DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 12Číslo.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Irena Čiháková Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Medková Blanka Název: VY_32_INOVACE_5B_9_Kultura mezi válkami Téma:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Grafické programy - opakování
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Filozofie osvícenství ve Francii
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Romantismus VY_32_INOVACE_46_934
Současná architektura
Vytápění Tepelné ztráty
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Lineární rovnice a nerovnice III.
STAVEBNÍ TRUHLÁŘSTVÍ Požadavky na okna
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo dum: VY_32_INOVACE_DVK_4_10
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
SLOH – popis statický popis uměleckého díla
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_06
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
Vznik česky psané literatury
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Česká architektura 50. – 80. let
Ruský obrázkový slovník XLI Ve škole – В школе
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Symetrie a asymetrie VY_32_INOVACE_45_902
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
BRÁNA, základní škola a mateřská škola Kollárova 456, Nová Paka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.11_romansky_sloh _I. Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
Informatika – Grafika.
Vodová ondulace - pomůcky a prostředky
Novověká filozofie - Racionalismus
Kultura a věda mezi válkami
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Závislost elektrického odporu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Směry v poválečné architektuře
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0807 Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace Šablona: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: dějepis Ověření ve výuce Třída: Datum: Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ondřej Pilař. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

TÉMA: Architektura 1. poloviny 20. století PŘEDMĚT: dějepis, společenskovědní seminář KLÍČOVÁ SLOVA: funkcionalismus organická architektura bauhaus konstruktivismus kubismus JMÉNO AUTORA: Mgr. Ondřej Pilař

Metodický pokyn: Materiál je určen pro výklad moderní architektury 1. poloviny 20. století na vyšším stupni gymnázia. Část prezentace nabízí rozšiřující učivo k tomuto tématu.

Předpoklady moderní architektury nové nároky na bydlení – modernizace interiéru; nároky na prostor pro architektonický objekt ve velkých městech – tendence k výškovým budovám; využití nových stavebních materiálů – beton, kov, sklo; využití průmyslové výroby pro produkci standardizovaných architektonických článků.

Charakter moderní architektury Obr. 17 PRÁCE S OBRÁZKY Srovnej ukázku secesní architektury (obr. 17) a moderní objekt (obr. 11), popiš základní rozdíly. Obr. 11

Charakter moderní architektury Obr. 17 Obr. 11 secese – velká zdobnost ● moderní objekty – tendence očistit stavby dekorativnost; od zdobnosti, dekorativnosti; hlavním prvkem – ornament; ● důležitá praktická stránka budovy; východisko – ● základem čisté linie, geometrické tvary. vyjádření krásy;

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Kubismus architektonický směr rozvinutý především v Čechách (jinde v malířství); mezi základními tvary i detailními prvky převažovala tendence k základním geometrickým tvarům (viz okna, vikýře, zdobení portálu). Obr. 5 Obr. 6

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Obr. 7 Rondokubismus rond – znamená okrouhlý; přibyly motivy obloučků, půlkruhů. PRÁCE S OBRÁZKEM Dokumentuj na obrazové ukázce zmiňované prvky.

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Obr. 7 Josef Gočár hlavní představitel kubismu v architektuře; Dům u Černé Matky boží v Praze (obr. 5); budova Legiobanky v Praze (obr. 7). Obr. 5

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Funkcionalismus protiklad zdobné secesi; primární = užitková funkce staveb; praktičnost, pohodlnost, ekonomická nenáročnost; užitková funkce promítnuta i do vzhledu; čisté geometrické tvary. Obr. 8

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Obr. 1 Počátky funkcionalismu – skupina Werkbund cílem spojení mladých architektů, uměleckých řemeslníků a progresivních průmyslníků v Německu, 1907; program – funkční stavby továren, divadel, reprezentačních sálů…; nové materiály – cihla, beton, sklo, ocel; J. Hoffmann – sanatorium Purkersdorf (obr. 2); B. Paul – Vila Traub (obr. 1). Obr. 2

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Rozvoj funkcionalismu – škola Bauhaus umělecká škola ve Výmaru, 1919–1933; myšlenka sjednotit architekty, umělecké návrháře, malíře, sochaře za účelem práce na stavebním objektu, inspirace středověkou stavební hutí; jednotícím prvkem – funkčnost objektu. Obr. 9

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Bauhaus v architektuře principem základní geometrické tvary; rovné linie; Walter Gropius (obr. 8); Ludwig van der Rohe – Villa Tugendhat (obr. 9). Obr. 8 Obr. 9

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Konstruktivismus obdoba funkcionalismu v Rusku ve 20. letech; důraz na konstrukci staveb; estetická stránka staveb spojená právě s jejich konstrukcí, viditelnou často z vnějšku. Konstantin Melnikov – Frunze klub. Obr. 3

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Překonání funkcionalismu – Le Corbusier významný architekt, vliv na celou architekturu 20. století; vyvážil funkčnost a estetickou stránku objektu. Obr. 11

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Le Corbusier snaha složit architekturu ze standardizovaných elementů, vyráběných průmyslově (např. okna); snaha o zlevnění staveb; pokusy o velké obytné komplexy (viz obrázek). Obr. 10

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Organická architektura Frank Lloyd Wright; přizpůsobení vzhledu objektu prostředí, terénu, ve kterém objekt stojí; organické vsazení stavby do přírody, ta spoluvytváří vzhled stavby. Obr. 12

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Frank Lloyd Wright dům „Vodopád“. PRÁCE S OBRÁZKEM Kterými prvky, tvary podpořil, zvýraznil autor efekt vodopádu? Obr. 12

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Frank Lloyd Wright Guggenheimovo muzeum v New Yorku. PRÁCE S OBRÁZKEM Jaké tvary zde autor použil a jakému prostředí přizpůsobil podobu objektu, jaký dojem navozuje?

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Obr. 14 Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Neoklasicismus další návrat k principům antické architektury; využíváno pro veřejné budovy – parlamenty, muzea, úřady, banky; typické pro totalitní režimy – nacistické Německo, stalinský Sovětský svaz. Obr. 15

Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Obr. 14 Základní směry v architektuře 1. poloviny 20. století Neoklasicismus budova říšského kancléřství v Berlíně (14); divadlo Rudé armády v Moskvě (15). HISTORICKÉ SOUVISLOSTI Které jiné stavební slohy se v minulosti vracely k principům antické architektury? Obr. 15

Výškové stavby – mrakodrapy Obr. 16 Empire State Building, New York nedostatek místa v centrech velkých měst – stavby výškových budov; nové, pevné materiály. HISTORICKÉ SOUVISLOSTI Znáš i jiné mrakodrapy?

Technické stavby mosty, železnice, lanovky; využití kovových slitin; R. Maillart – most Salginatobel v Schiers. Obr. 4

ZDROJE: ČERNÁ, Marie. Dějiny výtvarného umění. 2. rozšířené vyd. Praha: Idea servis, 1999. ISBN 80-85970-26-0. PIJOAN, José. Dějiny umění 9. 3. vyd. Praha: Odeon, 1991. Obr. 1: Gampe. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prague_Vila_Traub.jpg> Obr. 2: Roman Klementschitz. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sanatoriumpurkersdorf1.JPG> Obr. 3: NVO. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:%D0%9A%D0%BB%D1%83%D0%B1_%D0%B8%D0%BC%D0%B5%D0%BD%D0%B8_%D0%A4%D1%80%D1%83%D0%BD%D0%B7%D0%B5_(2).jpg> Obr. 4: Ikiwaner. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Salginatobelbruecke_suedost_oben.jpg> Obr. 5: Enfo. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:109_Casa_de_la_Mareded%C3%A9u_Negra,_Celetn%C3%A1_Ulice_-_Ovocn%C3%BD_Trh.jpg>

Obr. 6: Aktron.[cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praha,_Star%C3%A9_M%C4%9Bsto,_D%C5%AFm_u_%C4%8Dern%C3%A9_matky_Bo%C5%BE%C3%AD_III.JPG> Obr. 7: Packa. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Prague_Gocar_rondokubismus.jpg> Obr. 8: Justinc. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Maxwell_Fry_Gropius_Impington_Village_College_front_2006.jpg> Obr. 9: Daniel Fišer. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Villa_Tugendhat-20070429.jpeg> Obr. 10: Lian Chang. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Chandigarh_Secretariat.jpg> Obr. 11: Tyke. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Corbu_weissenhof_lores.jpg> Obr. 12: Serinde. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:FallingwaterWright.jpg> Obr. 13: Soerfm. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Guggenheim_museum_exterior.jpg> Obr. 14: BArchBot. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Bundesarchiv_Bild_146-1985-064-24A,_Berlin,_Neue_Reichskanzlei,_Gartenfront.jpg>

Obr. 15: Sergei Dorokhovsky. [cit. 2013-11-10] Obr. 15: Sergei Dorokhovsky. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Red_Army_Theatre_in_Moscow.jpg> Obr. 16: David Shankbone. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Empire_State_Building_by_David_Shankbone.jpg> Obr. 17: Gryffindor. [cit. 2013-11-10]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Secession_Vienna_June_2006_006.jpg>