituce těcho sloučenin s chlorem v přítomnosti AlCl3:methoxybenzen, benzoová kyselina, chlorbenzen. 15. Napište produkty reakce: a) toluen + kyselina sírová b) kyselina benzoová + nitrační směs c) fenol + acetylchlorid s chloridem hlinitým d) benzaldehyd + chlor s chloridem železitým e) 2-nitrotoluen + čistý brom (a ve tmě) 16. Z toluenu připravte: m-chlorbenzoovou kyselinu, vojenskou trhavinu TNT, (dichlormethyl)benzen, 4-chlorbenzylchlorid 17. Znázorněte reakčním schématem: Aromatickou elektrofilní substituci benzenu propionylchloridem v přítomnosti chloridu hlinitého vznikla sloučenina 1, která byla podrobena Clemennsenově redukci za vzniku látky 2. Ta působením nitrační směsi poskytla dva příslušné nitro izomery 3 a 4. Jeden z nich byl podroben další aromatickou elektrofilní substituci činidlem 5 za vzniku 2-brom-4-nitro-1-propylbenzenu. 18. Naznačte syntézu a) n-butylbenzenu z příslušného acylhalogenidu a benzenu b) m-chlorethylbenzenu z benzenu 19. Co vznikne a) nitraci fenolu b) sulfonaci nitrobenzenu c) další nitraci p-nitrofenolu d) sulfonaci 1,3-dichlorbenzenu e) nitraci isoftalové kyseliny f) nitraci 4-methylbenzoové kyseliny g) Friedel-Craftsovou acylaci 2-nitromethoxybenzenu acetylchlridem/AlCl3 20. Jaký produkt vznikne kopulací benzendiazoniové soli s takovým aktivovaným aromatickým jádrem jakým je N,N-dimethylanilin? Produkt pojmenujte.

21. Z benzenu připravte tyto sloučeniny: 21. Co vznikne Friedel-Craftsovou alkylací této sloučeniny s bromethanem v prostředí AlBr3. Výsledný produkt pojmenujte.