Vizuální kultura Úvod.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Téma 2: Vizuální kultura – proměny paradigmatu
Advertisements

Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_02 TÉMA: SLAVNÍ.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Opakování Jana Husa a husitské revoluce (test) Název.
ČOČKY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_10_32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Lukavice, okres Ústí nad Orlicí AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_15_ZRAK TÉMA: SMYSLOVÁ SOUSTAVA.
Literární v Ě DA MGR. MICHAL OBLOUK. -zkoumá krásnou literaturu, částečně i ústní lidovou slovesnost -jako soubor disciplín vznikla v 19. století, teoretické.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
Vizuální kultura Úvod Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií vizuální kultury Výtvarné umění: architektura.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Autor: Mgr. Tomáš SládekGVH HořoviceVY_52_INOVACE_ZSV1_21 POZORNOST.
ARTETERAPIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Kriminalistická charakteristika trestného činu
Základy automatického řízení 1
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Pojem přeměna obchodní společnosti
Název prezentace (DUMu)
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vizuální kultura Úvod.
Architektonická kompozice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ARTE POVERA Tematická oblast
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Dějiny právního myšlení Přednáška I
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Informatika 9. ročník (volitelný předmět)
PRŮMYSLOVÁ REVOLUCE A JEJÍ DŮSLEDKY
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Téma 2: Vizuální kultura – proměny paradigmatu
Úvod do filozofie.
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
karel oliva Akademie věd ČR
Kapitoly z dějin umění I.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_GOTICKE_UMENI Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Název a číslo materiálu:
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Obecné výklady o důkazech
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií VK Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Jean Jacques Rousseau (1712–1778)
AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1C_11
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Vizuální kultura Úvod

1.1. Rozdíl mezi výtvarným uměním a vizuální kulturou – a mezi dějinami umění a teorií vizuální kultury Výtvarné umění: architektura a urbanismus, sochařství, malířství, kresba a grafika, užité umění, fotografie, performance, video a nová média Vizuální kultura: kromě „vysokého“ umění zahrnuje rovněž lidové a „nízké“ formy kultury, je motivována zájmem o vizuální formu, která nyní převládá v médiích, komunikaci a při šíření informací

1.2. Teorie vizuální kultury základní definice Nicolas Mirzoeff: „taktika pro studium funkcí světa uskuteč-ňovaná skrze obrazy, zobrazení a vizualizace, spíše než skrze texty a slova“ Martin Irvine: analýza „vizuální mediace“ nebo „vizuální reprezentace“; naše vizuální zkušenost je však vždy „kontaminována“ ne-vizuálním (ideologie, texty, diskurzy, náboženská vyznání, „vizuální kompetence“ atd.) Hans Belting, Konec dějin umění (Das Ende der Kunst-geschichte?, 1. vyd. 1983), Obrazová antropologie (Bild-Anthropologie, 2001): „Změna zkušenosti obrazu je výrazem změny zkušenosti těla. Proto se kulturní historie obrazu odráží v kulturní historii těla.“ Vztah k příbuzným akademickým oborům: http://www.georgetown.edu/faculty/irvinem/CCT510/VisualCulture-TheoryMap-Disciplines.html

1.3. Lingvistický a obrazový obrat Lingvistický obrat, Richard Rorty, 1967: viděl vývoj dějin filosofie jako sérii obratů, z nichž ten lingvistický je zatím posledním, a jeho důsledky jsou zjevné: „… lingvistika, sémiotika, rétorika a různé formy textuality se staly lingua franca pro kritické reflexe umění, médií a kulturních forem. Společnost je text. Příroda a vědecké reprezentace jsou „diskursy“. Dokonce i podvědomí je strukturováno jako jazyk.“  Obrazový obrat (pictorial turn), termín použil William John Thomas Mitchell v roce 1992 jako reakci na vzrůstající zájem o problematiku obrazu napříč širokým spektrem humanitních oborů. Obrazový obrat zasazuje specificky do „postmoderní situace“. Ikonický obrat (Ikonische Wende), německý historik umění a filosof Gottfried Boehm v r. 1994. Zatímco Mitchell se orientuje na užití pojmu v nízké kultuře a vědách, Boehm se ptá: „Jak obrazy vytvářejí smysl“ (Wie Bilder Sinn erzeugen), zda mají vlastní logos apod. a je orientován na hermeneutiku. Oba teoretici, Mitchell i Boehm zaměřují značnou pozornost na příjemce obrazů, na možnosti, jak mohou obrazy „číst“, dekódovat, interpretovat…

2. Rozšiřování předmětu dějin umění Přehodnocení hierarchie oborů výtvarného umění vlivem hnutí Arts and Crafts a uměleckoprůmyslového hnutí Alois Riegl, Die Spätrömische Kunstindustrie, 1901 Aby Warburg, Mnemosyné, obrazový atlas evropské kolektivní paměti Ernst H. Gombrich, Art and Illusion, 1960 George Kubler, The Shape of Time, 1962 Svetlana Alpers: pojem visual culture Michael Baxandall: pojem period eye Georges Didi-Hubermann, Images malgré tout, 2003

Ernst Hans Gombrich (1909 Vídeň – 2001 Londýn) a problém zobrazení 1928-33 studium dějin umění na univerzitě ve Vídni u prof. Julia von Schlossera od 1936 žil v Londýně, pracoval ve Warburgově institutu, 1959-72 byl jeho ředitelem Metodologicky jej m.j. ovlivnili Karl Popper, Friedrich von Hayek a Eric D. Hirsch jr. Hledal spojnice mezi dějinami umění (rozvíjel kritickou ikonologii), tvarovou psychologií a dalšími obory. Hlavní díla: Příběh umění (1950), Umění a iluze (1960), Smysl řádu (1979), Studie o umění italské renesance (4 díly), Upřednostňování primitivního (2002)

Reverzibilní obraz: Giuseppe Arcimboldo Zahradník / Mísa ze zeleninou, 1587-1590

Kachna, nebo králík? (populární ilustrace z 19. stol., zmíněná v knize Umění a iluze) "The subject of a gestalt demonstration knows that his perception has shifted because he can make it shift back and forth repeatedly while he holds the same book or piece of paper in his hands. Aware that nothing in his environment has changed, he directs his attention increasingly not to the figure (duck or rabbit) but to the lines of the paper he is looking at. Ultimately he may even learn to see those lines without seeing either of the figures, and he may then say (what he could not legitimately have said earlier) that it is these lines that he really sees but that he sees them alternately as a duck and as a rabbit. ...As in all similar psychological experiments, the effectiveness of the demonstration depends upon its being analyzable in this way. Unless there were an external standard with respect to which a switch of vision could be demonstrated, no conclusion about alternate perceptual possibilities could be drawn." Thomas Kuhn, The Structure of Scientific Revolutions (3rd ed., p. 114).

Iluze pohybu (dle E. H. Gombricha, Příběh umění) Théodore Géricault, Dostihy v Epsonu, 1821 Eadweard Muybridge, Běžící kůň v pohybu, fotografická sekvence, 1872

„Nevinné oko“ / „Innocent Eye“ John Ruskin vždy tvrdil, že umění poskytuje vizuální slovník, s nímž lidé konfrontují svět kolem sebe a jehož prostřednictvím svět prožívají. Tak např. vyjádřil: „přestože málo lidí se zabývá uměním, jejich představy oblohy jsou odvozeny spíše od obrazů než od reality, takže když chceme prozkoumat koncepci formovanou v myslích nejvzděla-nějších lidí, když mluvíme o mracích, zpravidla bude složena z reminiscencí na modř a běl starých mistrů“. Proto umělec i publikum musí vnímat nevinným okem, zapomenout, že předpokládám, že něco vypadá tak či onak a zkusit se podívat bez konvenčních obrazových slovníků. Gombrich tvrdí, že něco takového není možné, nelze se odpoutat od toho, co víme. N. Goodman: Mýtus o nevinném oku – čertův tovaryš.

Podíl diváka (dle E. H. Gombricha, Umění a iluze) Vidění není pasivním procesem, nýbrž „vnímání je vždy aktivním procesem, který je podmíněn našimi očekáváními a je přizpůsoben dané situaci“. Proto „člověk neví, co vidí, nýbrž vidí, co (již) ví.“

Hans Belting (nar. 1935 v Aschenbachu) a antropologie obrazu Historik a teoretik umění se širokým záběrem od středověku až po současné umění. Působil na univerzitách v Německu a USA , 2004-2007 vedl Internationales Forschungszentrum Kulturwissenschaften ve Vídni. Bildanthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft. München 2001: Obrazy jsou zodpovědné za to, že reprezentace světa se ocitla v krizi. Jean Baudrillard nazývá obrazy „vrahy reálného“. Krize je způsobena pochybnostmi o reprezentaci (simulacrum). Ke krizi analogie přispěl také digitální obraz, jehož ontologie se zdá být nahrazena logikou jeho produkce. Snad začala krize obrazu již ve stavu totální analogie, když se obrazy ve filmu a videu spojily se zvukem a pohybem, tedy se starými výsadami života. Teprve poté, co obrazy postupně ztratily téměř všechny registry, které se zdály být vyhrazeny životu, přistoupili producenti obrazů na novou taktiku. Začali se zobrazováním virtuálních světů, které triumfují nad nutností analogie a existují jen v obraze. Co se však blýská jenom efekty, brzy ztratí náš respekt. Nechceme si s obrazy jenom hrát, protože na ně stále ještě ve skrytosti věříme.

3. Reflexe výtvarného umění s přesahem k vizuální kultuře dějiny výtvarného umění umělecká kritika programové texty (sebe)reflexe umělců obecnější teorie vycházející z vyhraněných filosofických, estetických, psychologických... kritérií

Reflexe díla Diego Velázquez, Las Meninas, 1656-57

Variace: Pablo Picasso (1957), Richard Hamilton (1973) Teoretická diskuze: Michel Foucalt, Svetlana Alpers, Craig Owen…

Eve Sussman, 89 vteřin v Alcázaru, 2004, médijní instalace

Reflektivní obrazy: René Magritte Zrada obrazů,1928-29; Procházky Euklidovy, 1955

Exkurz: Role zraku u českých teoretiků umění v 1. pol. 20. stol. F. X. Šalda o impresionistech: „odvracejí se od všech druhotných a odvozených orgánů duševních, jež právem podezírají v té chvíli ze zkaženosti, ke smyslu základnímu, nižšímu snad po soudu filozofujících akademiků, ale zato věrnému, spolehlivému a neklamnému“ (Hrdinný zrak, 1901). Později však:„Takto vypěstovala se výlučná hypertrofie oka ne ve smyslu vidu a zoru duchového, nýbrž ve smyslu nástroje zcela určitého a technického: lapače dojmů a stupňovatele jich“ (nekrolog A. Slavíčka, 1910).

Role zraku Šalda – Markalous - Kovárna Bohumil Markalous: eidika jako nový obor, který se má zabývat „významem zrakových činitelů v celém rozsahu duševna“. Vychází z primátu zraku jako hlavního prostředku percepce. František Kovárna: sleduje civilizační proměnu vizuální percepce. „Jakou podobu má umělec ve změněné životní souhře, dívá-li se očima, jež mají sklon k četbě, poznává-li hmatem, který je poznamenán zneuctěním tělesné práce, a vní-má-li svět, v němž jsou věci zbaveny vlastní duše?“ (Umělec našeho věku, in: Výtvarné epištoly, 1941)

4. Proměny vizuálního paradigmatu 4. 1 4. Proměny vizuálního paradigmatu 4.1. Tři ideje obrazové racionality dle Arnolda Gehlena Arnold Gehlen, Zeit-Bilder. Zur Sociologie und Ästhetik der modernen Malerei, 1960, 2. vyd. 1986 Řídící idea obrazové racionality: zahrnuje výstavbu, vnitřní strukturu a vztah obrazu k vnějšímu světu. V západoevropském umění rozlišuje tři ideje (paradigmata): Umění ideálního zpřítomňování Realistické umění Kubistické a abstraktní malířství (peinture conceptuelle – spočívající v teorii) Tak probíhá „proces redukce obsahu obrazu“. Zvy-šuje se „suverenita estetického“ a zdůrazňuje se subjekt.

1) Umění ideálního zpřítomňování 2) Realistické umění (G 1) Umění ideálního zpřítomňování 2) Realistické umění (G. Courbet, 1855)

3) Abstraktní malířství (K 3) Abstraktní malířství (K. Malevič, Černý čtverec na bílém pozadí, 1915)

4.2. Tři způsoby vizuální reprezentace reality dle Nicholase Mirzoeffa Nicholas Mirzoeff, An Introduction to Visual Culture, 1999: platí pro západní kulturní okruh v moderní době Obraz, do 1839 R. Barthes: Schopnost vytvořit „efekt reality“. 2) Fotografie, 1832-1982 Malíř Paul Delaroche, 1839, údajně prohlásil: „Ode dneška je malířství mrtvo.“ 3) Virtuální realita, od 1982 Speciální efekty fy Lucasfilms: „konec fotografie jako důkazu pro cokoli“. Tuto tezi N.M. nedávno korigoval.

Paul Delaroche (1797-1859) portrét P. D Paul Delaroche (1797-1859) portrét P.D. jeho obraz Mladá mučednice, 1855

4. 3. Pravda vizuálního zobrazení - evropská moderna (dle K. P 4.3. Pravda vizuálního zobrazení - evropská moderna (dle K. P. Liessmanna) Immanuel Kant, Kritika soudnosti: autonomie estetického skrze „nezaujaté zalíbení“ G. W. F. Hegel, Estetika: teze o konci umění, které ztratilo „ryzí pravdivost a životnost“ a „přesunulo se spíše do naší představy, než aby udržovalo svou někdejší nezbytnost ve skutečnosti“. Svoboda odsuzuje umění k nezávaznosti. Arthur Schopenhauer, Svět jako vůle a představa: umělecké dílo jako smyslové zobrazení věčné pravdy. „Jeho jediným původem je poznání idejí, jeho jediným cílem sdělení tohoto poznání.“ Friedrich Nietzsche: „Pravda je ošklivá: Máme umění, abychom nezhynuli na pravdu.“ Konrad Fiedler: „Umění není falšováním skutečnosti, nýbrž jejím rozšiřováním. (…) nepodává věci tak jak jsou, nýbrž jak jsou viděny.“

Pravda vizuálního zobrazení… dokončení Walter Benjamin, Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti, 1936: „aura“ uměleckého díla, kvazináboženský status. „Avšak v okamžiku, kdy už nelze přikládat na uměleckou praxi měřítko pravosti, mění se i celková funkce umění. Namísto jeho rituální základny nastoupí základna konstituovaná jinou praxí: politikou.“ Günther Anders, Svět jako fantóm a matrice, 1956: „Jestliže událost se stává ve své reprodukované formě společensky důležitější než její původní podoba, pak se musí originál řídit podle své reprodukce, událost se musí stát pouhou matricí své reprodukce.“ Arthur C. Danto, Osvícení obyčejného, 1984: svět umění je „světem interpretovaných věcí“.