Základy firemních financí

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Advertisements

Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Odvození nabídkové křivky
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Teorie firmy Téma 3 Mikroekonomie bakalářský kurz - VŠFS
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Téma 12: Výnosy, náklady, hospodářský výsledek 1.Řízení nákladů - základní charakteristika nákladů - členění nákladů a jejich ovlivňování 2.Tvorba hospodářského.
Marketing obchodu. Obsah 1. Specifika ceny v obchodní firmě 2. Metody tvorby ceny 3. Rozhodování o ceně, cenová strategie 4. Další možnosti práce s cenou.
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Obsah  vymezení nákladů  náklady v krátkém období  vztah mezních, průměrných a celkových nákladů  náklady v dlouhém období  vztah mezi náklady.
FINANČNÍ GRAMOTNOST CENA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Monopol a monopolistická konkurence
Základy firemních financí
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb
Autor: Ing. Alice Horáčková
Daňová soustava Účetnictví – 4. ročník. Daňová soustava Účetnictví – 4. ročník.
Dokonale konkurenční odvětví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Účetní systémy 1 3. přednáška.
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Analýza chování firmy Produkční analýza Náklady a příjmy firmy
Ing. Daniela Bednáriková , Praha
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Základní pojmy, principy a zákony
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Cvičení č. 3 Produktivita, hospodárnost, životní cyklus
Pracovní list Bod zvratu.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Marketing VY_32_INOVACE_41_822
Základní pojmy Absolutní a komparativní výhoda
Seminář 5. Racionální chování výrobce
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Cvičení č. 3 Produktivita, hospodárnost, životní cyklus
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Kalkulace nákladů pro více výrobků
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Rovnice s absolutními hodnotami
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výuka matematiky v 21. století na středních školách technického směru
Digitální učební materiál
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
INVESTICE.
Transkript prezentace:

Základy firemních financí Cvičení 3.

Aplikace provozní páky v modelech rozvoje podniku (analýza kritického množství) kritické množství (BEP) krycí příspěvek krytí fixních nákladů a generování zisku ekonomické interpretace modelových příkladů

Náklady firmy TC = FC + VC AC = TC/Q TC ….celkové náklady FC ….fixní náklady VC ….variabilní náklady AC = TC/Q AC ...….průměrné náklady Q……...objem produkce MC ….mezní náklady

AVC = VC/Q AFC = FC/Q AVC ...….průměrné variabilní náklady AFC ...….průměrné fixní náklady AC = TC/Q = (FC + VC)/Q = FC/Q + VC/Q = AFC + AVC

MFC ….mezní fixní náklady MVC ….mezní variabilní náklady MFC ….mezní fixní náklady TC´= FC´+ VC´= 0 + VC´(Q) = VC´(Q) MC = MVC

Nákladová funkce C Q VC TC FC

Lineární nákladová funkce TC = FC + VC = FC + AVC . Q = FC + k . Q AVC = k = MVC ………………….kde k je konstanta C TC VC FC Q

Příjmy firmy (dokonalá konkurence) Firma na dokonale konkurenčním trhu vyrábí výrobek, k němuž existuje mnoho (dokonalých) substitutů v podobě produktů jejích konkurentů na trhu. Poptávka po produkci dané firmy je tak (dokonale) elastická, firma je cenovým příjemcem. Firma produkuje pouze malou část tržního množství statku, což jí umožňuje prodat veškerou produkci za neměnnou cenu P. TR = P . Q TR…..celkové příjmy P.…...cena Q …..objem produkce

Kritické množství – bod zvratu – BEP BEP – break even point – bod zvratu Jako bod zvratu se označuje takový objem produkce, u kterého dochází ke změně znaménka provozního zisku (EBITu). Slouží k analýze vývoje zisku firmy.

Obrázek - BEP C, R TC VC FC Q BEP TR QBEP

Krycí příspěvek a BEP P – AVC se nazývá příspěvek na krytí fixních nákladů a zisku (zkráceně krycí příspěvek). Je to v podstatě mezní zisk z jednotkového dodatečného množství produkce, který je potřeba akumulovat alespoň do výše FC, aby se firma dostala do zisku.

Kapitálově těžká firma relativně vysoké fixní náklady a poměrně nízké náklady na jednotku vyrobeného a prodaného produktu výroba v náročných výrobních procesech (např. vysoce automatizované nebo robotizované výroby) relativně větší kapitálová vybavenost, větší objem fixních aktiv vysoká provozní páka ve standardní situaci dosahuje zisku později než kapitálově lehká firma, díky větší rychlosti cesty k zisku je ale od jistého bodu rentabilnější než kapitálově lehká firma

Kapitálově lehká firma velmi nízké fixní náklady a vysoké variabilní náklady výroba, která používá velké množství relativně málo kvalifikované práce a málo moderních technologií relativně menší kapitálová vybavenost, menší objem fixních aktiv nízká provozní páka ve standardní situaci dosahuje zisku dříve než kapitálově těžká firma, díky menší rychlosti cesty k zisku je ale od jistého bodu méně rentabilní než kapitálově těžká firma

Obrázek – srovnání kapitálově těžké a lehké firmy TR C, R TCL BEPT TCT FCT BEPL VCL FCL VCT QL QT Q

Příklady Odvoďte vztah pro velikost BEP u firmy s lineární nákladovou a příjmovou funkcí v závislosti na fixních nákladech, průměrných variabilních nákladech a ceně výrobku. Odvoďte vztah pro velikost zisku u firmy s lineární nákladovou a příjmovou funkcí v závislosti na průměrných variabilních nákladech, ceně výrobku, objemu produkce a BEP. Odvoďte bod nákladové ekvivalence (QEQ: TCL = TCT). Předpokládáme, že kapitálově lehká i kapitálově těžká firma mají lineární nákladovou a příjmovou funkci.

Zakreslete do grafu kapitálově těžkou a kapitálově lehkou firmu Zakreslete do grafu kapitálově těžkou a kapitálově lehkou firmu. Určete body zvratu a bod nákladové ekvivalence. Vysvětlete, kdy je: - „výhodnější“ strategie kapitálově těžké firmy - „výhodnější“ strategie kapitálově lehké firmy - „lepší“ vůbec nepodnikat. Opět předpokládáme lineární nákladové a příjmové funkce. Dvě firmy vyrábějí tentýž výrobek. Kapitálově těžká firma má FC 20 000 a MVC 1, kapitálově lehká firma má FC 5 000 a MVC 2. Cena výrobku je 3. Určete BEP obou firem a bod nákladové ekvivalence. Zjistěte, kdy dosahuje která příznivějšího EBITu.

Dva podniky, A a B, dosáhly v minulém roce stejných tržeb (1 mil Dva podniky, A a B, dosáhly v minulém roce stejných tržeb (1 mil. Kč) se stejnými celkovými náklady (0,8 mil. Kč), tzn. že i jejich zisk byl stejný. V letošním roce vzrostly tržby obou podniků o 30 %. Vysvětlete, jak je možné, že se zisk podniku A zvýšil jen o 60 %, když se zisk podniku B zvýšil o 120 %. Zakreslete do grafu TR, TC, VC a FC firmy (pro zjednodušení opět předpokládáme lineární nákladové a příjmové funkce). Následně do grafu promítněte změnu fixních nákladů (skok ve fixních nákladech, např. zdvojnásobení FC za bodem zvratu), určete bod(y) zvratu a intervaly, v nichž je firma v zisku/v ztrátě.

Zakreslete do grafu TR, TC, VC a FC firmy (pro zjednodušení opět předpokládáme lineární nákladové a příjmové funkce). Následně do grafu promítněte změnu variabilních nákladů (skok ve variabilních nákladech, např. zdvojnásobení cen vstupů za bodem zvratu), určete bod(y) zvratu a intervaly, v nichž je firma v zisku/v ztrátě.