Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"— Transkript prezentace:

1 Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“ OP VK Výukový materiál Název DUMu: VY_52_INOVACE_17_1_SEMENA A PLODY Číslo skupiny: 1 Autor: Mgr. Jana Střížková Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / PŘÍRODOPIS / BOTANIKA Druh učebního materiálu: PREZENTACE Metodický list: ne Anotace: Popisování stavby semene a pochopení jeho významu pro rostlinu. Rozlišování základních typů plodů. Zápis do sešitu. Ověřeno ve třídě: 7.A Datum ověření: Prohlášení: Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebníma fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do TK. Dávám souhlas, aby moje dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno. Datum: Podpis:

2 BOTANIKA – SEMENNÉ ROSTLINY
SEMENA A PLODY BOTANIKA – SEMENNÉ ROSTLINY

3 PLOD VZNIKÁ PŘEMĚNOU SEMENÍKU V PLODU JE ULOŽEN RŮZNÝ POČET SEMEN
Z ČEHO VZNIKÁ PLOD? PLOD VZNIKÁ PŘEMĚNOU SEMENÍKU CO JE SEMENÍK? SEMENÍK JE SPODNÍ ČÁST PESTÍKU CO JE ULOŽENO V PLODU? V PLODU JE ULOŽEN RŮZNÝ POČET SEMEN

4 VÝZNAM PLODU: CHRÁNÍ SEMENO/SEMENA VYŽIVUJE SEMENO/SEMENA
ZAJIŠŤUJE JEJICH ROZŠIŘOVÁNÍ

5 NA POVRCHU PLODU SE NACHÁZÍ OPLODÍ
Podle oplodí dělíme semena na: SUCHÉ DUŽNATÉ

6 OPLODÍ DUŽNATÝCH PLODŮ JE VĚTŠINOU TROJVRSTEVNÉ
ZTVRDLÁ VRSTVA DUŽNINA VNĚJŠÍ TENKÁ POKOŽKA OBR.1

7 DUŽNATÉ PLODY: BOBULE PECKOVICE MALVICE

8 BOBULE OBR.2

9 PECKOVICE OBR.4 OBR.3 OBR.5

10 MALVICE OBR.7 OBR.6

11 JAKÉ DUŽNATÉ PLODY SI PAMATUJEŠ?
PECKOVICE MALVICE BOBULE

12 OPLODÍ SUCHÝCH PLODŮ JE TVRDÉ : KOŽOVITÉ NEBO DŘEVNATÉ
SUCHÉ PLODY DĚLÍME NA: PUKAVÉ a NEPUKAVÉ

13 PLODY PUKAVÉ SE PO DOZRÁNÍ OTEVÍRAJÍ A SEMENA SE UVOLŇUJÍ.
TYTO PLODY BÝVAJÍ VĚTŠINOU VÍCESEMENNÉ.

14 PŘÍKLADY SUCHÝCH PUKAVÝCH PLODŮ:
LUSK MĚCHÝŘEK TOBOLKA ŠEŠULE

15 LUSK HRÁCH SETÝ MĚCHÝŘEK BLATOUCH TOBOLKA JITROCEL ŠEŠULE MĚSÍČNICE
OBR. 8,9,10,11

16 JAKÉ SUCHÉ PUKAVÉ PLODY SI PAMATUJEŠ ?
LUSK MĚCHÝŘEK TOBOLKA ŠEŠULE

17 PO DOZRÁNÍ SE NEPUKAVÉ PLODY UVOLŇUJÍ Z ROSTLINY VCELKU
TYTO PLODY JSOU JEDNOSEMENNÉ

18 PŘÍKLADY SUCHÝCH NEPUKAVÝCH PLODŮ:
NAŽKA OŘÍŠEK OBILKA

19 NAŽKA PAMPELIŠKY OŘÍŠEK OŘEŠÁK OBILKA PŠENICE OBR.12,13,14

20 JAKÉ SUCHÉ NEPUKAVÉ PLODY SI PAMATUJEŠ?
NAŽKA OŘÍŠEK OBILKA

21 JAKÉ DUŽNATÉ PLODY SI PAMATUJEŠ?
PECKOVICE MALVICE BOBULE

22 JAKÉ SUCHÉ PUKAVÉ PLODY SI PAMATUJEŠ ?
LUSK MĚCHÝŘEK TOBOLKA ŠEŠULE

23 PLODENSTVÍ VZNIKÁ PŘEMĚNOU KVĚTENSTVÍ PŘÍKLADY: HROZEN VINNÉ RÉVY, HROZEN RYBÍZU, OKOLÍK BEZU ČERNÉHO,ÚBOR PAMPELIŠKY … OBR.15

24 SOUPLODÍ Z JEDNOHO KVĚTU VZNIKNE VÍCE PLODŮ Příklad: souplodí nažek – jahoda souplodí peckoviček - malina OBR.16 OBR.17

25 SHRNUTÍ PLOD PLODENSTVÍ SOUPLODÍ VZNIKNE Z JEDNOHO KVĚTU
PŘÍKLAD: MALVICE JABLKA PLOD VZNIKNE S KVĚTENSTVÍ PŘÍKLAD: HROZEN RYBÍZU PLODENSTVÍ Z JEDNOHO KVĚTU VZNIKNE VÍCE PLODŮ PŘÍKLAD: SOUPLODÍ NAŽEK JAHODY SOUPLODÍ

26 VÝZNAM PLODŮ Konzumace ovoce a zeleniny
Zdroj oleje (olivy, brukev řepka olejka) Textilní průmysl (bavlník) Výroba nápojů (kakaovník, kávovník, chmel)

27 ROZŠIŘOVÁNÍ PLODŮ: VĚTREM PRO LEPŠÍ POHYB PLODŮ VZDUCHEM:
CHMÝR, „KŘÍDLA“, MALÁ HMOTNOST… ŽIVOČICHY PŘICHYCENÍ NA JEJICH TĚLE POMOCÍ HÁČKŮ POTRAVA – JEJICH TRÁVICÍM TRAKTEM ČLOVĚK VODOU

28 ZÁPIS DO SEŠITU: SEMENA A PLODY - plod vzniká přeměnou semeníku - v plodu jsou uložena semena druhy plodů podle oplodí: dužnaté – bobule př. rajče, peckovice př. třešeň, malvice př. hruška suché – pukavé – lusk př. hrách, měchýřek př. blatouch, šešule př. brukev řepka olejka, tobolka př. mák, suché nepukavé – nažka př. pampeliška, oříšek př. líska, obilka př. pšenice plodenství = soubor plodů, které vznikly přeměnou květenství souplodí = z jednoho květu vznikne více plodů př. malina… Význam plodů: zdroj vitamínů,oleje, bavlníku, nápojů př. káva, kakao, chmel… Rozšiřování plodů : VĚTREM, VODOU, ŽIVOČICHY…

29 POUŽITÉ ZDROJE: Čabradová,V. a kol.:Přírodopis učebnice pro 6.ročník, Fraus, 2003 /cit /.Dostupný pod licencí public domain na WWW: Obr.1 OBR.2 OBR.3 OBR.4 OBR.5 OBR.6 OBR.7http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Rosaceae_Malus_pumila_Malus_pumila_Var_domestica_Apples_Fuji.jpg OBR.8 OBR.9 OBR. 10 OBR.11 OBR.12 OBR.13 OBR.14 OBR.15 OBR.16 OBR.17


Stáhnout ppt "Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.2887 Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“"

Podobné prezentace


Reklamy Google