Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Zásady vztahů orgánů Jihomoravského kraje k řízení neškolských příspěvkových organizací Pracovně právní oblast, oblast odměňování, organizační záležitosti.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Pracovní právo. Pohovor
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Právní regulace pojišťovnictví POJIŠŤOVNICKÉPRÁVO JUDr. Petr Mrkývka, Ph.D (upravila JUDr. Dana Šramková, Ph.D.)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
OCHRANA PROTI NESPRÁVNÉMU POSTUPU ZADAVATELE. PRAVOMOCI ÚOHS - § 112 vydává předběžná opatření, vydává předběžná opatření, rozhoduje, zda zadavatel při.
Zahájení a průběh správního řízení
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Vznik mezinárodní smlouvy
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
Legislativní technika EU a úskalí s ní spojená při vnitrostátní implementaci Petr Votava.
Název opory – Právní předpisy – požární ochrana
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
ZÁKLADY SPRÁVNÍHO PRÁVA blok č
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky
Správní procesy a správní akty
Zrušení a zánik obchodní společnosti
Porada vedoucích Úřadů územního plánovaní
Odpovědnost za poškození životního prostředí
OBČANSKÉ A OBCHODNÍ PRÁVO
Právo sociálního zabezpečení
Rovné zacházení a zákaz diskriminace v zaměstnání a povolání
přednášející: JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D.
Účast veřejnosti při ochraně životního prostředí
Řádné opravné prostředky
Organizace veřejné správy blok č. 1
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Správní právo procesní
Obecné výklady o důkazech
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Klasifikace normativních právních aktů
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Hledáme klíč k právům dětí
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Řádné opravné prostředky
Konkrétní návrh ochránce práv dítěte
EVROPSKÁ UNIE.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti
BEP302Zk Veřejná správa v ČR a v Evropě Správní právo – pojem, zařazení, úloha, předmět, systém, prameny. Ústavní základy a právní regulace veřejné správy.
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Mezinárodní právo Mezinárodní smlouva
Základní zásady trestního práva procesního a trestního řízení
Finanční arbitr 17. dubna 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Správní řízení I. Správní řád, rozsah jeho působnosti Pojem a charakteristika správního řízení

Vývoj úpravy správního řízení vládní nařízení č. 8/1928 Sb., o řízení ve věcech náležejících do působnosti politických úřadů (o správním řízení) nařízení vlády č. 20/1955 Sb., o řízení ve věcech správních nařízení vlády č. 91/1960 Sb., o správním řízení zák. č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád)

Důvody nové právní úpravy vytvoření principiálně nového ústavního prostředí došlo k reformě organizace veřejné správy, zanikla soustava národních výborů a bylo obnoveno obecní a krajské zřízení, v roce 1991 bylo nově upraveno správní soudnictví bylo přijato značné množství nových zákonů bylo nutné zajistit plnění požadavků vyplývajících zejména z ratifikovaných a vyhlášených mezinárodních smluv o lidských právech a svobodách

Systém forem správní činnosti 1. právně závazné správní úkony, mají právní následky, zasahují do práv a povinností, do právního postavení adresátů, adresát je musí respektovat Jednostranné aa) akty (abstraktní akty, abstraktně konkrétní, konkrétní, správní akty) ab) faktické pokyny, bezprostřední zásahy a donucovací úkony b) dvou- a vícestranné – veřejnoprávní smlouvy 2. právně nezávazné správní úkony, neregulativní úkony

Předmět úpravy správního řádu veškerý výkon veřejné správy, tedy na veškerou veřejnoprávní činnost správních orgánů směřující navenek vůči dotčeným fyzickým a právnickým osobám vztahuje se nejen na oblast státní správy jako dříve, ale též na oblast samosprávy (profesní i územní).

Správní orgány (§ 1 odst. 1) orgány moci výkonné. Jsou to především orgány státní správy, správní úřady v institucionálním slova smyslu. – ústřední, regionální i místní orgány územních samosprávných celků, obrány obcí a krajů, zejména obecní a krajské úřady jiné orgány fyzické a právnické osoby, pokud vykonávají zákonem svěřenou působnost v oblasti veřejné správy

Správní řád upravuje (pozitivní vymezení) vydávání individuálních správních aktů konkrétním adresátům (viz část druhá a třetí) vydávání vyjádření, osvědčení a sdělení (část čtvrtá) uzavírání veřejnoprávních smluv (část pátá) vydávání opatření obecné povahy (část šestá) vyřizování stížností (§ 175 SŘ)

Negativní vymezení rozsahu působnosti správního řádu na činnost jiných orgánů veřejné moci na soukromoprávní činnost správních orgánů na vztahy mezi orgány téhož územního samosprávního celku při výkonu samostatné působnosti na vnitřní vztahy uvnitř veřejné správy tam, kde je postup upraven zvláštním právním zákonem nevztahuje se na vydávání abstraktních aktů vydávání faktických pokynů a provádění bezprostředních zásahů

Vztah správního řádu a zvláštních úprav subsidiarita správního řádu ve vztahu ke zvláštním procesním úpravám (§ 1 odst. 2) Přechodná a společná ustanovení - § 180 a § 177 Úprava ve zvláštních zákonech (vyloučení jednotlivých částí SŘ, označení forem – VPS, OOP, spouští obecné instituty)

Pojem a charakteristika správního řízení Správní řízení podle § 9 SŘ je právem upravený postup jehož účelem je vydání rozhodnutí ve kterém vystupují subjekty řízení (správní orgány, účastníci řízení) postup probíhá v určitých etapách (fázích) úkony správního orgánu se dějí v určitých procesních formách

Veřejnoprávní charakter správního řízení V zásadě se rozhoduje o veřejných subjektivních právech a povinnostech Správní orgán rozhoduje autoritativně, rozhodnutí je závazné Správní orgán nemá postavení nezávislého a nestranného orgánu Nejčastěji jde o jednostranný proces Je součástí výkonu veřejné správy

Prameny právní úpravy Ústava a Listina základních práv a svobod mezinárodní smlouvy (požadavky na spravedlivý proces) zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (zejména část druhá a třetí) Zvláštní zákony

Obecná úprava a zvláštní úpravy Zvláštní úprava jednotlivých procesních institutů nebo celého řízení mimo správní řád vztah speciality a subsidiarity (§ 1 odst. 2 SŘ) Nahrazení Vyloučení Konkretizace Odkazy na zvláštní úpravu

Doporučení a rezoluce Výboru ministrů Rady Evropy Rezoluce (77)31 o ochraně jednotlivce ve vztahu ke správním aktům, Doporučení R (80)2 týkající se správního uvážení, Doporučení R (81) 19 o přístupu k informacím v držení veřejných orgánů (o otevřené správě) Doporučení R (84) 15 o veřejnoprávní odpovědnosti Doporučení R (87) 16 o správních postupech ovlivňujících značné množství osob Doporučení R (91)1 o správních sankcích

Doporučení a rezoluce Výboru ministrů Rady Evropy Doporučení R (2001) o alternativním řešení sporů ve veřejné správě Doporučení R (2003) o výkonu správních a soudních rozhodnutí v oblasti správního práva Doporučení R (2004)20 o soudním přezkoumávání správních úkonů, Doporučení R (2007)7 o dobré správě, Doporučení R (2010) 3 o účinných právních prostředcích nápravy nepřiměřených průtahů v řízení.

Článek 41 LZP EU – Právo na řádnou správu 1. Každý má právo na to, aby jeho záležitosti byly orgány, institucemi a jinými subjekty Unie řešeny nestranně, spravedlivě a v přiměřené lhůtě. 2. Toto právo zahrnuje především: a) právo každého být vyslechnut před přijetím jemu určeného individuálního opatření, které by se jej mohlo nepříznivě dotknout; b) právo každého na přístup ke spisu, který se jej týká, při respektování oprávněných zájmů důvěrnosti a profesního a obchodního tajemství; c) povinnost správních orgánů odůvodňovat svá rozhodnutí. 3. Každý má právo na to, aby mu Unie v souladu s obecnými zásadami společnými právním řádům členských států nahradila škodu způsobenou jejími orgány nebo jejími zaměstnanci při výkonu jejich funkce. 4. Každý se může písemně obracet na orgány Unie v jednom z jazyků Smluv a musí obdržet odpověď ve stejném jazyce.

čl. 298 Smlouvy o fungování EU právní základ pro přijetí Nařízení „Správní řád Evropské unie“, který by upravoval pravidla postupu unijních orgánů při výkonu přímé unijní správy

Návrh Nařízení z poloviny roku 2016 Hlava I. Obecná ustanovení Hlava II. Zahájení správního postupu Hlava III. Průběh administrativního postupu Hlava IV. Ukončení administrativního postupu Hlava V. Změna a zrušení aktů Hlava VI. Administrativní akty obecné působnosti Hlava VII. Informace a závěrečná ustanovení  

Základní zásady Základní zásady činnosti správních orgánů (§ 2 až § 8 správního řádu) Jsou konkretizovány v ustanoveních SŘ Pravidlo chování (aplikační), jsou přímo aplikovatelné, právně závazné, jejich porušení se lze dovolat Výkladové pravidlo (interpretační) Vztahují se na celou VS i mimo správní řád

Základní zásady činnosti správních orgánů Zásada zákonnosti (legality) Zásady užití správního uvážení Zásada ochrany nabytých práv Zásada ochrany veřejného zájmu Legitimního očekávání (materiální rovnosti) Materiální pravdy Zdvořilosti, vstřícnosti Ochrany procesních práv Smírného řešení rozporů Rychlosti a hospodárnosti

Základní zásady správního řízení zásada písemnosti a zásada ústnosti zásada neveřejnosti a veřejnosti zásada oficiality a zásada dispoziční zásada jednotnosti a zásada koncentrace řízení zásada vyšetřovací (vyhledávací) a zásada projednací zásada materiální pravdy zásada dvojinstančnosti zásada volného hodnocení důkazů