Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");"— Transkript prezentace:

1 Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");
deklarace proměnných výpis na monitor (výstup) čtení z klávesnice (vstup) specifikátor význam %d celé číslo %f float %c char %lf double %s řetězec int a; printf("Zadej číslo: "); scanf("%d",&a); printf("Zadali jste: %d ",a);

2 Opakování z 5. cvičení if (a!=b) { printf("A se nerovna B"); a=b; }
aritmetické operátory +, -, *, /, % unární operátor ++, -- rozhodování if if (a!=b) { printf("A se nerovna B"); a=b; } else { printf("A se rovna B"); }

3 Opakování ze 6. cvičení char znak; printf("Zadej operator: "); scanf("%c",&znak); switch(znak) { case '+': printf("Chcete scitat\n"); break; case '-': printf("Chcete odcitat\n"); break; case '*': printf("Chcete nasobit\n"); break; case '/': printf("Chcete delit\n"); break; default: printf("Nevim, co chcete delat - Vy to vite?\n"); }

4 Opakování ze 7. cvičení Cyklus s podmínkou na začátku
while (podmínka) { příkaz1; příkaz2; … } ANO NE

5 Opakování ze 7. cvičení Cyklus s podmínkou na konci
do { příkaz1; příkaz2; … } while (podmínka); ANO NE

6 Opakování z 8. cvičení for(výraz1;výraz2;výraz3) { příkaz1; příkaz2; … }

7 Cyklus FOR for(výraz1;výraz2;výraz3) příkaz;
chování cyklu FOR je ekvivaletní cyklu s WHILE výraz1; while(výraz2) { příkaz; výraz3; }

8 Cyklus FOR - inkrementace
pokud proměnná cyklu zvyšuje nebo snižuje svoji hodnotu o jedničku, odpovídá to cyklu s pevným počtem opakování, jak bylo probíráno v předmětu 14ASD for(i=0;i<=n;i++) { tělo cyklu } for(i=0;i<=n;i=i+1) {

9 Cyklus FOR - dekrementace
pokud proměnná cyklu zvyšuje nebo snižuje svoji hodnotu o jedničku, odpovídá to cyklu s pevným počtem opakování, jak bylo probíráno v předmětu 14ASD for(i=0;i<=n;i--) { tělo cyklu } for(i=0;i<=n;i=i-1) {

10 na příští cvičení vytvořte vývojové diagramy pro úlohy 9.4 a 9.5

11 Pole (vektor) Označuje datovou strukturu, která uchovává konečný počet prvků (čísel, textových řetězců, … ) stejného datového typu. K jednotlivým prvkům pole se přistupuje pomocí jejich indexu (celého čísla, označujícího pořadí prvku). 1 5 6 10 3 2 7 8 a i= 1 2 3 4 5 6 7 8

12 Pole v jazyce C index začíná od 0, poslední prvek má index N-1

13 Načtení pole zjednodušení v předmětu 14ASD
v praxi však nutno načítat hodnoty prvků jednotlivě zjednodušení v předmětu 14ASD 0..m-1

14 Od standardu C99 je možnost určit velikost pole až při běhu programu
int velikost; printf("Zadej velikost pole: "); scanf("%d", &velikost); int pole[velikost];

15 Pro dřívější standard bylo možné použít symbolickou konstantu
#define MAXPOCET 10 int main() { int A[MAXPOCET]; A[3] = 0; ... }

16 nebo přímo číslo int main() { int A[10]; A[3] = 0; ... }

17 Po deklaraci pole nevíme, jaké jsou hodnoty jeho prvků!!!

18 Co dělá tento program? 1.část
… #define MAXPOCET 20 /* maximální velikost pole */ int main(int argc, char **argv) { int A[MAXPOCET]; int i,n; printf("Zadej pocet zpracovavanych cisel: "); scanf("%d",&n); if (n>MAXPOCET) { printf("Deklarovane pole ma velikost pouze %d prvku.\n",MAXPOCET); system("PAUSE"); // musí být #include <stdlib.h> return -1; }

19 Co dělá tento program? 2. část
… for(i=0;i<n;i++) { printf("Zadej %d. cislo: ",i+1); scanf("%d",&A[i]); } for(i=n-1;i>=0;i--) printf("%d\t",A[i]); printf("\n"); system("PAUSE"); return 0; jak by vypadalo indexování prvků při výpisu v opačném pořadí, pokud bychom použili stejný cyklus jako při načítání, tj. for(i=0;i<n;i++)

20 Odpověď for(i=0;i<n;i++) printf("%d\t",A[n-1-i])

21 Práce s prvkem pole v podstatě jako s proměnnou A[1]=A[8]*4 - A[2];
index může být určen hodnotou proměnné for(i=0;i<n;i++) printf("%d\t",A[n-1-i])

22 Jazyk C umožňuje pracovat s prvkem mimo pole!!!
int pole[20]; pole[-1]=0; pole[50]=0;

23 Úloha 9.1 Napište program, který vypočítá skalární součin dvou vektorů o stejné dimenzi. Nejprve načte z klávesnice počet prvků vektoru (dimenzi), pak prvky prvního vektoru a následně prvky druhého vektoru, každý vektor do samostatného pole. Pole deklarujte staticky o velikosti např. 50 prvků. Pokud zadaná velikost vektoru překročí staticky deklarovanou velikost pole, program se ukončí s chybovým hlášením

24 Generování náhodného čísla
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <time.h> #define random(num) (rand()%(num)) void randomize(void) { srand((unsigned) time(NULL));} int main() { int nahodne_cislo; ... randomize(); // volani funkce randomize – pouze jednou, vícekrát netřeba nahodne_cislo=random(10); // generování čísla 0 až 9 printf("%d",nahodne_cislo); }

25 Úloha 9.3 Napište program, který otestuje generátor náhodných čísel od 0 do 9. Program vygeneruje n-krát náhodné číslo z rozsahu 0 až 9 (n je zadáno z klávesnice) a uloží si do pole absolutní četnosti jednotlivých generovaných čísel. Na obrazovku vypíše tabulku s absolutními a relativními četnostmi.

26 Co dělá tento program? int main() { int nahodne_cislo, pocet=0; randomize(); do { nahodne_cislo=random(10); } while (nahodne_cislo==0 || nahodne_cislo==9); pocet++; printf("%d. cislo: %d\n",pocet, nahodne_cislo); } while(pocet<99); }

27


Stáhnout ppt "Opakování ze 4. cvičení int a; printf("Zadej číslo: ");"

Podobné prezentace


Reklamy Google