Příklady řešení a provoz malých ČOV do 500 EO

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Informace stavebníkům před provedením kanalizačních přípojek Obec Luběnice Jaroslav Matiáš starosta obce.
Advertisements

REGISTRAČNÍ ČÍSLO CZ.1.07/ / ČERPADLA Autor: Vojtěch Rozsíval.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
zelená linka: Operační program Životní prostředí Prioritní osa 1, Specifický cíl 1.1; 1.2.
Ústav technologie vody a prostředí Jan Bartáček D ECENTRALIZOVANÉ ZPRACOVÁNÍ.
Voda jak ji neznáme Povolení k nakládání s vodami k Ing. Jana Zmeškalová.
Domovní přípojky kanalizace 1. Projektová dokumentace a stavební povolení 2. Realizace domovní přípojky.
Kanalizace: V roce 2011 jsme podali žádost o dotaci u SZIF z Programu rozvoje venkova – v celkové výši ,--Kč Podání žádosti bylo podmíněno tím,
1 Umísťování symbolů a jiných uvítacích zařízení územní samosprávy při pozemních komunikacích Porada Ministerstva vnitra Praha.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Vyhodnocení chodu NO x na dvou stanovištích měřící sítě v Brně za období Vedoucí práce: Ing. Jan Svoboda, CSc. Vypracoval: Miloš Veselý.
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Evžen Zavadil Nařízení vlády č. 57/2016 Sb. Novotného lávka, 22. červen 2016.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR odbor politiky bydlení Podpora výstavby technické infrastruktury.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Strana 1 INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE Adéla Švachulová Ministerstvo životního prostředí Oddělení IPPC Integrated and Planned Enforcement of.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Domovní čistírny odpadních vod
Základy automatického řízení 1
Odbor vodovodů a kanalizací Vypracoval: Ing. Jan Žák
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŘEMESLO - TRADICE A BUDOUCNOST
Opatření 1.2 HASIČI PŘÍPRAVA PROJEKTU
12. Zasedání Zastupitelstva obce Nezvěstice
Zpráva o uplatňování ÚP
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Roční seminář pro vodoprávní úřady
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Zákon o vodovodech a kanalizacích č. 274/2001 Sb
Medvíďata Hodkovice nad mohelkou
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
STAVEBNÍ ZÁKON.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_IZOLACE PROTI RADONU_Z1
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
PROVOZ A EKONOMIKA VODOVODŮ A KANALIZACÍ
Zákon o vodovodech a kanalizacích a jeho prováděcí vyhláška
Zpráva ČR o implementaci směrnice 1999/13/ES o používání organických rozpouštědel. Radostovice
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Zkušenosti ze zkoušek účinnosti čištění DČOV
DOMOVNÍ ROZVODY * přípojky nn *
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Registr spaloven odpadů
Veřejná kanalizace VY_32_INOVACE_16_315
Svaz měst a obcí RNDr. Ivo Šanc Stakeholder Meeting, Praha,
Revize BREF STS Zkušenosti provozovatele Jiří Podlipný PSU
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Školení obcí Olomouckého kraje
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Základní práva a povinnosti vlastníků a provozovatelů VaK
Informace stavebníkům před proJEKTOVÁNÍM kanalizačních přípojek
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Místní poplatek z ubytovací kapacity
Sociální a dostupné byty
Vypouštění odpadních vod z průmyslu odbor ochrany vod (MŽP)
Zákoník práce 2 – Vznik a zánik pracovního poměru
Transkript prezentace:

Příklady řešení a provoz malých ČOV do 500 EO České Budějovice 22.5.2018 Jan Jindra

Úvod Odvádění a likvidace odpadních vod je jedním z ukazatelů vyspělosti civilizace. Odvádět odpadní vody uměli již ve starém Římě. Nejstarším systémem byla tzv Velká Stoka (Cloaca maxima).Část stoky slouží do dnešních dnů.

legislativa Zákon č.254/2001 Sb.o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon) §38 ods.(1) Odpadní vody jsou vody použité v obytných, průmyslových , zemědělských , zdravotnických a jiných stavbách, zařízeních nebo dopravních prostředcích, pokud mají po použití změněnou jakost (složení nebo teplotu), jakož i jiné vody z těchto staveb, zařízení nebo dopravních prostředků odtékající, pokud mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod. §38 ods.(2) Kdo vypouští odpadní vody do vod povrchových nebo podzemních, je povinen zajišťovat jejich zneškodňování v souladu s podmínkami stanovenými v povolení k jejích vypouštění. Při stanovení těchto podmínek je vodoprávní úřad povinen přihlížet k nejlepším dostupným technologiím v oblasti zneškodňování odpadních vod, kterými se rozumí nejúčinnější a nejpokročilejší stupeň vývoje použité technologie zneškodňování nebo čištění odpadních vod, vyvinuté v měřítku umožňujícím její zavedení za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek a zároveň nejúčinnější pro ochranu vod.

individuální systém čištění Likvidace odpadních vod z jednotlivých objektů (rozptýlená zástavba jednotlivých obytných domů, rekreační, ubytovací, zdravotnická zařízení). Využívá se tam kde nejsou vhodné podmínky (ekonomicky neúnosné) pro centrální čištění. Mezi zařízení určená k individuálnímu čištění odpadních vod patří : bez vodovodu jímka na vyvážení rozptýlená zástavba, chata, chalupa s vodovodem septik domovní ČOV Vodní zákon §38 odst. 6: ten kdo akumuluje odpadní vody v bezodtokové jímce, je povinen zajišťovat jejich zneškodňování tak, aby nebyla ohrožena jakost povrchových nebo podzemních vod a na výzvu vodoprávního úřadu nebo ČIŽP prokázat jejich zneškodňování v souladu s tímto zákonem Žumpa je bezodtoková jímka. Povolení k vypouštění odpadních vod není pro žumpu potřeba, protože žumpa není vodní dílo.

jímka na vyvážení Žumpa je bezodtoková jímka. Povolení k vypouštění odpadních vod není pro žumpu potřeba, protože žumpa není vodní dílo. VZ §38(6) Kdo akumuluje OV v bezodtokové jímce je povinen zajišťovat jejich zneškodňování, a na výzvu VH úřadu nebo ČIŽP prokázat jejich zneškodňování v souladu se zákonem odvoz na ČOV 350Kč/m3,40 Kč/km odvoz na zemědělskou půdu: Zákon o odpadech 185/2001 Sb upravený kal-biol, chemická, tepelná úprava, dlouhodobé skladování-snížený obsah patogenů a zdrav.rizik Vyhláška437 /2016 o podmínkách použití upravených kalů na zemědělskou půdu: program použití kalů do 48 zapraveny do půdy monitoring půdy a kalů mezní koncentrace rizikových látek (kovy, PCB, PAU) mikrobiologická kritéria chata, chalupa, dům bez vodovodu jímka na vyvážení Vodní zákon §38 odst. 6: ten kdo akumuluje odpadní vody v bezodtokové jímce, je povinen zajišťovat jejich zneškodňování tak, aby nebyla ohrožena jakost povrchových nebo podzemních vod a na výzvu vodoprávního úřadu nebo ČIŽP prokázat jejich zneškodňování v souladu s tímto zákonem Žumpa je bezodtoková jímka. Povolení k vypouštění odpadních vod není pro žumpu potřeba, protože žumpa není vodní dílo.

septik Septik je usazovací nádrž. Běžné jsou septiky se dvěma nebo více komorami, oddělenými příčkami. Každý septik, který není zaústěn do kanalizace, musí mít povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových nebo v ojedinělých případech i do vod podzemních. V tomto povolení úřad stanoví podmínky, které musí septik splňovat. Vodní zákon 254/2001(70/2004) člII.odst2)povolení k vypouštění vydaná do31.12.2001 zanikla - nová povolení odtok na VV kanalizační řád, souhlas provozovatele odtok na vegetační ČOV stabilizační nádrž, zemní filtr, kořenové pole odtok na aktivační ČOV Zákon o vodovodech 274/2001 §18: není dovoleno vypouštět OV přes septik nebo ČOV do kanalizace s ČOV dům vypouštění do toku nové povolení-nesplní limit septik vypouštění do podzemní vody nové povolení-nesplní limit

domovní čistírna Čistírna odpadních vod je vodním dílem a k jejímu zřízení je nutné stavební povolení a povolení k vypouštění odpadních vod z této čistírny (obě povolení vydává vodoprávní úřad jedním rozhodnutím). septik doplněný dalším stupněm čištění (biologická nádrž, zemní filtr, kořenové pole) domovní ČOV (I.kateg C, II kat.N, III kat.-recyklace /membrány../ vypouštění do toku povolení k vypouštění 401/2015 dům vypouštění do podzemní vody povolení k vypouštění 416/ 2010 hydrogeologický posudek 5m2/obyv až 50m2/obyv septik pískový filtr kořenové pole domovní ČOV mg/l CHSK Cr BSK5 Nl N-NH4 Pc 401/2015 150/220 40/80 50/80 416/2010 130-150 30-40 20 8-10

poznatky z provozu veřejné kanalizace V případě jakéhokoliv napojení na kanalizaci, ať už kanalizační přípojkou nebo zaústěním septiku, není třeba mít povolení k vypouštění do vod povrchových nebo podzemních. Vždy je ale nutná dohoda s majitelem kanalizace, který stanoví podmínky k vypouštění do kanalizace (požadavky na jakost odpadních vod, výši stočného atd.). Vlastník nemovitosti přenáší povinnosti na vlastníka a provozovatele kanalizace Platí stočné 25-45 Kč/m3 typy kanalizace: jednotná/ oddílná tlaková/podtlaková

jednotná /oddílná splašková kanalizace Údaje bývalého VaK JČ ( mimo ČB): je 1473 km kanalizační sítě, 60km oddílná splašková kanalizace (4%) //167obyv/km sítě// historický vývoj, potřebný spád materiál potrubí: beton + železobeton +kamenina: 82%

jednotná/ oddílná kanalizační síť Stáří kanalizační sítě: více jak 50% starší 50let

tlaková /podtlaková kanalizace Tlaková kanalizace Majdalena: 410 napojených obyvatel, 165 domovních ČS 20 poruch ČS za rok-posun rotoru, chod na sucho spotřeba el.energie: 1,3 min/den-120Kč/rok výběr typu čerpadel zásadní význam Dopad na ČOV (750EO): průtok ČOV 30 tis.m3/rok-fakturace 12 tis m3/rok (40%) minimální produkce shrabků (100l/rok) [0,2l/obyv.rok] odtok bez problémů (1000EO) Světce (80ČS,5 let), provoz obec –informace pana starosty 5 poruch /rok Podtlaková kanalizace Klecánky: 60 domů, 25 sběrných šachet s podtlakovými ventily, podtlaková stanice se dvěma vývěvami (0,4bar), přečerpávací stanice do ČS, ČS a výtlak Problémy: nedovření ventilu –ztráta podtlaku ucpávání přečerpávacího čerpadla, přeplnění tanku-ohrožení vývěv

poznatky z provozu ČOV do 500 EO 1.vysoký podíl balastních vod v přítoku na ČOV 2.velké naředění přítoku 3.velký počet typů malých ČOV 4.rozptyl provozních nákladů 5.srovnání účinnosti a provozních nákladů aktivační a kořenové ČOV