Igor Zhoř 9.3.1925, Brno 22.11.1997, Brno.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Impresionismus v sochařství Auguste RODIN
Advertisements

VY_52_INOVACE_DEK_52 B A U H A U S
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat kulturu?
I Institut tvůrčí fotografie je součástí Filozoficko- přírodovědecké fakulty a později Slezské univerzity v Opavě od roku 1990.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Metodologie historického výzkumu volného času
Jaký smysl má takové setkání? - upevnit vztah s Bohem - nalézt inspiraci pro další dynamiku tohoto vztahu - týdenní program je zaměřen na rozvoj osobnosti.
Galerijní animace [1]. Názvem galerijní animace označujeme totiž aktivity kombinující praktické a teoretické činnosti, využívané v galeriích i muzeích,
Teorie a kritika literatury pro děti a mládež
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Obsah předmětu Základní pojmy Umělecké styly
Význam organizace INSEA pro další vzdělávání v oboru výtvarná výchova
Vedoucí KHI: Katedra historie FP TUL Sokolská 8, budova S, 2. P. Vedoucí KHI:
Místo modlitby Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
aktuální problémy současného světa postoje, názory, jednání
VY_52_INOVACE_DEK_60 Konceptuální umění Akční umění
Chcete studovat kulturu jinak? Chcete studovat komunikaci?
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
dotazníkové šetření na vysokých školách
26. července26. července 1875 – 6. června června1961 Byl švýcarský lékař a psychoterapeut, zakladatel analytické psychologie. Jeho přínos psychologii.
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ČLOVĚK 2 Mgr. Alena Ščuková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
GP3MP_HTGP Historie a teorie galerijní pedagogiky Mgr
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Výtvarné směry 2. poloviny 20. století
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
1 HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ Postup v rámci bakalářského studia oboru Dějin křesťanského umění na KTF UK: INTERDISCIPLINÁRNÍ CVIČENÍ HISTORICKÝ PROSEMINÁŘ SEMINÁŘ.
ZS1BP_IVU1 Interpretace výtvarného umění 1 Mgr. Alice Stuchlíková katedra výtvarné výchovy, Pedagogická fakulta, Masarykova univerzita, Brno
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Z historie výchovy čtenáře. Výchova čtenářů v 19. století Negativa:  Metodický schematismus, formalismus, minimální respektování individuality žáka 
Název politologie je složen z následujících slov:
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
Masarykova univerzita Filozofická fakulta Ústav hudební vědy US_34a / Proseminář PhDr. Dagmar Koudelková (s použitím podkladů od PhDr. Kristýny.
Prof. PhDr. Jiří Kroupa, CSc.
Život v rodině Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Motivace praktické výuky uměním, společenskými a přírodními.
 Z latinského slova „cultura“ – co je pěstováno  Soubor materiálních a duchovních hodnot vytvořených lidmi v průběhu vývoje společnosti  Materiální.
Rozdělení hudební vědy Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastKomunikace hudebního umění se znakovými systémy.
Galerijní pedagogika v teorii a praxi. Literatura, vzdělávání, aktuální podoby současné animace uměleckého díla. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_09 Autor: Mgr. Eva Damborská Anotace: Učební text pro ZŠ – Úvod do studia dějepisu I. (dějepis, historie, historické prameny,
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
Galerijní animace na výstavách klasického a současného umění, příklady ze zahraničních i českých institucí. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky, jaro.
Percepce novomediálního díla (nejen) v galerijním prostoru
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Uměleckonaučná literatura
KUBISTICKÉ POPRSÍ – OTTO GUTFREUND
UMĚNÍ, VÍRA A NÁBOŽENSTVÍ
INSPIRAČNÍ ZDROJE KNIHY A ČASOPISY.
Sakrální památky Olomouce
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
3.B. Současné podoby galerijní pedagogiky a zprostředkování umění, úloha a pozice vzdělávacích oddělení v muzeích a galeriích, vztah školy a výstavní.
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
18) Dělení podle funkce, námětu… Výtvarná příprava 1.
Řecké antické sochařství – archaické období
Dějepis 6. třídy Datování v dějepise.
Virtuální výtvarné světy a materiálovost ve výtvarném projevu mládeže.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Karolína Hejduková GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky 2013
Sochařské osobnosti 1. klasické období
Proudy ve výtvarné pedagogice
MIKULOVSKÉ OZVĚNY 58. ZLÍN FILM FESTIVALU 8.–
Igor Zhoř , Brno , Brno.
KLUB MLADÝCH DIVÁKŮ (KMD)
Základní filozofické otázky
Formální interpretace uměleckého díla
Vzdělání jako součást hodnotového zakotvení české společnosti
Transkript prezentace:

Igor Zhoř 9.3.1925, Brno 22.11.1997, Brno

Studia 1945-49 přírodovědecká a pedagogická fakulta Masarykovy univerzity, Brno, 1950 doktorát 1964-68 externí aspirantura na filozofické fakultě brněnské univerzity, 1968 kandidátem věd a umění 1993 – jmenován profesorem Fakulty výtvarných umění VUT v Brně Zaměření Výtvarná teorie, publicistika a výchova

Publikace Člověk a výtvarné umění, Orbis, Praha 1963 Výtvarné umění ve výchově mládeže ( s J. Uždilem). SNP, Praha 1964 Hledání tvaru (Čtení o moderním sochařství s historickým prologem),Mladá Fronta, Praha 1967) Historie výtvarných škol v Brně, Spisy PedF UJEP, Brno 1968 Škola výtvarného umění I, II, první díl KKS, Brno 1989 Klíče k sochám (Čtení o sochách a sochařích), Albatros, Praha 1989 Akční tvorba (spolu s V. Havlíkem a R. Horáčkem), Univerzita Palackého, Olomouc 1992 Proměny soudobého výtvarného umění, SNP, Praha 1992 Vladimír Preclík, život a tvorba, Odeon, Praha 1990

Vstup do teorie výtvarného umění 1958 Skupina Profil Zaměření na nefigurativní autory (Dalibor Chatrný, Jiří Hadlač) Mladí přátelé výtvarného umění 1960 Organizuje výstavy jako kurátor, ale i dobově neobvyklé akce zprostředkující výstavy, namísto jednostranného výkladu uměleckého díla se zaměřuje na dialog s divákem

Zhořova výtvarná pedagogika setkání neprofesionálních výtvarníků metodika Bauhausu jako pedagogických model v dílně (workshopu) prvky akční tvorby ve výtvarné pedagogice „umělec před svým dílem“ obhajuje a zprostředkuje svůj výtvor divákům, diváci participují na odkrývání významu díla (2007 katedra výtvarné výchovy uspořádala konferenci inspirovanou Zhořovým odkazem nazvanou Aktuální otázky zprostředkování umění)

Klíčovou knihou z šedesátých let je kniha Hledání tvaru (1967), v níž poutavým způsobem pojednává o historii a osobnostech sochařství 20. století. Po roce 1968 nesměl publikovat a další knihy vydal až po roce 1989. Na Hledání tvaru navazuje volně jeho publikace Proměny soudobého výtvarného umění, ve které se zabývá vývojem výtvarného umění druhé poloviny dvacátého století.

Zhořovy školy výtvarného myšlení kurzy pro neprofesionální výtvarníky

Základem Zhořovy „školy výtvarného myšlení“ a později „kurzů akční tvorby“ byly praktické výtvarné etudy, v nichž se účastníci dozvídali o aktuálních tendencích i umělcích nikoli formou teoretického výkladu, ale přímým uskutečněním určité varianty na postup, který používal některý umělec. Radek Horáček

Každá interpretace se totiž vrací k autorovi a pokouší se alespoň rekonstruovat jeho osobnost. Dnes se důraz na roli umělce vyhrotil nepochybně i proto, že smyslovou citlivost umíme vypěstovat i řemeslné mistrovství se stává majetkem mnohých. Volání po takto pochopené dokonalosti nemá valný smysl, pokud se nepokusíme o poznání autorova příběhu, i když jej zachytíme v podobě fragmentárních signálů, vycházejících z pohybu a proměn lidského bytí. Igor Zhoř

V umění jako v životě se vše řeší volbou: vstupování do jedněch vztahů je současně vydělováním ze vztahů jiných, s každým přitakáním je vyslovováno i nějaké proti. Na rozdíl od tolerantní otevřenosti soudobé teorie umění a umělecké kritiky, může být umělcova volba vždy jen úzká a rigorózní: jeho postoje musí být rázné a jednoznačné. Není nemístné, dožaduje-li se umělec, aby jeho dílo bylo citlivě interpretováno, Je však zcestné, nabízí-li je k posouzení izolovaně a mimo kontext vlastního životního příběhu. Igor Zhoř

Hodnoty umění odpovídají především významu a ceně autorových postojů, ovšemže především duchovních. Z nich pramení umělcovo právo stavět se před dílo a tímto „postojem“ interpretovat jeho významy. Vše ostatní, včetně povrchových struktur jednotlivých artefaktů, je pouze Jejich druhotným doprovodem. Igor Zhoř