Freony Martin Trojan 9.A.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

VÝZNAMNÉ NEKOVY. VODÍK značka H latinský název Hydrogenium 1 1 H (1p +, 1e - ) nejrozšířenější izotop tvoří dvouatomové molekuly H 2 Obr. 1: atom vodíku.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Kyselé deště. Co to je? Kyselý déšť je déšť, který má ph>5.5. Normální déšť je mírně kyselý (ph=cca6). Tato mírná kyselost je způsobená oxidem uhličitým.
HALOGENY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_02_26.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Elektrické instalace (Jištění)
SPALOVACÝ MOTORY – DIESELOVÉ. OBSAH Úvod Vynález dieselového motoru
HALOGENOVÉ DERIVÁTY. DERIVÁTY UHLOVODÍKŮ DEFINICE Deriváty uhlovodíků jsou organické sloučeniny, jejichž molekuly obsahují vedle uhlíku a vodíku i jiné.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Vypracoval Daniel Beneš, Hana Lollková a Becca Křístková.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Var Autor: Pavlína Čermáková Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“ OP VK oblast podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.
1. Halogenderiváty. Halogenderiváty Jsou deriváty uhlovodíků, které vznikly nahrazením jednoho nebo více atomů vodíku HALOGENEM (F, Cl, Br, I).
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch8 - 6 Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Atmosféra 6. ročník. Motivující otázky Co je to atmosféra plynný obal Země Význam atmosféry umožňuje život na Zemi Vrstvy atmosféry Troposféra – Stratosféra.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název projektu: Zkvalitnění výuky cizích jazyků
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Tomáš.
Ondřej Klement, Lukáš Stropnický, Pavel Kálal, Jakub Zemčík
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola M.Kudeříkové 14, Havířov Město, příspěvková organizace
VODA ŽIVOTADÁRNÁ KAPALINA.
PaedDr. Jozef Beňuška
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ozónová vrstva Země Vypracoval: Adam Zacpal Obor: Technické lyceum
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
VY_52_INOVACE_08 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová  
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_16_Halogeny
Autor: Stejskalová Hana
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Chemie pro 9.ročník zš Mgr. Iveta Ortová
Organická chemie Autor: Mgr. Iva Hirschová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Problematika ozonu v atmosféře: ozonová díra, fotochemický smog
Alkeny.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor: Stejskalová Hana
Ketony.
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Halogenderiváty uhlovodíků. Halogenderiváty uhlovodíků.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Změny skupenství Výpar, var, kapalnění
VÝVOJ PŘÍZEMNÍHO OZÓNU V LETNÍCH MĚSÍCÍCH NA JIŽNÍ MORAVĚ
Atmosféra Země.
9. Atmosféra Vzdušný obal Země
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Vzduch.
Neživá příroda - vzduch
Člověk a životní prostředí
3.1 Surovina zdarma Kyslík má široké využití v průmyslu: - při výrobě oceli, při sváření a řezání kovů, v lékařství (dýchací přístroje), v raketové.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Organická chemie organické sloučeniny vznikají životní činností rostlin a živočichů – při látkových přeměnách v organismech jsou základní stavební složkou.
VY_32_INOVACE_C9-012 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Transkript prezentace:

Freony Martin Trojan 9.A

Freony charakteristika Freony je komerční označení pro takovou skupinu halogenderivátů uhlovodíků, které obsahují alespoň 2 vázané halogeny, z nichž alespoň jeden musí být fluor Běžně využívané freony jsou plyny nebo nízkovroucí kapaliny

Jsou bezbarvé, bez zápachu, nehořlavé a při vdechováni nejsou toxické Jsou to výborné izolanty a rozpouštědla

Freony vzorce Trichlorfluormethan- racionální a molekulový CCl3F

vzorce Dichlordifluormethan-racionální a molekulový CCl2F2

Freony použití Dříve se freony ve velkém měřítku používaly v chladicích zařízeních, jako hasicí prostředky nebo hnací médium ve sprejích Využívány byly i jako nadouvadla při vyfukování pěnových hmot (izolace, pružné pěny, čalounění) a jako rozpouštědla pro čistění mikroprocesorů a dalších elektronických součástek V současné době jsou výroba a používání chlorofluorouhlovodíků zakázány mezinárodní dohodou

Škodlivost pro životní prostředí Freony (např. dichlordifluormethan CCl2F2) uvolňují v ozonové vrstvě chlor, který zamezuje vzniku ozónu. Důsledkem je úbytek ozonové vrstvy a zvýšené pronikání UV záření na povrch Země, kvůli čemuž vznikají nemoci, jako je třeba zánět spojivek, rakovina kůže a poškození očí Freony se také řadí mezi skleníkové plyny Chlorofluorované uhlovodíky (CFC) jsou látky, které se nejvyšší mírou podílejí na poškozování ozonové vrstvy Země https://youtu.be/5VmXD81jkKE -freon (chlor) v ozonové vrstvě, který na sebe váže molekuly kyslíku

Odhadovaná životnost chlorofluorouhlovodíků v atmosféře [roky] CFC-11 ……………………..60 let CFC-12 ……………………..195 let CFC-113…………………... 101 let CFC-114…………………… 236 let CFC-115…………………… 522 let

Rekordní oslabení ozonové vrstvy, Antarktida, září 2000

Účinky na člověka Freony nejsou zvlášť toxické, některé mohou při vdechnutí nebo potřísnění dráždit dýchací cesty, oči a kůži. Vysoké koncentrace mohou ovlivnit centrální nervovou soustavu a činnost srdce, v extrémních případech hrozí až smrt Některé jsou podezřelé mutageny (zvyšují riziko mutace) Při požáru mohou vznikat dráždivé a toxické plyny

Ochrana před UV krém na opalování (s dobrým ochranným faktorem min. 15)  brýle s filtrem (nejlépe takové, které poskytují 99 – 100% UVA a UVB ochranu) přikrývku na hlavu (nejlépe s širokou krempou – chráníte si tak oči, uši, obličej a krk) vhodný typ ošacení (např. volné pletené oblečení, ...) Pokud možno vyhýbejte se slunci v poledních hodinách, kdy intenzita UV záření je dvakrát vyšší než v 10 nebo 16 hodin

Řešení států Pod patronátem programu OSN na ochranu životního prostředí (UNEP) byla v roce 1985 podepsána Vídeňská úmluva, zavazující země (OSN) omezit únik freonů do atmosféry. V roce 1987 byl podepsán dokument známý jako Montrealský protokol. V letech 1990 a 1992 byly přijaty dva zpřísňující dodatky (tzv. Londýnský a Kodaňský z roku 1992).

Montrealský protokol K Montrealskému protokolu přistoupilo přes 190 států světa a jeho hlavním cílem je vyloučení výroby a spotřeby látek (96 chemických látek), které podle vědeckých důkazů poškozují ozonovou vrstvu Jedná se o plně halogenované chlór-fluorované uhlovodíky (laicky „tvrdé freony“) Do roku 1987 se na světě spotřebovalo asi 1,1 mil. tun freonu ročně, z toho asi 5.500 tun připadalo na dnešní ČR

Množství ozonu v ovzduší  vytvořil by vrstvu tenkou 3,5 mm Největší použití freonů Dlouhodobý vývoj celkového ozonu mimo polární a subpolární oblasti

Zdroje http://www.irz.cz/repository/latky/chlorofluorouhlovodiky.pdf https://cs.wikipedia.org/wiki/Dichlordifluormethan https://cs.wikipedia.org/wiki/Radik%C3%A1l https://cs.wikipedia.org/wiki/Freon#/media/File:Largest_ever_Ozone_hole_sept2000.jpg