Inkluzivní vzdělávání pro všechny

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Česko-německý fond budoucnosti Jihlava, PhDr. Tomáš Jelínek, Ph.D. ředitel.
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Individuální projekt národní – „K2“ Kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání.
1 Koordinátor S 1 Příprava vedoucích pracovníků a koordinátorů středních odborných škol na tvorbu a realizaci ŠVP.
Jaké je místo knihovny ve vzdělávacím procesu vysoké školy? Hana Landová SIC ČZU v Praze Celostátní porada vysokoškolských knihoven a 10. listopadu.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování Krajské projekty Konference k oblasti primární prevence Praha
Pedagogické disciplíny II. Část Aplikované. Rozdělení aplikovaných pedagogických disciplín  Školské  Mimoškolské  Na hranici školských a mimoškolských.
ASEBS, 4. sem..  Široké chápání profesní sebeobrany a jejího projektování  Samostatná práce  Schopnost integrovat znalosti  Pochopení problému v širších.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
1. WORKSHOP.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Individuálně, ale společně a jinak
Informační a poradenské centrum ZČU
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
 Školská legislativa J. Šťáva katedra pedagogiky
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
VÝZVA 2.2 – VYSOKOŠKOLSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU OP VVV
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
EVALUACE v OP RLZ PaedDr. Jaromír Krejčí Mgr. Jana Ostrýtová MŠMT.
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Mgr. Radek Pospíšil Katedra pedagogiky
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
PhDr. Dušan Bartůněk UK FTVS
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Inspirace pro přípravu projektů do Operačního programu
Příspěvek na konferenci
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
Pedagogická psychologie
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Program celoživotního učení Comenius
Pedagogika školního sportu
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
EQF a Národní soustava kvalifikací v České republice
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Vzdělávání Lokální partnerství Liberec Magistrát města Liberec, 1. březen 2017 Prezentace / akce se koná v rámci projektu "Inkluzivní a kvalitní vzdělávání.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Koncepce rozvoje činnosti AV ČR
Národní agentura pro evropské vzdělávací programy
Prohlášení ze Salamanky
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Strategické řízení a plánování
Úvodní přednáška pro 1. ročník
IPs APIV_B Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Život bez střeva , Praha.
Profesionalizace sociální práce v ČR
Ustavující jednání Řídícího výboru MAP II, Praha 1
Je kvantita zárukou kvality ? Vladimír Ort
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Inkluzivní vzdělávání pro všechny

Program na vývoj kurikula V rámci programu SOKRATES ERASMUS červenec 2001 – srpen 2005, podporovaný Evropskou komisí a Bmbwk, koordinovaný Institutem pro Inkluzívní výchovu v Linci na Pedagogické Akademii Spolku v Horním Rakousku.

Členění Inkluzivní pedagogika Cíle projektu Cílové skupiny Oblasti působení Kurikulum Zakončení studia Klíčové kvalifikace Metody Struktura modulu Obsahy modulu Partnerské organizace

Inkluzivní Pedagogika “Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “It’s normal to be different.” “Het is normaal anders te zyn.” “Màsnak lenni termèszetes.” “Je normální být odlišný.”

Inkluzivní Pedagogika “Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Je normální být odlišný.” “Het is normaal anders te zyn.” “Màsnak lenni termèszetes.” “Es ist normal, verschieden zu sein.”

Inkluzivní Pedagogika znamená, že … školy mají vzdělávat a vychovávat všechny děti, bez ohledu na jejich tělesné, duševní, sociální, emoční, jazykové nebo jiné předpoklady. Škola má zahrnovat všechny děti – postižené, velmi nadané, děti ulice, pracující děti, děti z jazykových, etnických, kulturních nebo jiných menšin jakož i děti s dalšími handicapy. (Prohlášení ze Salamanky a Rámcový program ke vzdělávání jedinců se zvláštními potřebami. para 3. UNESCO 1994) “Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Het is normaal anders te zyn.” “It’s normal to be different.” “Es ist normal, verschieden zu sein.” “Màsznak lenni termèszetes.”

Inkluzivní Pedagogika se zabývá … hledáním přiměřených odpovědí na široké spektrum učebních potřeb ve formálních a neformálních nabídkách vzdělávání a výchovy. Inkluzivní pedagogika se ani tolik neptá, jak začlenit některé žáky do běžné školy, spíše se zabývá otázkou, jak je možné změnit systém vzdělávání tak, aby odpovídal různorodosti žáků. Jak vyučující, tak i žáci by měli umět dobře pracovat s různorodostí a vnímat ji spíše jako výzvu a obohacení než jako problém. (Překonávání exkluze pomocí inkluzivního přístupu ve vzdělávání, výzva a vize. Koncepční dokument pro oblast vzdělávání, UNESCO 2001) “Lo normal es ser diferente.” “Det er normalt å være forskjellig.” “Het is normaal anders te zyn.” “It’s normal to be different.” “Es ist normal, verschieden zu sein.” “Màsznak lenni termèszetes.”

Cíle projektu Postgraduální studijní program na modulárním základě Celoevropské uznávání projektu korespondující s Boloňským prohlášením Odborné kvalifikace „multiplikátoři/torky inkluzivních procesů“ Akademická kvalifikace magistrerský titul z inkluzivní výchovy

Program na základě modulů Cíle projektu Flexibilita Kvalita Transparentnost Mezinárodnost Srovnatelnost Program na základě modulů (3 úrovně) certifikáty (30 kreditů) diplomy (60 kreditů) magisterský titul z inkluzivního vzdělávání (90 – 120 kreditů)

Učitelé učitelky Cílové skupiny Pracovníci v oblasti vzdělávání učitelů Pracovníci ve správě Učitelé učitelky Ostatní Terapeuti terapeutky Vedoucí pracovníci

Bakalářský titul z pedagogiky Cílové skupiny Vstupní předpoklady Bakalářský titul z pedagogiky nebo srovnatelný vysokoškolský titul (min. 180 kreditů) nebo min. 2 roky praxe v relevantní oblasti a dostatečná vstupní akademická kvalifikace

Oblasti působení Zařízení pro výchovu a vzdělávání předškolní zařízení, škola, vzdělávání dospělých, ... Mimoškolní zařízení (nevládní a neziskové org.) bydlení, práce, odborná průprava, volný čas, asistivní/podpůrná technologie Sociální práce, zdravotnictví, rehabilitace Výzkum a vývoj

Kurikulum Vytváření teorie Jednání podle Inovace na základě teorie C1 VOLITELNÉ min. 30 kred. min. 30 kreditů Vzdělávání pro všechny – Inkluze v diskurzu humanitních věd „Různorodost jako hodnota“ – pedagogické prohloubení Paradigmata a metody výzkumu Evropské a globální perspektivy inkluzivní výchovy a vzdělávání C1 C2 C3 C4 min. 7.5 kred. min. 7.5 kreditu Řídit, plánovat, organizovat a evaluovat O1 Profesionalizace v praktických oblastech vycházející z teorie Od pozorování a popisu … k analýze dat a k poznatku (Studie z praxe, přednostně v zahraničí) TPP min. 15 kred. Inkluze a sociálně-emoční vývoj O2 Vývoj a evaluace inkluzivních oblastí – část I / II O3 / O4 Interkulturní výchova O5 Informační a komunikační technologie (ICT) and asistivní technologie (AT) – část I / II O6 / O7 Individuál. dohodnutelný modul pro pokračující profesionalizaci O8 2 x min. 7.5 kred Další volitelné moduly O9 … MAGISTERSKÁ PRÁCE MT mind. 30 kred.

Možnosti zakončení studia Magisterský titul z inkluzivní pedagogiky (90 – 120 kreditů) 4 povinné moduly (min. 30 kreditů) 2 volitelné moduly (min. 15 kreditů) studie z praxe (min. 15 kreditů) magisterská práce (min. 30 kreditů) Diplom z inkluzivního vzdělávání (min. 60 kred.) 4 povinné moduly (min. 30 kreditů) 2 volitelné moduly (min. 15 kreditů) studie z praxe (min. 15 kreditů) Certifikát z inkluzivního vzdělávání (min. 30 kred.) 4 moduly, každopádně C1 a jeden další povinný modul

Klíčové kvalifikace odborné znalosti a porozumění problematice profesionální postoje, názory a hodnoty odborná kompetence pro výzkum a jednání mezinárodní myšlení a jednání ve vztahu k inkluzivní pedagogice

Metody přednášky, semináře studium literatury analýza stávající praxe skupinová a individuální práce mezinárodní spolupráce e-learning pobyty v zahraničí ...

Struktura modulu titul, úroveň, autor, kredity předpoklady vědecká relevance a otázky výzkumu význam modulu ve studijním programu učební cíle výsledky učení a kompetence obsahová struktura transformace obsahů do aktivit a učebních okruhů doložení výkonu seznam literatury

Povinný modul C1 Vzdělání pro všechny – Inkluze v diskurzu humanitních věd (min. 7.5 kreditu) lidská existence a sociální vazby od modelu deficitu k modelu kompetencí od segregace k integraci od současné praxe k inkluzi inkluze: individuální, sociální a kulturní aspekty (osoba, rodina, obec, instituce, společnost) ikluzivní koncepce vzdělávání pro inkluzivní společnost

Povinný modul C2 „Různorodost jako hodnota“ – pedagogické prohloubení (min. 7.5 kreditu) vývoj teorie, společensko-historické a instituční podmínky výchovy a pedagogiky společenská funkce systému vzdělávání a výchovy filozofické aspekty a teorie inkluzivní pedagogiky osobnost učitele a modelové působení z pohledu žáků diferenciace pohlaví a postižení etika a pedagogické jednání

Povinný modul C3 Paradigmata a metody výzkumu (min. 7.5 kreditu) základy a problémy výzkumu v oblasti pedagogiky a sociálních věd paradigmata výzkumu v kontextu inkluze modely pro reflexi a evaluaci inkluzivní práce a opatření metody vědeckého pozorování a analýzy plánování a organizace výzkumu vývoj a evaluace inkluzivních konceptů dokumentace a diseminace

Povinný modul C4 Evropské a globální perspektivy inkluzivního vzdělávání a výchovy (min. 7.5 kred.) inkluze z hlediska srovnávací pedagogiky výroky komise EU týkající se inkluze analýza dalších dokumentů (UNESCO, prohlášení vlády, národní zákony…) podmínky a důsledky vývoje inkluze v různých státech EU a jinde bližší analýza oblastí pro inkluzivní jednání v mezinárodní spolupráci

Volitelný modul O1 Vedení, plánování, organizování, evaluace (min. 7.5 kreditu) Všeobecný rozvoj organizace a teorie managementu historický a současný vývoj konceptů managementu – národní i mezinárodní strategické myšlení, marketing chování organizací Učící se organizace koncepce pro evaluaci kvality kritéria kvality, standardy osobní rozvoj, týmová spolupráce vedoucí úloha metody rozvoje organizace

Volitelný modul O2 Inkluze a sociálně-emoční vývoj (min. 7.5 kreditu) různé možnosti pohledu a různé aspekty ve vnímání problémů s chováním souvislosti mezi problematickým chováním a okolím při učení, mezi chováním a sociálním kontextem budování silných stránek – „rezilience“ mobbing kritická analýza programů pro podporu a prevenci

Volitelný Modul O3 / O4 Rozvoj a evaluace inkluze v oblastech vzdělávání se a jednání Část I: Dětství a školní docházka (min. 7.5 kreditu) Část II: Mládí a dospělost (min. 7.5 kreditu) podpora v dětství, mateřská školka škola pro všechny didaktické modely a koncepty odpovídající inkluzi týmová spolupráce odborná průprava a povolání dospívání, sexualita celoživotní vzdělávání se účast na společenském životě

Volitelný modul O5 Interkulturní výchova (min. 7.5 kreditu) kultura, kulturní vědomí, multikulturalita a interkulturní výchova strategie pro práci s předsudky a pro budování společných hodnot a postojů teorie dvojjazyčnosti příběhy dokládající úspěch dvojjazyčných/interkulturních škol prevence školního neúspěchu plánování, realizace a evaluace interkulturních aktivit v mezinárodní spolupráci

Volitelný Modul O6 / O7 Informační a komunikační technologie (ICT) a asistivní technologie (AT) – část I / II (u každé z nich min. 7.5 kreditu) role IT a AT v inkluzivním vzdělávání a výchově přístupnost, použitelnost, design pro všechny, univerzální design pochopení asistivní technologie (Assistive Technology) evaluace produktů a služeb IT and AT při výchově a vzdělávání – praktické příklady IT a AT ve školním a mimoškolním prostředí

Volitelný modul O8 Individuálně dohodnutelný model pro další profesionalizaci (min. 7.5 kreditu) relevantní témata z profesního prostředí studujících učební smlouva mezi vedoucím modulu a studujícím (cíle, doložení výkonu, literatura, pracovní plán) průběžné individuální konzultace

Volitelný Modul O9 / O10 Další volitelné moduly (min. 7.5 kreditu) specifické moduly zohledňující regionální aspekty a/nebo aktuální vývoj nebo moduly dalších magisterských programů týkající se inkluze

Profesionalizace vycházející z teorie TPP Profesionalizace v praxi vycházející z teorie (min. 15 kred.) „Jednat v souladu s teorií“ v rámci studie z praxe znamená účast v inkluzivním a exkluzivním uspořádání raději v zahraničí (nebo alespoň v mezinárodní spolupráci) pozorování a popis analýza a syntéza dat kritická reflexe celého procesu dokumentace (portfolio) a prezentace učební smlouva (univerzita, student(i), praktikum)

Magisterská práce MT Magisterská práce (min. 30 kreditů) je dokladem toho, že student je schopen samostatně získávat poznatky a je schopen kritického výzkumu při zohlednění aktuálních vědeckých poznatků; samostatně a kriticky řešit specifické otázky v oblasti inkluze; spojovat různé úhly pohledu na inkluzivní pedagogiku z oblasti vědy, politiky a praxe; získané kompetence pro výzkum a osobní znalosti jakož i zkušenosti usouvztažňovat a rozvíjet svůj vlastní profesní profil.

Partnerské organizace Norsko Högskolen i Hedmark Kari Nes Harald Smedstad www.hihm.no

Partnerské organizace Maďarsko Eötvös Loránd Tudományegyetem Franz Schaffhauser Maria Réthy Csilla Schiffer www.elte.hu

Partnerské organizace Holandsko Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Linus Cornelissen Willem Vinkenvleugel www.han.nl

Partnerské organizace Německo Universität zu Köln Walther Dreher Andrea Platte www.uni-koeln.de

Partnerské organizace Německo Universität Bremen Georg Feuser www.uni-bremen.de

Partnerské organizace Německo J.W.Goethe-Universität Frankfurt Helga Deppe www.uni-frankfurt.de

Partnerské organizace Spojené království Irska a VB The University of Glasgow Louise Hayward Nicki Hedge www.gla.ac.uk

Partnerské organizace Španělsko Universidad de Málaga Miguel López Melero www.uma.es

Partnerské organizace Rakousko Pädagogische Akademie des Bundes in Wien Marianne Wilhelm Sonja Tuschel www.pabw.at

Partnerské organizace Rakousko Pädagogische Akademie des Bundes in OÖ Ewald Feyerer Siegfried Kiefer www.phlinz.at

Partnerské organizace Vaše země? ? Vaše vysoká škola? Připojte se ke společenství EUMIE! http://eumie.phlinz.at ? ? ?

http://eumie.phlinz.at