Azylový dům pro rodiny s dětmi Na Liščině 2 Ostrava - Hrušov ÚMOb Slezská Ostrava odbor sociálních věcí oddělení sociálních služeb rok 2012
Provoz AD byl zahájen v srpnu 2010. Projekt byl spolufinancován z prostředků EU prostřednictvím Regionálního operačního programu Moravskoslezsko.
Statutární město Ostrava Tešínská 35, 710 00 Slezská Ostrava Provozovatel Statutární město Ostrava Městský obvod Slezská Ostrava odbor sociálních věcí, oddělení sociálních služeb Tešínská 35, 710 00 Slezská Ostrava
Rozsah zajišťovaných činností Dle ustanovení § 57 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a dále dle vyhlášky č. 505/2006 Sb. : poskytnutí ubytování pomoc při zajištění stravy pomoc při uplatňování práv, zájmů a při obstarávání osobních záležitostí základní sociální poradenství aktivizační činnost
Cíl služby Pomoci uživatelům zmírnit jejich složitou životní situaci spojenou se ztrátou bydlení, domácím násilím či jinou krizí, snižovat jejich závislost na systému sociální pomoci, podporovat je v aktivním řešení vlastní nepříznivé situace, nabídnout přístup ke vzdělání, zdravotní péči, soc. službám, lepší kultuře bydlení, zaměstnanosti, volnočasovým aktivitám aj.
Cílová skupina Rodiny s nezaopatřenými dětmi, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci z důvodu ztráty bydlení, krizové životní situace či z jiných závažných příčin, pro které jim hrozí sociální vyloučení. Osoby do 26 let, které opouští školská zařízení pro výkon ústavní péče. Osoby žijící v sociálním vyloučení, osoby v krizi, osoby vedoucí rizikový způsob života nebo tímto životem ohrožené, příslušníci etnických menšin, osoby bez přístřeší. Tyto osoby za předpokladu, že pečují o nezaopatřené dítě.
Sociální služba se neposkytuje osobám, které: nemají zájem aktivně řešit svou nepříznivou sociální situaci trpí alkoholismem nebo jinými toxikomániemi trpí infekčními nebo parazitárními chorobami při kterých může být nemocný zdrojem nákazy jsou postiženy psychickými poruchami, které vylučují pobyt v AD jejichž chování a způsob života znemožňují běžné občanské soužití v AD vzhledem ke svému zdravotnímu stavu vyžadují trvalé ošetřování zdravotnickým personálem nebo trvalý dohled
Doba poskytování služby a personální zajištění Sociální služba se poskytuje denně v rámci nepřetržitého provozu: od 6:00 hodin do 18:00 hodin pracovníci AD od 18:00 hodin do 6:00 hodin dohled bezpečnostní agentury Personální zajištění 1 sociální pracovník 3 pracovníci v sociálních službách („klíčoví pracovníci“) 1 údržbář
Výše úhrad za poskytování sociální služby Osamělý uživatel, těhotná žena 120,- Kč denně Rodič s dítětem 80,- Kč denně /dospělá osoba Nezletilé nebo nezaopatřené dítě 50,- Kč denně Nemá-li uživatel dostatečné příjmy, je služba hrazena prostřednictvím MOP a poté pomocí doplatku na bydlení.
Vybavení Azylového domu 10 bytových jednotek 2 + kk 1 bytová jednotka 1 + 1 společenská místnost V každém bytě je: Kuchyňský kout se sporákem a kuchyňským vybavením Koupelna s vanou či sprchovým koutem a pračkou Nábytek: postele s lůžkovinami, skříně, stůl, židle, TV K dispozici jsou 3 dětské postýlky Kapacita AD je 52 lůžek, z toho 22 lůžek pro dospělé a 30 pro děti.
Vybavení bytů
Zahrada AD Dětský koutek, trampolína Zahradní posezení s grilem
Vstup uživatele do služby
Uzavře se Smlouva o poskytnutí sociální služby v AD. Sociální pracovník předá žadateli základní informace o poskytované sociální službě. Zájemce vyplní Žádost o poskytnutí sociální služby v AD a doloží potřebné doklady: OP, kartičky ZP, rodné listy, doklady o všech příjmech, vyjádření lékaře atd. Soc. pracovník AD zkontaktuje soc. pracovníka žadatele dle místa jeho trvalého bydliště. Uzavře se Smlouva o poskytnutí sociální služby v AD. Smlouva se uzavírá na 3 měsíce, v odůvodněných případech je prodlužována v 3- měsíčních intervalech, maximálně na dobu 1 roku.
Průběh poskytování sociální služby
Individuální práce s uživatelem S uživatelem je sestaven individuální plán, kde si stanoví cíle, kterých by chtěl v AD dosáhnout. V rámci týdenního plánování si uživatel s klíčovým pracovníkem plánuje dílčí úkoly potřebné k dosažení stanovených cílů. Klademe důraz na aktivitu uživatele při řešení jeho situace a snažíme se jej motivovat k co největší samostatnosti. Každý uživatel má svého klíčového pracovníka, který mu v případě potřeby: poskytuje doprovod do různých institucí (obchody, úřady, věřitelé) učí jej pečovat o domácnost, nakupovat, vařit, dohlíží na úklid pomáhá mu s hospodařením a s účelným nakládáním s financemi, se spořením peněz na budoucí bydlení atd. vede jej k tomu, aby dbal na řádnou přípravu dětí do školy
Jaké problémy pomáhají pracovníci uživatelům nejčastěji řešit? NEZAMĚSTNANOST doprovod na ÚP, do pracovních agentur, pomoc s vyhledáváním volných míst na internetu i v novinách, pomoc se sepsáním životopisu ZADLUŽENOST vedení k zodpovědnosti za své závazky, pomoc při vyjednávání s věřiteli, sepisování dohod o splátkách atd. NEVHODNÉ HOSPODAŘENÍ S FINANCEMI možnost úschovy peněz v trezoru u sociální pracovnice, hospodaření s klíčovým pracovníkem (dokládání veškerých příjmů a výdajů), plánování rozpočtu, doprovod na nákup potravin
Volnočasové aktivity doučování dětí –dobrovolníci z organizace S.T.O.P. návštěva ZOO, kina, divadla, bazénu, rádia, interaktivních výstav atd. pořádání oslavy Velikonoc, oslavy Dne dětí, Mikulášské besídky, Vánočního posezení grilování na zahradě, zábavná tematická odpoledne (turnaj v pexesu, pohádkové kvízy…) malování, tvorba výrobků dle ročního období, pečení
Ukončení poskytování sociální služby
Služba je ukončena uplynutím doby sjednané ve smlouvě výpovědí ze strany uživatele možno kdykoli bez udání důvodu. ze strany poskytovatele zanikne-li důvod pro poskytování sociální služby. uživatel neplní své povinnosti vyplývající ze smlouvy, Vnitřních pravidel a Provozního řádu.
Co se děje po roce v AD? Pokud uživatel během pobytu v AD při řešení své situace aktivně spolupracuje, neporušuje pravidla zařízení, najde si práci, splácí své dluhy, snaží se účelně hospodařit a spořit na zajištění bydlení, může mu být Radou městského obvodu Slezská Ostrava udělena výjimka a služba může být poskytována nad rámec 1 roku. Odbor sociálních věcí v současné době využívá jeden „tréninkový byt“ a snahou je navázat na Azylový dům tzv. „prostupným bydlením“, které by bylo předstupněm bydlení v běžném bytě. Několika bývalým uživatelům AD již byl přidělen městský byt. Spolupráce mezi nimi a pracovníky AD doposud pokračuje.
Děkuji vám za pozornost