• mnohobun. rozmnožovací útvar krytosemenných

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Plod (fructus).
Advertisements

• mnohobun. rozmnožovací útvar krytosemenných
Autor: Mgr. Kateřina Žáková Určení: Kvinta, I.G, 1.SOŠ
Morfologie rostlin – plod
Plod (fructus; fruit; Frucht)
Plod (fructus) Morfologie rostlin.
SEMENA A PLODY.
Listnaté stromy a keře Základní škola a Mateřská škola Knínice u Boskovic, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ číslo DUMu: VY_32_INOVACE_55_Pr7_listnate_stromy_a_kere.
Árónovité (Araceae) Č ele ď : Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Zlepšování podmínek pro výuku technických oborů a řemesel Švehlovy střední školy polytechnické Prostějov registrační číslo CZ.1.07/1.1.26/
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Výukový materiál opakování čeledí rostlin - piškvorky Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / BOTANIKA.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_JARMILA_VOHRADNIKOVA_OVOCE_CHARAKTERISTIKA_SLOZENI_A_PUVOD_ OVOCE_PREZENTACE_01 Název školyStřední.
S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Riskuj Botanika vypracovala Mgr. Monika Štrejbarová.
P LODY SUCHÉ Mgr. Michal Střeštík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Anotace Název školy Gymnázium a Jazyková škola.
Název školy:Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu:Moderní škola Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Základní škola Kpt. Jasioka, Havířov-Pr. Suchá Vzdělávací oblast: Člověk a jeho svět Název: ČÁSTI ROSTLIN Autor: Mgr. Irena Tomicová Výukový materiál zpracován.
Léčivé části rostliny. Pořadové číslo projektu:III/2 – Autor:Mgr. Kamil Tabášek Období:listopad 2012 – duben 2013 Ročník:9. Tematický okruh: životní.
POLOLETNÍ PÍSEMNÉ OPAKOVÁNÍ Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 2. část – semenné rostliny Číslo vzdělávacího materiálu:
orgán kvetoucích semenných rostlin soubor přeměněných listů přisedajících na stonek vyrůstá z květního lůžka některé nápadné, jiné sotva vidíme.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, K čemu jsou nám dobré?
VY_32_Inovace_ Části rostlin Člověk a jeho svět 3. ročník
AUTOR: Lenka Hrnčířová
KRYTOSEMENNÉ DŘEVINY Rastislav Švec.
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Rostliny z našeho okolí
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Árónovité Čeleď: (Araceae) Dostupné z Metodického portálu
Stavba buňky.
VY_32_INOVACE_04-52 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Vlastějovice, okres Kutná Hora AUTOR: Mgr. Olga Sýsová NÁZEV: VY 32 INOVACE 10 ČLOVĚK A JEHO SVĚT-PŘÍRODOVĚDA.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
zpracovaný v rámci projektu
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková
Mikroskopická stavba dřeva a kůry VY_32_INOVACE_28_557
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Krytosemenné dvouděložné rostliny
AUTOR: Mgr. Jaromíra Stropková NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_PLODY
VY_32_INOVACE_PŘBOT.20 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
Ovoce našich zahrádek VY_32_INOVACE_04_03
CHEMIE - Rozdělení a vlastnosti tuků
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Název školy: Gymnázium, Roudnice nad Labem, Havlíčkova 175, příspěvková organizace Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Pardubice – Spořilov
generativní rostlinné orgány
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
AUTOR: Mgr. Václava Horniková NÁZEV: VY_32_INOVACE_103_ Plody dužnaté
Základní škola a Mateřská škola, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_17_Ekosystém_pole_plodiny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace Třebívlice Autor: PhDr.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Rostliny Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky, stavbou a dělením rostlin.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Užitkové rostliny Opakování učiva Foto archiv autorky.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu
Výstupy školního vzdělávacího programu Škola neomezených možností
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Podzim čaruje … VY_32_INOVACE_02_03
Růžovité 2 - čeleď pojmenovaná po královně květin - růži 1.
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
Transkript prezentace:

• mnohobun. rozmnožovací útvar krytosemenných 9. PLOD • mnohobun. rozmnožovací útvar krytosemenných – definice: Plod je květ ve stadiu zralosti semen • uzavírá jedno nebo větší množství semen • chrání semena během zrání • často se podílí na jejich šíření • plody pravé vznikají pouze z gynecea, plody nepravé i z jiných částí květu • povrch plodu pokrývá oplodí (perikarp), vznikající ze stěn plodolistů – rozlišení na vrstvy: vnější exokarp, střední mezokarp, vnitřní endokarp • otvírání plodu: zřejmě původní pukání v místě břišního švu či srůstu plodolistů, odvozené typy pukají v místě hřbetního švu, tvorbou pórů nebo lomem plodolistů (lámavé plody jsou vývojově odvozené, podobně jako nepukavé) • heterokarpie – tvorba tvarově odlišných plodů na jedné rostlině (měsíček), heterosporie – tvorba tvarově odlišných semen v jednom plodu (kuřinka solná) • kritéria klasifikace plodů: stavba gynecea (počet a srůst plodolistů, použito zde), počet semen, způsob otvírání, typ oplodí, stavba oplodí ve zralosti (vrstevnatost) stavba oplodí anýzu (Pimpinella anisum) http://www.faf.cuni.cz/apps/DrugMounts /DrugMountGallery.asp?DrugType=Fructus

Apokarpní plody vznikají z nesrostlých plodolistů; tvoří se jednotlivě nebo v souplodích • plody pukavé – otvírají se v době zralosti, bývají suché a obvykle vícesemenné – měchýřek je považován za vývojově původní typ, otvírá se na břišním švu Ostrožka – Delphinium sp. Čemeřice – Helleborus souplodí měchýřků upolínu nejvyššího Trollius altissimus http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/Trolius.jpg Černohorský 1964: Základy rostlinné morfologie – lusk se otvírá na břišním a hřbetním švu ve dvě chlopně (každá odpovídá polovině pův. plodolistu) Hrách setý Pisum sativum Podzemnice olejná

• plody nepukavé – různé typy suché i dužnaté, jednosemenné i vícesemenné – jednoplodolistová nažka vznikla zřejmě z měchýřku redukcí vajíček a otvírání Pryskyřník plazivý – Ranunculus repens souplodí jednosemenných nažek z apokarpních plodolistů nažky s chlupy plaménku - Clematis nažky s háčky kuklíku – Geum sp. chlupy, háčky – doplňkové útvary napomá-hající anemo- či zoochorii http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/ClematisPlody.jpg http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/Geum.jpg – jedno- nebo vícesemenná bobule vzniká z apokarpního gynecea dosti vzácně bobule samorostlíku klasnatého Actaea spicata peckovice meruňky Armeniaca vulgaris – peckovice je jednosemenný plod s vícevrstevným oplodím: blanitý exokarp, dužnatý mezokarp a sklerenchymatický endokarp („pecka“)

malvice – nepravý plod, srůst semeníků se zdužnatělou češulí souplodí peckoviček (maliník) souplodí nažek na zdužnatělém květním lůžku (jahodník) Černohorský 1964: Základy rostlinné morfologie šípek – nepravý plod, souplodí nažek uzavřené ve zdužnatělé češuli malvice – nepravý plod, srůst semeníků se zdužnatělou češulí

Cenokarpní plody vznikají ze srostlých plodolistů, mohou být i obdobných typů jako plody apokarpní • plody pukavé lze shrnout (v širším pojetí) pod označení tobolky – několik typů – vysychavé (suché) tobolky mohou být synkarpní, parakarpní nebo lyzikarpní (podle gynecea) http://www.almediam.org/Equipo_Filabres/Frutos/pagina_003_4_frutos.htm http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/HypericumPlod.jpg otvírají se v místě srůstu plodolistů (přehrádkosečné), ve středu plodol. (pouzdrosečné) nebo jinak – zuby, otvory, víčkem Nahoře zleva: tobolky s víčkem blínu, přehrádko-sečné t. třezalky Dole zleva: pouzdrosečná t. kosatce, otvírání otvory u máku a zuby u knotovky

otvírá se odtržením stěn zdola nahoru – dužnaté tobolky mají oplodí dužnaté i za zralosti semen (více v tropech – např. karambola – ale i u nás: brslen, netýkavka) Dužnaté tobolky: netýkavka žláznatá, brslen evropský http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/ImpatiensGPukajiciTobolka.jpg http://botanika.wendys.cz/kytky/foto.php?638:1 – specifickou formou tobolky je šešule, vznikající z parakarpního dvouplodolisto- vého gynecea brukvovitých – charakterizuje ji přítomnost diafragmy (střední přehrádka placentálního původu), při jejímž okraji jsou uchycena semena; otvírá se odtržením stěn zdola nahoru – šešulka je krátká šešule, zploštělá kolmo na diafragmu Šešulky kokošky pastuší tobolky s diafrag-mou vytr-vávající po opadu stěn plodu

• plody nepukavé – suché plody jsou nažky a typy z nich odvozené – víceplodolistová nažka se tvoří u řady bylin (např. Asteraceae, Polygonaceae) i dřevin (Betulaceae, Fagaceae) Nažky slunečnice, dubu (s číškou, viz přeměny květního lůžka), křídlaté nažky habru a jasanu (přizpůsobení anemochorii) – oříšek je forma nažky s tvrdým oplodím, v němž je volně uloženo semeno Oříšky lísky (s viditelným sklerifikovaným pletivem) a lípy http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/CorylusOrisek.jpg

– srůstem oplodí s osemením Rumex crispus – nažky některých rostlin uzavírají krovky, vzniklé přeměnou listenců (lebeda) nebo okvětních lístků (šťovík) – srůstem oplodí s osemením Atriplex sagittata http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/AtriplexSagitDet.jpg http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/RumexCrispPlod.jpg Avena fatua vzniká obilka – nahá nebo okoralá (obalená pluchami – ječmen, oves) Černohorský 1964: Základy rostlinné morfologie Zea mays Olea europaea http://www.naturfoto.cz /oves-hluchy-fotografie-9128.html – dužnaté plody jsou bobule a peckovice – cenokarpní peckovice s 1 semenem (ořech, oliva) nebo více semeny (bezinky) mají shodné vrstvy s apokarpními – blanitý exokarp, dužnatý mezokarp, tvrdý endokarp

– bobule je vícesemenný plod s dužnatým oplodím s vnější blanitou „slupkou“ (na rozdíl od peckovice nemá žádnou tvrdou vrstvu vně semene)     Příklady bobulí – Vacciniaceae, Cucur-bitaceae, Solanaceae, Grossulariaceae Punica granatum specifické typy bobulí: – granatiny (granát. jablko, semena s dužnatým osemením) – vysychavá bobule (paprika, někde též jako dužnatá tobolka) Černohorský 1964: Základy rostlinné morfologie http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/PunicaGranatumPlod.jpg – hesperidium (citrusy) má oplodí rozlišené na barevné flavedo a bílé albedo; dužina je zbujelé ple-tivo vnitř. části oplodí

• plody rozpadavé – suché, vícesemenné, za zralosti se rozpadají na jednosemenné části – dle způsobu rozpadu se dělí na poltivé a lámavé • plody poltivé (vznikají ze synkarpního gynecea) se za zralosti rozpadají na díly odpovídající jednotlivým plodolistům – plůdky neboli merikarpia – dvojnažky (Apiaceae, Acer, naše druhy r. Galium), „zobanitý plod“ (Geranium), „knoflíčkovitý plod“ (Malva), rozpadavé plody (Euphorbia) Acer ginnala Selinum sp. http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/AcerGin.jpg http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/SelinumPlody.jpg Galium aparine Geranium robertianum http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/GaliumAparPlod.jpg http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/EuphorbiaLat.jpg Euphorbia sp. Malva sp. http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/EuphorbiaLat.jpg

někdy je odlišován dvojstruk, Securigera struk varia Raphanus sp. (dvoj)struk Lamiaceae tvrdky Lithospermum arvense tvrdky • plody lámavé se za zralosti dělí na jednosemenné části – rozlamují i části z jednotlivých plodolistů nebo se dělí napříč plodolisty (tyto typy vznikají jen z cenokarpního gynecea) – struk je odvozen z jednoplodolistového plodu (obvykle lusku, případně tobolky), který se za zralosti zaškrcuje a rozpadá na jednosemenné díly někdy je odlišován dvojstruk, odvozený z dvouplodolistového plodu (šešule, Brassicaceae) http://botanika.bf.jcu.cz /materials/fotogalerie-nahledy.php ?family=Fabaceae&name=Rosidae – tvrdka (Boraginaceae, Lamiaceae) vzniká rozpadem plodolistů na poloviny, z dvouplodolist. gynecea vznikají 4 plody Ficus carica Castanea sativa Plodenství je soubor plodů z 1 květenství • sdružená plodenství vznikají uzavřením plodů v pevné číšce (nažky buku, kaštanu) nebo srůstem se zdužnatělým květ. lůžkem či stonkovou částí květenství (sykonium fíku) řez sykoniem http://botanika.wendys.cz/slovnik/foto.php?923_4

Šíření plodů a semen (semena se mohou šířit v plodu i samostatně) – zavrtávání semen do země pomocí hygroskopických pohybů (pumpava, kavyl) • hydrochorie – šíření vodou, typické pro vodní rostliny, jejichž semena vydrží • diaspora – obecný termín pro jednotku šíření (spora, semeno, plod, fragment rostl. těla, atd.) • autochorie – šíření vlastními silami (typický příklad – netýkavka: vystřelování semen díky nestejné hygroskopičnosti buněk v různých částech plodu – buňky více propustné pro vodu bobtnají => rozpor v napětí způsobí, že dojde k protržení obalu plodu a při náhlém protržení je semeno vystřeleno – tzv. balochorie) Impatiens glandulifera http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/ImpatiensGlTobolkaPukla.jpg déletrvající pobyt ve vodě – přizpůsobení: mošničky (ostřice), vzdušné vaky na semenech (leknín), „plovací“ pletiva, množství mezibuněčných prostor (kosatec, kokos, viz obr.) Cocos nucifera Iris pseudacorus – formou hydrochorie je i „vyklepání“ semen kapkami deště (např. penízek)

– křídlaté plody (nažky bříz, javorů, jilmů) • anemochorie – šíření pomocí větru; obvykle mnoho lehkých, malých semen – létací zařízení – chmýr (Asteraceae), pérovité přívěsky (plamének), chlupy na semenech apod. – křídlaté plody (nažky bříz, javorů, jilmů) – „trousiči“ – kývání rostliny větrem, vypadávání semen (mák) Tragopogon sp. Crambe tataria http:// botanika.bf.jcu.cz/morfologie/TragopogonPlodBlesk.jpg Clematis vitalba Betula sp. Eryngium campestre http://www.sci.muni.cz/botany/rotreklova/bot_exkurze/Stranska/eryng.jpg – „stepní běžci“ – po dozrání jsou suché rostliny odlomeny a neseny větrem => cestou trousí semena http://botanika.bf.jcu.cz/morfologie/BetulaNazkySvetlo.jpg

• zoochorie – šíření v tělech nebo na povrchu těl živočichů Kotvičník pozemní (Tribulus terrestris) – celý plod se zabodává do kopyt – epizoochorie: háčky, osténky na semenech, plodech či zákrovních listenech (lopuch) k za- chycení na povrchu těl – ornitochorie: semena vodních rostlin na nohou či peří vodních ptáků Svízel přítula Galium aparine http://botanika.wendys.cz/slovnik/heslo.php?955 http://www.suz-mitte.de/angebote/thema-beeren.htm – endozoochorie: konzumace (bobule, peckovice, oříšky, ...) http://denotaportfolio.blackhydra.com/antSeed.jpg – myrmekochorie: vnější výrůstky na semeni, případně plodu, třeba karunkuly (masíčka) nebo elaiosomy (tuková tělíska) • antropochorie: šíření zásluhou člověka (vědomě nebo nevědomě) http://www.ruhr-uni-bochum.de/boga/html /Corydalis_cava_Foto3.html elaiosomy dymnivky duté – Corydalis cava

Praktický význam květů, plodů a semen • potrava pro člověka – základní složkou lidské potravy a zdrojem výživy jsou semena obilnin (resp. plody, vzhledem ke srůstu oplodí a osemení v obilkách, ale hlavní zásoby jsou v endospermu) – semena bobovitých rostlin (luštěniny, též krmivo pro zvířata) – ovoce – plody dužnaté, ale i „suché“ (různé typy ořechů) – zelenina – taktéž plody nebo dužnatá květenství (květák či brokolice) – koření – sušená poupata (hřebíček), plody (paprika, pepř, kmín, anýz, vanilka) – suroviny pro výrobu nápojů či pochutin – plody (chmel, vinná réva), semena (kávovník, kakaovník) • potrava pro včely, zdroj cukerných látek v nektariích • zdroj olejů – semena (řepka, hořčice, slunečnice), plody (olivy) • zdroj léčiv – květy (heřmánek, lípa, divizna), plody (mák) • zdroj textilních vláken (osemení bavlníku, oplodí kokosu) • zdroj vonných silic pro parfumerii (poupata, květy) • dekorativní využití – okrasné rostliny (zahradní, pokojové, skleníkové)