DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_FY_2E_PAV_01_Světlo.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_26_Státní rozpočet Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_188_Charakterové vlastnosti osobnosti Název školy Masarykova střední škola zemědělská.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
ZŠP a ZŠS Uherský Brod projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ NOVOVĚK Č. DUMu: VY_32_INOVACE_13_holocaust Jméno autora:Mgr. Lenka Habartová.
Zatoulaná klubíčka prostorové vztahy NA, POD, ZA, PŘED, VPRAVO, VLEVO.
Daňová evidence STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tatínkovo nářadí pro předškoláky.
Počátky průmyslové revoluce v českých zemích
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Pražské červnové povstání
Zatmění měsíce Ing. Jan Havel.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
Digitální učební materiál
Velikost nářadí.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: Speciálnízákladníškola,Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_04_IV_Z6_pohyby_země.
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Filozofie renesance II – Přírodní filozofie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Komanditní společnost
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Písemné dělení jednociferným dělitelem
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Má země Česká republika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
GEOMETRICKÉ TVARY PoZNÁVEJ.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Revoluce v evropských zemích 1848
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Dvacáté století – začátek století a první světová válka
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu INOVACE_32_dějiny antisemitismu II. Autor Mgr. Lenka Nečilová Tematický okruh Antisemitismus a holocaust Ročník třetí Datum tvorby 3.12.2012 Anotace Antisemitismus v 19. století, vznik rasového antisemitismu Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Procvičovací cvičení lze použít jako test . Možnosti využití: promítání ve třídě při výkladu na interaktivní tabuli Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Antisemitismus – dějiny II. Vznik rasového antisemitismu Existoval vedle náboženského už od středověku, k rozvoji ale došlo v 19. století k rozvoji dochází zejména v Německu, předchůdcem byl tzv. romantický nacionalismus, kdy vznikaly různé teorie o národnostech a národech v Evropě. Postupně se začala objevovat i antisemitská díla, novinové články apod. V novinách se objevují karikatury Židů s velkými nosy, kteří chtějí ovládnout svět a ožebračit nežidovské obyvatelstvo. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/67/Antisemitic_caricature_1873.jpg

Antisemitismus – dějiny II. Pseudovědecké antisemitské teorie Vznikla také řada pseudovědeckých teorií, které Židy označovala jako semitskou podskupinu zcela odlišnou od Indoevropanů. Židé už nejsou odmítáni jen pro své náboženství, ale nově také kvůli špatným dědičným vlastnostem (lenost, lakomství, zvláštní vlohy pro vydělávání peněz, vtíravost, nešikovnost...) Antropologové se snažili o srovnání fyzických odlišností židovského a nežidovského obyvatelstva (barva kůže, vlasů, měření hlavy). http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b8/1893_La-Libre-Parole-antisemitische-Karikatur.jpg

Antisemitismus – dějiny II. Protokoly siónských mudrců zfalšovaný text, který popisuje plán Židů na dosažení nadvlády nad světem sloužil jako záminka k rozvoji antisemitismu na počátku 20. století poprvé vyšel v Rusku roku 1903, jde o jeden z textů popisující snahu Židů ovládnout svět, kontrolovat média, finance apod. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f4/PoleenWeiseVonZion.png

Antisemitismus – dějiny II. Protokoly siónských mudrců Ve světě se staly Protokoly známé po bolševické revoluci v Rusku roku 1917, kdy se rozšířil názor, že Říjnová revoluce byla ve skutečnosti židovským spiknutím. ve 20. a 30. letech se Protokoly staly součástí nacistické propagandy a později ospravedlňovaly pozdější genocidu Židů. Bělogvardějský propagandistický plakát s židovským komunistou Trockým, naznačující spojitost mezi židovstvím a bolševismem. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cf/WhiteArmyPropagandaPosterOfTrotsky.jpg

Antisemitismus – dějiny II. Pogromy V řadě evropských zemí docházelo k rasově motivovaným útokům proti Židům a jejich majetku. Jedná se o tzv. pogromy (z ruského slova gromit - drtit, pustošit). K největším pogromům docházelo ve východní Evropě a Rusku. např. v Rusku byli Židé nespravedlivě obviněni ze zavraždění cara. Došlo k masivnímu ničení židovského majetku a zabíjení židovského obyvatelstva. K pogromům docházelo i během občanské války (počet obětí se odhaduje mezi 70 až 250 000). pálení židovského Talmudu ve 13. století Židovské oběti pogromu v Jekatěrinoslavi (dnešní Dněpropetrovsk) v roce 1905 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b7/Ekaterinoslav1905.jpg

Antisemitismus – dějiny II. Rasový antisemitismus v Německu Porážka Německa v 1. světové válce a její hrozný dopad na ekonomiku přiživil skrytý, stále přítomný antisemitismus. Lidé hledají viníky svého neštěstí a bídy - toho využili němečtí nacisté v čele s Adolfem Hitlerem. Nenávist k Židům se stala jedním z klíčových témat jeho politiky a rétoriky. Největším protikladem árijce je Žid. Sotva u kterého národa na světě je silněji vyvinut pud sebezáchovy než u tohoto takzvaně „vyvoleného“ národa……nikdy neměl vlastní kulturu, základy jeho duševní práce byly dány vždy někým jiným. Jeho intelekt se za všech časů vyvíjel z podnětů kulturního světa, který jej obklopoval……Je a zůstává věčným parazitem, příživníkem, který se jako škodlivý bacil stále víc rozšiřuje, najde-li příznivou živnou půdu. Adolf Hitler - Mein Kampf

Antisemitismus – dějiny II. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/81/Europaeid_types.jpg Teorie ras vznikají v Německu je sestaven přísný žebříček ras. Na vrcholu je rasa "Herrenrasse„ („panská rasa“) - vychází z árijské rasy a je ztotožněna s nordickou. Ve spodní části žebříčku jsou parazitující rasy,tzv. "Untermensch" („podlidé") - sem patří Slované. Tato rasa se hodila podle nacistů k zotročení nebo vyhlazení Nejhorší postavení v rasovém žebříčku měli Romové a Židé - byli označováni jako "Lebensunwertes Leben" („Život nehodný žití“) a byli určeni k fyzické likvidaci.

Antisemitismus – dějiny II. Nejhorším projevem rasového antisemitismu byl holocaust (šoa), ke kterému došlo za druhé světové války. Při něm bylo cíleně vyvražděno přibližně 6 milionů evropských židů, z toho 1,5 milionu dětí.

Otázky Proč vznikly Protokoly siónských mudrců? Co to byly pogromy? Kde k pogromům docházelo? Jaká rasová teorie byla vytvořena v nacistickém Německu? Jaký byl nejhorší projev rasového antisemitismu?

Zdroje: http://commons.wikimedia.org/wiki/ http://cs.wikipedia.org Zdroje použitých obrázků citovány přímo v textu Informace jsem čerpala ze vzdělávacích seminářů pořádaných Památníkem Terezín a Židovským muzeem v Praze Materiál stažen 20.11. 2012