Sinice Lucie Machovská 3.C.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Třemošnice, okres Chrudim, Pardubický kraj Třemošnice, Internátní 217; IČ: , tel: , emaiI:
Advertisements

VY_32_INOVACE_Slo_I_07 Vzduch, kyslík ppt. Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
Fotosyntéza. Co to je? o Z řeckého fótos – „světlo“ a synthesis –„skládání“ o Biochemický proces, probíhá v chloroplastech (chlorofyl) o Mění přijatou.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Fotosyntéza – temnostní fáze Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/20 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Co to je buňka? Může představovat: –samostatný organismus (například u trepky velké) –nebo jen část celku neschopnou samostatného života (nervová buňka).
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
VZDUCH PLYN KOLEM NÁS. VZDUCH  směs látek, které tvoří plynný obal Země – atmosféru  složení vzduchu při Zemi: dusík, kyslík, oxid uhličitý, mikroorganismy,
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_12_Vzduch Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 12 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
OXIDY. OXID SIŘIČITÝ ● Bezbarvý, jedovatý plyn ● Štiplavě zapáchá ● Vzniká při hoření síry ve vzduchu ● Vykytuje se v sopečných plynech ● Základní surovina.
PROKARYOTICKÁ BUŇKA. Zopakujte si z minulé hodiny: Co typické pro prokaryotickou buňku? Tvar oválný a stálý Velikost kolem1-2  m Vývojově starší Nemá.
Fotosyntéza. Fotosyntéza je složitý proces probíhající v několika stupních v zelených částech rostlin. Účinkem světla za přítomnosti zeleného barviva.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová NÁZEV: VY_52_INOVACE_02_CH+PŘ_10.
ČISTÁ VODA. Čistota vody  pojem vyjadřující obsah cizích látek ve vodě  skutečně chemicky čistou vodu lze připravit pouze laboratorně  čistotu vody.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
MAKROELEMENTY (1. část) Předmět Pěstování rostlin Obor Agropodnikání.
ZÁKLADNÍ PROJEVY ŽIVÝCH ORGANISMŮ Zpracovala : Mgr. Jana Richterová ICT Financováno z prostředků ESF a státního rozpočtu ČR 1 Přírodopis 6. třída.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 7. Odpadní vody a čistírny odpadních vod Název sady: Základy ekologie.
VZDUCH. Plynný obal Země se nazývá ATMOSFÉRA. Směs látek tvořících atmosféru je vzduch. SLOŽENÍ VZDUCHU: 21% kyslík 78% dusík 1% ostatní plyny (oxid uhličitý,
Uhlík C Carboneum Chemický prvek, který je základním stavebním kamenem
Živá příroda – houby Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název Světový ekologický problém: oceán
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: Olga.
SYSTÉM ROSTLIN Rostliny podle složitosti a stupně vývoje dělíme na nižší a vyšší. Tělo nižších rostlin je většinou jednobuněčné, ale může být i vícebuněčné.
Výživa a hygiena potravin
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Voda Základ života.
Vznik a vývoj života.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Stavba buňky.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_ 114_Bakterie
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Metabolické děje I. – buněčné dýchání
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Buňka základní stavební a funkční jednotka organismů funkce buňky:
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_03_Lišejníky
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Anorganická chemie Autor: Mgr. Alena Víchová
Fylogeneze a diverzita řas a hub: řasy a sinice
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
VY_32_INOVACE_17_19_Kvetení vod
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Země a život, vývoj života
AUTOR: Mgr. Radoušová Marcela
Autor: Mgr.Petr Procházka
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
CYTOPLAZMATICKÁ MEMBRÁNA.
Buňka.
ELEKTROTECHNICKÉ MATERIÁLY
A B C c d b a e g h i f 1.1 Různé typy buněk
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Podmínky života v přírodě
POTRAVNÍ VZTAHY ORGANISMŮ
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Biologie.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
JEDNOBUNĚČNÉ ORGANISMY
VY_32_INOVACE_ZE6-06 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Transkript prezentace:

Sinice Lucie Machovská 3.C

Sinice (Cyanobacteria) 3,5 mld. let velikost v mikrometrech jsou hlavními původci kyslíkaté atmosféry v současné době je platně popsáno 241 rodů prokaryotická buňka oxygenní fotosyntéza

Ekologie vytváření kyslíkaté atmosféry na Zemi přežívání nepříznivých podmínek-pouště, horské oblasti, znečištěné a odpadové vody… vliv na své okolí látky neškodné (prospěšné lidskému zdraví) ale také toxiny (jedy)

Ekologie mělké a tekoucí vody masový výskyt nežádoucích druhů (83% vodních nádrží) přibývání sinic-zvýšení rizika negativního ovlivnění obyvatel

Ekologie

Životní formy jednotlivé buňky, shluky buněk v koloniích nebo jako vlákna některé vláknité formy mívají specializované buňky: Heterocyty – fixace vzdušného dusíku Akinety – což jsou klidové buňky určené k přetrvání nepříznivých období silné slizové pochvy-ukládání různých látek jako ochrana před slunečním zářením

Struktura na povrchu dvě plazmatické membrány (vnitřní a vnější) a mezi nimi tenká vrstva peptidoglykanu slizová vrstva – vláknitá struktura bez bičíků

Složení Protoplast – celý živý obsah buňky Základní biogenní prvky: C, O, N, H, P, S Biomolekulární látky 97 % sušiny (bílkoviny, lipidy, nukleové kyseliny a polysacharidy) Základní struktury: cytoplazma, jaderná hmota (DNK), ribozomy, cytoplazmatická membrána a buněčná stěna

Rozmnožování pouze nepohlavní rozmnožování buňky jednobuněčných sinic se množí pouze prostým dělením vláknité sinice se mohou štěpit na dílčí pohyblivá vlákna, tzv. hormogonie

Fotosyntéza probíhá v thylakoidech – obsahují vlastní fotosyntetická barviva – nutná pro přeměnu světelné energie na chemickou fotosyntéza oxygenního typu – voda donorem elektronů, oxid uhličitý je fixován na organické sloučeniny a jako vedlejší produkt se uvolňuje kyslík rovnice: 6 CO2 + 12 H2O → C6H12O6 + 6 O2 + 6 H2O

Fotosyntéza – barviva do tělísek zvaných fykobilizómy, uložených na povrhu thylakoidů. fotosyntetická barviva – chlorofyl a, i chlorofyl b fykobilizómy fungují jako světlosběrné antény další barviva – fykobiliny (c- fykocyanin, allofykocyanin a c- fykoerytrin)

Fotosyntéza při horších světelných podmínkách – sinice mohou měnit poměry fotosyntetických barviv tak, aby jejich světlosběrné systémy zachytily maximum využitelného záření – chromatická adaptace

Výskyt sinic voda, vlhká půda, skály, kůra stromů v rybnících a jezerech se někdy v parném létě pomnoží – zbarvují hladinu a tvoří „vodní květ“.

Jedovaté sinice dojde-li k přemnožení, projeví se to produkcí toxinu rekreační nádrže, ale i nádrže s pitnou vodou

Jedovaté sinice Cyanotoxiny mají prokazatelný vliv na: oslabení imunitního systému malátnost a celková slabost, zažívací obtíže (zvracení, křeče, průjmy) alergická onemocnění (podráždění kůže, ekzémy, otoky, záchvaty kašle, dušení apod.) poruchy jater a další zdravotní potíže některými pokusy byla potvrzena silná schopnost těchto toxinů vyvolávat nádory kůže a jater

Symbiotické sinice lišejníky – např. rod Nostoc jiné sinice žijí uvnitř těl kapradinek rodu Azola i uvnitř těl mořských hub

Jednobuněčné sinice je vývojově starší. po dělení zůstávají často pohromadě, spojené vrstvami slizových obalů. např. Gleocapsa, sinivka

Vláknité sinice jsou vývojově mladší některé druhy mají vmezeřené heterocysty (tvarově odlišné buňky schopné poutat vzdušný dusík) – v rýžovištích obohacují substrát o dusíkaté látky. rozmnožování hormogonií (několikabuněčná vlákna se oddělují od mateřského a dorůstají v nová). tvorba klidových spor – akinet.

Význam pro člověka obsahují v sušině vysoké koncentrace proteinů (až 70 %) sinice rodu Arthrospira -na výrobu vitamínových tablet v některých případech (Čad) se k přípravě pokrmů užívají dosud pro výrobu protirakovinných a protizánětlivých léků kosmické agentury NASA a ESA – do stravy kosmonautů některé sinice jsou schopné růst i na měsíční půdě uvažuje se o užití sinic pro výrobu biopaliv

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Sinice http://referaty-seminarky.cz/sinice/ http://www.sinicearasy.cz/134/Cyanobacte ria

Děkuji za pozornost