Neutralizácia.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
TEORIE KYSELIN A ZÁSAD NEUTRALIZACE, pH.
Advertisements

Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Teorie kyselin a zásad Výpočty pH
PH Vypočítejte pH roztoku kyseliny chlorovodíkové o látkové koncentraci 0,01 mol.dm-3. Řešení: –    úplná disociace HCl + H2O  H3O+ + Cl- –    z reakční.
opakování učiva chemie 8.ročníku
Druhy chemických reakcí
Neutralizace Mgr. Helena Roubalová
Kyseliny a zásady.
Neutralizace.
Typy chemických reakcí
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Neutralizace.
Acidobazické reakce (učebnice str. 110 – 124)
Hydroxidy Mgr. Helena Roubalová
hašené vápno louh draselný natron vápenné mléko louh sodný
Vzorce pro opakování.
Neutralizace Vznik solí
Jak vznikají soli.
Názvosloví kyselin a hydroxidů
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablonyV/2 Inovace.
Zjednodušené sestavování a dopočítávání chemických rovnic.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
HYDROXIDY - OPAKOVÁNÍ Kyseliny - patří mezi žíraviny
Chemické výpočty II.
Názvosloví - opakování III.
Disociace vody a koncept pH
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků
Jak se tvoří názvy hydroxidů
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 2
Hydroxidy.
Neutralizace. Je reakce kyseliny s hydroxidem, při které vzniká sůl příslušné kyseliny a voda. Při neutralizaci se uvolňuje teplo – je to exotermická.
Ch_046_Soli karboxylových kyselin Ch_046_Deriváty uhlovodíků_Soli karboxylových kyselin Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Neutralizace Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva o názvosloví hydroxidů, jednoduchých.
Kyselé a zásadité roztoky, pH stupnice
Neutralizace Vznik solí
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiří Hajn Hydroxidy – názvosloví
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Soli a jejich chemické vlastnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Zásady.
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
Soli.
Výpočty z chemických rovnic
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
KYSELINY Bezkyslíkaté kyseliny
Základy chemického deja
Hydroxidy Niektoré významné hydroxidy
ELEKTROLÝZA Projekt z chémie.
Neutralizácia.
Hydroxidy Mária Lukačinová.
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-05
Agrochemie – 3. cvičení.
Přehled chemických vzorců
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Autor : Mgr. Terezie Nohýnková Vzdělávací oblast : Člověk a příroda Obor : Chemie Téma : Názvosloví a chemická reakce Název : Kyseliny a hydroxidy Zdroje.
NEUTRALIZACE.
Transkript prezentace:

Neutralizácia

Najprv trošku opakovania: ♣ Čo je kyselina? ♣ Uveď príklad kyseliny. ♣ Čo je hydroxid? ♣ Uveď príklad hydroxidu.

Napíšte názvy kyselín a hydroxidov: HNO3 KOH H2SO4 Ca(OH) 2 H2CO3 kyselina dusičná hydroxid draselný kyselina sírová hydroxid vápenatý kyselina uhličitá

Aké vlastnosti má kyselina? Zapíš správanie kyseliny chlorovodíkovej vo vode: (jej rozklad vo vode) H3O+ + Cl- HCl + H2O oxóniový katión chloridový anión

Aké vlastnosti má hydroxid? Zapíš správanie hydroxidu sodného vo vode: (jeho rozklad vo vode) OH- + Na+ NaOH hydroxidový anión sodný katión

Zápis chemickej reakcie iónovou rovnicou: Vypíšeme si všetky ióny z rozkladu HCl a NaOH vo vode: H3O+ + Cl- + Na+ + OH- ↔ 2 H2O + Na+ + Cl- Vidíme, že zreagovali len oxóniové katióny H3O+ S hydroxidovými aniónmi OH- a vznikli 2 molekuly vody 2 H2O H3O+ + OH- ↔ 2 H2O

Sfarbenie univerzálneho indikátora Bez hydroxidu S hydroxidom Bez kyseliny S kyselinou

rušia. Ako to vysvetlíme? Kyslé vlastnosti kyseliny a zásadité vlastnosti hydroxidu sa vzájomnou reakciou rušia. Ako to vysvetlíme?

→ Neutralizácia: Podstata neutralizácie: H3O+ + OH- 2H2O kyselina + hydroxid → soľ voda + Podstata neutralizácie: → H3O+ + OH- 2H2O

T + + Pri neutralizácii reagujú oxóniové katióny a hydroxidové anióny. Vznikajú molekuly vody. T + + Pri tejto reakcii sa vždy uvoľňuje teplo. Nazýva sa neutralizačné teplo.

NaCl + H2O HCl + NaOH soľ kyselina voda hydroxid

Doplňte rovnice neutralizačných chemických reakcií - I.časť: H2SO3 + LiOH → HNO3 + Mg(OH)2 → H2CO3 + NaOH → H2SO4 + Ca(OH)2 → .... Li2SO3 ..... H2O + Mg(NO3)2 + ...... H2O .... + ...... H2O ..... Na2CO3 + ...... H2O CaSO4 Za odmenu kvetinka...

Doplňte rovnice neutralizačných chemických reakcií - II.časť: a) .......HNO3 + Al(OH) 3 → Al(NO3) 3 + ......H2O b) H2CO3 + Fe(OH) 2 → FeCO3 + ....... H2O c) H2SO4 + ......KOH → K2SO4 + ....... H2O