Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Advertisements

ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Výpočty hmotnosti z chemické rovnice - 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Název školy: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu: VY_32_INOVACE_2C_01_úvod do organické chemie.
VY_32_INOVACE_19_1_7 Ing. Jan Voříšek  Téma: Práce s molekulovými modely  Pomůcky: Molekulové modely – stavebnice I výrobce – VD DISK Říčany  Zadání:
Vlastnosti látek − hustota Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. David Mánek. Dostupné z Metodického portálu
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_06-10 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět 6.ROČNÍK.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA Reg. č. CZ.1.07/1.4.00/ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: VZDĚLÁVACÍ OBOR: TÉMATICKÝ OKRUH: TÉMA: DOPORUČENO.
Chemická reakce a její rovnice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-02
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-14
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_06-01
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.06_VÝPOČTY Z CHEMICKÝCH.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
„Svět se skládá z atomů“
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_07-13
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
Vlastnosti látek − hustota
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Lékařská chemie Podzimní semestr 2014/2015.
VY_32_INOVACE_29_Deleni_se_zbytkem Matematika - 3. ročník
AUTOR: Mgr. Lenka Rousová NÁZEV: VY_32_INOVACE_3A_08
Digitální učební materiál
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Digitální učební materiál
Škola: Základní škola Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín,
Výpočet procentového složení sloučenin
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Chemické značky, vzorce a zákony
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_32-14
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-01
Lékařská chemie Podzimní semestr 2011/2012.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_27-11
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
SOLI.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Výpočty ze vzorců Matulová, Plačková.
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Základní chemické veličiny
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
Vlastnosti látek − hustota
CHEMIE - Test-obecná chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Významné chemické veličiny Mgr. Petr Štěpánek
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Věra Čechová Tematický celek Chemie Ročník 1. Datum tvorby 12.3.2012 Anotace Výklad nové látky s problémovými otázkami - začlenění ukázek vlastností a použití chemických sloučenin díky obrázkům - prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Chemické rovnice, výpočty z rovnic

CHEMICKÁ ROVNICE mezinárodně srozumitelný zápis chemické reakce splňuje dvě základní podmínky 1) podmínka zachování druhu atomů 2) podmínka zachování počtu atomů určitého druhu (počet atomů na levé straně se musí rovnat počtu atomů téhož prvku na pravé straně) Význam chemické rovnice: 1) specifikuje výchozí látky a produkty 2) vyjadřuje počet molekul, látková množství či hmotnosti reagujících látek - podíl stechiometrických koeficientů (čísel před vzorci) je poměr látk. množství, ve kterých látky reagují V praxi: umět vypočítat hmotnosti produktů, které vznikají ze známé hmotnosti výchozích látek a obráceně. Z ekon. hlediska, je důležité, aby reakce proběhly beze zbytku.

Vytvořte tři trojice obrázků pro 3 chemické látky (KClO3, KCl a O2) a sestavte rovnici chem. reakce Sensodyne

2 KClO3 2 KCl + 3 O2 2 mol 2 mol + 3 mol 2 * (39 + 35 + 48) = 2 * 122 = 244 g 2*(39 + 35)= =2*74=148 g + 3*16*2 = 96 g 3 *22,4= 67,2 dm3

Vytvoř rovnici chemické reakce (výchozí látky) + 16 S Sulfur 32.065

Příklad: Vypočítejte hmotnost sulfidu mědného, který vznikne reakcí mědi o hmotnosti 1,6 g se sírou 2 Cu + S → Cu2S 1) dosazením do obecného vztahu (trojčlenka) 2 . 63,5 + 32 → 159 ze 127 g mědi …………159 g Cu2S z 1,6 g mědi ………… x x = 1,6*159/127 = 2 g 2) s využitím látkových množství n = m/M n(Cu) = 1,6/63,5 = 0,0252 molů n (Cu) : n (Cu2S) = 2 : 1 n (Cu2S) = 0,0126 m (Cu2S) = n (Cu2S) * M (Cu2S) = 0,0126 * 159 = 2 g

Vytvoř rovnici z nápovědy obrázků

Příklad Kolik kg vápna získáme vypálením 340 kg vápence, který obsahuje 95 % CaCO3? CaCO3 → CaO + CO2 100 56 340 kg vápence ............100 % x kg CaCO3 .............. 95 % x = 95 * 340 / 100 = 323 kg ze 100 kg ............56 kg CaO z 323 kg ............ x kg x = 56 * 323 / 100 = 180 kg vápna

O kterém prvku bude následující příklad?

Příklad: Kolik g rtuti a kolik dm3 kyslíku vznikne rozkladem 108 g HgO? 2 HgO → 2 Hg + O2 2*217g → 2*201g + 22,4 dm3 ze 434 g HgO ........... 402 g Hg ze 108 g HgO ............ x g x = 402*108/434= 100 g Hg ze 434 g HgO .......... 22,4 dm3 ze 108 g HgO .......... x dm3 x = 108*22,4/434 = 5,6 dm3 O2

Příklad Zreaguje beze zbytku 15 l dusíku s 30 l vodíku za vzniku amoniaku? Je některý z plynů v přebytku ? N2 + 3 H2 → 2 NH3 1 mol : 3 molům poměr = ? 15 l : 30 l → poměr ? Na 15 l dusíku by muselo být ??? litrů vodíku, v přebytku je ...... 45 litrů vodíku, dusík je v přebytku!!!

Použité zdroje obrázků: galerie microsoft office rtuť: www.bome.cz – výrobce dentální rtuti