Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
Kultura = všechny projevy sociálního života = vše, co není vytvořeno přírodou užší pojetí kultury Oblasti kultury materiální – prostředky, předměty, nástroje, ... duchovní – umění, filozofie, náboženství, věda, ideje, ... normativní – morálka, právo, tradice, zvyky, zásady chování, ...
Dětská kultura kultura pro děti – zboží, umění, instituce, rituály, ... kultura dětí – aktivní tvorba, rozvoj, učení, kreativita, ... právo dětí na vlastní kulturu Kulturní zařízení pro děti a mládež: muzea, zoo, knihovny, divadla, kina, ...
Typy VČ kulturních aktivit: v rámci kontaktu s kulturní institucí (divadla, výstavy, akce, ...) s návštěvníkem za podpory kulturního pedagoga (lektora, kurátora, animátora, ...) v kulturním zařízení i mimo ně za využití dalších doprovodných kulturně didaktických materiálů za využití kyberkultury (virtuální muzea, ...)
Využívání kyberkultury pro VČ Kyberkultura = internetové subkultury reflexe nových médií využívání IT v kulturní praxi: obrovské možnosti – učení, zábava, ... vážné problémy – hodnotová orientace, manipulace, ...
Rozvoj kyberkultury Východisko: digitalizace kulturního dědictví důležité pro zachování kultury a vzdělávání např. 2006 – cca 7 % v muzeích podpora MK ČR podpora Evropská unie výraznější posun především v knihovnictví např. Korejská národní knihovna – 100 000 000 stran digitálně ČR – např. projekty NKP a MZK
Virtuální kulturní zařízení Počátky: postupné zapojování do virtuálního prostoru – www strany kulturních institucí internetové prezentace kulturních institucí relativně dobré propojení na internet postupné zpřístupňování digitalizovaného kulturního dědictví
Virtuální kulturní zařízení Skutečné virtuální muzeum: neodpovídá reálná prostorová forma např. virtuální výstavy, expozice budoucnost – především funkční propojení reálného a virtuálního muzea např. www.nm.cz/virtualni-vystavy/ ... ?
WWW kulturních zařízení pozitiva: - hodnotová orientace - objektivita - vědeckost - estetičnost - ... problémy: - aktuálnost - interaktivnost - síťování - ...
Webové strany mají obsahovat: informace ke všem aktuálním programům (důležitá je možnost on-line rezervace) ceny (pro všechny programy, věkové skupiny, slevy ap.) nabídku dalších služeb (kavárny, restaurace, obchody ap.) informace pro návštěvníky se specifickými potřebami (např. bezbariérovost, popisky v Braillově písmu, zvukové komentáře, ...)
Webové strany mají obsahovat: možnost komunikace s pracovníky zařízení i s dalšími uživateli internetu (s reálnými i potencionálními návštěvníky, doma i v cizině, ...) informace o zajímavých i nezveřejněných objektech přístup k textům, obrazovým materiálům, publikacím, databázím, ...
Webové strany mají obsahovat: odkazy na další webové linky (dalších kulturních, vědeckých, ... institucí, ale i analogických obsahových oblastí – smyslem je další prohloubení komunikačních možností – „chat“, diskusní skupiny, „elektronické konference“ ap.) „participace“ na programech kulturních zařízení pomocí webových kamer virtuální prohlídky virtuální kulturní zařízení ... ?
Hlavní cíle www kultury: učení – vzdělávání (education) + zábava (entertainment) edutainment posílení interaktivity vnější internetové prezentace kulturních zařízení