MU002 Informatika II Základy algoritmizace 1/13

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Advertisements

Fulltextové technologie a jejich využití v UIS Bc. Miroslav Prachař datamanagement
Školení MS Word 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, říjen 2011 Vzdělávání v eGON centru Třebíč Tento.
Školení MS Excel 2007 pro začátečníky RNDr. Milan Zmátlo MěÚ Třebíč, listopad-prosinec 2010 Vzdělávání v eGON centru.
Tabulkový procesor Formuláře – interaktivní prvky v Excelu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
ALGORITMIZACE Mgr. Milan Pastyřík IUVENTAS, s. r. o.
Programovací jazyky OB21-OP-EL-KON-DOL-M Orbis pictus 21. století.
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření prosinec2012 Ročník 6. Vzdělávací oblast obor tematický okruh Informační a komunikační technologie Informatika.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Josef Ledvoň. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Snímek 1 PowerPoint2OP381 Manažerská informatika 1 2OP381 Manažerská informatika 1 Microsoft PowerPoint 2016 – 2. část.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Informatika 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Export tabulky z MS Excel 2010 do jiných formátů Co se všechno naučíme???
Microsoft Office 2010 Anotace: Výklad nového učiva Autor: Iveta Pasterňáková, 2013 Ověření ve výuce: , 4.třída Vyučovací předmět: Informatika.
Záhlaví a zápatí, Makro Tabulkový procesor Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického portálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_30-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, České Budějovice, Resslova 2 AutorRNDr.
Didaktická analýza dějepisného učiva Přednáška č. 6 AR 2014/2015.
Postup modelování Kateřina Růžičková. Postup modelování Rozhodnutí modelovat Definice problému Existence modelu, pro daný problém Identifikace modelu.
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Informatika – Úvod do MS Excel Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Makra v Excelu syntaxe. Zápis nahraného makra SubEnd Sub O klíčová slova Sub a End Sub – začátek a konec makra O komentáře O text za znakem ', až do konce.
Microsoft Office Excel – práce s tabulkami a analýzy
Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Batové dávky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Vojtěch Mrózek. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
1. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel
MS ACCESS a VBA.
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Windows – WordPad VY_32_INOVACE_32_649
Kurz počítačové gramotnosti P0 – úvodní modul
Ruby on Rails framework vývoj aplikací pro WWW
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
Pedagogická psychologie
Název školy Základní škola Šumvald, okres Olomouc Číslo projektu
Databáze MS ACCESS 2010.
Programovací jazyky Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Cesta k flexibilitě J.Skorkovský ESF MU
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Inf Vývojový diagram.
Příkazy IF a SELECT CASE
Finanční matematika 4. (finanční gramotnost) Složené úrokování
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Programování (14PRG) 1. cvičení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
Javascriptový framework VueJS
4b. Makra Visual Basic pro Microsoft Excel
Základy algoritmizace 3/13 příkaz cyklus, proměnná typu pole
MU002 Informatika II Základy algoritmizace 2/13
MS Word - otevření a uložení souboru
Jiří Vyskočil, Marko Genyg-Berezovskyj 2010
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
název projektu: Šablony Špičák číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Procenta kolem nás Jednoduché úrokování VY_42_INOVACE_34_01.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Počítačová podpora konstruování
Přednáška 10 Uložené procedury.
Celoživotní vzdělávání učitelů
ZLEPŠENÍ PODMÍNEK PRO VZDĚLÁVÁNÍ NA EOA
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
MU002 Informatika II Základy algoritmizace 1/13
CU01 Informatika II 2/13 Základy algoritmizace
Informační modelování staveb (BIM)
Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
Autor: Mgr. Michal Přikryl
Transkript prezentace:

MU002 Informatika II Základy algoritmizace 1/13 CU01 Informatika II MU002 Informatika II Základy algoritmizace 1/13 Úvod do předmětu

CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace MU002 Informatika II Zajišťuje – Ústav automatizace inženýrských úloh (AIU) Rozsah – 1 př. / 2 cv. Ukončení – zápočet Počet kreditů – 4 Přednášky B414 10:00 – 12:50 Cvičení B423 12:00 – 13:50, 14:00 – 15:50 Požadavky pro zápočet: Práce ve cvičeních, poznámky Test – obdobně jako MU001 12 otázek [okruhů], 16 bodů ze 36

Zdroje informací pro studium CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Zdroje informací pro studium Učební opory ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ V INŽENÝRSKÝCH ÚLOHÁCH Modul 1: PRÁCE VE VÝVOJOVÉM PROSTŘEDÍ, ZÁKLADNÍ PRVKY PROGRAMU Modul 2: OBJEKTOVĚ ORIENTOVANÉ PROGRAMOVÁNÍ (Excel, Word) Modul 3: ŘEŠENÉ PŘÍKLADY Slajdy přednášek Studium – Studijní materiály – CU01 Informatika II http://www.fce.vutbr.cz/studium/materialy/CU01/default.asp Elektronické kurzy http://lms.fce.vutbr.cz

Cíl předmětu Zvládnout algoritmizaci jednoduchých úloh. CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Cíl předmětu Zvládnout algoritmizaci jednoduchých úloh. Využít dostupné technologie pro řešení praktických problémů ve standardně používaných aplikacích MS Office, AutoCAD, ArcGIS … Získat obecný přehled o architecture/stavbě současných technologiích Pochopení kontextu aplikací Pochopení objektového modelu aplikace

Použité metody Dekompozice problému Základy algoritmizace CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Použité metody Dekompozice problému Analýza problému a jeho rozdělení na dílčí na sebe navazující kroky Základy algoritmizace Příklady základních algoritmů Použití programovacího prostředí Textový editor s možností sestavení, spuštění a ladění aplikace Použití programovacího jazyka Syntaktická pravidla Výběr vhodného jazyka (programovací jazyky, interpretované - skriptovací a kompilované, platformy mezikódů) Základy objektového modelu aplikace Excel – dokument, graf Word – dokument

Algoritmus a program x! = 1  2  …  (x – 1)  x CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Algoritmus a program Úloha a  h ano ne a = 1 f = 1 f = f · a a = a + 1 START STOP Flowchart Zadej hodnotu h x! = 1  2  …  (x – 1)  x 5! = 1  2  3  4  5 = 120 Programový kód a = 1 f = 1 do while (a <= h) f = f * a a = a + 1 loop Příkazy VBA

Obsahové celky předmětu CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Obsahové celky předmětu Jazyk Visual Basic a jeho použití Standardní prostředí pro vývoj projektů ve VB Deklarace a reprezentace dat Základní struktury pro řízení běhu aplikace – příkazy Rozšíření možností nástroje MS Excel Využití vzorců, prvků formulářů, maker, analytických nástrojů pro zpracování dat Objektové nástroje – struktura objektů, kontejnery a kolekce Objektové modely aplikací – struktura objektů, kontejnery a kolekce Vytváření vlastních aplikací, spolupráce s jinými aplikacemi MS Office Pokročilé metody pro práci s datovými sklady, aplikace pro zpracování rozsáhlých dat Rozšíření možností produktu MS Word pomocí jazyka VB Rozšíření možností produktu AutoCAD pomocí jazyka VB

Aplikace v prostředí MS Excel CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace – algoritmus Aplikace v prostředí MS Excel

Vývojový diagram, algoritmus, program CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Vývojový diagram, algoritmus, program Hodnoty parametrů jednotlivých členů rovnice (Ax^2 + Bx + C = 0) Načtení, uložení do paměti, kontrola Výpočet diskriminantu B^2 – 4*A*C D > 0, D=0, D < 0 Reálné řešení 2 kořeny, 1 kořen Komplexní řešení

VBA prostředí – Alt + F11 CU01 Informatika II Základy algoritmizace

Pás karet – Vývojář VBA kód Formuláře

Projekt, modul, procedura (funkce) CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Projekt, modul, procedura (funkce)

(C) J. Macur, M. Menšík, AIU FAST, 2013 CU01 Informatika II Základy algoritmizace – příkaz cyklu Okna usnadňující ladění programu (IDE) (C) J. Macur, M. Menšík, AIU FAST, 2013

(C) J. Macur, M. Menšík, AIU FAST, 2013 CU01 Informatika II Základy algoritmizace – příkaz cyklu Ladící příkazy (C) J. Macur, M. Menšík, AIU FAST, 2013

Životní cyklus proměnné CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Životní cyklus proměnné Životnost proměnné je spojena s existencí kontextu, ve kterém byla deklarována Procedura/funkce, událost, modul, třída. Proměnná se dá číst a měnit jen z kontextu, ve kterém byla vytvořena. Implicitně je každá proměnná lokální pro svoji vlastní proceduru. Kontext deklarace procedura, funkce – deklarace uvnitř příkazu Sub, Function modul – deklarace nad první procedurou modulu projekt direktiva Option Explicit kompilátor vypíše chybu a vynutí si deklaraci proměnné. Automatické vložení Option Explicit volba Require Variable Declaration  karta Tools – Options – Editor.

Lokální a globální proměnné CU01 Informatika II CU01 Informatika II Základy algoritmizace Lokální a globální proměnné Životnost proměnné je spojena s existencí kontextu, ve kterém byla deklarována Modul 1 Modul 2 Public a As Integer Sub init() a = 3 End Sub Sub test1() Call init MsgBox (a) Sub test2() Dim a As Integer MsgBox (Module1.a) Sub test3()

(C) J. Macur, M. Menšík, AIU FAST, 2013 CU01 Informatika II Základy algoritmizace – příkaz cyklu Příkazy pro řízení běhu programu – podmíněný příkaz Syntaxe příkazu If <podmínka> Then <příkaz> If <podmínka> Then <příkaz1> Else <příkaz2> End If If <pod1> Then <př1> ElseIf <pod2> Then <př2> ... End If Příklad if diskriminant < 0 then MsgBox("Rovnice nemá reálné řešení.") if diskriminant < 0 then MsgBox("Rovnice nemá reálné řešení.") Exit Sub end if if diskriminant > 0 then x1 = (-b + Math.Sqr(diskriminant)) / (2 * a) x2 = (-b - Math.Sqr(diskriminant)) / (2 * a) elseif diskriminant = 0 then x1 = -b / (2 * a) else (C) J. Macur, M. Menšík, AIU FAST, 2013

(C) J. Macur, M. Menšík, AIU FAST, 2013 CU01 Informatika II Základy algoritmizace – příkaz cyklu Příkazy pro řízení běhu programu – podmíněný příkaz if (t < -20) Or (t >= 60) Then MsgBox ("Teplota je mimo rozsah <-20;60).") Exit Sub End if If (t < 0) Then pds = 4.689 * (1.486 + (t / 100)) ^ (12.3) If (t >= 0) And (t <= 30) Then pds = 288.68 * (1.098 + (t / 100)) ^ (8.02) If (t > 30) Then pds = 931.46 * (0.937 + (t / 100)) ^ (7.125) (C) J. Macur, M. Menšík, AIU FAST, 2013