Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0029 Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-03 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice Autor Ing. Věra Čechová Tematický celek Chemie Ročník 1. Datum tvorby 12.3.2012 Anotace Výklad nové látky s problémovými otázkami - začlenění ukázek vlastností a použití chemických sloučenin díky obrázkům - prezentace Metodický pokyn prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Chemické rovnice, výpočty z rovnic
CHEMICKÁ ROVNICE mezinárodně srozumitelný zápis chemické reakce splňuje dvě základní podmínky 1) podmínka zachování druhu atomů 2) podmínka zachování počtu atomů určitého druhu (počet atomů na levé straně se musí rovnat počtu atomů téhož prvku na pravé straně) Význam chemické rovnice: 1) specifikuje výchozí látky a produkty 2) vyjadřuje počet molekul, látková množství či hmotnosti reagujících látek - podíl stechiometrických koeficientů (čísel před vzorci) je poměr látk. množství, ve kterých látky reagují V praxi: umět vypočítat hmotnosti produktů, které vznikají ze známé hmotnosti výchozích látek a obráceně. Z ekon. hlediska, je důležité, aby reakce proběhly beze zbytku.
Vytvořte tři trojice obrázků pro 3 chemické látky (KClO3, KCl a O2) a sestavte rovnici chem. reakce Sensodyne
2 KClO3 2 KCl + 3 O2 2 mol 2 mol + 3 mol 2 * (39 + 35 + 48) = 2 * 122 = 244 g 2*(39 + 35)= =2*74=148 g + 3*16*2 = 96 g 3 *22,4= 67,2 dm3
Vytvoř rovnici chemické reakce (výchozí látky) + 16 S Sulfur 32.065
Příklad: Vypočítejte hmotnost sulfidu mědného, který vznikne reakcí mědi o hmotnosti 1,6 g se sírou 2 Cu + S → Cu2S 1) dosazením do obecného vztahu (trojčlenka) 2 . 63,5 + 32 → 159 ze 127 g mědi …………159 g Cu2S z 1,6 g mědi ………… x x = 1,6*159/127 = 2 g 2) s využitím látkových množství n = m/M n(Cu) = 1,6/63,5 = 0,0252 molů n (Cu) : n (Cu2S) = 2 : 1 n (Cu2S) = 0,0126 m (Cu2S) = n (Cu2S) * M (Cu2S) = 0,0126 * 159 = 2 g
Vytvoř rovnici z nápovědy obrázků
Příklad Kolik kg vápna získáme vypálením 340 kg vápence, který obsahuje 95 % CaCO3? CaCO3 → CaO + CO2 100 56 340 kg vápence ............100 % x kg CaCO3 .............. 95 % x = 95 * 340 / 100 = 323 kg ze 100 kg ............56 kg CaO z 323 kg ............ x kg x = 56 * 323 / 100 = 180 kg vápna
O kterém prvku bude následující příklad?
Příklad: Kolik g rtuti a kolik dm3 kyslíku vznikne rozkladem 108 g HgO? 2 HgO → 2 Hg + O2 2*217g → 2*201g + 22,4 dm3 ze 434 g HgO ........... 402 g Hg ze 108 g HgO ............ x g x = 402*108/434= 100 g Hg ze 434 g HgO .......... 22,4 dm3 ze 108 g HgO .......... x dm3 x = 108*22,4/434 = 5,6 dm3 O2
Příklad Zreaguje beze zbytku 15 l dusíku s 30 l vodíku za vzniku amoniaku? Je některý z plynů v přebytku ? N2 + 3 H2 → 2 NH3 1 mol : 3 molům poměr = ? 15 l : 30 l → poměr ? Na 15 l dusíku by muselo být ??? litrů vodíku, v přebytku je ...... 45 litrů vodíku, dusík je v přebytku!!!
Použité zdroje obrázků: galerie microsoft office rtuť: www.bome.cz – výrobce dentální rtuti