Zjišťování kvality poskytovaných sociálních služeb Mezinárodní seminář Současnost a perspektiva sociální péče ve společnosti 21. století Litomyšl 20. – 21. září 2007 Zjišťování kvality poskytovaných sociálních služeb
Sociální služby v ČR od 1.1.2007 Nová legislativa – zákon č. 108 /2006 Sb. Významné změny a novinky pro poskytovatele i příjemce sociálních služeb
Příklady Financování sociálních služeb – příspěvek na péči Změna Novinka Financování sociálních služeb – příspěvek na péči Kvalita sociálních služeb a její zjišťování (inspekce) Příklady
teorie praxe Stát poskytne člověku v nepříznivé sociální situaci finanční příspěvek Člověk si svobodně zvolí: - nákup služby - pomoc od osoby blízké Se svobodou nabídnutou v penězích umí nakládat jen malé % lidí Administrativní náročnost Finance určené na sociální služby jsou využívané na jiné účely Příspěvek na péči
Závěr č.1 nutnost vyhodnotit praktické poznatky „opravit“ teorii
Kvalita sociálních služeb - inspekce Inspekce – ověřování kvality pomocí standardů kvality sociálních služeb Standardy kvality – základ v tradičních systémech (EFQM, ISO 9000)
Standardy kvality procedurální provozní personální
Procedurální standardy Cíle a způsoby poskytování služeb Ochrana práv osob Jednání se zájemcem o službu Smlouva o poskytování služby Individuální plánování průběhu služby Dokumentace o poskytování služby Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování služby Návaznost na další zdroje
Personální standardy Personální a organizační zajištění služby Profesní rozvoj zaměstnanců
Provozní standardy Místní a časová dostupnost služby Informovanost o službě Prostředí a podmínky Nouzové a havarijní situace Zvyšování kvality sociální služby
Zjišťování kvality - inspekce teorie praxe Standardy kvality jsou univerzální pro všechny druhy soc. služeb Každý poskytovatel „šije služby na míru“ Metodika inspekcí se teprve dopracovává Inspektor je dobrý znalec sociálních služeb Zatím neznámá Výstupy pouze z tzv. „pilotních inspekcí“ Varovný signál = na otázku: Co jsou standardy kvality? odpověď: „Papíry“ - „Stohy papírů“ Zjišťování kvality - inspekce
Kopec člověka Kvalitní služba: - „táhlo“ pro mladé - „pomoc při slaňování“ pro staré
Závěr č.2 (prosba – přání) Kvalitní služba ponechává člověku svobodu a maximální nezávislost, zachovává lidskou důstojnost, vychází z individuálního přístupu ke každému člověku. Kvalitu služby nelze „měřit“ popsanými papíry. Nepřipustit v praxi inspekcí vítězství byrokracie a formalismu nad dobrou myšlenkou.