Náklady a efektivita e-learningu Zkušenosti s e-learningem, kalkulace nákladu, metodika tvorby kurzů David Balarin 21.11.2018
E-learning v ČESKÉM TELECOMU, a.s. 2001 Implementace LMS (Learning Management System) vazba na SAP R/3, začlenění do intranetového portálu 2001 První kurzy - pozitivní a negativní zkušenosti bezproblémové přijetí studenty, výhrady k délce a struktuře kurzu, nutnost aktivního řízení dodavatelů při vývoji nových kurzů 2002 Tvorba metodiky a standardů vytvoření metodických pravidel a standardů v oblasti didaktiky, grafiky i technických podmínek pro tvorbu on-line kurzů 2002 Zahájení standardní tvorby on-line kurzů standardizace procesu realizace on-line výuky, aktivní využívaní e-learningu pro trénink zaměstnanců 2003 Upgrade LMS implementace prvků modularity, aktualizace metodiky a procesu 2004 Nové postupy při tvorbě on-line kurzů, další upadate LMS aktualizace a zjednodušení metodiky tvorby on-line kurzů zvuk, video, simulace a lektorování implementace standardů SCORM 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Koncept přístupu do VUČT INTRANET PORTAL2000 VUČT Rozhraní kurzu 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Souhrnná statistika za rok 2003 počet kurzů v řízené výuce: 15 počet testů v řízené výuce: 10 počet kurzů ve veřejné výuce: 18 ekvivalent člověkodnů v řízené výuce cca: 9 300 ekvivalent člověkodnů ve veřejné výuce cca: 20 800 celkem ekvivalent cca: 30 100 realizovaná úspora cca 41, 5 mil. Kč 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Co vše obnáší zavádění e-learningu? Fáze zájmu Fáze analytická Fáze zdůvodňovací Fáze projektová Fáze implementační Fáze přípravy pilotního provozu Fáze realizace pilotního provozu Fáze odstranění nedostatků Fáze úspěšného startu Fáze rutinního provozu Fáze upgrade 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Úspory z e-learningu! Co můžete očekávat? „vše do e-learningu!“ = didaktická katastrofa zavádění „blended“ learningu $ (úspory) stabilizovaný stav (s občasnými fluktuacemi při upgrade) čas implementace 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Náklady na zavedení a provoz e-learningu Investiční náklady: IP konektivita HW a systémový SW Databáze LMS Nástroj pro tvorbu kurzů Vzdělávací portál ? Metodické know-how, standardy ? Nákup on-line kurzů (SW) Provozní náklady: Vývoj a výroba on-line kurzů Provoz a administrace LMS Práce autorů a lektorů 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Náklady na FTF kurzy a jejich možné úspory Přímé náklady vývoj kurzů FTF i e-L lektorování FTF někdy e-L nákup kurzů FTF i e-L pronájem učeben jen FTF vybavení učeben FTF i e-L Nepřímé náklady ubytování jen FTF cestovné jen FTF občerstvení jen FTF 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Jak kalkulovat úspory z e-learningu? Stanovení ekvivalentu ceny on-line kurzu ve FTF formě odhad délky kurzu ve FTF podobě odhad ceny kurzu ve FTF podobě odhad nepřímých nákladů (podle počtu účastníků) v případě realizace jako FTF Ekvivalent ceny = (počet účastníků x dny FTF x cena za 1 den FTF) + (počet účastníků x průměr nepřímých nákladů na osobu) Stanovení nákladů na realizaci on-line výuky Náklady na kurz = (cena kurzu na osobu x počet účastníků) + (odpisy / počet účastníků za rok) + (správa a administrace / počet účastníků za rok) 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Výpočet ceny kurzu na studenta Typ I. – jednorázové licence cena za licenci (za studenta) Typ II. – časově omezená multilicence cena za multilicenci / pravděpodobný počet studentů za období na které je licence zaplacena Typ III. – multilicence na neomezenou dobu, kurz vyrobený na zakázku cena za multilicenci / pravděpodobný počet studentů za období, po které bude kurz aktuální (bez nutnosti aktualizace) po této době – cena za update Typ IV. – kurzy vyrobené „in-house“ počet hodin výroby kurzu x průměrná mzda / pravděpodobný počet studentů za období, po které bude kurz aktuální (bez nutnosti aktualizace) 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Efektivní neznamená nejlevnější! Efektivní = didaktický účinný + náklady odpovídající požadovaným vzdělávacím efektům a stanoveným cílům Jak na to? – > stanovit standardy a trvat na jejich dodržování procesní didaktické grafické technické 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Didaktické standardy – srovnání s FTF Společné prvky Stále se vzdělává lidská bytost Platí všechna pravidla psychologie učení i moderní didaktiky Rozdíly Zcela jiné prostředí výuky Omezený až nulový kontakt s lektorem Důraz na individuální zodpovědnost a možnost volby pro studenta Kontrola průběhu výuky 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Didaktické standardy – vývoj kurzu Fáze 1: PROČ? účel a cíle kurzu Fáze 2: KOMU? cílová skupina Fáze 3: CO? (UČEBNÍ LÁTKA) zpracování podkladů do podoby stravitelné pro studenta Fáze 4: JAK? nalezení a aplikace vhodné metody jak učební látku prezentovat tak, aby byly naplněny cíle každé lekce; základním nástrojem pro výběr metod je výběr vhodné strategie učení 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Didaktické standardy – další vývoj dodržování procesu tvorby kurzu důsledné vedení autorů (a dodavatelů obecně) - standardy modulární kurzy s jasně definovaným účelem a cíli rozšíření interaktivních prvků lektorování prostřednictvím různých médií (telefon, e-mail, chat, …) využívání animací, simulací, rozhodovacích stromů, atd. motivační a komunikační prvky širší možnosti pro ověřování znalostí přehlednost a logická strukturovanost obsahu 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Grafické a technické standardy 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Grafické a technické standardy Grafické standardy GUI Velikosti rámů a popisy jednotlivých rámů Ovládací prvky (tlačítka) Písmo Barvy Technické standardy Standardy IT, vybavení koncových stanic Požadavky na speciální SW, plug-iny Komunikace kurzu s řídícím systémem – LMS Požadavky na poklady (typy souboru, formáty dat) pro výrobu kurzů 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu
Náklady a efektivita e-learningu Děkuji za pozornost. více informací: David Balarin e-mail: david.balarin@ct.cz mobil: +420 602 384 155 21.11.2018 Náklady a efektivita e-learningu