Personální plánování
Personální strategie Kde se organizace nachází? Kde chce být za 2,3 roky? Jak se tam dostat?
Podniková strategie Problém může být strategii udržet Cvičení Vašim úkolem je pohybovat virtuálním koněm po šachovnici tak dlouho, jak to půjde, aniž byste na jedno pole skočili dvakrát. Pro zaznamenání počtu kroků, je počítejte, viz příklad. (Kůň skáče do tvaru L (3+1 pole))
Příklad S 1 2 5 3 4 6 atd. S znamená START
Personální strategie komplexní specifické strategie získávání lidských zdrojů, rozvojové strategie strategie pracovních vztahů
Přístupy ke strategickému řízení lidských zdrojů nejlepší postupy (univerzalistický přístup) nejlepší přizpůsobení (kontingenční př.) „konfigurační“ přístup
Otázky strategického řízení HR Jaká je míra souladu? Jaké míry souladu dosáhnout? Jaké změny jsou nezbytné?
Zdroje dat pro analýzu vnitřní trh pracovních sil vnější trh pracovních sil porovnání současného a plánovaného stavu
Personální strategie základna - analýza potřeb podniku (SWOT, PESTLE), + analýza potřeb prac. sil, obsah – způsoby, jak dosáhnout dlouhodobé plnění požadavků na prac. sily, důvody – vysvětlení potřebnosti navržených kroků,
(co je pracnost, snížený dozor, aktivní obsluha?) Personální strategie plán realizace - rozpracování do takt. a operativních plánů, obsah – vyhází se z odhadů, pozor na různé léčky a přílišné spoléhání se na kritéria. (co je pracnost, snížený dozor, aktivní obsluha?)
Kolik potřebuji pracovníků? D plánovaný počet dělníků, P celková pracnost v normohodinách T roční plánovaný fond prac. doby K plán. koeficient plnění výkonových norem
Normování pracovního výkonu pohybové studie prostorové studie etická stránka normování
Personální plánování rozbor prostředí, předpověď poptávky po práci, předpověď nabídky práce, identifikace rozdílů a nástin řešení, harmonogram realizace, kontrola a vyhodnocení.
Součásti personální strategie plány zabezpečení lidských zdrojů plány flexibility plány stabilizace
Další požadavky na plán legislativa podnikové cíle podniková kultura
Prognostické metody odborné odhady extrapolace analýza rozpočtu modelování
Operativní plánování vychází ze strategií a taktik, reflektuje aktuální situaci.
Vytváření a popis pracovní pozice
Pracovní místo a pracovní role místo - soubor příbuzných úkolů, role - co se od lidí očekává Tvorba pracovního místa: Co?, Kdy?, Kde?, Jak?, Kdo?, Proč?
Faktory, ovlivňující podobu prac. místa proces vnitřní motivace, charakteristika struktury úkolů, motivující charakteristiky pracovních míst, zabezpečení vnitřní motivace
Přístupy k tvorbě prac. míst Skill Variety Task Identity Task Significance Autonomy Feedback rotace práce, rozšiřování práce, obohacování práce, samostatně se řídicí týmy, systémy vysoce výkonné práce, tailoring - vytváření místa na míru.
Specifikace požadavků popis pracovního místa specifikace pracovního místa mnohostranné použití
Analýza pracovního místa zdroje informací získávání informací pohovor, dotazníky, volný popis, checklisty a hodnoticí stupnice, kritické případy, pozorování.
Výsledky analýzy racionální, definitivní popis pozice úkoly by měly být: reálné, integrované, motivující.
Doplňkové analýzy analýza dovedností analýza schopností rozčlenění práce analýza manuálních schopností analýza úkolu, analýza učení se práci analýza schopností
Složky popisu práce číselná identifikace název pracovní pozice nadřízená a podřízené funkce obecný účel, hlavní úkoly a povinnosti pracovní podmínky, vybavení vzdělání, požadované praxe specifické požadavky
Pracovní místo: Obchodní zástupce farmaceutické společnosti Číslo klasifikace zaměstnání: Charakteristika práce: Vyžaduje znalosti chemie, spočívá v kontaktu s klienyt Povinnosti: jedná s klienyt, jezdí s klienyt Vybavení:, materiály pro firemní prezentaci podle aktuální nabídky, Bezprostředně nadřízená funkce: Vedoucí útvaru obchodního zastoupení Vztah k ostatním pracovním funkcím: Předává objednávky do útvaru logistiky, zúčastňuje se školení pořádaných útvarem vzdělávání. Pracovní podmínky: proměnlivé, běžný hluk a exhalace Rizika: Nebezpečí úrazů při cestě ke klientům a při akciích s nimi, možnost stresu v souvislosti s jednáním s klienty Vzdělání: Vysokoškolské vzdělání v oboru chemie nebo farmacie, pravidelná školení z oblasti komunikace s lidmi a školení o firemních produktech Požadovaná praxe: není nutná Duševní požadavky a charakteristika osobnosti: Schopnost neustále si osvojovat Fyzické požadavky: Práce se střídavě vykonává vsedě Zvláštní požadavky: Řidičský průkaz typu B Datum zpracování: 5. 11. 2002 Zpracoval: Mgr. Ivan Kotek