Panická porucha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Jak by měla společnost, politici a plátci zdravotní péče přistupovat k civilizačním chorobám 21. století.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Duševní poruchy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Klimakterium Menopauza B. Trojanová. Menopauzální syndrom  Menopauza je přirozený proces, nastává mezi 40 – 60 lety ženy  Ztráta funkčnosti ženských.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb Řízení sociálních služeb OSOBY ZÁVISLÉ NA PSYCHOAKTIVNÍCH LÁTKÁCH Syndrom závislosti Mgr. Irena Kudláčková.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Úzkostné poruchy DAVID BERNARD. Volba tématu  Téma bylo zvoleno na základě:  zájmu o danou problematiku  pohybu v oblasti úzkostných poruch  osobních.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluAfektivní.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VY_32_INOVACE_16_20_kouření. Spoj název s obrázkem.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_295.PSY.23 Fobie_prezentace.
Schizofrenie. Psychóza = nemoc duše Schizofrenie se řadí do jedné ze tří skupin psychóz - funkční psychózy. Realita se stává cizí. Mění způsob, jakým.
Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod CZ.1.07/1.1.05/ „Rozvoj interaktivních způsobů výuky ve škole“ Mgr. Marie Šimková VOZ7_01.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_32_INOVACE_08_20_alkohol. Alkohol se vyznačuje různě vysokým obsahem ethanolu. Požití alkoholického nápoje způsobuje v menších dávkách (v závislosti.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Kódování materiálu vy_32_INOVACE_bio_evo18 Označení materiálu evo18_epilepsie_diabetes.pptx Název školy Gymnázium.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
FOBIE KAROLÍNA RŮŽIČKOVÁ, C3B ZÁKLADNÍ INFORMACE  Z řeckého „fobos“  = úzkostná porucha - chorobný, bezdůvodný strach z věcí, situací nebo.
Panická porucha Vypracovala: Agatha Račuchová Obor: Technické lyceum Třída: 1L Předmět: Biologie Školní rok: 2016/17 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum.
Odborný výcvik ve 3. tisíciletí Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
VY_32_INOVACE_01_VÝCHOVA KE ZDRAVÍ_ALKOHOL D ě tský domov, Základní škola praktická, Praktická škola, Školní jídelna a Školní dru ž ina, Duchcov, Školní.
Specifické poruchy učení a chovánÍ (SPU/SPCH)
AUTOR: Mgr. Markéta Dornicová
Civilizační choroby Vysoký krevní tlak.
Jak naše tělo reaguje na psychické násilí a psychickou bolest?
Dechové pomůcky POWERbreathe vhodné pro pacienty s CF
Má smysl procvičovat kognitivní funkce?
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NEVIDITELNÝ ŠKRTIČ Jh*.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Číslo v digitálním archivu školy
STŘEDNÍ ŠKOLA PEDAGOGICKÁ, HOTELNICTVÍ A SLUŽEB
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_04_01_ žlázy s vnitřní sekrecí.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kognitivně – behaviorální přístup
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Utváření osobnosti v náročných životních situacích Stres
Syndrom vyhoření Burn-out
Didaktika sportovních činností
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Psychopatologie – základní psychické funkce Češková E.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Prevence syndromu vyhoření Mgr. Zuzana Faldýnová
Psychologie test.
Specifické metody SP LS 2016
Omezení silniční dopravy na silnici III. třídy č
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Výchova k občanství Vnitřní svět člověka
Výchova k občanství 8.ročník
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
Rozdělení citů z hlediska intenzity a délky trvání
OBSEDANTNĚ - KOMPULZIVNÍ PORUCHA
Organické duševní poruchy
Návykové látky Alkohol
Když vás potká vyhoření
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Inkontinence Michaela Matoušková.
Požehnané vánoční přáníčko, co potěší každé srdíčko.
Podpora samostatného bydlení
Význam zapojení žáků s dlouhodobým onemocněním v pohybových programech na ZŠ a SŠ Mgr. Tomáš Vyhlídal Fakulta tělesné kultury, Univerzita Palackého v Olomouci.
Transkript prezentace:

Panická porucha

Obsah Co to je panická porucha Hlavní rysy Základní fakta Průběh a projevy Léčba

Co to je Panická porucha? PP je stav vystupňované úzkosti a strachu, který se projevuje i v tělesném prožívání a chování. strach X úzkost úzkost a strach jako adaptivní funkce X nadměrná míra úzkosti a strachu -> negativně zasahuje do života panika – řecký Bůh Pan

Hlavním rysem jsou opakované záchvaty masivní úzkosti = paniky. Hlavní rysy PP Hlavním rysem jsou opakované záchvaty masivní úzkosti = paniky. náhlé, neočekávané většinou bez zjevné příčiny nejsou omezeny na žádnou konkrétní situaci doprovázeny výraznými nepříjemnými tělesnými příznaky vliv na následné chování pocit ztráty kontroly (pocit, že se nelze bránit) obvykle 5 – 30 minut zůstává třes, napětí, vyčerpání X dojde k uvolnění, ochabnutí

Základní fakta o PP nejčastěji mezi 23. a 29. rokem PP trpí 1-2% populace v průběhu života zažije panický záchvat až 80% lidí častěji u žen než u mužů lidé s PP často vyhledávají lékařskou pomoc (interna, kardiologie, neurologie, …)

Projevy a průběh PP myšlenky a představy emoce tělesné prožívání Nejde jen o jeden psychický či tělesný fenomén, ale zapojuje se do něj celé prožívání, ke kterému patří řada komponent, jež se vzájemně ovlivňují. myšlenky a představy katastrofický scénář „A co když dostanu infarkt?“, „Co když nad sebou ztratím kontrolu?“, „Všichni to na mě vidí.“, „Musím rychle pryč!“, „Nikdo mi nepomůže.“, … emoce intenzivní strach a úzkost pocit neskutečna (depersonalizace a derealizace) tělesné prožívání řada nepříjemných tělesných příznaků (bušení srdce, bolesti na hrudi, závratě, pocit dušení, křeče v břiše, pocení, návaly horka a chladu, …) chování únikové chování vyhýbavé chování zabezpečovací chování vyhledávání pomoci a ujištění

Při vzniku paniky rychle dochází k uzavření tzv. bludného kruhu. Bludný kruh úzkosti Při vzniku paniky rychle dochází k uzavření tzv. bludného kruhu.

Léčba PP 1) Psychofarmaka 2) Psychoterapie 3) Kombinace psychofarmak a) psychodynamicky orientované psychoterapie, psychoanalýza budování osobnosti, kt má dobrou schopnost snášet úzkost -> budování sebevědomí b) KBT - přímé odstranění vyhýbavého chování, panických záchvatů i strachu 3) Kombinace psychofarmak a psychoterapie 1) Psychofarmaka snižují hladinu napětí nejčastěji antidepresiva velmi účinné 2) Psychoterapie porozumění onemocnění trénink dovedností a vyrovnávání se s příznaky hledání příčin změna vztahů

Léčba PP – techniky nácvik kontroly dechu nácvik relaxace - rychlé snížení napětí v situacích vyvolávajících úzkost nácvik relaxace - rychlé uvolnění v jakékoli situaci - progresivní relaxace, autogenní trénink, … expozice - opakované vystavení obávané situaci -> postupné vymizení úzkosti interoceptivní/vnitřní in vivo/vnější psychoedukace porozumění projevům paniky a jejich souvislostem kognitivní restrukturalizace - přeměna katastrofických myšlenek a představ -> klidné zhodnocení situace, správná interpretace pocitů

Zdroje Praško J., Vyskočilová J., Adamcová K. a Prašková H.. Agorafobie a panická porucha: jak je překonat. Praha: Portál, 2014.

Děkuji za pozornost