L. Pechar1,2, M. Baxa1,2, M. Musil1,2, Z. Benedová2, M. Pecharová3, A

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Současný stav rybníků a možné příčiny rozvoje planktonních sinic
Advertisements

Zatápění zbytkové jámy Chabařovice – vývoj mělkého jezera v podmínkách uhelné pánve Ladislav Havel, Petr Vlasák Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.Masaryka.
RISKUJ přírodopis 6 vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Co to je, když se řekne „FRANCHISING“? Petra Dillingerová SŠ KNIH, o.p.s.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Opakování Termodynamiky Fyzikální praktikum 2.  Termodynamika – nauka o zákonitostech přeměny různých forem energie v makroskopických systémech složených.
Ing. Lenka Bombera Piskačová. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_12_INOVACE_OV53 Název školy.
Návrh optimální sítě zařízení pro nákládání se spalitelnými nebezpečnými odpady Radovan Šomplák, Jiří Kropáč, Martin Pavlas – VUT v Brně Michal Stieber,
PRVNÍ KARIÉRA Stipendijní programy ČUS Ing. Pavel Benda Generální ředitel ekonomických agend ČUS.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/ Šablona: 52 Sada: Př 7/07 Předmět: přírodopis Ročník: 7.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Změna klimatu a možnosti adaptace ve městech Klára Sutlovičová Glopolis, o.p.s.
E KOLOGIE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Soňa Dvořáková Název: VY_32_INOVACE_13_B_19_Ekologie Téma: Člověk a příroda Číslo.
Vliv lidské činnosti na kvalitu půdy – globální hledisko Zdeněk Máčka.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Pě7 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:7.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Hana Matoušková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN , financovaného.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_08 Ekologie.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Střední rybářská škola a Vyšší odborná škola vodního hospodářství
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
Voda Základ života.
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Současný stav HÚL v evropském kontextu
FOSFOR A VODA PŘEHLED PROBLEMATIKY
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
RIN –souvislost s ostatními předměty
Netradiční zdroje elektrické energie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
VY_52_INOVACE_51_Rybníky a rostliny- učební text
REALIZACE OPATŘENÍ NA BRNĚNSKÉ ÚDOLNÍ NÁDRŽI
ESZS Přednáška č.4 Tepelný výpočet RC oběhu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Služby Minks s.r.o. Haškova 153/17, Brno
Vodníci vs. Vetřelci zábava u vody.
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
Zpráva o uplatňování územního plánu
13. Růst lidské populace, demografie
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
CESTOVNÍ RUCH JAKO SYSTÉM
Harmonogram cvičeních Podmínky pro zápočet Informační zdroje
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Uhlík v půdě a kyselá depozice
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
univerzitní výcvikové a rekreační středisko
Digitální gramotnost Informatické myšlení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Čistírna odpadních vod
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
Modely popisu hydraulicko-morfologického chování toku
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
ČESKÁ REPUBLIKA VODSTVO
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Územní plán s prvky regulačního plánu
Dotační programy odboru životního prostředí v roce 2019
JEDNOBUNĚČNÉ ROSTLINY
Vývoj prostorové struktury sídel a komunikací Příklad využití starých map a nástrojů GIS Geografické aspekty středoevropského prostoru Brno,
Transkript prezentace:

Jak se změní podmínky v eutrofních rybnících bez obsádky kapra - případová studie z rybníka Rod L. Pechar1,2, M. Baxa1,2, M. Musil1,2, Z. Benedová2, M. Pecharová3, A. Petrů3 (1ZF JU ČB, 2ENKI, o.p.s. Třeboň, 3FŽP ČZU Praha)

Velikostně selektivní predace Top-down regulace v planktonu Jaroslav Hrbáček 1921 – 2010 zakladatelem moderní hydrobiologie u nás. V 60. letech 20. století vznikly jeho celosvětově citované publikace o klíčovém vlivu rybí predace na fungování ekosystémů stojatých vod.

Velikostně selektivní predace- Top-down regulace v planktonu BIOMASA ŽIVINY

Rybník Rod Katastrální plocha 32 ha Vodní plocha 19,8 ha Průměrná hloubka 0,6 m v letech 2008 – 2013 Obsádka nasazeno 130 - 150 kg/ha produkce 420 - 600 kg/ha vodní plochy Produkce v 90. letech +/- 850 kg/ha „Hospodaření“ 2014 a 2015 2014 – bez kapra, generační candát (lín) 2015 – bez kapra generační lín, candát

ROD 2014 bez ryby – „čistá voda“, dafnie

ROD 2014 bez ryby – „čistá voda“, dafnie

max. koncentrace TP 1,1 mg/L Aphanizomemon flos-aquae

Aphanizomemon je krásný Foto Richard Lhotský

Aphanizomemon je krásný ale jsou s ním problémy Foto Richard Lhotský

Kyslíkový režim z jednotlivých odběrů – trochu rizikový, ale ne zas tak moc

Rod – kyslíkový režim ze záznamů stanice vážnější situace

Rod 2015 druhá sezóna bez kapra

Rod 2015 druhá sezóna bez kapra

Rod 2015 druhá sezóna bez kapra, ale taky bez Aphanizomenonu (téměř), zato rybník „zarostl“ růžkatcem Ceratophyllum demersum

Odhad množství P vázaného v makrovegetaci DW (g/m2) 352 P (g/m2) při obsahu P 0,4% 1,408 Plocha vegetace (m2) 61 300 Celkem P ve vegetaci (g) 86 310 Vodní plocha (m2) 198 000 Průměrná hloubka (m) 0,53 Objem vody (m3) 104 940 Obsah P (mg/l) 0,82

1,26 mg TP/L Rod 2015 druhá sezóna bez kapra sezónní průběh koncentrace chlorofylu a celkového P TP v maximu 0,44 mg/L + makrovegetace 0,82 mg/L 1,26 mg TP/L

Rod 2015 druhá sezóna bez kapra Kolísání fyzikálně –chemických parametrů

Ryby

Ptáci

Souhrn drastické snížení rybí obsádky (eliminace kapra) způsobí zásadní změnu ve struktuře planktonu i v celé rybniční biocenóze dominance velkého zooplanktonu – dafnií navodí stadium čisté vody uvolněnou niku využijí sinice (Aphanizomenon) nebo makrofyta, nebo to dopadne ještě jinak (2016?) velká zásoba živin umožní enormní rozvoj primárních producentů, jejichž životní projevy mohou významně destabilizovat vodní prostředí Řešení vysoké eutrofizace rybníků nepřinese pouhé snížení obsádek

Děkuji za pozornost

Rod – kyslíkový režim ze záznamů stanice

Děkuji za pozornost